به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، نگاهی داریم به جدیدترین اخبار و حواشی مهم دنیای هنر در روزهای اخیر:
توضیحات مرضیه برومند درباره گفت و گویش با احمد طالبی نژاد
مرضیه برومند که مصاحبهاش با احمد طالبینژاد و اظهارنظرهایش در مورد حجاب، حقوق و نقش زنان در جامعه و انتقادش از تحرکات سیاسی خارج از کشور در این حوزه خبرساز شده بود، در صفحه اینستاگرامش، توضیحاتی را ارائه کرد.
او نوشت: «من با حجاب اجباری مخالفم و خودم هم به مفهوم رایج هرگز محجبه نبوده و نیستم، اما با دخالت و رهبرینمایی آنهایی که در خارج از کشور و در امان به سر میبرند و مترصد هستند تا هر جنبش اجتماعی را در داخل به نفع خودشان مصادره کنند و بهانه به دست تندروها بدهند و جوانهای نازنین ما را به مخاطره بیاندازند نیز به شدت مخالفم، گفتوگوی من با احمد طالبینژاد هم جدید نیست و در مهر ماه گذشته انجام شده، بهتر است آن را کامل ببینید.»
«خودسر» و «سراسر شب» به جشنواره جهانی فجر میآیند
کمال تبریزی و فرزاد موتمن در سیوششمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت کرده و آثارشان که در بخش داخلی جشنواره نمایش داده نشد، در بخش جهانی جشنواره روی پرده میرود.
فیلمهای سینمایی سراسر شب به کارگردانی فرزاد مؤتمن و خودسر به کارگردانی کمال تبریزی متقاضی حضور در سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر بودند اما به بخش مسابقه راه نیافتند.
جواد نورزبیگی (تهیهکننده سینما) که تهیهکنندگی این دو فیلم را برعهده دارد، درباره آخرین وضعیت این دو فیلم گفت: قصد داریم این دو فیلم را به جشنواره جهانی فیلم فجر ارائه کنیم و احتمالاً اولین نمایش این فیلمها در جشنواره جهانی فیلم فجر خواهد بود.
فیلم سینمایی سراسر شب به کارگردانی فرزاد مؤتمن با حضور بازیگرانی همچون الناز شاکردوست، امیر جعفری، افسانه چهرهآزاد، سینا حجازی، آزاده صمدی، مهدی سلطانی، حسام شجاعی، سحر نظامدوست، محمدرضا هاشمی، ایلناز آذری، دیانا روهنده، آفرین رهنما و داراب داداشزاده ساخته شده است.
فیلم سینمایی خودسر نیز به کارگردانی کمال تبریزی با حضور ویشکا آسایش، حامد بهداد، آزاده صمدی، رضا ناجی، محمد بحرانی، سیاوش چراغیپور، مرتضی زارع، بهزاد قدیانلو و فرهان معینزاده ساخته شده است.
پرویز جاهد در روزنامه ایران درباره فیلم های جشنواره نوشت :
«به آخر جشنواره فیلم فجر رسیدیم و داوران جشنواره هم آرای خود را اعلام کردند و بهترین های جشنواره را از دید خود برگزیدند و طبق معمولِ هر سال، نتیجه قضاوت آنها برای اغلب منتقدان حاضر در جشنواره، عجیب و غریب و غیرمنتظره بود. توجه بی اندازه به فیلمی ضعیف و سطحی مثل کامیون و اهدای جایزه بهترین فیلمنامه به آن و بی توجهی به فیلم های خوبی مثل امیر و شعله ور یا نادیده گرفتن بازی های خوب میلاد کی مرام در امیر و هادی حجازی فر در لاتاری، برخی از مهم ترین ایرادهایی است که می توان به نحوه قضاوت و تصمیم گیری هیات داوران این دوره جشنواره فیلم فجر گرفت.
ابراهیم حاتمی کیا مثل همیشه با حرف های جنجال برانگیز و وابسته خواندن خود، توانست توجه رسانه ها را به خود جلب کند. او تنها صدای معترض در مراسم خنثی و تشریفاتی اختتامیه فجر بود. حتی اگر با نوع اعتراض و لحن طلبکارانه حاتمی کیا مخالف باشیم حق نداریم با اعتراض او مخالفت کنیم. این حق حاتمی کیاست که به سیاست های جشنواره، وزارت ارشاد یا صدا و سیما یا هر نهاد دیگر معترض باشد و از آنها انتقاد کند همان طور که حق دیگران است که از فیلم های حاتمی کیا و وابستگی او به نظام و رانت های دولتی که استفاده می کند انتقاد کنند. انتقاد سینماگران برنده از رویکردها و سیاست های سینمایی و ضعف ها و نواقص آن به هنگام دریافت جایزه، سنتی معمول و متعارف در جشنواره ها و مراسم سینمایی دنیاست و باید از آن استقبال کرد.
