حضور چشمگیر و موفقیت سینمای ایران در جشنواره کن نشان می دهد که لغو تحریم های اقتصادی توسط جامعه بین المللی تاثیر مثبتی بر سینمای ایران داشته و خواهد داشت.
درحالیکه توافق هسته ای یکی از عوامل شتاب اقتصادی ایران است، تاثیر آن در حال حاضر در حوزه سینما احساس می شود.
سیکا کیانگ در “پِلِی لیست” مینویسد: “چهار فیلم اخیر
فرهادی،
«چهارشنبه سوری»،
«درباره الی»،
«جدایی نادر از سیمین» و
«گذشته»، به نوعی مطالعه زوجهایی است که تن به سازش دادهاند و هر چهار فیلم توانایی ستایشبرانگیز
اصغر فرهادی را در ترسیم کردن عواقب پیشبینی ناپذیرسادهترین چیزها (جواب ندادن به زنگ در، دروغ مصلحتی، تلفنی فراموش شده) نشان میدهند که ناگهان مثل فنری رها میشود و به اوجهای فوقالعادهای میرسد که هم اجتنابناپذیر است و هم پیشبینیناپذیر.”
“
«فروشنده» دقیقاً در همین قالب جا میگیرد، اگرچه فیلمی است که بیشتر از این که دربارۀ جدا شدن باشد دربارۀ جدا افتادن است، یک شکاف کوچک در ازدواج یک مغاک را آشکار میکند که همزمان افشای یک شکاف عمیق در جامعه ایران است. اما با وجود این که اشارات فیلم متراکم و بافتهای متعدد آن غنی است،
فرهادی دست به انتخابهایی زده که در نهایت
«فروشنده» را از تبدیل شدن به فیلمی بزرگ و رسیدن به جامعیت بهترین کارهایش واداشته است. فیلم به گیرایی تمام کارهای دیگر
فرهادی است، اما به نوعی کوچکتر است.”
باربارا شارِس، منتقدی فیلمی که برای سالها در شیکاگو برنامه نمایش فیلمهای ایرانی ترتیب داده و بارها به تهران سفر کرده است در سایت راجر ایبرت مینویسد: “مثل
«جدایی نادر از سیمین»، داستان فیلم یک پازل اخلاقی از مجموعه روایتهای میشود که با هم تضاد دارند. اما برخلاف
«جدایی نادر از سیمین»، پیچیدگی داستان باورپذیر نیست و لایههای متعددی که از روایت خلق کرده چیزی به داستان اضافه نمیکنند.”
منتقد ارشد روزنامه اسپانیایی “ال پاییس”، کشوری که تهیه کننده فیلم آینده
فرهادی خواهد بود، نقدی ستایشآمیز بر
«فروشنده» نوشته است.