به گزارش
منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، نشست پرسش و پاسخ فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی با حضور عوامل این فیلم عصر امروز در پردیس ملت برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، این نشست با حضور بهرام توکلی (کارگردان)، رشید دانشمند (صدابردار)، امیرحسین قاسمی (صداگذار)، محسن روزبهانی (جلوههای ویژه)، حامد ثابت (آهنگساز)، میثم مولایی (تدوینگر)، سعید ملکان (تهیه کننده)، جواد عزتی (بازیگر)، حمیدرضا آذرنگ (بازیگر)، امیر جدیدی (بازیگر)، مهدی پاکدل (بازیگر)، علی سلیمانی (بازیگر) و مهدی قربانی در پردیس ملت برگزار شد.
بهرام توکلی در این نشست گفت: بزرگترین منبع برای بازسازی صحنههای جنگی مستندهایی است که در دسترس است. ما تکیهمان بیشتر به آن مستندها بود. ناخودآگاه دیدن فیلمهای روز سینمای دنیا بر ذهن هر کارگردانی تأثیرگذار است اما من تلاش کردم تا فضای بومی جنگمان حفظ شود و تکیه بر فیلمهای مستند باشد.
سعید ملکان اظهار داشت: دو سال پیش با آقای توکلی موضوع بچههای گردان عمار را مطرح کردم و همراه با بچههای گردان، تحقیقات را انجام دادیم. این فیلم محصول یک تیم درجه یک و همراه بود که جایگزین هیچ کدامشان وجود ندارد. اعتمادی که آقای حسنی مدیر موسسه اوج و آقای والی نژاد هم به ما داشتند، خیلی کمک بزرگی بود. انگیزه همه ما برای ساخت فیلم این بود که چنین فیلمی به درد امروز ما میخورد. این تنگه، میتواند نماد خیلی چیزها باشد که به عقیده من همان وحدت ملی است. امروز ما باید وحدت ملیمان را حفظ کنیم.
خبرنگار منظوم از ملکان، تهیه کننده کار پرسید: امروزه اکثر فیلمهای دفاع مقدسی ما با موضوعاتی خاص و مخاطبانی خاصتر ساخته میشوند. شما در حین نگارش و ساخت این فیلم چقدر به استقبال مخاطب فکر میکردید؟ چقدر فروش فیلم در گیشه برای شما مهم بودهاست؟
وی در ادامه سوال دوم خود را از توکلی اینطور مطرح کرد: شما تا پیش از این به سینمای مستقل با مخاطب خاص تعلق داشتید، آیا این فیلم را باید یک تغییر جدید در مسیر کارنامه حرفهای شما تلقی کنیم؟ آیا باز هم فیلمی با موضوع دفاع مقدس خواهید ساخت؟
سعید ملکان پاسخ داد:«دفاع مقدس برای همه گروهها است و به کسی متعلق نیست. ما در این فیلم میخواستیم جوانان را با دفاع مقدس آشنا کنیم. هدفگذاریمون برای فروش و گیشه بر روی جوانان است.»
بهرام توکلی هم در پاسخ خبرنگار منظوم گفت: «بحث این سینمای مستقل خیلی طولانیه و اصلا سینمای مستقل وجود ندارد. من میدانم چه کسانی پشت این القاب سینمای نفتی و سینمای مستقل پنهان شدند، ولی باید بگویم که در ایران خوشبختانه یا متاسفانه سینمای مستقل وجود ندارد.»
کارگردان «تنگه ابوقریب» در بخش دیگری از این نشست گفت: تحقیقاتی که برای این فیلم انجام شد، دو بخش میدانی و مصاحبه بود. این روز که در فیلم نشان داده شد، آنقدر وقایع گستردهای داشت که هیچ فیلمی نمیتواند به طور کامل آن را نشان دهد. تا امروز سه رمان درمورد آن نوشته شده است. ما تلاش کردیم کلیات مستند این یک روز و نیم در فیلم حفظ شود و قصه بر مبنای آن پیش برود.
بهرام توکلی در ادامه گفت: فیلم ما از یک آرامش شروع میشود و با التهاب به اتمام میرسد. دوربین در این فیلم تلاش داشت تا این روند را به خوبی نمایش دهد.
او همچنین به فضای باورپذیر فیلم اشاره کرد و گفت: ما برای نزدیک شدن به روایت مستند؛ نقش موسیقی را در «تنگه ابوقریب» کم کردیم.
حامد ثابت سازنده موسیقی متن فیلم در ادامه گفت: این فیلم بیست و دو دقیقه موسیقی دارد. برای تک تک لحظات فیلم برنامهریزی شده تا موسیقی بیاید و حتی برای بعضی صحنهها چند بار موسیقی ساخته شد.
جواد عزتی از بازیگران فیلم نیز گفت: این فیلم از آن دسته فیلمها بود که دوست داشتم خودم بازیگر آن نباشم و فیلم را ببینم و زار بزنم. این فیلم درمورد روزیست که در تاریخ دفاع مقدس گم شده است و حاصل ادای دین ما به چنین روزیست.
بهرام توکلی در ادامه به برخی فضاهای رسانهای اشاره کرد و اظهار داشت: عدهای از منتقدان هستند که به مجموعهای از فیلمسازان، پوچگرا میگویند و هرکس که شبیه این منتقدان نباشد قطعا در این دسته قرار میگیرد!
محسن روزبهانی طراح جلوههای ویژه «تنگه ابوقریب» نیز در ادامه اظهار داشت: این فیلم سختترین تجربه کاری من بود. در این فیلم آرامش فوقالعادهای پشت صحنه فیلم وجود داشت. من صد و پنجاه فیلم جنگی کار کردم و این آرامش کمک کرد تا تجربهای به این سختی پیش برود.
حمیدرضا آذرنگ در ادامه نشست اظهار داشت: در این فیلم یک نظم فوقالعاده وجود داشت. در پایان کار گریم هر یک از ما، سه ساعت و نیم طول می کشید. این کار به شدت سخت بود.
امیر جدیدی هم گفت: ما با آقای توکلی در ابتدای فیلم به یک توافق رسیدیم و حرف زدیم و بعد از آن، فقط باید میجنگیدم. این کار فقط برایم بازیگری نبود و من بابتش جنگیدم.
مهدی پاکدل هم در این نشست گفت: دیروز در اکران مردمی فیلم «تنگه ابوقریب» دختر خانمی که متولد سال هشتاد بود به من گفت «من بعد از دیدن این فیلم جنگ هشت ساله را به عنوان بخشی از هویت ملیام پذیرفتم». فکر میکنم این هدف اصلی فیلم بود. کار من هم در این فیلم خیلی عجیب بود و واقعا یک کار بازیگری نبود، بلکه حقیقتا خود جنگ بود.
بهرام توکی در بخش پایانی نشست گفت: آقای ملکان یک آرتیست است و طرح این فیلم هم برای خودش است. وقتی این طرح را به من گفت تا پایان در همه موارد همراه ما بودند. حضور یک تهیهکننده آرتیست باعث میشود تا کیفیت کار این چنین بالا برود. سینمای ایران به چنین تهیهکنندههای آرتیستی نیاز دارد که دلشان برای فیلم بسوزد.
سعید ملکان در پاسخ به پرسشی درباره بودجه «تنگه ابوقریب» گفت: بودجه این فیلم اندکی بیش از پنج میلیارد است.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار
منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.