به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
در قرن بیست و یکم آثار زیبای زیادی برای سرگرم کردن ما وجود دارد. در این خبرمنظومدر نظر دارد 5 فیلم سرگرم کننده قرن بیست و یکم که ارزش یکبار دیدن را دارد به شما معرفی کند.
عنوان اصلی: WALL-E
سال ساخت: ۲۰۰۸
کارگردان: اندرو استنتون
صداپیشگان: Ben Burtt، Elissa Knight، Jeff Garlin
اهمیت پیکسار در توسعهی ژانر انیمیشن حقیقتی غیرقابل انکار است. یکی از بهترین انیمیشنهای آنها یعنی «وال-ای» تاثیر این استودیو را نشان میدهد.
مهمترین تفریح و عادت وال-ای روبات پیدا کردن چیزهای قدیمی و آنتیک میان آشغالهاست. کار او جمعآوری آشغالها روی زمین است در شرایطی که انگار آخرالزمان رخ داده. او بعد این آشغالها را در جاهای مناسب میگذارد. وال-ای آنتیکها را در یک بخش مخفی کانتینری که در آن زندگی میکند روی هم انبار میکند. تنها دوست وال-ای یک سوسک است. زندگی روبات ما با از راه رسیدن یک سفینه غولپیکر از آسمان و یک روبات زن به نام ایو زیر و رو میشو
«وال-ای» استادانه و با جزییات از اجتماع آدمهای تنها (یا همان روباتهای تنها)، عشق، دوستی و فرهنگ مصرفگرا روایت میکند. همهی اینها را از طریق آشغالهایی که آدمها پشت سرشان گذاشتهاند میگوید. فیلم به طرز شاهکاری جوری ساخت و پرداخت شده که بامزه و در عین حال احساسبرانگیز باشد. به علاوه توضیحات مهمی درباره آسیبهایی میدهد که توسط انسانها به محیط زیست و کرهی زمین وارد میشود.
کوتاهش کنیم. «وال-ای» یک ماجراجویی فراموشنشدنی است که از ابتدا تا انتها میتوان از آن لذت برد. به خاطر شوخطبعی تند و تیزش و اتمسفر تفکربرانگیزش دیدن آن یک عیش تمام و کمال است.
سال ساخت: ۲۰۰۰
کارگردان: جوئل و اتان کوئن
بازیگران: جرج کلونی، جان تورتورو، تیم بلیک نلسون
در فیلم «اوه برادر کجایی؟» جوئل و اتان کوئن از داستان کلاسیک «اودیسه» هومر الهام گرفتهاند. آنها این داستان را تبدیل به یک فیلم تراژیک-کمدی کردهاند که درباره چند قانونشکن است که در دهه ۲۰ در آمریکا زندگی میکنند.
اولیس اورت مکگیل محکوم بدنامی است که به خاطر جرایمی که مرتکب شده در زندان است اما خیلی زود تصمیم به فرار میگیرد. او که مصمم است به هر ترتیبی شده از این سوراخ خارج شود، دو زندانی دیگر را متقاعد میکند که میخواهد گنجینهی یک میلیون دلاری را پیدا کند که قبل از محکوم شدنش آن را دفن کرده بود. به طرز اجتنابناپذیری اتفاقات عجیب و غریب زیادی در طول سفر این سه مرد رخ میدهد.
فیلم تصویری متفاوت و کاملا سرگرمکننده از دوران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا میدهد. این کمدی اسکروبال خیلی تماشایی و لذتبخش است. به لطف شوخطبعی منحصر به فرد و عجیب و غریب کوئنها، «اوه برادر کجایی؟» تبدیل به فیلمی مسحورکننده و مبدعانه و خلاقانه شده است.
خیلی از منتقدان هنوز هم این فیلم را گرمترین و جذابترین اثر برادران کوئن میدانند.
سال ساخت: ۲۰۰۷
کارگردان: مارتین مک دونا
بازیگران: کالین فارل، وودی هارلسون، Sam Rockwell
«هفت روانی» فیلمی کاملا سرگرمکننده و بامزه و البته غیرمرسوم و کاملا خلاف جریان قراردادهاست. مارتین مکدونا (کارگردان فیلمهایی چون «در بروژ» و «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری») تعداد زیادی از کاراکترهای بامزه و خندهدار در این فیلم خلق کرده و به شیوهای ابزورد با آنها بازی کرده است.
مارتی نویسندهای است که تلاش میکند کتابش با نام «هفت روانی» را بنویسد. او با دوستان دیوانهاش به عنوان غرامت یک اتفاق سگی را میدزدند. اما صاحب سگ یک فرد روانی و گنگستری بدنام است. در نتیجه این ماجرا سه رفیق ناگزیر به یک بازی خطرناک و مضحک در جهان زیرزمینی میپیوندند.
علاوه بر این همهی بازیگران این فیلم خارقالعاده از ستارهها هستند: وودی هارلسون، سام راکول، کالین فارل، ابی کورنیش، کریستوفر واکن، تام ویتس و اولگا کرلینکو.
