به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، تاکنون سینما و تلویزیون ایران زوجهای هنری بسیاری به خود دیده است. اما تعداد آنهایی که با موفقیت همراه بوده و بعضا تکرار هم شده به انگشتان یک دست میرسد. در این پرونده تمام زوجهای هنری سینما و تلویزیون ایران را به همراه میزان موفقیتشان بررسی کرده ایم. اگر بخواهیم خیلی موشکافانه به مفهوم زوج در سینما بپردازیم، میتوانیم به این تعریف یک خطی بسنده کنیم که زوج، به دو بازیگر روبروی هم گفته میشود که بتوانند هارمونی خاصی میان خلق نقشهای یکدیگر برقرار کنند و در ضمن ایفای فوقالعاده نقششان، نقش قابل توجهی در فروش بسیار خوب فیلم داشته باشند. با بخش دوم این پرونده ما همراه باشید.
حامد بهداد – لیلا حاتمی
آغاز همکاری: سال ۸۶ (هر شب تنهایی)
تعداد همکاری موفق: ۲ از ۳ همکاری مشترک
میزان موفقیت: ۶۶ درصد
اولین بار که نام این دو بازیگر به عنوان چهره های اصلی فیلم رسول صدر عاملی مطرح شد، تصور ترکیب شدن جنون همیشگی حامد بهداد با آرامش لیلا حاتمی جالب توجه به نظر می رسید. در «هر شب تنهایی» اما بهداد یک بازیگر کاملا کنترل شده بود. داستان رمانتیک این دو پارتنر، در شهر مشهد اتفاق افتاد و فیلم سالم و آبرومندی را خلق کرد.
حامد و لیلا در کنار هم، به پروژه دیگری رفتند و در «سعادت آباد» مازیار میری به میانه زندگی یک زوج از طبقه متوسط شهری پرتاب شدند. این بار هم شیمی بین آنها در به تصویر کشیدن شمایل یک زندگی شلوغ و سخت، به خوبی جواب داد. بهداد و حاتمی انتخاب های داریوش مهرجویی برای «نارنجی پوش» نیز بودند. در این فیلم البته سکانس های مشترک زیادی از بازی آنها وجود نداشت اما به نظر می رسید مهرجویی هم نیروی بین آنها به عنوان دو مکمل را درک کرده است.
آقای کارگردان اصرار داشت که از هر دو نفر در «چه خوبه برگشتی» هم استفاده کند اما حاتمی این پیشنهاد را نپذیرفت تا مسیر همبازی بودنش با حامد بهداد متوقف شد. روندی که از یک زوج عاشق شروع شد، به یک زوج در حال فروپاشی رسید و سرانجام در زندگی یک زوج طلاق گرفته به پایان رسید.
محسن تنابنده – احمد مهران فر
آغاز همکاری: سال ۸۶ (استشهادی برای خدا)
تعداد همکاری موفق: ۸ از ۱۰ کار مشترک
میزان موفقیت: ۸۰ درصد
چه کسی تصور می کرد پایتخت به چنین موفقیت خارق العاده ای برسد؟ سریالی که قرار بود مثل پروژه های دیگر سیروس مقدم باشد اما ناگهان یک کشور را تحت تاثیر قرار داد. ارسطو عامل و نقی معمولی، غیرمعمولی ترین زوج این سال های تلویزیون را ساختند و در سه نوروز متوالی، یک ماه رمضان و مجدد نوروز امسال با پایتخت های یک تا پنج روی آنتن تلویزیون رفتند و با توجه به درخواست مردم، احتمالا با ساخت فصل ششم هنرنمایی این دو نفر ادامه خواهد داشت. تنابنده و مهران فر بعد از «پایتخت»، تبدیل به مواد لازم برای ساخت سریال شدند و در «شاه گوش» و «ابله» نیز بازی کردند تا با نظر مسعود جعفری جوزانی برای بازی در فیلم سینمایی پرفروش «ایران برگر» انتخاب شوند. پسرخاله های علی آبادیِ پایتخت، سال گذشته هم با گریم های متفاوتِ در سریال «علی البدل» سیروس مقدم، برای هشتمین بار در کنار هم جلوی دوربین رفته بودند، اما هنوز که هنوز است رابطه بین زوج ارسطو و نقی برای سایر زوجها در سینما و تلویزیون و حتی برای خودشان در پروژه ی دیگر دست نیافتنی به نظر می رسد.