اغلب از من سوال می کنند که جشنواره فیلم فجر را در مقایسه با جشنواره های جهانی چگونه می بینم و چه اشکالاتی دارد. جواب من به این سوال این است که اصلاً نباید یک جشنواره محلی در حد و اندازه فیلم فجر را با جشنواره های بزرگ مثل کن یا ونیز یا لندن، برلین یا لوکارنو مقایسه کرد. سی وشش سال از عمر جشنواره فیلم فجر می گذرد. به نظرم بعد از این همه سال، حرف زدن درباره نواقص و ضعف های جشنواره فیلم فجر دیگر تکراری و کسالت آور است. اینکه چرا سینمای رسانه ها از سینمای هنرمندان جداست. چرا مراسم فرش قرمز با رعایت استانداردهای آن در کار نیست. چرا جشنواره فیلم فجر، کاخ دائمی جشنواره ندارد. چرا فیلم ها تنها یک بار برای منتقدان و اهالی رسانه ها به نمایش درمی آید. چرا ویدئو تِکی در کار نیست و امکان تماشای فیلم ها به صورت ویدئو یا آنلاین برای منتقدان وجود ندارد. اینها سوالاتی تکراری است که غالباً در طول جشنواره مطرح می شود و برگزارکنندگان جشنواره باید پاسخگوی آن باشند.
جشنواره فیلم فجر، جشنواره ای است که رویکرد و تم مشخصی ندارد و در آن می توان ملغمه ای از فیلم ها با گرایش های فرمی رادیکال مثل امیر(نیما اقلیما) یا کمدی آبزورد و فلسفی سوء تفاهم (احمدرضا معتمدی) یا فیلمی با مایه های اگزیستانسیالیستی مثل شعله ور(حمید نعمت الله) تا فیلم های تریلر و اکشن و جنگی هالیوودی از نوع تیکن یا مدمکس مثل لاتاری(محمدحسین مهدویان) و به وقت شام(ابراهیم حاتمی کیا) را در کنار فیلمفارسی های سبکی مثل خجالت نکش(رضا مقصودی) و تا حدی در کامیون(کامبوزیا پرتوی) تماشا کرد. امسال تنوع موضوعی فیلم های جشنواره قابل توجه بود. آن هم در سینمایی که عمده محصولات آن در ژانرهای ملودرام های سبک خانوادگی، کمدی های لوس بی مزه و فیلم های به ظاهر اجتماعی که فاقد نگاه رئالیسم انتقادی اند خلاصه می شود. جنگ، همچنان یکی از ژانرهای مهم و اصلی سینمای ایران است که حالا با ظهور داعش در خاورمیانه و نقش مستشاری ایران در جنگِ سوریه، دامنه و تنوع وسیع تری یافته است. در میان فیلم های جشنواره، ماهورا، تنگه ابوقریب، سرو زیر آب، بمب، کامیون، امپراطوری جهنم و به وقت شام، از فیلم هایی است که مستقیم یا غیرمستقیم به جنگ یا تاثیر جنگ بر زندگی اجتماعی مردم پرداخته اند. علاوه بر جنگ، تجاوز و خشونت جنسی و ترومای بعد از آن در فیلم جاده قدیم منیژه حکمت، پدوفیلیا یا آزار جنسی کودکان و پنهان کاری خانواده ها در فیلم اتاق تاریک روح الله حجازی، پوچی و ازخودبیگانگی آدم ها در امیر و شعله ور، رابطه از هم گسیخته پدران و پسران در شعله ور، لاتاری و به وقت شام، تولید، توزیع و مصرف مشروبات الکلی در کار کثیف و تضییع حقوق زنان در عرق سرد سهیل بیرقی، تم ها و موضوع های نسبتاً تازه ای اند که کمتر در سینمای ایران مطرح شده اند.
