به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، سعید سهیلی از جمله کارگردانان باسابقه سینمای ایران است که کار در ژانرهای مختلفی را تجربه کرده است. از ژانر دفاع مقدس با فیلمهایی مثل «مردی شبیه باران» و «جنسبلور» گرفته تا کمدیهای تجاری مثل «چارچنگولی». به بهانه متن و حاشیه این فیلم با سهیلی گفتوگو کردهایم که در ادامه خوانید.
فیلم «گشت ارشاد ۲» از زمان پایان جشنواره تا زمان اکران، هیاهو و جنجال زیادی به پا کرد. از سخیف خواندن آن از طرف یک منتقد و کشیدن پای کمیسیون فرهنگی مجلس به اکران فیلم تا حذف واژه ارشاد از عنوان، در زمان اکران. نظرتان درباره این حواشی چیست؟
ضربالمثلی هست که میگوید؛ «یک دیوانه سنگی به چاه اندازد و دوصد عاقل بیرون نتوانند آورد.» دقیقا با کاری که این منتقد کرد همخوانی دارد. خوشبختانه کمیسیون فرهنگی مجلس و دیگر نهادها فیلم را دیدند و به این نتیجه رسیدند که فیلم مشکلی برای اکران ندارد. بهنظرم ذهن خراب، منفیباف و منفیبین این منتقد باعث شده که بدون توجه به فیلم حرف بزند و درواقع واژههایی که به فیلم نسبت داده در واقع میتوان به شخصیت خودش نسبت داد. ببینید برخی دندانهای سفید یک لاشه را میبینند و برخی بدترین قسمت آن را. در مثال مناقشه نیست ولی این منتقد دقیقا با ذهنی بدبین وارد ماجرا شد. بعد از تخریب فیلم، در برنامه «هفت»، به مجلس رفت و فکر میکرد میتواند ماجراجویی کند اما خوشبختانه فیلم ما از این آسیبها دور ماند و مخاطب هم پاسخ مطلوبی به اکران فیلم داد. درباره حذف کلمه ارشاد بهتر است در زمان پروانه ساخت و نمایش، قبل از اکران این مورد را به ما میگفتند چون در تبلیغات به مشکل برمیخوریم به این دلیل که «گشت ۲» قسمت دوم فیلم «گشت ارشاد» است بیشتر مخاطبان عنوان اصلی فیلم را میشناسند و خوشبختانه این مسئله خللی در اکران فیلم وارد نکرد ولی طبعا بهتر بود فیلم با نام و عنوانی که قبلا تبلیغات داشت به اکران ادامه دهد.
در اکران نسبت به تحلیل منتقد و بازخورد مخاطب چه ارزیابی دارید؟ خیلی از منتقدان اعتقاد دارند که این اثر، ضعیفتر از قسمت اول آن است؛ بهخصوص در روایت و فیلمنامه، فیلم ضعیفی است. نظرتان چیست؟
باید به نظر همه احترام گذاشت اما نظرات مثبتی هم در رسانهها دیدهام. درباره مخاطبان که همه متفقالقول بودند که «گشت ۲» گامی رو به جلو نسبت به قسمت اول است. هرچند بهنظرم نباید به این شکل مقایسه کرد. هر دو فیلم بهعنوان فرزندان من هستند و برایم فرق چندانی ندارند و شاید نمیتوانم درست قضاوت کنم اما در کل بهنظرم قسمت دوم بهخصوص در ساختار، کارگردانی و بازیها بهتر و جذابتر از قسمت اول است.
استدلال منتقدان و رسانهها بیشتر درباره فیلمنامه بود. مثلا درباره موقعیتهای کمیک فیلم خیلیها اعتقاد دارند که «گشت دو» فیلمی است که به کارهای سخیف تنه میزند.
