به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، زن و شوهرهای بسیاری در سینما وجود دارند که از وقتی ازدواج کردند در کارشان تغییر رویه داده اند، تاثیراتی که ازدواج بر کار آنها گذاشته در بسیاری موارد با نتیجه مثبتی همراه نبوده است اما زوج هایی هم هستند که بعد از شروع زندگی مشترک پیشرفت زیادی در کار خود داشته اند.پرونده کوچکی را در دو بخش تهیه و در آن همکاری های مشترک زوج های سینمایی را مرور کردیم اما از آنجا که تعداد این زوج ها بسیارند به مطرح ترین آنها پرداختیم. بخش اول را در ادامه میخوانید:
داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر
تفاوت فیلم های اخیر داریوش مهرجویی با فیلم هایی که سال ها پیش ساخته به قدری است که به راحتی می توان کارنامه کاری او را به دو دسته تقسیم کرد. فیلم های قبل از ازدواج با وحیده محمدی فر و فیلم های بعد از ازدواج با او! وحیده محمدی فر از فیلم «دختر دایی گمشده» به بعد، نقش مهمی در فیلم های داریوش مهرجویی داشته است. او به غیر از «اشباح» فیلمنامه همه فیلم های این چند سال مهرجویی یعنی «بمانی»، «مهمان مامان»، «سنتوری»، «طهران روزهای آشنایی»، «آسمان محبوب»، «نارنجی پوش» و «چه خوبه که برگشتی» را نوشته است.
به رغم آنچه که انتظار می رفت فیلم های اخیر مهرجویی در جشنواره های سینمایی چندان مورد توجه قرار نگرفت و نقدهای بسیاری در پی داشت. همکاری این زوج سینمایی فقط به نویسندگی و کارگردانی محدود نمی شود. او یکی از نقش های فرعی فیلم «لیلا» را بازی کرده که اولین و آخرین حضورش به عنوان بازیگر در سینما است. محمدی فر طراحی لباس «چه خوبه که برگشتی» و «اشباح»؛ آخرین ساخته مهرجویی را هم برعهده داشته است.
«شاید وقتی دیگر» مژده شمسایی چهره پرداز این فیلم بود و بعد از آن در اکثر کارهای بهرام بیضایی به عنوان بازیگر همکاری داشت. او نخستین بار در فیلم مسافران جلوی دوربین بیضایی قرار گرفت. شمسایی در این فیلم با حضور در نقش دختری که خواهرش در راه سفر برای شرکت در مراسم عروسی او تصادف می کند، به عنوان بازیگر زن آثار بیضایی معرفی شد که این محوریت و همکاری در فیلم های بعد نیز ادامه پیدا کرد. شمسایی در فیلم اپیزودیک گفتگو با باد هم با همسرش همکاری داشت و بعد از آن در فیلم سگ کشی بازی کرد. این فیلم بیش از آثار قبلی نام شمسایی را سر زبان ها انداخت و شمایل تازه ای از او به مخاطبان سینما نشان داد. او در این فیلم نقش زنی را ایفا کرد که یک تنه جور بدهی های همسرش را به دوش می کشد با حضور در مکان های مختلف در پی گرفتن رضایت طلبکاران برای آزادی او از زندان است.
شمسایی در این فیلم به خوبی وفاداری و قدرت زن در شرایط سخت را به تصور کشید و در پایان وقتی فهمید از شوهر نارو خورده. آن روی خلقیاتش را عیان کرد و او را به قتل رساند. شمسایی در آخرین تجربه سینمایی بیضایی باز هم در قامت یک زن تنها در جامعه ای پر خطر ظاهر شد. «وقتی همه خوابیم» فیلمی درباره مناسبات پشت پرده سینما است اما بیضایی در این فیلم، موقعیت شکننده زنان را به تصویر کشید. شمسایی در چند نمایش همسرش مثل افرا یا روز می گذرد، مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین، شب هزار و یکم و بانو آئویی بازی کرده است.
اصغر فرهادی مطرح ترین کارگردان این روزهای سینمای ایران در عرصه بین المللی است. او تجربه همکاری زیادی با همسرش داشته اما از یک جایی به بعد پریسا بخت آور زیر سایه نام فرهادی قرار گرفت و به رغم استعدادش ترجیح داد به رتق و فتق امور زندگی بپردازد تا این طور فرهادی فراغ بال بیشتری برای حرکت در مسیر صعودی اش داشته باشد. به ویژه آن که فرزند دوم آنها هم به دنیا آمد و این یعنی بخت آور فعلا سودای کار هنری به پررنگی سابق نداشت.
