به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، در پی اکران «مادر قلب اتمی» در سینما و پخش سریال «زیر پای مادر» از تلویزیون دو روزنامه صبح کشور انتقادات خود را از این آثار مطرح کردند.
روزنامه اصولگرای «جوان» در یادداشتی به قلم محمدصادق عابدینی با انتقاد از نوع دیالوگ نویسی سریال «زیر پای در نوشت:
بینندههای سریالهای ماه رمضانی وقتی پای سریال شبکه اول سیما مینشینند، مجبور میشوند به جای شنیدن دیالوگهایی برگرفته از زبان معیار جامعه، از ادبیاتی رنج ببرند که مدتهاست استفاده از آن منسوخ شده و همین موضوع گیرایی سریال را به شدت پایین آورده است.
سریال «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی در شبهای ماه رمضان از شبکه اول سیما پخش میشود. این سریال ۳۰قسمتی ابتدا قرار بود با نام «لبخند رخساره» پخش شود که نامی برگرفته از اسم شخصیت اول زن سریال است.
نویسنده فیلمنامه سریال «زیر پای مادر» سعید نعمتالله است. سعید نعمتالله علاقه زیادی دارد که در دیالوگنویسی شبیه مسعود کیمیایی باشد، کارهای قبلی نعمتالله با سیروس مقدم از جمله سریال «میکاییل» که تصویری کاریکاتوری از دون کورلئونه فیلم «پدرخوانده» را خلق کرده بود همگی شاهد و سند علاقه نعمتالله به کپیکاری از دیالوگنویسی مسعود کیمیایی است؛ دیالوگهایی که برخاسته از نحوه صحبت کردن بخش خاصی از شهروندان تهران در دهههای اول قرن جاری در مناطق قدیمی این شهر است.
حال نعمتالله فارغ از اینکه آیا دیالوگنویسی به سبک لوطیها، کلاه مخملیها و عنتربازهای قدیم تهران برای مخاطب دهه ۹۰ و داستانی که در دهه ۹۰ روایت میشود، جذابیت دارد یا خیر همان سبک و سیاق قبلیاش را در «زیر پای مادر» ادامه داده است. وی آنچنان درگیر بازی الفاظ بوده که از مسئله مهمی به نام داستان غافل شده است، برای همین بینندههای «زیر پای مادر» بیشتر از اینکه سریال ببینند شنونده دیالوگهای طولانیاند که بخش عمدهای از فیلم را به خود اختصاص دادهاند و بود و نبودشان کمکی به جلو بردن سریال نمیکند.
گنگ بودن «زیر پای مادر» محدود به دیالوگها نمیشود، شخصیتپردازی سریال حتی در قیاس با کارهای قبلی نعمتالله هم ضعیفتر است. نویسنده تلاش کرده در کارهایش حتماً شخصیت قهرمان را بگنجاند، اما دقیقاً مثل سریالهای «میکاییل»، و «پشتبام تهران» که کامبیز دیرباز، بازیگر نقش اول و قهرمانمحوری بود، آنقدر شخصیت وی اغراقآمیز و باورناپذیر طراحی شده که هیچ نوع همذاتپنداری را در مخاطبانش به همراه ندارد. «زیر پای مادر» میتوانست سریال بهتری شود اگر دایره تکرار در شبکه اول سیما تا این حد تنگ نبود و اصرار بیش از حد برای تکرار تجربههای قبلی وجود نداشت.
حداقل این بود که شبکه اول سیما تلاش میکرد تا سعید نعمتالله را مجاب کند از علاقه اش به کار برای تلویزیون در جهت خلق فیلمنامهای هماهنگ با ادبیات روز جامعه بهره گیرد.
روزنامه کیهان نیز نوشت:
انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ نیز همچون سایر وقایع سیاسی بر فرهنگ و هنر و سینما تأثیر گذاشت.
درست بلافاصله بعد از انتخابات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار نامه سرگشادهای خطاب به رئیس سازمان سینمایی خواستار رسیدگی به فیلمهای توقیف شده در محدوده زمانی دو ماه شد. جالب این است که تمامی فیلمهای متوقف از اکران، توسط مسئولان سینمایی همین دولت به چنین وضعیتی دچار شدهاند. در شرایطی که دولت یازدهم، شعار افزایش آزادی و رفع فضای امنیتی از حوزه فرهنگ و هنر را سرلوحه کار خود قرار داده بود اما در توقیف و ممانعت از نمایش فیلمهای سینمایی و مستند و برنامههای تلویزیونی، رکورد کمنظیری را از خود به جا گذاشت. به طوری که حجم فیلمهای توقیف شده در دولت بنفش، در هیچ دوره دیگری سابقه نداشته است. البته میتوان این فرضیه را هم تصور کرد که دولت طی چهار سال گذشته، تعمدا این تعداد از فیلم را توقیف کرد تا شب انتخابات با وعده رفع توقیف این آثار، حمایت سازندگان آنها را جلب کند! به این ترتیب «مادر قلب اتمی» به عنوان اولین فیلم رفع توقیف شده روی پرده سینماها رفت و پس از آن هم فیلم جنجالی «۵۰ کیلو آلبالو» به شبکه نمایش خانگی آمد.
اما دیالوگ ها و فیلمنامه زیر پای مادر رو من به شخصه خیلی دوست دارم