به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، در این پرونده قصد داریم به ۲۰ سینماگر مردی که در سالهای اخیر در سینمای ایران بیشترین تاثیرگذاری را داشتهاند بپردازیم که در بخش اول 10 مورد را باهم مرور میکنیم:
سازمان هنری رسانه ای اوج از سال 1390 فعالیتش را شروع کرد اما تولیداتی مثل «زیباتر از زندگی» قدرت فراگیر کردن نام این سازمان و مدیر عامل آن احسان محمد حسنی را نداشتند. آغاز قدرت نمایی اوج به سال 94 برمی گردد که سرمایه گذار «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا شد و محمد حسنی تهیه کنندگی آن را برعهده گرفت.
درخشش«بادیگارد» و البته «ایستاده در غبار» نگاه ها را به سمت اوج خیره کرد. اتفاقات دیگر مثل انتشار موزیک ویدیو با ترانه یغما گلرویی بر فراگیر شدن نام این سازمان تاثیر داشت و کمی بعد سرمایه گذاری بر «پایتخت 5» و ساخت فیلم بیگ پروداکشن «به وقت شام» نشان داد اوج در اوج قدرت است.
هفته پیش محمد حسنی نشستی رسانه ای داشت و اعلام کرد علاوه بر«به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا اوج چهار فیلم دیگر در دستور ساخت دارد:«تنگه ابوغریب» بهرام توکلی،«توهم توطئه» احمدرضا معتمدی،«نائله» اصغر عباسی و«طیب خان» مسعود ده نمکی.علاوه بر این، اوج از بدو شروع فعالیت خوراک برخی شبکه های تلویزیون از جمله پویا و امید را تامین می کند. از آن سو دایره فعالیت های محمد حسنی گسترش یافته؛او با حفظ سمت مدیرعامل بنیاد روایت فتح و مسئول بسیج هنرمندان است تا این گونه هم افزایی میان سه تشکل فرهنگی بیشتر شود. از این به بعد نام پروژه های استراتژیگ با اوج گره خواهد خورد.
نشانه های استعداد اصغر فرهادی در سریال ها و فیلم هایش به چشم آمد اما «چهارشنبه سوری» آغاز رسمی خوش نقشی فرهادی در سینما است.
«درباره الی» محبوب شد و در جشنواره های جهانی مورد توجه قرار گرفت که خرس نقره ای جشنواره برلین و جایزه ویژه آسیاپاسفیک سرآمد آن هاست. شمار جایزه های «جدایی نادر از سیمین» رشک برانگیز است و کسی اولین جایزه اسکار ایران را فراموش نمی کند. درخشش «گذشته» هرگز به پای «جدایی ...» نمی رسد ولی از یاد نمی بریم فرهادی این فیلم را در فرانسه و با حضور خانم برنیس بژو ساخت. او با «فروشنده» جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن و دومین اسکار را گرفت.
فرهادی چهره محبوب میان مردم سینما دوست ایران است و آن طرف هم کیا و بیایی دارد؛ بازیگران بزرگی چون خاویر باردم و پنه لوپه کروز با افتخار در فیلمش بازی می کنند و بازیگران ایرانی آرزوی حضور جلوی دوربینش را دارند.
از دومین فیلم بلندش یعنی «دیده بان» به چشم آمد؛ «مهاجر» و «وصل نیکان» وجاهت ابراهیم حاتمیکیا را بیشتر کردند و «از کرخه تا راین» نشان داد او «واقعا» قرار است جنگ را طور دیگری ببیند. در «آژانس شیشهای» رویی دیگر از این فیلمساز نمایان شد
حاتمی کیا محبوب خاص و عام و چپ و راست است. آن قدر وجاهت (قدرت) دارد که مثلا وقتی نامه می نویسد و از « شیار 143» تعریف می کند، سرنوشت فیلم در جشنواره عوض می شود. یا وقتی مصاحبه می کند و از سال 88 می گوید تا مدت ها حرفش تیتر اول رسانه ها است.
