به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
خسرو معصومی، پس از سه سال، با فیلم جدیدی با نام «کار کثیف» در جشنواره سی وششم فجر در بخش سودای سیمرغ حضور یافته است. معصومی از سال ۶۵ با ساخت فیلم «ملاقات» دوران فیلمسازی خود را آغاز کرد. معصومی از همان ابتدا جذب نوع خاصی از درام اجتماعی شده بود که کمابیش در تمام فیلمهایش و تا به امروز، ادامه یافته است. او لنز دوربیناش را روی بخشهایی از اجتماع میاندازد که از دید بسیاری از فیلمسازان و حتی بخش بزرگی از مردم، دور ماندهاند. روستاهای دور دست، عشایر، اقوامی کمتر دیده شده و مردمی که گاهی در حاشیه جامعه زندگی میکنند. این حاشیهها لزوماً به معنای مردمانی فقیر یا دور مانده از تسهیلات معمول اجتماعی نیست؛ گاهی حتی گرفتاری در مشکلاتی ناگزیر، عدهای از مردم را به حاشیه زندگی معمولی میراند و معصومی معمولاً سراغ این قبیل افراد میرود.
همچنین او تلاش میکند در همین نوع از زندگیهای مغفول گوشهکنار جامعه، باز سوژهای نسبتاً بدیع بیابد و درام خویش را بر آن اساس بنا کند. شخصیتهای فیلمهای او از دختران خانوادههای فقیری که به اجبار قرار است تن به ازدواجهایی عجیب و خارج از عرف بدهند، گرفته، تا رزمندهای مفقود که پس از سالها به خانه برمیگردد و با شوهر همسرش روبرو میشود، تا خوانندهای زیرزمینی که قصد خروج از کشور برای همیشه را دارد، گسترده هستند.
فضای فیلمهای او اغلب در محیطهایی غیر شهری و در مکانهایی شبه روستایی یا بیرون از محیط عادی اجتماعی رقم میخورد. روستاهای زیبا ولی محروم، محل چادرهای عشایری، جادهها و حاشیههای شهرها، فضاهایی هستند که در بسیاری از فیلمهای او تکرار میشوند. اما این تمام آنچه در فیلمهای او به تصویر کشیده میشود، نیست. گاهی مثلاً در یکی از فیلمهایش «پر پرواز»، با فضایی به نسبت سانتیمانتالتر و شهری روبرو هستیم که داستان فیلم، آن را ایجاب میکند. در فیلم «کار کثیف» به ضرورت داستان، بخشی عمده از فیلم در ترکیه فیلمبرداری شده است.
در فیلم جدیدش، «کار کثیف» معصومی روی مسئلهی اشتغال، بحران یافتن شغل مناسب و مهاجرت ناگزیر برای دستیابی به شغل دست گذاشته است. معضلی فراگیر که این سالها کمتر خانوادهی ایرانی بوده است که با این مشکل عمومی دست و پنجه نرم نکرده باشد. کشیدهشدن به شغلهایی که قانونی نیست، یکی از وجوه بسیار ناخوشایند و مشکل افزاست که بسیاری از محرومان از شغل، به سمت آن کشیده میشوند. معصومی در فیلم خود، «کار کثیف» به این جنبه از معضل کمبود شغل، پرداخته است.
خود او دربارهی داستان فیلمش چنین میگوید: «’کار کثیف‘ همانطور که از اسمش پیداست، درباره شغلی است که مورد پسند نیست و خاصه به فروش مسکرات در خارج از ایران می پردازد و به همین خاطر در کشور ترکیه فیلمبرداری انجام شده است. مضمون و محتوای کلی این اثر مسایل مربوط به مهاجرت و کارکردن در شرایطی دور از وطن خویش است.»
معصومی در فیلمهای قبلی خود نیز به معضلات عمومی اجتماع پرداخته است. اما گویا در این فیلم، از دیدگاهی عمومی تر، مشکلی همهشمول را مطرح کرده است. این سوژه آنچنان برای او مهم است و دغدغهی پرداختن به آن را دارد، که از هماکنون، به فکر ساخت سهگانهای در این خصوص است.سهگانهای که فیلم «کار کثیف» قرار است اولینِ آنها باشد.
