به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
پرویز شیخطادی امسال با «امپراطور جهنم» در سی و ششمین جشنوارهی فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ حضور خواهد داشت. اما نکتهی در خور توجه دربارهی این فیلم آن است که «امپراطور جهنم» قرار بود سال گذشته و در سیوپنجمین جشنوارهی فجر در بخش مسابقه شرکت کند. پذیرفتهنشدن این فیلم در بخش سودای سیمرغ در سال گذشته و ارجاعش به بخش غیررقابتی جشنواره، منجر به حواشی بسیاری شد و نهایتاً تهیهکننده و کارگردان فیلم، تصمیم گرفتند فیلم را از جشنوارهی فجر بهکل خارج کنند.
این فیلم، داستانی جسورانه و حساس دارد که پیش از آن در سینمای ایران مطرح نشده بود. پرداختن به ماجرای مخوف داعش و ریشههای پشت پردهی این جریان تکفیری، داستانی نیست که هر فیلمسازی به سراغ آن برود. شیخ طادی با تشخیص خلاء موجود در سینمای ایران پیرامون این سوژه، دست روی موضوعی چالشی گذاشته است. اینکه فیلمی با چنین موضوع بدیعی از بخش مسابقهی جشنواره کنار گذاشته شود، سوالات بسیاری در ذهن ایجاد میکند. آیا آنگونه که کارگردان مدعی شد، خصومتی شخصی بین مسئولان سینمایی وقت و تیم سازندهی فیلم در کار بوده است؟ ضعف ساختاری و سینمایی فیلم، آن را از شرکت در بخش مسابقه محروم کرده بود؟حساسیتی جهانی و مضر به حال منافع ملی، پیرامون موضوع فیلم، عامل این اتفاق بود؟ تا جایی که روزنامهی لبنانی «البناء» طی گزارشی نوشت: «این پروژه سینمایی به صورت مخفیانه و به دور از چشم رسانه های محلی و بین المللی تولید شده است و بدون شک این فیلم در ایران و کشورهای منطقه با مشکلاتی مواجه خواهد شد و جنجال های گسترده ای را در پی خواهد داشت.»
دلیل این امر هرچه بود، گویا امسال، تمام آن دلایل احتمالی برطرف شده و این فیلم، برای رقابت با دیگر فیلمها، در بخش سودای سیمرغ حضور خواهد داشت. رقیب جدی این فیلم، فیلم «بهوقت شام» ساختهی جدید ابراهیم حاتمیکیاست. حاتمیکیا نیز مانند شیخطادی به موضوع داعش و تسلط آنها بر سوریه و عراق پرداخته است. اما حتی با نگاه و مقایسه بین مطالب منتشرشده دربارهی داستان این دو فیلم نیز میتوان دریافت که به هیچوجه با دو فیلم مشابه روبرو نیستیم. هرچند بهر حال باید فیلم «امپراطور جهنم» را نخستین فیلم با موضوعیت داعش دانست.
خلاصه داستانی دربارهی این فیلم بهطور رسمی منتشر نشده است. تنها اظهارنظرهایی از جانب تیم سازندگان و بعضی گمانهزنیها از رسانههای داخلی و خارجی در دسترس است که بر اساس آنها شاید بتوان درباره داستان و روند فیلم، حدسهایی زد.
از جمله خبرگزاری مهر در گزارشی خبر داد که روزنامهی «البناء» یکی از رسانههای لبنان، در مطلبی به فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» پرداخته است. این گزارش زمانی منتشر شد که قرار بود این فیلم در جشنوارهی سال گذشته، اکران شود.
«پس از گذشت ۵ سال از اکران فیلم «پادشاه شن ها» به کارگردانی اسماعیل نجدت انزور، این روزها اخباری از برنامه ایران برای تولید فیلمی در راستای نقد آل سعود، رسوایی داعش و نمادهای تکفیری منتشر شده است. در این فیلم همچنین به رویدادهایی که به صورت مخفیانه در خاورمیانه، اروپا و آمریکا در جریان است، پرداخته می شود. فیلم «امپراطور جهنم»، بزرگترین پروژه ایران در عرصه جهانی محسوب می شود.
این فیلم فلسفه ایجاد داعش و گروه های تکفیری را روایت می کند و همچنین روابط سعودی ها با رژیم اسراییل را نمایش می دهد.در این اثر، شخصیت رهبران مقاومت یعنی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن به نمایش گذاشته شده است.»
این مطالب، خط سیر داستانی فیلم را آشکار نمیکند؛ تنها این نکته را نشان میدهد که با داستانی پر دامنه، پرلوکیشن و گسترده روبرو هستیم. صحبت از «پدرخوانده»ای است که مفتی وهابی است و از جایی غیر از سوریه، نیروهای تکفیری را هدایت میکند. چنین خط سیری، باید در قالب داستانی بسیار پخته و قوامیافته روایت شود تا برای مخاطب باور پذیر باشد.
نگاهی به فیلمهای قبلی پرویز شیخطادی نشان میدهد که او در تمام فیلمهایش دست روی سوژههای سیاسی اجتماعی با پسزمینهی ایدئولوژیک گذاشته است. و در برخی از آنها بیش از بقیه، موفق شده تا از لحن و فضای شعاری فاصله بگیرد و ساختار روایی آثارش را درست و باورپذیر بچیند. از جمله موفقترین آثار او، فیلم «روزهای زندگی» است. این فیلم در ژانر جنگی و با موضوع دفاع مقدس ساخته شد و توانست نظر مثبت داوران جشنوارهی فیلم فجر را به خود جلب کند و جوایزی نظیر دیپلم افتخار بهترین فیلم و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را نصیب سازندگان خود کند.