ترانه علیدوستی – شهاب حسینی
آغاز همکاری: سال ۸۷ (درباره الی)
تعداد همکاری موفق: ۳ از ۳ همکاری مشترک
میزان موفقیت: ۱۰۰ درصد
«یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی بی پایانه». این فراموش نشدنی ترین دیالوگ فیلم «درباره الی» بود. دیالوگی که یادآور اولین سکانس مشترک شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در سینمای ایران بود. رابطه احمد و الی در فیلم فرهادی هرگز به سرانجام نرسید اما شهاب و ترانه چند سال بعد تبدیل به بازیگران اصلی سریال «شهرزاد» شدند. ترانه برای اولین بار در زندگی هنری اش پیشنهاد بازی در یک سریال را پذیرفت و کمی بعد اعتراف کرد که حضور شهاب حسینی در این سریال یکی از عوامل مهم جواب مثبت او بوده است.
«شهرزاد» با استقبال زیادی روبرو شد و یک سال کاملا موفقیت آمیز را برای این دو بازیگر رقم زد اما افتخار بزرگ تر، هنوز در راه بود. دو بازیگر محبوب اصغر فرهادی، در فیلم تازه او همبازی شدند و با گروه سازنده فیلم به جشنواره معتبر کن رفتند. اولین واکنش چهره های سرشناس به فیلم فرهادی، تحسین از بازی دو بازیگر و رابطه موفق آنها در فیلم بود؛ اتفاقی که در نهایت موجب شد یکی از این دو نفر، جایزه بهترین بازیگر جشنواره را به دست بیاورد. شهاب و ترانه در چند سال گذشته، مسی و اینیستای بازیگری ایران بوده اند و انتظار می رود از این به بعد در آثار مشترک بیشتری دیده شوند. به نظر می رسد هنوز سکانس های درخشانی از بازی این دو نفر در «شهرزاد» و سایر آثاری که احتمالا بعدها بازی کنند باقی مانده است.
زوجهای جدید در سالهای اخیر
آغاز همکاری: سال ۹۴
تعداد همکاری موفق: ۲ از ۲ همکاری مشترک
میزان موفقیت: ۱۰۰ درصد
بهرام رادان و محسن کیایی در عصر یخبندان همبازی بودند. اما زوج یکدیگر نبودند. رادان پیش از کمدی «بارکد» تجربه فیلم فانتزی «آتش بس ۲» را داشت و در «آدم کش» به نوعی با حامد بهداد یک زوج را تشکیل داده بودند اما در «بارکد» با محسن کیایی یک زوج به تمام معنا را تشکیل دادند. همین امر سبب شد ادامه این زوج را در «چهارراه استانبول» ببینیم. کیایی برخلاف رادان نقش های کمدی زیاد بازی کرده است و در اغلب کارهایش با یک بازیگر دیگر زوج خوبی تشکیل داده است. در «خط ویژه» با میلاد کی مرام، در «لونه زنبور» با پژمان جمشیدی و در «ساخت ایران ۲» با امین حیایی. حاصل دنیای فانتزی و تخیلی فیلم های مصطفی کیایی خلق شخصیت های بامزه است. او برای فیلمی کاملا جدی مثل «
عصر یخبندان» هم این مهم را فراموش نمی کند و برادرش محسن می شود نماینده ایجاد موقعیت های خنده دار. در «
بارکد» این مفهوم به اوج می رسد؛ کیایی و رادان یکی از زوج های بامزه و موفق سینما را خلق می کنند که با ورود پژمان بازغی مثلث موفقی تشکیل می شود.
کیایی و رادان دوستانی هستند که برای رسیدن به زندگی بهتر و البته گرفتن انتقام از مفسدان دانه درشت اقتصادی، دست به هر کاری می زنند. در «
چهارراه استانبول» هم تقریبا همان ترکیب حفظ شده است، فقط دوز بامزگی شخصیت رادان کمتر است.
آغاز همکاری: سال ۹۲ (پژمان)
تعداد همکاری موفق: ۳ از ۳ همکاری مشترک
میزان موفقیت: ۱۰۰ درصد
اولین بار سال ۱۳۹۲ در سریال «
پژمان» با زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی رو به رو شدیم. همان طور که می دانید سریال سروش صحت، با زندگی فوتبالی پژمان جمشیدی شوخی کرده بود. داستان از وقتی شروع شد که این بازیکن بدون تیم مانده بود و مدیر برنامه اش سام درخشانی نمی توانست برای او کاری کند. «پژمان» اولین تجربه جمشیدی و درخشانی با این سریال شکل گرفت.