«هفت روانی» یکی از سرگرمکنندهترین فیلمهای قرن بیست و یکم است با فضایی منفجرکننده که شبیه کارهای کوئنتین تارانتینوست، دیالوگهای مفرح و روانی داستانهای جنبی و البته در نهایت یک موسیقی خارقالعاده.
منتقدان میگفتند که فیلم مارتین مکدونا از افراط در خطوط داستانی و بازی با کلیشههای رایج فیلمهای جنایی بهره برده است.
سال ساخت: ۲۰۱۴
کارگردان: دیمین شیفرون
بازیگران: مونیکا ویلا، ماریا مارول، داریو گراندینتی
«داستانهای وحشی» یکجور تریلر کمدی است که بین گونههای مختلف در رفت و آمد است و با عناصر ابزورد تزیین شده است. یک شاهکار خندهدار، افراطی و لذیذ که توسط پدرو آلمادووار کارگردان بزرگ اسپانیا تهیه شده و دیمین شیفرون هم کارگردانی آن را برعهده داشته است.
فیلم برای ما میگوید که در نتیجهی واکنشهای غیرمنتظره فردی کسانی که مخالف بیعدالتیاند و در زندگی روزمره با آنها روبهرو میشویم، چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد. تکنیک فیلمنامهنویسی که ما به دیدن آن عادت کردیم و مرسوم است داستانی است که از تلاقی قصههای مختلف با یکدیگر شکل میگیرد. ما قاعدتا بعد از دیدن فیلمها فکر میکنیم: «وای! عجب دنیای کوچکی است.» اما «داستانهای وحشی» تلاش زیادی میکند که برخلاف این قاعده مرسوم عمل کند. فیلم شش داستان کاملا مستقل از یکدیگر دارد. انتقام حسی است که در همهی این داستانهای بیترتیب و دیوانهوار و لذتبخش حکمفرماست.
«داستانهای وحشی» شامل انحطاط، تباهی، فساد و بیعدالتی است. این قصهها خیلی ساده به ما نشان میدهند که ما از کمی دیوانگی رنج نخواهیم کشید. شخصیتها نشانمان میدهند که چطور قوانین وضع شده یا شرایط نرمال و عادی زندگی میتوانند همانطور که ما کاوش میکنیم و مرزها را فراتر میبریم، تغییر کنند.
این فیلم در میان آثار آنتولوژی (فیلمهایی که شامل اپیزودهای مختلفی هستند) در جای خیلی خاصی قرار میگیرد. فیلم اجازه نمیدهد که حتی برای یک لحظه هم خسته شوید. «داستانهای وحشی» قطعا یکی از سرگرمکنندهترین فیلمهای معاصر است. یک گردش دیوانهوار عجیب که روی خشم متمرکز میشود و نقطههای نهایت رفتار آدمها را به تصویر میکشد.
سال ساخت: ۲۰۱۳
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
بازیگران: لئوناردو ویلهام دی کاپریو، جونا هیِل، مارگوت رابی
مارتین اسکورسیزی یکی از موفقترین فیلمسازان سینمای آمریکاست. شاهکار پرانرژی، بامزه و همه جانبه او، «گرگ وال استریت» همه مرزها را در مورد پول و مخدر کنار زد و اثباتی برای زبان سینمایی هیجانانگیز اوست.
فیلم داستان اوج و سقوط جوردن بلفورت را روایت میکند. او موسس یک کمپانی سرمایهگذاری مشهور در وال استریت بود. خیابانی که قلب تپندهی تجاری آمریکاست. بلفورت در مدت زمانی کوتاه توانست ثروت قابل توجهی به هم بزند و در اوایل دههی ۹۰ میلادی وال استریت را به چالش کشید.
درست مثل فیلمهای «رفقای خوب» محصول ۱۹۹۰ و «کازینو» محصول ۱۹۹۵، اسکورسیزی توانسته یک فیلم جنایی بیوگرافیک را به فیلمی کمدی جنایی بیوگرافیک تبدیل کند. اسکورسیزی سوی دیگری از جامعه آمریکایی را آشکار میکند. گرگهایی که در بازار سهام نیویورک دور هم جمع شدهاند. جنگ وحشیانهای هم بین آنها برقرار است. جنگی میان جاهطلبیهایشان و افراطهایی که باعث میشود این فیلم تبدیل به سرگرمی خالص شود.
داستان یک مافیای مدرن و به روز و درخشان و تیزهوش توسط ترنس وینتر از روی رمان اتوبیوگرافیک جوردن بلفورت اقتباس شده است. درست مثل سریال «بوردواک امپایر» شبکه HBO وینتر به اسکورسیزی کمک میکند تا جهان جرم و جنایت را کاملا رئالیستی و محکم خلق کند.
علیرغم این که مدت زمان فیلم چیزی حدود سه ساعت است اصلا خستهکننده نمیشود و این به لطف ریتم تند و تدوین استادانهی فیلم اتفاق میافتد.
5-