همکاری نخست این زوج به سال های دانشجویی برمی گردد. اصغار فرهادی در سال ۱۳۷۳ نمایش «ماشین نشین ها» را به صحنه بردو خودش هم در آن بازی کرد. پریسا بخت آور که آن زمان همکلاسی اش بود یکی از نقش های اصلی را برعهده داشت. فرهادی سال ۸۰ مشغول سری دوم سریال «داستان یک شهر» بود و از آن سو بخت آور فیلمنامه سریال «یادداشت های کودکی» را می نوشت. فرهادی در این سریال هم بغل دست همسرش بود و جالب آن که اینگونه اسمش بیش از پیش سر زبان ها افتاد. فرهادی سال ۱۳۸۶ جدی ترین همکاری اش را با پریسا بخت آور داشت. او فیلمنامه دایره زنگی را نوشت.
فیلمی که منتقدان و سینماگران حضور فرهادی را در پشت صحنه کار و همراه بخت آور در موفقیت فیلم موثر می دانند. این فیلم از آثار پرفروش سینمای ایران در سال ۸۷ بود. فرهادی بعد از آن با درباره الی ...، جدایی نادر از سیمین و گذشته جهانی شد و همکاری اش با همسرش کمرنگ، به جای او اسم دخترش سارینا به واسطه بازی در جدایی سر زبان ها افتاد. سارینا پیش تر در سریال پشت کنکوری ها و چهارشنبه سوری با پدر و مادرش همکاری کرده بود. فرهادی بعد از گذشته با فروشنده دومین اسکار خود را دشت کرد و حالا همه منتظر «همه میدانند» هستند.
لادن مستوفی ۲۲ ساله بود که برای بازی در فیلم سینمایی «روز واقعه» به دفتر «شهرام اسدی» رفت و تست داد. اسدی از میان داوطلبان بسیاری که آمده بودند او را برای بازی در نقش راحله انتخاب کرد. می شود گفت مستوفی با فیلم همسرش به سینما راه پیدا کرد. چند سال بعد اسدی و مستوفی با وجود اختلاف سنی ۲۰ ساله ای که دارند ازدواج کردند. از آن به بعد مستوفی در بیشتر فیلم های همسرش حضور داشت.
او بعد از ورودش به سینما در طول هفت سال تنها در سه فیلم آن هم در نقش های فرعی بازی کرد. اما بعد از ازدواج با شهرام اسدی در سال ۱۳۸۱ در نقش اصلی فیلم «به من نگاه کن» به کارگردانی اسدی بازی کرد. از همان زمان به بعد حداقل در هر سال در یک فیلم حضور داشت. شب واقعه فیلم دیگری از شهرام اسدی است که آن را سال ۱۳۸۷ با بازی همسرش ساخته است. این زوج همکاری خود را در سریال «شیخ بهایی» هم ادامه دادند. از سال ۸۷ به بعد شهرام اسدی دیگر فیلم نساخت اما طبیعتا لادن مستوفی به کار خود در فیلم ها و سریال های دیگر ادامه داده است.
مرجان شیرمحمدی از شاگردان بهروز افخمی بود اما بعد از تمام شدن دوره آموزش ملاقاتی با یکدیگر نداشتند تا اینکه در سال ۱۳۸۷ خبر ساخت فیلم «فرزندصبح» افخمی منتشر شد. از آنجا که این فیلم بازیگران بسیاری داشت، او برای انتخاب بازیگران در نقش های مختلف تست می گرفت. شیرمحمدی هم مانند بقیه برای تست گریم نزد افخمی رفت. از همانجا ارتباط بین این بازیگر و کارگردان شکل گرفت.
هرچند شیرمحمدی برای بازی در فرزند صبح انتخاب نشد اما با اینحال مدتی بعد با یکدیگر ازدواج کردند. البته شیرمحمدی قبلا در فیلم های «مرسدس»، «خانه به خانه» و «مریم مقدس» بازی داشت اما بعد از ازدواجش با افخمی بود که به عنوان طراح صحنه و لباس هم فعالیت خود را شروع کرد. او در حالی که اولین فرزند خود را باردار بود وظیفه طراحی صحنه و لباس فیلم «سن پطرزبورگ» به کارگردانی همسرش را برعهده گرفت.
البته شیرمحمدی بیشتر از هر کاری در نویسندگی موفق است. او که داستان ها و رمان های تحسین شده بسیاری دارد، مدتی پیش کتاب «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را نوشت، افخمی هم که همیشه به اقتباس های سینمایی علاقه داشت، فیلمی رلا با همین عنوان کارگردانی کرد. شیرمحمدی تاثیر بسیاری در تولید این فیلم دارد چرا که علاوه بر نگارش کتاب، طراحی صحنه و لباس را برعهده داشته و در نقش آذر هم بازی می کند.
