به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران:
برنامه تلویزیونی «هفت» این شب ها بعد از مدت ها روی آنتن می رود و در این فصل هم مسعود فراستی منتقد جنجالی و البته محبوب مردم منتقد ثابت این برنامه است. ما در منظوم قصد داریم نقدهای مسعود فراستی بر فیلم های جشنواره را هر روز منتشر کنیم. شما هم نظرات خود را درباره فیلم ها و درباره نقدهای مسعود فراستی برایمان بنویسید.
مروری بر نقد مسعود فراستی بر «ناگهان درخت» در برنامه «هفت»:
قبلا گفته بودم که کارگردان اگر این مسیر فیلمسازی را برود، تمام می شود!/ این فیلم یک جعل نوستالژی الکن و نشان از عدم تفکر فیلمساز است!!
- پلان اولیه فیلم ناگهان درخت در کودکی خیلی طولانی است و سعی میکند سرخوش باشد ولی نیست.
- بی محتوایی فیلم از اسمش شروع می شود. یعنی چه ناگهان درخت ؟
- فیلمساز می خواهد مثل فیلم در دنیای توساعت چند است؟، با پرداخت به نوستالژی فیلم بسازد، اما نتیجه کار یک جعل نوستالژی است.
- این فیلم یک فیلم کودک و نوجوان است. در داستان و کارکتر گسست وجود دارد و به جایی می رسد که نمیتوان فیلم را دنبال کرد.
- فیلم شبیه کارهای آماتوری است که تازه فیلم سازی را یاد گرفتند.
- انگار این فیلم با چند ذهنیت ساخته شده و همه آنها آشفته هستند. در بیان حرف، فیلم واقعا فیلم الکنی است.
مروری بر نقد مسعود فراستی بر «قصر شیرین» در برنامه «هفت»:
قصرشیرین به بیننده توهین نمی کند/ بازی بهداد می توانست عالی باشد/ بازی دو کودک خردسال فیلم درخشان است!!
- قصر شیرین جز معدود فیلم هایی است که نگاه سالم دارد و رضا میر کریمی ادا و اطوار در نمی آورد.
- خیلی سال بود که دو کودک در یک فیلم انقدر به خوبی نقش بازی نکرده بودند. دختر و پسر کوچک فیلم بسیار درخشان ظاهر شده اند و عملا این دو کودک فیلم را جلو می برند. بازیگر دختر فیلم، بهترین بازیگر زن این جشنواره تا به امروز بوده است.
- فیلم از دقیقه ۲۵ تازه آغاز میشود. تقابل دو دنیا در این فیلم خیلی دیر شکل میگیرد. ایرادات فیلم مشکل کارگردان نیست، بلکه مشکل از فیلمنامه است. مادر غایب در این فیلم، شخصیتِ ساخته نشده است.
- برخلاف بازیهای اخیر حامد بهداد بخصوص در فاجعه ای به نام مارموز، بازی بهداد در فیلم قصر شیرین خیلی خوب و کنترل شده است و اگر فیلمنامه اشکال نداشت می توانستیم یک حامد بهداد عالی را ببینیم.
- فیلم رضا میرکریمی، فیلمی است که سر و شکل دارد و حتی از دختر هم بهتر است. ادعای خاصی ندارد و با دیدنش میفهمیم که به ما توهین نمیشود و تماشاگر می تواند لذت ببرد.
مروری بر نقد مسعود فراستی بر فیلم «سمفونی نهم» در برنامه «هفت»:
امیر کبیر در این فیلم کاملا توهین آمیز است/ فیلم ملک الموت این فیلم کاملا شوخی است/ محمدرضا هنرمند فیلم های خودش را از یاد برده است!
- محمدرضا هنرمند دوست داشته هم فیلم تاریخی کهن بسازد و هم فیلم تاریخی نزدیک.شمایلی که از امیرکبیر در این فیلم ساخته کاملا توهین آمیز است.
- فیلم آنقدر آشفته است که به تعداد آدمهای تاریخی فیلم می شود برایش اسامی متفاوت گذاشت. مثلا جادوگر نهم یا هری پاتر نهم یا هر چی!!
- محمدرضا هنرمند تخصص خوبی در ساخت شوخی و کمدی دارد و به همین دلیل است که این فیلمش شوخی است و کلا نباید آن را جدی گرفت! ای کاش برود دنبال فیلمی که بلد است آن را بسازد. این فیلم می توانست یک فیلم کمدی خوب باشد اما آشفته است! ملک الموتش به شدت شوخی است و حتی جایی از فیلم نقش هدایت گر بازی می کند و به امیرکبیر می گوید نرو تو حمام!!یعنی چی این؟؟
- یک آشفتگی اساسی در ذهن سازنده این فیلم هست که برای او مهم نیست که فیلمش از نظر لحن ده پاره شود و شخصیت ها چند پاره شوند و هر کدام از سمت و سویی بیاید.
- هنرمند فیلمهای خوب کمدی خودش را خیلی از یاد برده است. امیرکبیر فیلم کاریکاتور است و ای کاش این جای فیلم را حداقل کمدی می ساخت. این چیزی که من می بینم نشان می دهد فیلمساز عزیز ما نه امیرکبیر را می شناخته و نه علاقه ای به شناختش داشته است.
- شوخی های فیلم با هیتلر بدک نیست و معدود شوخی ها در فیلم کار می کند. با هر زبانی علیه هیتلر شوخی کردن ثواب دارد، به شرطی که آن شوخی خوب در بیاید.
- باید امیدوار باشیم فیلمساز برگردد به کمدی خودش که هنوز مایه هایی از آن را دارد. نه فیلم جاده ای بسازد، نه فیلم نوآر، نه فیلم تاریخی و نه این چیزها. وقتی عدم آرزومندی و عدم علاقه مندی در فیلمساز وجود داشته باشد، فیلم هم عدم انسجام زیادی خواهد داشت.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در صفحهی اخبار منظوم، مرجع سینما و تلویزیون ایران؛ میتوانید دنبال کنید.