به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، روزنامه هفت صبح در مطلبی به پنج نقش مهم و قابل اعتنای ناصر ملک مطیعی در فیلم هایی که بازی کرده پرداخته است:
«برآیند کارنامه ناصر ملک مطیعی همان فیلم هایی است که به عنوان فیلمفارسی شناخته شده اند. با این حال نقش های قابل دفاع و تحسین شده ای هم دارد که اتفاقا برگ برنده کارنامه او همین ها است. البته نباید فراموش کرد بخشی از این موفقیت را مرهون دوبله نقش ها است که آن زمان مرسوم بوده. در این بخش، پنج نقش موفق این بازیگر مرور شده است، می شد نقشش در «کاکو» و «بت» را هم به این جمع اضافه کرد. نکته جالب آن که بهترین نقش های ناصر ملک مطیعی در فیلم های علی حاتمی رقم خوردند.
قیصر
* کارگردان: مسعود کیمیایی
* سال ساخت: ۱۳۴۸
* نام نقش: فرمون
ناصر ملک مطیعی در فیلم «قیصر» حضوری پررنگ و طولانی ندارد؛ قهرمان فیلم نیست اما بازی اش تحسین شد و به چشم آمد. دلیل عمده اما به موفقیت خود فیلم برمی گردد که مورد تحسین خیلی ها قرار گرفت. عنوان موج نو به این فیلم مسعود کیمیایی در سرنوشت بازیگرش هم بی تاثیر نبود و باعث شد نگاه ها به ملک مطیعی تغییر کند. نقش فرمون برادر قیصر، به عنوان نماد ناموس پرستی تا مدت ها سر زبان بود.
طوقی
* کارگردان: علی حاتمی
* سال ساخت: ۱۳۴۹
* نام نقش: آسید مصطفی
هنوز بر سر فیلم «طوقی» علی حاتمی دو دیدگاه متضاد وجود دارد؛ نظر منفی می گوید حاتمی به سبک فیلم های فارسی «طوقی» را ساخته و از بازیگران همین طیف فیلم ها استفاده کرده. از همین معبر این همکاری برای ناصر ملک مطیعی فضیلت محسوب نمی شود. ظاهرا حضور ملک مطیعی در نقش یک دایی خیانتکار، تفاوت چندانی با نقش های قبلی ندارد اما واقعیت این است که حاتمی او را کنترل کرد و بازی معقول تری از ملک مطیعی گرفت.
پهلوان مفرد
* کارگردان: امان منطقی
* سال ساخت: ۱۳۵۰
* نام نقش: مرشد
امان منطقی کلا فیلمساز خوبی نیست و ساخته هایش رنگ و بوی فیلمفارسی داشتند. «پهلوان مفرد» از بقیه ساخته هایش بهتر است اما نمی توان آن را فیلمی تراز به حساب آورد. داستان این فیلم هم بر اساس الگوی فیلمفارسی گرفته شده؛ پهلوان دختری که شاگردش عاشق اوست را به عقد خود درمی آورد. شاگرد به گمان نامردی، علیه استاد می شود اما بعدا می فهمد آن دختر مورد تعرض بود و استاد در حقش لطف کرده! ملک مطیعی به خاطر بازی خویشتندارانه اش تا حدودی موفق شد.
قلندر
* کارگردان: علی حاتمی
* سال ساخت: ۱۳۵۱
* نام نقش: قلندر
ملک مطیعی در نقش قلندر تصویری تازه از منش این تیپ آدم ها نشان داد. او در موقعیت دوگانه ای قرار می گیرد؛ از یک سو مشهور است و پایبند مرام پهلوانی و از آن سو دل در گرو عشقی دارد که دیگران فکر می کنند خواهرش است. او باید از این خواهش بگذرد تا نامش لکه دار نشود اما حقیقت ماجرا در دلش او را ملتهب کرده. ملک مطیعی باید این احساس دوگانه را در بازی و چهره اش به تصویر بکشد.
سلطان صاحب قران
* کارگردان: علی حاتمی
* سال ساخت: ۱۳۵۴
* نام نقش: امیرکبیر
«سلطان صاحب قران» به زعم بسیاری از منتقدان یکی از بهترین آثار حاتمی است. ملک مطیعی نیز حضوری موفق در آن داشت و می توان گفت یکی از بهترین امیرکبیرها را بازی کرده. حاتمی موفق شده در این سریال تصویری که از امیرکبیر مد نظرش بوده (آدمی بزدل و ساده) را به خوبی خلق کند. از همین معبر بازی ملک مطیعی قابل قبول و تحسین برانگیز است به ویژه آن که سریال با فلش بک هایش فرصتی برای عرض اندام بیشتر بازیگرش فراهم می کند.»
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.