به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
اصغر نعیمی، برای جشنوارهی ۳۶ فجر، فیلم «هایلایت» را در ژانر درام اجتماعی، آمادهی شرکت در بخش سودای سیمرغ جشنوارهی فجر کرده است. این کارگردان که ساخت سه فیلم دیگر را نیز در کارنامه دارد، آثارش را بر اساس درامهایی عاشقانه میسازد. عاشقانههایی با پس زمینهی اجتماعی، که نعیمی تلاش میکند متفاوت و اثرگذار باشند. «سلام بر عشق»، «بیوفا» و «سایههای موازی» سه فیلم دیگری هستند که با همین تم و رویکرد کلی در ژانر اجتماعی با پسزمینه عاشقانه، توسط نعیمی کارگردانی شدهاند.
نعیمی که از سال ۶۸ منتقد سینما بوده است، ناچار است مضمون فیلمهایش را با دقت برگزیند که گرفتار تیغ تیز نقد همکاران سابقش نشود. اتفاقی که دربارهی فیلم «سایههای موازی» افتاد و درگیری او با مسعود فراستی، منتقد جنجالی سینما، بدل به یکی از حواشی این فیلم شد. او، بر اساس داستان کوتاهی از داستایوفسکی به نام «نازنین» این فیلم را ساخت که به نظر برخی منتقدان، اقتباسی ناموفق بود. گرچه نعیمی، آن فیلم را یک اقتباس به معنای دقیق کلمه نمیدانست و فیلم خود را برداشتی آزاد از آن داستان معرفی میکرد.
نکتهی جالب توجه دربارهی فیلمهای نعیمی آن است که او با وجود آنکه خود، نویسندهی فیلمنامهی چند فیلم سینمایی بودهاست، فیلمنامه این سه فیلم را خودش ننوشته است. به جز«هایلایت» که هم نویسندگی و هم کارگردانی بر عهدهی خود او بوده است، از فیلمنامههای نوشته شده توسط دیگران برای ساخت آثارش بهره برده است. در «هایلایت» برای اولین بار، اصغر نعیمی فیلمنامهای از خودش را کارگردانی کرده است.
او در نگارش فیلمنامه نیز، تلاش کرده تا دغدغههایی فراتر از تعریفکردن یک داستان عاشقانهی صرف، به نمایش بگذارد. فیلمنامهی «زندگی خصوصی» که نعیمی آن را نوشت و محمدحسین فرح بخش آن را ساخت، نمونهای از این تلاش است. داستان، روایتی است از عشق موازی و خیانت و جزییاتی از روابط عاشقانه. اما نعیمی با پردازش کاراکترها و افزودن پسزمینهای معاصر و ملموس به شخصیتها و همچنین داستانهای فرعی با تم اجتماعی و حتی سیاسی، تلاش کرد این داستان را از یک عاشقانهی پیشپا افتاده، تبدیل به فیلمنامهای با دغدغههای جامعهشناسانه کند.
در «هایلایت» برای اولین بار نعیمی با فیلمنامهی خود، کارگردانی را تجربه میکند. این مسئله معمولاً به افزایش کیفیت و هماهنگی کار میانجامد. دربارهی داستان فیلم، به سیاق فیلمهای امسال جشنواره، اطلاع چندانی در دست نیست. تنها گفته شده که قرار است فیلمی عاشقانه در ژانر درام، با مضمون اجتماعی متفاوتی را ببینیم. برای سنجش صحت اینکه آیا اجتماعی است یا خیر و اگر اجتماعی است آیا متفاوت هم هست یا پیش از آن بارها تکرار شده، تنها باید به انتظار اکران جشنوارهای این فیلم بنشینیم و پس از دیدن فیلم، قضاوت کنیم.
نعیمی برای «هایلایت» از این بازیگران دعوت به همکاری کرده است: پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، الهه حصاری، مینا وحید و جمشید هاشم پور. این هنرپیشهها همگی مشهور و شناختهشده و کمابیش پرکار هستند. اما هیچکدام ستاره نیستند. نگاهی به کارنامهی آنها، خالی از فایده نیست.