شیخ طادی برای بازی در فیلم «امپراطور جهنم» از بازیگرانی نامآشنا دعوت به همکاری کرده است. علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی در این فیلم بازی کردهاند.
نصیریان را باید بیتردید جزو غولهای هنرپیشگی معاصر سینما و تئاتر ایران بهحساب آورد. سبک بازی منحصر بهفرد و قویاش از عهدهی کمتر هنرپیشهای برآمده است. او بهتازگی با درخشش در سری اول سریال «شهرزاد» نگاهها را به خود خیره کرد. شروع شناختهشدنش نزد مردم، سالها قبل با فیلم تحسینشدهی «گاو» ساختهی داریوش مهرجویی رخ داد. اما منحصر به همان نماند و بازیها و دیگر فعالیتهای درخور تحسین او در عرصه سینما و تئاتر، روز به روز بر شهرت و محبوبیت او افزود.
او سالهای قبل از انقلاب به امر نگارش نمایشنامه هم مشغول بود که ده اثر نوشتهشدهاش در آن دوران، جزو آثار شاخص نمایشنامهنویسی ایران به شمار میرود و نام او را در کنار نمایشنامهنویسان برجسته ایرانی، همچون اکبر رادی، بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی قرار میدهد.
از جمله آثاری که او برای بازی در آنها تحسین شد، می توان این چند نمونه را نام برد:
«ایران برگر»، «پستچی سه بار در نمیزند»، «دیوانهای از قفس پرید »، «زندانی ۷۰۷»، «کمیته مجازات»، «برج مینو»، «بوی پیراهن یوسف»، «دزد و نویسنده»، «شیر سنگی»، «ناخدا خورشید»، «جادههای سرد»، «کفشهای میرزا نوروز»، «کمالالملک»، «جایزه»، «دایره مینا»، «پستچی»، «ستارخان» و «آقای هالو».
او همچنین در مجموعههای تلویزیونی «سربداران» بسیار درخشید و پس از آن در «میوه ممنوعه» و «همسایهها» هم بازی بیاد ماندنیای از خود نشان داد. «امپراطور جهنم» بعد از «شکارچی شنبه» دومین همکاری او پرویز شیخطادی به حساب میآید.
او از سال ۶۳ وارد عرصه فعالیت حرفهای سینما و تلویزیون و تئاتر ایران شده است. از جمله آثاری که در آنها ایفای نفش داشته، میتوان به «سرو زیر آب»، «گیلدا»، «کمدی انسانی»، «یتیمخانه ایران»، «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»، «برف روی شیروانی داغ»، «پریناز»، «آتش سبز»، «خواب لیلا »، «سیندرلا»، «صنم» و «هتل کارتن» اشاره کرد.
او هم مانند بسیاری دیگر از هنرپیشههای ایرانی، در هر سه عرصهی سینما و تلویزیون و تئاتر تجربیاتی بهدست آورده است. هم چنین او در زمینهی ورزش پارکور نیز، مربیگری میکند.برخی آثاری که او در آنها ظاهر شد، مانند «قلادههای طلا»، در متن جامعه کمی او را دچار حواشی سیاسی کرد. اما بر روند فعالیت او و فیلمهای منتخبش تاثیری نگذاشت. او تاکنون در فیلمها و مجموعههای تلویزیونی متعددی بازی کرده است که برخی از آنها عبارتند از «یتیمخانه ایران»، «استرداد»، «هشتمین روز هفته»، «قلادههای طلا»، «گلوگاه شیطان»، «نفوذی»، «گرگ و میش» و «بازنده».
او با «متولد ماه مهر» ساختهی احمدرضا درویش، سینما را تجربه کرد. اما پیش از آن هم تجربه حضور موفق بر صحنهی تئاتر را داشت. او چندان پرکار نبوده است و دربارهی دلایل کمکاریاش، اتهاماتی را متوجه برخی تهیهکنندگان سینمای ایران کرد. از جمله فیلمها و مجموعههای تلویزیونی که در کارنامهی کاری او بهچشم میخورند، میتوان از «امپراتور جهنم»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «بوتیک»، «چشمان سیاه»، «مهمانپذیر طوبی»، «پس از باران»، «رستگاران»، «آینههای نشکن»، «راز شیوا»، «کیف انگلیسی»، «خوشنشینها»، «شهریار» و «روزگار قریب» نام برد.
از جمله فیلمهایی که این هنرپیشه در آنها بازی کرده است، میتوان از «چ»، «گیرنده»، «پروانگی»، «دوئل»، «عقابها»، «دادشاه»، «برزخیها»، «خط قرمز»، «فرمان»، «مرز»، «با عشق مردن» و «ساخت ایران» نام برد.
عوامل دیگری نیز در ساخت فیلم «امپراطور جهنم» با پرویز شیخطادی همکاری داشتهاند. در زمینه طراحیصحنه، بابک پناهی طراح صحنهی فیلم «بهوقت شام» از دیگر فیلمهای حاضر در بخش مسابقه، برای «امپراطور جهنم» نیز طراحی صحنه را انجام داده است. موسیقی این فیلم نیز توسط محمدرضا علیقلی ساخته شده است که باید او را از بهترین سازندگان موسیقی فیلم در سینمای فعلی ایران دانست. او چند بار هم برای موسیقیهایش برای فیلمهای جشنواره، کاندیدا یا برندهی جوایزی شده است.
تهیه کننده این فیلم نیز محمد خزاعی است که امسال فیلم «به وقت شام» را هم در جشنواره دارد.
نویسنده: سمیه سادات حسینی