معصومی ایدهی سهگانهاش را چنین تشریح میکند: «این فیلم یکی از سهگانههایی است که تصمیم دارم در آینده دو فیلم دیگرش را بسازم. سوژهی فیلم بعدی کولبران هستند و فعلاً در مراحل تحقیق هستیم تا بعد از به نتیجه رسیدن «کار کثیف»، بتوانیم وقت بیشتری برای پیگیری تولید آن صرف کنیم. این روزها کولبرها در نقاط مرزی کشور شرایط غیرمنصفانهای را تجربه میکنند و لازم است مورد توجه سینما قرار گیرند تا توجه جامعه بیش از گذشته معطوف آنها شود.»
فیلمهای او در طول سالهای فیلمسازیاش، برندهی جوایزی در داخل و خارج از کشور هم شده است. نظیر بردن جایزهی بهترین کارگردانی بابت فیلم «باد در علفزار میپیچد» در جشنواره فجر و جشنواره پیونگیانگ.
در بخش انتخاب بازیگر، شاید به دلیل آنکه شخصیتهای فراموش شده و حاشیهای در فیلمهای او بسیارند، او زیاد به سراغ ستارهها نمیرود. هنرپیشههای کمتر شناخته شده در بازی کردن نقش فیلمهای او سهمی بیش از هنرپیشگان معروف دارند. در این فیلم، «کار کثیف» هم این هنرپیشهها جلوی دوربین معصومی، ظاهر شدهاند: پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن. او همچنین از سه بازیگر ترک برای ایفای نقش در این کار بهره برده است که به گفتهی خود او، جزو هنرپیشگان خیلی شاخص و تراز اول سینمای ترکیه نیستند.
پدرام شریفی
این هنرپیشهی جوان سیساله، از سال ۸۸ وارد عرصه بازیگری تئاتر و سینما شده است. اما اولین حضور سینماییاش سال ۹۲ در فیلم تحسینشده و خلاقانهی «ماهی و گربه» ساختهی شهرام مکری، رقم خورد. او پس از آن در تعدادی فلیم سینمایی و مجموعه تلویزیونی و تئاتر ایفای نقش کرد که برخی از آنها را میتوان بدین تریب نام برد: «سال دوم دانشکده من»، «هجوم»، «سایه»، «سیانور»، «متولد ۶۵» و «بادیگارد».
الهام نامی
الهام نامی نیز از جمله هنرپیشههای جوانی است که در تئاتر و سینما و تلویزیون، تجربیاتی اندوخته است. برخی از تجربیات او عبارتند از نمایشهایی نظیر «ترانههای محلی» محمد رحمانیان و سریال «ساعت صفر» سعید سلطانی. الهام نامی همچنین در فیلم سینمایی «جامه دران» ساختهی حمیدرضا قطبی (۱۳۹۳)، نقش ایفا کرده است.
شاهرخ فروتنیان
فروتنیان را نیز باید از جمله سینماپیشههایی دانست که در بسیاری از عرصهها تجربیاتی موفق کسب کردهاند. و علاوه بر آن در عالم هنرهای دیگر نیز فعال هستند. فروتنیان نقاش، طراح صحنه و لباس و بازیگر سینما و تلویزیون است.
از جمله آثار سینمایی مندرج در کارنامهی بازیگری او، میتوان به «امکان مینا»، «دختر»، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، «دلتنگیهای عاشقانه»، «دهلیز»، «بوسیدن روی ماه»، «آقا یوسف»، «برخورد خیلی نزدیک»، «اقلیما»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «کافه ستاره»، «گرداب»، «گیلانه»، «مارمولک»، «خانهای روی آب» و «شام آخر» اشاره کرد.