پژمان بازغی
این هنرپیشهی چهل و سه ساله، با بازی در فیلم «اعتراف» در مرکز سینمای جوانان شهر گیلان، بازیگری را آغاز کرد. اما بعداً با ایفای نقش در سریال «آژانس دوستی» مشهور شد و مخاطب تلویزیون، او را شناخت. پس از آن با بازی در فیلم هایی مانند «بلوغ»، مسعود جعفریجوزانی، «دختری در قفس»، قدرتالله صلحمیرزایی، «سربازهای جمعه»، مسعود کیمیایی، «دوئل»، احمدرضا درویش، «کافه ستاره»، سامان مقدم، «فاصله»، کامران قدکچیان، «تهرون»، نادر تکمیل همایون، «مرگ کسبوکار من است»، امیر ثقفی، «اینجا شهر دیگری است»، احمدرضا گرشاسبی، «ساعت شلوغی»، آرش معیریان، «نازنین»، مهدی گلستانه، «ناهید»، آیدا پناهنده، «خندههای آتوسا»، علیرضا فرید، «این سیب هم برای تو»، سیروس الوند، «من و شارمین»، بیژن شیرمرز، «فصل نرگس»، نگار آذربایجانی و «بارکد» ساختهی مصطفی کیایی، تا به امروز در سینمای ایران، حضوری پررنگ داشته است.
جمشید هاشمپور
باتجربهترین هنرپیشهی تیم بازیگران فیلم «هایلایت» جمشید هاشمپور است. او سالهای مدیدی است که در سینمای ایران فعال است. هاشمپور مدتها در ایفای نقشهای قاچاقچیهای شرور کلیشه شده بود. کلیشهی این تیپ، برای او با بازی بسیار موفق در نقش «زینال بندری» آغاز شد. سالها طول کشید تا کارگردانان، او را بیرون از این کلیشه برای بازی در نقشهایی متفاوت، دعوت کردند. پس از آن، او نشان داد که توان حضور در نقشهای متنوع را دارد. از فیلمهای غیر کلیشهای او میتوان از «مادر»، «پرده آخر»، «هیوا»، «واکنش پنجم»، «مسافر ری» و «قارچ سمی» نام برد. بازی او در این قبیل فیلمها چنان موفق و بیادماندنی از آب در آمد که تقریباً همهشان موجب شدند هاشم پور برای ایفای نقش درآنها برندهی جوایزی شود. او امسال علاوه بر «هایلایت»، فیلم «دارکوب» را هم در جشنوارهی فجر دارد.
آزاده زارعی
مخاطب، او را بیش از هرچیزی با سریال «آوای باران» بهیاد میآورد. اما آزاده زارعی را نمیتوان تنها در همان اثر، خلاصه کرد. او که دانشآموختهی سینماست، اولین نقشش را در فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» ساختهی سامان سالور بازی کرد. ایفای نقش یک پسر توسط او در آن فیلم، ورودی سخت و چالشی، اما موفق برای آزاده زارعی محسوب میشود. او همچنین کارگردانی تعداد زیادی فیلم کوتاه را در کارنامه دارد که برای او جوایز متعددی هم به ارمغان آورده است. «سیندرلای سینمای ایران» لقبی که بینندگان سریال «آوای باران» پس از آن سریال به او دادند، در هنر شاعری نیز دستی دارد. همچنین قلمزنی نیز در زمره هنرهایی است که او در آنها تجربهورزی میکند. از دیگر فیلمها و مجموعههای تلویزیونی که او در آنها بازی کرده است میتوان از «برف روی شیروانی داغ»، «اکباتان»، «عملیات مهدکودک» و «مهرطوبی» نام برد.