اولین دلیل موفقیت زوج جمشیدی و درخشانی، به فیلمنامه پیمان قاسم خانی و طراحی کاراکتری باز می گردد که برای این دو شخصیت انجام داده بود. این دو کاراکتر، به ظاهر آدم های عاقلی هستند اما در عمل، رفتار و بیان شان از نوعی «توهم» و «بلاهت» نشات می گیرد و همین تضاد عامل اصلی محبوبیت شان است. کل کل ناتمام بخش دیگری از دلیل موفقیت این زوج است.
سروش صحت در مقام کارگردان به خوبی توانست به این دو شخصیت جان دهد و حالا شخصیت شان جزو زوج های محبوب سینما و تلویزیون ما محسوب می شود. بعد از آن
پیمان قاسم خانی تصمیم گرفت این زوج را شخصیت اصلی اولین فیلم سینمایی خود در کنار حمید فرخ نژاد قرار دهد که نتیجه اش موفقیت فیلم «خوب بد جلف» شد. در جدیدترین همکاری این سه نفر در «
تگزاس» دوباره همبازی شدهاند و نتیجه کارشان در سینماها در حال اکران است. استقبال مخاطب عام هم نشان می دهد که در این کار هم موفق بوده اند. احتمالا باید به زودی شاهد همکاری این دو نفر در نسخه نمایش خانگی «
خوب بد جلف» نیز باشیم.
موارد خاص
خاستگاه: رضا شفیعی جم و جواد رضویان تا پیش از «چارچنگولی» فقط در سریال «
جایزه بزرگ» مهران مدیری با هم همکاری داشتند که البته در همین سریال هم زوج نبودند. جذابیت این زوج، به موفقیت هر کدام از این بازیگران در پروژه های قبلی شان بر می گشت. هر کدام از این دو نفر، در مجموعه های مختلف تلویزیونی موفقیت های زیادی به دست آورده بودند و به شدت مورد توجه مردم قرار داشتند. طبیعتا سعید سهیلی خوب می دانست که کنار هم قرار گرفتن این دو نفر، چقدر می تواند استقبال مخاطبان از فیلمش را بالا ببرد.
چرا موفق بودند: چارچنگولی فیلم خوبی نبود. یعنی نمی شود آن را جزو کمدی های قابل قبول سینمای ایران به حساب آورد اما کمدی شفیعی جم و رضویان، ترکیب جالبی به وجود آورده بود که می توانست مخاطب را تا پایان همراه کند. درواقع بخش مهمی از موفقیت فیلم به بازی این دو نفر و تضاد شدیدی که میانشان شکل گرفته بود بر می گشت اگر نه خود فیلم از سطح یک سوژه ساده فراتر نرفته بود و پرداخت درستی نداشت.
شهرام و بهرام، دو برادر هستند که از ناحیه کتف بهم چسبیده اند منتها به دلیل اثر پذیرفتن از دو الگوی فکری مختلف، طرز فکر کاملا متفاوت دارند. یکی از آنها به شدت مذهبی شده و دیگری به شدت طرفدار جشن و مهمانی و خوش گذرانی. حالا تضادی که میان این دو نفر شکل می گیرد، کمدی بامزه ای را ایجاد می کند.
موفقیت فیلم: فیلم «چارچنگولی» در سال ۱۳۸۷ موفق شد به باشگاه میلیاردی ها دست پیدا کند و با یک میلیارد و هفتصد میلیون فروش، به عنوان پرفروش ترین فیلم سال نام بگیرد. آن هم در شرایطی که یک سال قبل از آن، فیلم «اخراجی ها» توانسته بود به چنین جایگاهی دست پیدا کند.
تداوم همکاری: با وجود موفقیت فراوانی که در این فیلم نصیبشان شد، هیچ وقت در هیچ پروژه دیگری، همکاری نکردند.
خاستگاه: خب طبیعتا رضا کیانیان به عنوان بازیگری که ید طولایی در فیلم های جدی دارد و رضا عطاران که کمدین مطرح سینمای ایران است هیچ وقت پیش از «نیش زنبور»، به عنوان زوج کنار هم قرار نگرفته بودند. به هر حال گزینه هایی بسیار متفاوت هستند و امکان قرار گرفتن شان کنار هم اصلا زیاد نیست. مسئله دیگر این که هیچ کدام از این ها به تنهایی هم هیچ وقت در هیچ فیلمی با بازیگر دیگری زوج نبوده اند.
