به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، مسئولان سازمان سینمایی، در حالی ادعا کردهاند که فروش نوروزی سینمای ایران ۳۳ درصد افزایش یافته و خط تبلیغی در این زمینه در پیش گرفتهاند که اطلاعات موجود درباره فروش فیلمهای اکران نوروزی بر روی وب سایت سازمان سینمایی متفاوت است و حتی اگر این آمارها به روزهای خاصی تحدید شده باشد، در بهترین حالت، شاهد یک مهندسی آمار به معنی تفاوت مدل اعلام میزان فروشی نوروزی (نسبت به سالهای پیشین) برای بالاتر اعلام کردنِ فروش نوروزی هستیم.
پس از تعطیلات نوروزی ۱۳۹۷، «تابناک» با محاسبه میزان افزایش قیمت بلیت سینما که تا سه هزار تومان در پردیسهای سینمایی به عنوان دارنده سهم اصلی فروش سینمای ایران رشد داشت و در نظر گرفتن رقم فروش فیلمهای نوروزی در سال ۱۳۹۶، مشخص شد که فیلمهای نوروزی ۱۳۹۷ نسبت به فیلمهای نوروزی ۹۶ با افت فروش مواجه بوده است.
پس از این گزارش یک خط تبلیغاتی در پیش گرفته شد و برخی مسئولان سینمایی ادعا کردند که فروش سینمای ایران و همچنین تعداد مخاطبان سینمای کشور رو به فزونی گذاشته است. به طور مشخص، مجید مسچی در گفت و گویی با تلویزیون ادعا کرد، فروش سینمای ایران در نوروز ۹۶، ۱۶ میلیارد بوده و در نوروز ۹۷، بیش از ۲۱ میلیارد بوده و به نسبت سال گذشته، ۵ میلیارد تومان افزایش فروش را شاهد بودهایم!
این ادعا دستمایه یک برنامه تبلیغاتی قرار گرفت و سازمان سینمایی در خبرهایی از افزایش ۳۳ درصدی فروش سینمای ایران در نوروز ۹۷ نسبت به سال گذشته خبر داد! بر اساس خبر سازمان سینمایی «براساس آمار ارائه شده، همچنین سینمای ایران در سیزده روز ابتدایی سال ۱۳۹۷، ۲۱ میلیارد و ۵۸۳ میلیون تومان فروش داشته است که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۶ با فروشی معادل ۱۶ میلیارد و ۱۱۱ میلیون تومان شاهد ۳۳.۹ درصد رشد فروش بودهایم.»
این در حالی است که سازمان سینمایی پس از اکران نوروز ۹۶ با نقل گزارشی آورده بود: «با پایان تعطیلات عید، فیلم های اکران نوروز در مجموع توانستند ۲۲ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان فروش کنند، این در حالی است که سال گذشته با اتمام تعطیلات، فیلم های نوروز ۹۵ در مجموع حدود ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش کرده بودند. حتی با در نظر گرفتن افزایش ۲۰ درصدی بلیت پردیس های سینمایی، می توان گفت که فیلم های نوروز ۹۶ بیشتر از سال گذشته تماشاگر جذب کردند.»
با نگاهی به آمار فروش فیلمهای سینمایی در نوروز ۱۳۹۶، مشخص است، آماری که سال گذشته سازمان سینمایی بر آن مهر تأیید زده بوده، صحیح است. در تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۶، «خوب بد جلف» به تنهایی بیش از ۱۰.۸ میلیارد تومان فروش داشت و «گشت ۲» نیز بیش از ۶.۶۹ میلیارد تومان فروش داشته است. «ماجرای نیمروز» ۱.۷۸ میلیارد تومان، «سه بیگانه» ۱.۰۶ میلیارد تومان، «آباجان» ۶۲۰ میلیون تومان و «یک روز بخصوص» ۴۶۱ میلیون فروش داشته است. با تجمیع این اعداد با همان رقم بیش از ۲۲ میلیارد تومان برای فروش نوروز ۹۶ میرسیم که با بلیت ۱۲ هزار تومانی به دست آمد.
اکنون با بلیت ۱۵ هزار تومانی فروش سینمای ایران در نوروز ۹۷، ۲۱.۵ میلیارد تومان بوده است. باید پرسید بر اساس چه فرمول ریاضی فروش ۲۱.۵ میلیاردی فیلمهای نوروزی ۹۷، ۳۳ درصد بیش از فروش ۲۲.۸ میلیاردی فیلم های نوروزی ۹۶ میشود؟! ممکن است، پس از این ماجرا، این ادعا از سوی مسئولان سینمایی مطرح شود که رقم ۱۶ میلیارد و ۲۱.۵ میلیارد مشخصاً مربوط به آمار فروش فیلم در ۱۳ روز نوروز ۹۶ و ۹۷ است و روزهای اسفندماه کسر شده است. این در حالی است که همواره وقتی صحبت از اکران نوروزی شده، فروش فیلم های اکران نوروزی که در روزهای واپسین سال اکران می شده برای سال جدید و جزو آمار فروش نوروزی محاسبه شده است.
حتی بر فرض که بپذیریم فروش ماقبل سال ۹۶، حدود ۶.۸ میلیارد بوده، باید پرسید چرا برای نخستین بار به جای اعلام مجموع فروش فیلمهای اکران نوروزی، آمار ۱۳ روز مانور داده میشود؟! چرا در گزارش سال گذشته و سالهای قبلتر آمار ۱۳ روز فروش اعلام نشده و آمار فروش فیلمهای نوروزی به رقم فروشی نوروزی اعلام شده اما این بار صرفاً بر ۱۳ روز تمرکز شده است؟! آیا نمیتوان به تغییر مدل مرسوم اعلام میزان فروش برای بیشتر نشان دادنِ فروش، مهندسی آمار گفت؟
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.