به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، محمدحسین مهدویان پس از «لاتاری»، دوباره به داستانی از تاریخ معاصر برگشته است.
اولین پوستر رونمایی شده ازماجرای نیمروز 2: رد خون
اگر بنا باشد گویاترین جمله برای معرفی فیلم جدید مهدویان، «ماجرای نیمروز 2: رد خون» را بهکار ببریم، باید بگوییم محمدحسین مهدویان رسانه را بلد است! این بلدبودن منحصر به سینما و فیلمنامه و تمام هنر و فنون مربوط به ساخت یک فیلم نیست.
محمدحسین مهدویان کارگردان سینما
او و تیمش از همان اولین فیلمهای بلندشان، هوشمندانه و آگاهانه رسانههای دیگر را هم بهخوبی بهکار گرفته بودند تا پیش از رسیدن زمان اکران فیلم بر پردهها، آتش اشتیاق مخاطب را تیزتر کنند. اینستاگرام و تلگرام و دیگر رسانههایی که دستشان به آنها میرسید را با هماهنگی جالبتوجهی پر از اخبار و عکسهایی با لحن غیررسمی میکردند و بسیاری از اخبار مراحل تولید آخرین فیلمشان از این طریق برای اولین بار منتشر میشد. همین تازگی سیدمحمود رضوی چنین متنی در اینستاگرام خود منتشر کرد که بلافاصله بدل به محتوای خبری رسانههای مختلف شد: «روزهایی که سکانسهای پر بازیگر همراه با بیش از ۱۰۰ دستگاه خودروهای زرهی سبک و سنگین و روزانه چندصد هنرور با تمرینهای فراوان باید اجرا میشد؛ ولی بهعلت بعد مسافت از محل اسکان تا محل فیلمبرداری، کل تیم ۱۵۰ نفرهی ما وقت کافی برای استراحت نداشتند و بیاغراق میتوانم بگویم کمتر از ۴ ساعت در روز فرصت استراحت پیدا میکردند؛ اما همهباهم و خستگیناپذیر تمام تلاش خود را به کار بستند تا کار بهنحو احسن و با بهترین کیفیت و خروجی پیش برود و سکانسهای مهم و سخت فیلم، اجرا شود.»
آخرین روز تصویربرداری ماجرای نیمروز 2: رد خون
این همه تازه پیش از این است که بدانیم مهدویان در تمام فیلمهای دورهی کوتاه و درخشان فیلمسازیاش، همواره از بهترین فیلمنامهها، بهترین بازیها و درخشانترین ساختار و قاببندی استفاده کرده و فیلمهای او معمولاً جایی برای انتقادات فنی باقی نمیگذاشتند. پس از توجه به این نکات، چندان دور از ذهن نیست که برای دیدن فیلم «ماجرای نیمروز 2: رد خون» در جشنوارهی فجر سال ۹۷ لحظهشماری کنیم. او که در «ماجرای نیمروز» به یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران و روایتی از سازمان منحط منافقین پرداخته بود، در داستان «ماجرای نیمروز 2: رد خون»، سالها پیش رفته و آنطور که از خلاصه داستان منتشرشدهی فیلم برمیآید، به نقطه عطف بعدی این سازمان خواهد رسید: عملیات مرصاد. سوژهی ماجرای نیمروز را برخی برخاسته از نگاه ایدئولوژیک دانستند. اما چنین مسئلهای از فرط بدیهیبودنِ میزان خیانت این سازمان در مقطع تاریخی انتهای جنگ تحمیلی، کمتر دربارهی عملیات مرصاد مطرح است.
مهدی زمین پرداز، هادی حجازی فر، مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر و جواد عزتی در «ماجرای نیمروز»
اگر در فیلم اول، سالهای ابتدایی انحطاط این سازمان را دیدیم، در ماجرای نیمروز، رد خون، سقوط قطعی آنان را مشاهده خواهیم کرد. این موضوع، علاوه بر آنکه ادامهی منطقی ماجرای نیمروز را در ماجرای نیمروز، رد خون رقم خواهد زد، این فیلم را بدل به اثری در ژانر دفاع مقدس هم میکند. در عین حال که همچنان تم اصلی داستان در ژانر سیاسی خواهد گنجید، اما از فضای شهری معمول ژانر سیاسی به دشتها و جادههای محل وقوع جنگ منتقل شده است. فیلمبرداری فیلم، آنگونه که سید محمود رضوی، تهیهکننده فیلم در اینستاگرامش اعلام کرد، به پایان رسیده و طبق اعلام تیم خبررسانی فیلم و صفحات مجازی عوامل تهیه، این پروژه قرار است بزرگترین پروژهی دفاع مقدس تولیدشده در سینمای ایران باشد. از فیلمنامه که حاصل کار حسین تراب نژاد و ابراهیم امینی است نیز انتظار میرود طبق استاندارد مهدویان، دارای درامی قوی، اما پیراسته از گرههای رمانتیک باشد. تمامی آنچه از خلاصه داستان، ژانر، هزینه و گستردگی پروژهی تولید گفته شد، انتظارات جدید و هیجانانگیزی را پیرامون این فیلم ایجاد کرده است. مهدویان اگر تاکنون در حیطهی درامِ قوی، جزییات مهم و فضاپردازی دقیق فیلمهایش موفق و قوی ظاهر شده بود، اکنون قرار است همان المانها را اینبار در لوکیشنی وسیع، با افراد فراوان و مقتضیات ژانر جنگ و جلوههای ویژه مدیریت کند. آیا اینبار هم همانند دفعات پیشین، فیلمی قوی و درست برای ما بر پردهی نقرهای خواهد آورد؟
ماجرای نیمروز؛ رد خون