باید به این نظرها احترام گذاشت ولی بهنظرم بهجای خیلیها میتوان از برخیها استفاده کرد. بههر حال چه آنها که فیلم را دوست دارند و چه آنها که بهزعم شما آن را نمیپسندند برای ما قابل احترام هستند. در کل اتفاقات خیلی خوبی برای این فیلم در حال رخ دادن است. بهویژه استقبال مخاطبان که خیلی بیشتر از قسمت اول است.
بازیها بیشتر در ساختار، برجسته شده است. چه تفاوتی در بازی نسبت به کار سه بازیگر اصلی فیلم در قسمت اولش مد نظر شما بود؟ چون آن فیلم به وعی در روایت با اتفاقات آن زمان جامعه در انطباق بود. اما در «گشت ۲» بهنظر میرسد که با روایتی مستقل از قسمت اول سروکار داریم و کار بازیگر بیشتر برجسته میشود. ضمن اینکه گریمهای متفاوتتری هم دارند. در بازی گرفتن از بازیگران چه رویکردی داشتید؟
معمولا در دنبالهسازی سعی میشود که بازیگران در ادامه بازی در قسمت اول کار کنند. اتفاقا به همه تاکید داشتم که حتما قسمت اول را بارها و بارها ببینند و تجربیات خودشان را مرور کنند تا در ادامه و راستای بازی در قسمت اول در قسمت دوم بازی کنند. بالاخره برای مخاطب هم مهم است که شمایل رفتاری این آدمها همان آدمهای قسمت اول باشد اما خب چند سال گذشته و کمی در رفتارشان تغیر ایجاد شده است. سعی کردیم بازیها در ادامه قسمت اول و با جذابیت بیشتری کار شود.
شخصیتهای داستانهای شما بیشتر با عصبانیت و خشونت با یکدیگر و محیط اطراف برخورد میکنند. از«مردی شبیه باران» گرفته تا «سنگ، کاغذ، قیچی» و... این خشونت را که در بیشتر فیلمهای شما وجود دارد در «گشت ۲» هم میبینیم. این مسئله را مربوط به میزان خشونت در سطح جامعه میدانید یا به عوامل دیگری بستگی دارد؟
درست است که وقتی هر کارگردانی فیلمی میسازد، قصه را روایت میکند اما بهبهانه روایت است که درون، روح و باطنش را به شکل کاملا برهنه عرضه میکند. من ادعا میکنم که اگر یک فیلم ببینم میتوانم تشخیص دهم که کارگردانش بیمار است یا سالم، نرمال است یا نه. معتقد است یا بیاعتقاد یا صادق است یا... چرا که هر فیلمی ذات فیلمساز را به تماشاگر نشان میدهد. اگر فیلم را میبینید که خشن است، بدانید که خشونت را در گذشته فیلمساز در محله و کوچه فیلمساز باید جستوجو کرد. مثلا اگر فیلمی ریتم کندی دارد باید سرنخهایش را در دنیای واقعی فیلمساز پیدا کنیم و بههمین ترتیب اگر طنز است. معتقدم که فیلمسازی مثلا در یک کوچه بنبست بهدنیا آمده یا در کوچهای باز، دو شخصیت متفاوت خواهد داشت و همچنین اگر در روستا یا شهر باشد شخصیتی دیگری خواهد داشت. قطعا اگر خشونتی است یا هجومی وجود دارد، باید بدانید که به ذهنیت و زندگی کارگردان بر میگردد که در واقع ناشی از نوعی اعتراض است.
در نسخه اکران صحنههایی از فیلم حذف شده است. مثل صحنهای که پولاد کیمیایی چادر به سر کرده، این حذفها به سانسور ربط دارد یا تغییراتی بوده است که بعد از جشنواره خودتان به فیلم اعمال کردید؟
نه؛ به سانسور ربطی ندارد. طبیعی است که بیشتر فیلمها بعد از اکران جشنواره تغییر میکنند و اصلا یکی از اهداف نمایش فیلمها در جشنواره همین است. بعد از اکران فیلم در جشنواره و بازخورد مخاطبان و بهویژه منتقدان به این نتیجه رسیدیدم که برخی صحنهها را حذف کنیم.