سام قریبیان
فرزند فرامرز قریبیان، ابتدا با همین شهرت وارد سینما شد. اما خیلی زود با انجام تحصیلات تخصصی و حرفهای در حوزهی سینما، به دست آوردن تجربههای ارزشمند در سینمای دنیا و حضوری مبتنی بر مهارت و دانش شخصی، موفق شد از زیر سایهی پدر بیرون بیاید و هویتی مستقل برای خود دستوپا کند. او بر اساس نوع و دامنهی فعالیتهایش، افتخاراتی هم نصیب خود کرده است. اخذ جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلمنامهی «گنهکاران» از جشنوارهی فیلم لوسرن سوییس و جشنوارهی فیلم فجر، از آن جمله است.
کارگردانی «۳۶۰درجه» و «عالیجناب» هم در کارنامهی او ثبت شده و همچنین نوشتن فیلمنامهی فیلمهایی مانند «انار و گل سرخ» و «۳۶۰ درجه» هم از جمله فعالیتهای او است. از آثار سینمایی و تلویزیونی که در آنها بازی داشته است، میتوان از «نیمرخها»، «خط ویژه»، «لاله»، «گناهکاران»، «قانون»، «ترانزیت»، «شکار خاموش»، «جدال در تاسوکی»، «گردباد» و سریال «تنهایی لیلا» نام برد.
الهه حصاری
او دانشآموختهی موسسهی آزاد بازیگری ماندگار است. جایزهی بهترین بازیگر نقش اول زن، از جشنواره اوراسیا قزاقستان برای فیلم «نگران نباش سارا» به کارگردانی علیرضا امینی هم در کارنامهی کاری او ثبت شده است.
در کارنامهی بازیگری او نام فیلمهای «ترانه»، «کروکودیل»، «سوفی و دیوانه»، «ماه گرفتگی»، «پی ۲۲»، «داره صبح میشه»، «قاعده تصادف»، «انتهای خیابان هشتم»، « آزادراه»، «زنان ونوسی، مردان مریخی»، «زنها شگفتانگیزند»، «عروسک» و «تاکسی نارنجی» به چشم میخورد.
مینا وحید
در حال حاضر، مخاطب او را با سریال موفق و پر بینندهی «شهرزاد» در نقش تراژیک مریم بهخاطر میآورد. اما پیش از آن، مخاطب سینما، او را با بازی در یکی از نقشهای اصلی فیلم موفق «دوران عاشقی» بهعنوان اولین تجربهی حضور جلوی دوربین، شناخت. تحصیلات او کارشناسی ارشد تئاتر است. بعد از این دو تجربهی موفق و پربیننده، او برای بازی در آثاری نظیر «ساعت به وقت صفر»، «گیرنده»، «کفشهایم کو؟ » و مجموعهی تلویزیونی «دختران حوا» دعوت شد.
دیگر عوامل فیلم «هایلایت» هم عبارتاند از : تهیه کننده: ساسان سالور، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، طراح گریم:مسعودعربی ، مدیربرنامه ریزی: مجید کرباسیان، برنامه ریز: شیدا یوسفی، دستیار اول: سعید غلامی، دستیار دوم: امیرمحمد عموری، منشی صحنه: سارا عبدالهی، عکاس: المیرا مقدم، فیلمبردار پشت صحنه: پیمان گرزم، دستیار اول: حجت رخ افروز، نورپرداز: حامد اوتادی، تراولینگ: پرنسس بت بجان، دستیاران نور: احمد قلیخانی، علیرضا ایزدی، صدابردار: محمد کتیرایی، دستیار صدا: محمد قاری زاده، طراح صحنه و لباس: فرحناز نادری، دستیار اول صحنه: میلاد آجودانی، دستیار صحنه: آیدا زکایی، دستیار لباس: ابولفضل کامل، دستیار گریم: الهام یعقوبی، داوود فتحی، دستیار تولید و مدیر تدارکات پرویز کاظم لو، گروه تدارکات: بهرام صادقی، آرش صفری، اشکان صالح، مشاور رسانهای و مدیر روابط عمومی: فاطمه شهدوست،سرمایهگذاران: رضا نصیری شهرضایی، حمیدرضا علینژاد.
نویسنده: سمیه سادات حسینی