عکسها و پوسترهای فیلم نشان میدهد که بسیاری از بازیگران همان تیپ شخصیتی فیلم قبل را ارائه کردهاند. چه بازیگران ماجرای نیمروز، چه بازیگرانی که در فیلم فعلی به تیم ملحق شدهاند. مهدویان تیم هنرپیشگی خاصی برای سبک خاص فیلمسازی خود برگزیده است. تعدادی هنرپیشهی بسیار قوی که تقریباً پای ثابت آثار او شدهاند و برخی دیگر که بهمقتضای هر فیلم به تیم او ملحق میشوند و بلافاصله به سبک موردپسند مهدویان تغییر روش میدهند. روشی واقعگرایانه، که کمالش نه در داشتن دیالوگها و اکتهای درست، بلکه دقیقاً در بازنمایی حالات طبیعی حتی در اشتباهات، تپقها و اکتهای نهچندان دقیق فرد در حالت عادی است. برای فیلم ماجرای نیمروز 2: رد خون، مهدویان از حضور این بازیگران بهره برده است:
هادی حجازیفر، هنرپیشهی باسابقه و توانمند تئاتر با آثار مهدویان پایش به عالم سینما باز شد و چنان درخشید که دیدن نامش در تیتراژ هر فیلمی، توقع دیدن بازی قوی و شگرفی از او در ذهن مخاطب زنده میکند. او که با ایستاده درغبار بر پردهی نقرهای حضور یافت، بلافاصله جای خود را میان حرفهایها باز کرد، طوری که سال ۹۶، یکی از پرکارترین هنرپیشههای حاضر در جشنواره فجر بود. برای مخاطبان، دیدن او در فیلم جدید مهدویان بنا بر تواناییهایش، قطعاً تجربهای هیجانانگیز خواهد بود.
هادی حجازی فر در نمایی از ماجرای نیمروز 2: رد خون
این سه نفر هم با آثار مهدویان درخشیدند. در فهرست آثاری که زمینپرداز در آنها بازی کرده است، شش اثر بیشتر به چشم نمیخورد. اما از جهت کیفیت، بهخصوص بعد از بازی در نقشی مهم در «لاتاری»، زمینپرداز موقعیت خود را بهعنوان هنرپیشهای توانمند که توسط مهدویان کشف و معرفی شد، تثبیت کرد. همین تعریف، دربارهی حسین مهری و امیر احمد قزوینی نیز مصداق دارد. این سه نفر با نوع خاص بازیهایشان در ماجرای نیمروز، در ادامهی این اثر نیز حضور دارند و مشخص نیست که آیا داستان ادامهای منطقی از همان داستان و کاراکترهاست و مهری و قزوینی و زمینپرداز، ادامهی نقش خود را بازی کردهاند یا با داستانی جدید و شخصیتهایی جدید مواجه خواهیم شد.
مهدی زمین پرداز در «ماجرای نیمروز»
جواد عزتی، این سالها، برای مخاطبان سینما و تلویزیون، نامی آشناست. در مجموعهها و فیلمهای متعددی بازی کرده و تقریباً تمام ژانرها را نیز آزموده است. از درام اجتماعی گرفته تا طنز. مدتها نیز، شهرت او بیش از همه در حوزهی طنز بود. اما بهمدد روحیه تجربهگرش در بازی در ژانرهای متفاوت، اکنون توان بازیگری او در بسیاری از سبکها به رسمیت شناخته شده است. شاید بیش از همه، این شهرت، مدیون بازی متفاوت و بسیار قویاش در ماجرای نیمروز باشد.
جواد عزتی و هادی حجازیفر در ماجرای نیمروز 2: رد خون
محیا دهقان و لیندا کیانی هنرپیشگان زن ماجرای نیمروز، هیچکدام در ماجرای نیمروز 2: رد خون، حضور ندارند و نام بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی فر بهعنوان هنرپیشه زن یکی از نقشهای اصلی در نام بازیگران این فیلم آمده است. از گریم و طراحیلباسی که برای نقش او انجام شده، بهنظر میرسد با شخصیتپردازی مشابهی با نقشهای زن ماجرای نیمروز روبرو باشیم. تیپ خاص بهنوش طباطبایی در ایفای نقشهای تلخ در درامهای اجتماعی، بر چهرهی او در پوستر و عکسهای منتشرشده از ماجرای نیمروز، رد خون، دیده میشود. باید منتظر ماند و دید آیا طباطبایی همان تیپ را ارائه کرده یا مهدویان موفق شده برای او قالبی نو طراحی کند؟
بهنوش طباطبایی
محسن کیایی نیز بیشتر بهعنوان هنرپیشه طنز، آن هم در آثار ساختهی برادرش شناخته شده است. اما مهدویان پیش از این با جواد عزتی، تجربه تبدیل موفق یک هنرپیشهی طنز به ایفاگر نقشی جدی و دقیق را داشته است. با توجه به حالوهوای احتمالی فیلم ماجرای نیمروز، رد خون، بعید است با نقشی طنز برای محسن کیایی روبرو شویم و بیشتر محتمل است که کیایی از قالب همیشگی خویش پا را فراتر نهاده باشد و مخاطب را با ارائهی جنبههای دیگری از توان بازیگری خویش، خوشنود کند.
محسن کیایی در پشت صحنه ماجرای نیمروز 2: رد خون
در ساخت این فیلم، مطابق معمول فیلمهای شاخص مهدویان، باز هم سید محمودرضوی و موسسه سیمای مهر بهعنوان تهیهکننده در کنار او حضور دارند. بیتردید ماجرای نیمروز 2: رد خون، از آن فیلمهاست که همه در جشنواره فجر امسال مشتاقانه منتظر دیدنش هستند. شما چطور؟
نویسنده: سمیه سادات حسینی
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.