حاتمی کیا به جایگاهی رسیده که سازمان متمول اوج، فیلم های استراتژیگ همچون «بادیگارد» و «به وقت شام» را با طیب خاطر به او می سپارد.
نام علی سرتیپی با فیلم های مهم دو دهه اخیر سینمای ایران پیونده خورده. او مدیر عامل موسسه فیلمیران است که پخش فیلم های مهم را بر عهده دارد.
این موسسه در اواخر سال 1383 با ادغام امور پخش سه شرکت فیلمسازان جوان به مدیرعاملی سیدغلامرضا موسوی، میلاد فیلم به مدیرعاملی رسول صدرعاملی و آفتاب نگاران به مدیرعاملی محمدرضا تخت کشیان راه اندازی شد. صاحبان این سه شرکت تصمیم گرفتند سرتیپی را به عنوان مدیر عامل فیلمیران انتخاب کنند. حالا اولویت فیلمسازان طیف های مختلف همکاری با اوست.
حالا بیش از یک دهه است فیلمیران در زمینه پخش فیلم یکه تازی می کند. محض نمونه اشاره می کنیم امسال پخش «نهنگ 2»، «ساعت 5 عصر» و «رگ خواب» که جزو پرفروش ها هستند را فیلمیران بر عهده دارد. علی سرتیپی رئیس کانون پخش کنندگان هم هست و این یعنی قدرت او بیش از پیش شده.
حدود هفت سال در سینما حضور داشت و برغم نقش های موفق، همچنان به خوش نقشی هایش در سریال هایی چون «مدار صفر درجه» آدرس داده می شد. همکاری با اصغر فرهادی در فیلم «درباره الی ...» جنس دیگری از توانایی شهاب حسینی روی پرده سینما را عیان کرد.
دو سال بعد از «درباره الی ...» نقش حجت «جدایی نادر از سیمین» حکم تیک آف برای حسینی داشت. او در فاصله «جدایی ... » و «فروشنده» نقش بد کم نداشته اما همگی زیر سایه جایزه معتبر جشنواره کن مانده اند.
نام این بازیگر تبدیل به برند شده و فیلم ها را صاحب وجاهت می کند. و این را هم بشنوید که شهاب حسینی از معدود بازیگرانی است که غالب کارگردان ها پذیرفته اند او می تواند در انتخاب ترکیب بازیگرها نظر دهد و بگوید چه کسی باشد چه کسی نه.
در تلویزیون به محبوبیت رسیده بود اما در سینما طول کشید تا نام رضا عطاران متضمن گیشه شود. او در سال 1384 اولین بار نقش اصلی بازی کرد و استارت ستاره شدنش با «هوو»ی علیرضا داوود نژاد زده شد. با این حال چند سال طول کشید تا عطاران محبوب مخاطبان سینما شود.
سال 89 اوج گیری عطاران در سینما است؛ بازی اش در «ورود آقایان ممنوع» و «اسب حیوان نجیبی است» به دل نشست و پس از آن با حضورش فیلم ضعیف «اخلاقتو خوب کن» را در گیشه نجات دهد.
بجز یکی دو فیلم مثل «آبنبات چوبی» هر چه بازی کند، گیشه دارد. فیلم ضعیفی چون «من سالوادور نیستم» بخاطر رضا عطاران به فروش خیره کننده 14 میلیاردی می رسد و بخشی از فروش بالای 20 میلیارد تومانی «نهنگ2» را باید به پای نام او نوشت.
گلزار سال 81 با «سام و نرگس» وارد سینما شد؛ سال های ابتدایی نمی دانست سمت و سویش در سینما کدام است تا این که«کما» اکران شد و شمایل تازه ای از این بازیگر در ذهن مخاطبان به دست آمد.