یکی از جنبه های آزاردهنده اغلب فیلم های ایرانی، نوع موسیقی این فیلم هاست. موسیقی در اغلب این فیلم ها، هیچ نقش و کارکرد دراماتیک یا استتیک ندارد و تنها برای جلب گیشه و پر کردن صحنه های خالی و حفره های داستانی فیلم یا ایجاد هیجان و تاثیرات ملودراماتیک و سانتیمانتال در فیلم ها گنجانده می شود. در سال های اخیر استفاده از تصنیف ها و ترانه های پاپِ سبک و جوان پسند در فیلم ها، به سنت غالبی در سینمای ایران تبدیل شده است. این گرایش تنها منحصر به تیتراژ آغاز یا پایان فیلم نمی شود بلکه ناگهان در میانه فیلم، سر و کله یک خواننده پیدا می شود که شروع به خواندن تصنیفی سوزناک و بی ربط با موضوع و فضای فیلم می کند. استفاده از موسیقی اُپراتیک و کرال با حجم بالا نیز معضل دیگر فیلم های ایرانی از حماسه های جنگی مثل ماهورا و سرو زیر آب گرفته تا فیلم هایی مثل شعله ور و کار کثیف است. معلوم نیست گرایش به تولید این نوع موسیقی با حجم بالا، خواسته سینماگران ایرانی است یا آهنگسازان فیلم آن را به فیلمسازان تحمیل می کنند.»
تکذیب شایعهی دستمزد ابراهیم حاتمی کیا
و ضمناً فراموش نکنیم از آخرین نوشته آوینی درباره حاتمیکیا ربع قرن میگذرد.»
خجالت کشیدن تهمینه میلانی به خاطرتنفس هوای تمیز تهران!
مهران مدیری به «به ول شدگان» پیوست
مهران مدیری و کمال تبریزی «ول شدگان» را تجربه می کنند.
مهران مدیری بعد از فیلم «همیشه پای یک زن درمیان است» مجدداً برای بازی در فیلم «ولشدگان» به کارگردانی کمال تبریزی با او به توافق رسید. این فیلم را رضا کریمی تهیه می کند و شنیده می شود که مشغول مذاکره با چند بازیگر چهره و مطرح دیگر است که خبر آن به زودی منتشر می شود.
گفتنی است مهران مدیری چند روزی به تیم «دورهمی» استراحت داده و تصویر برداری این برنامه تلویزیونی دوباره از سر گرفته خواهد شد.
واکنش اینستاگرامی جمشید هاشم پور به دریافت سیمرغ بلورین فجر ۳۶
جمشید هاشمپور در اینستاگرام نوشت: «از لطفی که شما دوستان و همکارانم به بنده داشتید صمیمانه سپاسگزارم. به امید داشتن سینما بالنده تر و قدر دانستن استعدادهای درخشان در این حرفه در زمان مناسبش.»
هاشمپور در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «دارکوب» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد.
دفاع ترانه علیدوستی از رضا رشیدپور و پژمان جمشیدی
ترانه علیدوستی با انتشار عکسی از رضا رشیدپور و پژمان جمشیدی در صفحه اینستاگرامش نوشت:
«توهین به دیگران و استهزای اونها، به معنای محق و بزرگ بودن شما نیست. بلکه بیشتر یادآور بیاعتماد به نفسی و حقارت تعدادی پهلوان پنبه است. کاش از رفتار غیرانسانی که با این دو انسان کردید خجالت بکشید و بعد از این حواستون رو صرف کارها و بلکه ارتقای آثار متوسط خودتون بکنید.
پینوشت: حرف من پشتیبانی از شخص نیست. میگویم آن قدرها هم که فکر میکنیم تفاوت منزلت با هم نداریم، پس از روی شعور و ادب حرف بزنیم.»
«اعتراف» شهاب حسینی در نمایش خانگی
شهاب حسینی که تابستان سال جاری نمایش «اعتراف» را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد، از انتشار آن در شبکه نمایش خانگی خبر داد.
او در صفحه اینستاگرامش که توسط ادمین اداره میشود، با انتشار تیزر «اعتراف» از آمدن آن به شبکه نمایش خانگی گفت.
«اعتراف» براساس سریالی آمریکایی به همین نام با کارگردانی و بازی شهاب حسینی، علی نصیریان، صالح میرزاآقایی، نیما رئیسی، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی، شهرام ابراهیمی، میثاق زارع، غزاله نظر، ایلیا نصراللهی، پرند عینبیگی، تنی آواکیان، فاطمه عربکرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقتجو روی صحنه رفت.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.