باتوجه به اینکه دنبالهسازی در ایران چندان موفق نبوده است، چه انگیزههایی باعث شد که قسمت دوم «گشت ارشاد» را بسازید؟
در کشورهای خارجی معمولا قسمتهای اول نسبت به قسمتهای دوم موفقتر بودهاند. در سینمای ایران هیچ فیلمی نداشتیم که دنبالههایش موفق و قابل تامل باشد؛ هم از نظر گیشه هم در نظر منتقدان. خیلیها پیشنهاد کردند تا قسمت دوم فیلم «چارچنگولی» را بسازم با توجه به اینکه این فیلم بهشدت طنز موقعیت بود، یعنی دو برادر داستان را (سید جواد رضویان، رضا شفیعیجم) را هر جا میبردیم میتوانستیم داستان را ادامه بدهیم اما زیر بارش نرفتم. خیلیها تشویقم کردند اما من قبول نکردم. «گشت ارشاد ۲» را با این نیت ساختم که یک بار برای همیشه ثابت کنیم که میتوان دنبالهای هموزن یا قویتر از قسمت اول یک فیلم ساخت.
فروش فیلم از همان روزهای اول روند صعودی داشته است. فکر میکنید که بعد از تعطیلات این روند ادامه پیدا کند؟
با توجه به اتفاقاتی که بعد از تعطیلات افتاده است پیشبینی میشود که روزبهروز فروش فیلمها بیشتر شود چون خیلی از مخاطبان (تهرانیها) تازه از سفرهای نوروزی برگشتهاند و فرصت این را پیدا میکنند که به تماشای این فیلمها بروند. برای فیلم ما که این طور بوده و بعد از نوروز هم فروش روند صعودی داشته است و باعثشده تا امیدوار به فروشی باشیم که رکوردشکن شود و واقعا به این فروش امیدوارم.
فیلمها در ایام نوروز تبلیغاتی در شبکههای ماهوارهای نداشتند و خوشبختانه صداوسیما هم همکاری لازم را ارائه کرد. به نظرتان اینگونه تبلیغات چقدر مهم است؟ نسبت به نوروز سال قبل تبلیغات فیلمها چه تفاوتی داشته است؟
در راستای فروش فیلمها باید به تبلیغات کارآمد توجه کرد. امسال صداوسیما سعی کرد که همکاری و تعامل لازم را داشته باشد. تبلیغات فیلمها دیگر از شبکههای ماهوارهای پخش نشد و صاحبان فیلمها هم همکاری مناسبی با صداوسیما داشتند ولی توجه و همکاری صداوسیما باید بیشتر از این باشد. تیزر برخی فیلمها خیلی خوب پخش شد و تیزر برخی فیلمها اصلا پخش نشد. حالا که تهیهکننده و پخشکننده سعی کرده که از حواشی در تبلیغات دوری کند، صداو سیما و نهادهای دیگر باید همکاری بیشتری داشته باشند که امیدواریم این همکاری ادامه پیدا کند. سال قبل در اکران، تبلیغات اغلب فیلمها از شبکههای ماهوارهای پخش شد. برای اینکه صداوسیما هم حقانیت خود را اثبات کند و اینکه مشخص شود که فیلمهای ما وابسته به تبلیغات از شبکههای ماهوارهای در آن زمان نبودند، باید این تبلیغات روزبهروز بیشتر شود. درواقع این مسئله به شکلی زورآزمایی صداوسیما با شبکههای ماهوارهای هم هست. اگر صداوسیما این روند همکاری با سینما را در تبلیغات به شکل مناسب ارائه دهد، نشان میدهد که همچنان کارآمد و در جامعه اثرگذار است.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.