علی مصفا و لیلا حاتمی
فعالیت علی مصفا در بازیگری قبل از ازدواجش بیشتر بود. حتی می شود گفت در دهه هفتاد مصفا معروف تر از حاتمی بود. این دو بازیگر سال ۱۳۷۵ سر فیلم «لیلا» با هم آشنا شدند و دو سال بعد ازدواج کردند. از همان زمان ماجرا برعکس شد. موفقیت این زوج در «لیلا» باعث شد سیل پیشنهاد بازی های مشترک به سمت آنها بیاید. اتفاقا آنها تا الان فیلم های مشترک بسیاری در کارنامه شان دارندکه در اکثر آنها زن و شوهر هستند اما برای جلوگیری از تکرار جلوی این پیشنهادات ایستادند.
همکاری در نقش زن و شوهر: لیلا حاتمی در فیلم «لیلا» نقشی دارد که شاید تصورش برای خیلی از زنان سخت باشد. او در این فیلم نمی تواند بچه دار شود و برای همسرش رضا به خواستگاری زن دیگری می رود! در «پله آخر» مصفا، علاوه بر بازی در مقابل همسرش، کارگردان فیلم هم هست. لیلا حاتمی و علی مصفا در دو سریال «کیف انگلیسی» و «پریدخت» هم زن و شوهر هستند. این زوج قرار بود در فیلم «هفت پرده» هم بازی کنند اما تداخل زمان فیلمبرداری آن با کیف انگلیسی باعث شد مالی کسراییان وعسل بدیعی جایگزین آنها شوند.
همکاری در نقش های مختلف: حاتمی و مصفا در فیلم «میکس» برای دومین بار جلوی دوربین مهرجویی رفتند. آنها در این فیلم نقش دو بازیگر را دارند که در بحبوحه کار، با یکدیگر قهر می کنند. «چیزهایی هست که نمی دانی» فیلم دیگری است به کارگردانی فردین صاحب زمانی که در نقش هایی مختلف در آن حضور دارند. لیلا حاتمی و علی مصفا در فیلم «سیمای زنی در دوردست» هم همکاری داشتند اما این بار فقط به عنوان بازیگر و کارگردان.
نیلوفر خوش خلق را امین حیایی به سینما آورده. خوش خلق در مصاحبه ای گفته بود که قبل از آشنایی با همسرش نه تنها به بازیگری علاقه ای نداشته بلکه حتی فیلم هم نمی دیده! این دو زوج در ابتدای کار خوش خلق فیلم های مشترک زیادی داشتند. حتی در تیتراژ یکی از آنها (بوی بهشت) اشتباها از نام نیلوفر حیایی به جای خوش خلق استفاده شد. در واقع «امین حیایی» و «نیلوفر خوش خلق»در میان زوج های سینمایی رکورددار فیلم های مشترک هستند.
همکاری در نقش زن و شوهر: فیلم «دایره زنگی» موفق ترین فیلم این زوج است. آنها در این فیلم نقش زن و شوهری را دارند که بر سر داشتن و نداشتن ماهواره در خانه شان با یکدیگر درگیر می شوند. در فیلم «اختاپوس: آهوی پیشونی سفید» هم نقش آقا موشه و خاله سوسکه؛ دو کاراکتر داستان معروف و قدیمی ایرانی را بازی می کنند.
نقش های متفاوت: این زوج هنرمند در آثار مونس (حمید رخشانی)، مانی و ندا (پرویز صبری) سنگ کاغذ قیچی (سعید سهیلی)، قفس طلایی (محمد زرین دست) قلاده های طلا (طالبی)، کلاه پهلوی، روزگار جوانی، نمایش قحطی نور با هم مکاری داشته اند.
شایعه ازدواج بابک حمیدیان و مینا ساداتی در سال ۹۴ به گوش می رسید، اما در برنامه «سه ستاره» بود که احسان علیخانی در گفتگوی تلفنی با خانوم ساداتی ازدواجشان را تبریک گفت
این اولین بار بود که خبر رسمی این زوج منتشر می شد، بعدا مینا ساداتی در گفتگویی گفت علنی کردن خبر ازدواجمان توسط احسان علیخانی شوکه ام کرد.
حمیدیان و ساداتی قبل از ازدواج چهره های شناخته شده ای بودند و هر کدام در سینما و تلویزیون کارهای مختلفی انجام داده بودند که از آن جمله می توان به سریال «تنهایی لیلا» و فیلم «فروشنده» مینا ساداتیو سریال «به کجا چنین شتابان»، فیلم های «هیس دخترهای فریاد نمیزنند» و «چ» بابک حمیدیان اشاره کرد.
همکاریها:اولین همکاری این دو در «تنها در چند دقیقه سکوت» شکل گرفت. دومین کار مشترک حمیدیان و ساداتی فیلم «خرگیوش» بود که این روزها روی پرده سینماهاست. در ادامه «قاتل اهلی»، «هیهات»، «جشن دلتنگی» و «سرو زیر آب» از دیگر همکاری های این زوج بازیگر است.
ادامه این پرونده را در بخش دوم بخوانید....
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.