لوون هفتوان
او هنرپیشهی ارمنی سینمای ایران است که به دلایلی سالها از فعالیت در سینمای ایران، دور مانده بود. او در سالهای دوری از وطن، با ادامه تحصیلاش در رشته تئاتر و تاسیس یک شرکت تولیدات هنری و گروه تئاتر در کانادا، به فعالیتهای هنریاش ادامه داد. هفتوان نهایتاً در سال ۱۳۸۹ به ایران بازگشت و با فاصلهی کمی علاوه بر دریافت پیشنهاد داوری و انتخاب تئاترها برای جشنوارهی تئاتر فجر، برای بازی در فیلمهای «لرزاننده چربی» و «صدای تاریک» دعوت شد. این، سرآغازی بر فعالیتهای مجدد سینمایی او در ایران بود. او پس از آن در تعدادی فیلم سینمایی دیگر بازی کرد که شاید شاخصترین آنها فیلم «دراکولا» باشد. برخی از آن آثار عبارتاند از: «هجوم»، «کوپال»، «غیرمجاز»، «یک دزدی عاشقانه»، «مردی که اسب شد» و «پرویز».
رضا فیاضی
او هنرپیشهی ایرانیعرب سینمای ایران است که سالیان طولانی است در بسیاری از عرصههای هنرهای تصویری فعالیت داشته است. او در زمینهی بازیگری، کارگردانی، نویسندگی، دوبله و مجریگری فعالیتهایی را در کارنامهی خود به ثبت رسانده است. از جمله فیلمهایی که او در آنها بازی کرده است، میتوان به «نرگس مست»، «یوسف هور»، «خنده در باران»، «پرنده باز»، «مینیبوس»، «ارابه مرگ»، «روز واقعه»، «روسری آبی»، «مرد پنجم»، «مجسمه» و «چریکه تارا» اشاره کرد. همچنین او در سریالهایی مانند «معمای شاه»، «کیمیا»، «روزگار قریب» و «آرایشگاه زیبا» ایفای نقش کرده است.
اکبر معززی
برخی از آثاری که اکبر معززی هنرپیشهی ایرانی زادهی سال ۱۳۳۲ در آنها ظاهر شده است، «جرم»، «کوچه ملی»، «محاکمه در خیابان»، «رئیس»، «حکم»، «واکنش پنجم»، «کاغذ بیخط»، «نیمه پنهان»، «اعتراض» و «شوکران» هستند. بازی در «اتاق تاریک» دومین تجربهی همکاری او و خسرو معصومی پس از بازی در «خرس» است.
در این فیلم، بازیگران دیگری نیز جلوی دوربین رفتهاند: آروز ابی زاده، پیام احمدی نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سیدمهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، ساجده مرادپور، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی، بهادر اونلو.
دیگر عوامل فیلم سینمایی «اتاق تاریک» را نیز میتوان بدین شرح نام برد: نویسنده و تهیه کننده: خسرو معصومی، مجری طرح و سرمایه گذار: عباس نصیری، مدیر فیلمبرداری: نادر معصومی، تدوین: حسن حسندوست، طراحی و ترکیب صدا: بهروز شهامت، طراح صحنه و لباس: هومن معصومی، صدابردار همزمان: سیامک نیازی، مدیر تولید: علی همت، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: غزل معصومی، دستیاران کارگردان: مانی معصومی، علی محمدی، منشی صحنه: هدیه نصیری، گروه فیلمبرداری: حمید محمدقلی، مهدی گلچین، کاوه حاج رمضانی، رامین فرزانه، عکاس: مونا تهرانی، جلوه های ویژه: مهدیار سزاوار، فیلمبردار زیر آب: بهزاد ترکی زاده، حمید شمسی، داریوش تفرشی نیا، هلی شات: شهروز کیایی، گروه صحنه و لباس: رحیم حاجی تبار، اسماعیل خلیلی، نجمه نقدعلی، دستیار صدا: میلاد شمسایی، تدارکات: رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، مهرداد شاه میرزایی، سینه موبیل: میرعلی میرحسینی.
نویسنده: سمیه سادات حسینی