رضا عطاران با اینکه تجربه زیادی در فیلم ها و سریال های کمدی دارد اما هیچ وقت کنار زوج دیگری قرار نگرفته و معمولا بازی خودش به تنهایی به چشم می آید. با این حال اما از آنجایی که هرکدام از این دو نفر، بازیگران درجه یک سینمای ایران هستند، طبیعتا کنار هم قرار گرفتن شان هم می توانسته جذاب به نظر برسد.
چرا موفق بودند: فیلم «نیش زنبور»، اثر موفقی میان آثار کمدی سینمای ایران نبود. شاید اگر عطاران و کیانیان کنار آن قرار نگرفته بودند، حتی با اقبالی هم از سوی مخاطبان رو به رو نمی شد. این دو نفر، دو خلافکار بودند که با همکاری هم زنان پولدار بی شوهر مسن را اغفال می کردند و با ترفندی پول هایشان را به جیب می زنند تا اینکه نهایتا یکی از آنها به دیگری نارو می زند و... موقعیتی که قرار بوده این دو نفر در آن قرار بگیرند می توانست موقعیت جذابی باشد اما در واقعیت این چنین نیست. حتی شوخی ها یا کمدی جذابی هم میان آنها شکل نمی گیرد. با این حال فیلم فقط روی جذابیت این دو نفر دست می گذارد و به همین منوال جلو می رود و اتفاق موفق هم می شود.
موفقیت فیلم: فیلم سال ۱۳۸۸، یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان فروش کرد و بعد از «اخراجی های ۲»، «دو خواهر»، «زندگی شیرین»، «درباره الی»، «پسر ایرونی» و «خروس جنگی»، به عنوان هفتمین فیلم پرفروش آن سال شناخته شد.
تداوم همکاری: هیچ وقت همکاری دیگری نداشتند.
خاستگاه: وقتی پیمان قاسم خانی و محسن تنابنده رو به روی هم قرار گرفتند کمتر کسی فکر می کرد این نویسنده ها بتوانند یکی از بهترین زوج های کمدی سال های اخیر سینما را به نام خود رقم بزنند. قاسم خانی پیس از این در «عاشقانه» بازی کرده بود و نگارش کلی فیلم و سریال طنز در کارنامه دارد. محسن تنابنده اما در سالی که «سن پطرزبورگ» را بازی کرد حتی به سیمرغ بازیگری هم رسیده بود. در تلویزیون با «
مامور بدرقه» بازیگری شناخته شده بود اما در «سن پطرزبورگ» گریمی متفاوت داشت و از شمایل پیشین بیرون آمده بود.
چرا موفق بودند: کل کل ناتمام کاراکتر قاسم خانی و تنابنده برای رسیدن به گنجی با کلید عقاب دوسر، مخاطب را نود دقیقه سرگرم می کند و می خنداند. تضاد طبقاتی و شخصیتی این زوج ویژگی مهم شان بود که از قبل آن موقعیت های خنده داری ایجاد می شد. یکی متعلق به طبقه فرودست و آن یکی مردی از طبقه متوسط جامعه که خیلی خوب بلد است ادای پز جنتلمن به خود بگیرد و کارش را پیش ببرد. تکیه کلام های این دو هنوز در شوخی های محاوره مورد استفاده قرار می گیرد که نشان از فیلمنامه جذاب پیمان قاسم خانی و شخصیت پردازی درست بهروز افخمی به عنوان کارگردان دارد.
موفقیت فیلم: «سن پطرزبورگ» سال ۸۸ اکران شد و با فروشی نزدیک ۶۲۸ میلیون تومان رتبه چهارم پرفروش ترین فیلم های سال را به خود اختصاص داد. فیلم اگر اسیر اختلاف تهیه کننده و کارگردان نمی شد حالا با یکی از اصولی ترین کمدی های سینمای ایران مواجه بودیم ولی در همین حد هم مخاطبان آن را پسندیدند و هنوز جزو فیلم های کمدی خوب به حساب می آید.
تداوم همکاری: قرار بود زوج قاسم خانی و تنابنده در «سن پطرزبورگ ۲» باز هم کنار هم باشند که فیلم همچنان در مرحله حرف مانده است! اگر این دو کاراکتر در فیلمی دیگر هم مورد استفاده قرار گیرند شک نکنید موفقیت گیشه آن تضمین است.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
اینها همه زوج هستند
تو این لیست نوید محمد زاده و باران کوثری باشه