این بازگیر بعد از هفت فیلم و دقیقا از سال 82 محبوب طیف زیادی از علاقمندان سینما شد و هر فیلمی که بازی کرد چه گیشه موفقی داشت. او از «کما» به بعد گلزار سعی کرد آداب استاربودن را رعایت کند. کم فیلم بازی کرد و فیلم هایی بازی کرد که به مذاق هوادارانش خوش می آمد.
جزو معدود بازیگرانی است که بعد از 15 سال همچنان کارآیی دارد و در هر فیلمی که بازی کند گیشه اش تضمین است. مثلا «مادر قلب اتمی» بواسطه حضور او که به فروش یک میلیارد و سیصد میلیونی می رسد.
نبوغش در فیلمنامه نویسی از همان روزهای اول هویدا شد. با این حال اگر بخواهیم قاسمخانی ِ واقعی را ردیابی کنیم به «مارمولک» می رسیم.
پیمان قاسمخانی در تلویزیون هم خیلی زود خودی نشان داد. سال 81 و سریال «پاورچین» نقطه عطف این فیلمنامه نویس توانمند است که باعث شد فصل تازه ای از سریال های کمدی رقم بخود.
قاسمخانی همچنان فیلمنامه نویس بی رقیب است. اوسال پیش پشت دوربین ایستاد و «خوب بد جلف» را ساخت. فیلمی که می توان با آن سرگرم شد، خندید و به استعداد کارگردانی قاسمخانی را تحسین کرد.
«زیر نور ماه» بخاطر سوژه حساسش که درباره روحانیت است، نام منوچهر محمدی را به عنوان تهیه کننده ای جسور سر زبان ها انداخت.
محمدی بلافاصله ایده ساخت «مارمولک» را عملیاتی کرد. او سال ها بعد ایده «طلا و مس» و «فرشتهها با هم میآیند» را درباره روحانیت پیشنهاد داد و تهیه کرد. از دیگر ایده های جسورانه این تهیه کننده «بوسیدن روی ماه» درباره شهدای مفقود الاثر است .
این روزها در مقام تهیه کننده «اکسیدان» را روی اکران دارد که همچنان ترکش های اعتراض به سوژه و شوخی هایش ادامه دارد. چه کسی جز محمدی می تواند به حوزه های حساس نزدیک شود؟
با فیلمی مهم از کارگردانی مهم اولین تجربه تهیه کنندگی اش را ثبت کرد: «درباره الی...» اصغر فرهادی. وقتی فیلم در جشنواره به نمایش درآمد سوال خیلی ها این بود که محمود رضوی کیست که نامش به عنوان تهیه کننده کنار اسم اصغر فرهادی حک شده.
سید محمود رضوی با «خیابان های آرام» به عنوان دومین فیلمی که تهیه کرد نشان داد برغم سن پایین (آن زمان سی ساله بود) فردی متنفذ و معتمد است. فیلم کمال تبریزی وقایع پس از انتخابات سال 88 را محور قرار داده بود و با آن ها شوخی می کرد. رضوی در ادامه چند فیلم مهم دیگر را تهیه کرد؛ مثل «دهلیز»،«سیانور» و «ماجرای نیمروز» که دو تای آخر روایتی متفاوت از گروهک منافقین است.
سید محمود رضوی با ورود به سینما موسسه سیمای مهر را راه اندازی کرد که حاصلش چندین فیلم و سریال شده. درباره تمکن مالی او شایعاتی به گوش می رسد که خودش شایعات را رد کرده و حتی درباره حمایت مالی شهردار تهران چندی پیش گفته بود:«هیچوقت ارتباط ریالی با شهرداری و شخص آقای قالیباف نداشتیم، اما هرجا که نیاز داشتم از حمایتهای معنویشان استفاده کردم.»
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
سید محمود
ابراهیم حاتمی کیا و شهاب حسینی دوست داشتنی ترین هان
ولی جدا از این همه این بازیگران حداقل یک کار دارند که مزخرف بوده ولی به خاطر معروف بودن این بازیگران فروش رفته