به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم، مرجع سینما و تلویزیون ایران، حمید نعمتالله امسال هم با درامی اجتماعی خانوادگی در بخش مسابقهی سینمای ایران شرکت جسته است. نعمتالله از دستیاری مسعود کیمیایی کار در سینما را آغاز کرد. بعدها او اولین فیلمش «بوتیک» را ساخت و روانهی اکران کرد. فیلمهای او گرچه در ژانر اجتماعی طبقهبندی میشوند، اما بیشتر از آنکه به معضلات کلان جامعه بپردازند، بر مشکلات ظریفتر در سطح خانواده و ارتباطات انسانی در محدودهای کوچک متمرکز میشوند.
او سراغ سوژههایی میرود که به جزییات و چگونگی روابط انسان مربوط میشود. حتی اگر در پسزمینهی این ارتباطات، معضلی فراگیر و اجتماعی وجود داشته باشد، نعمت الله از زاویهای فردیتر و از جنبهی تاثیر آن معضل بر انسان در محدودهی کوچک زندگی خودش، به آن نگاه میکند. تمام فیلمهای او موید همین معناست. همچنین او مسئلهی عشق را از مسائل محوری انسان در داستانهایش در نظر میگیرد. اتفاقات، درگیریهای احساسی و روند پیشرفت داستان، حول محور عشق میگردد. مثلاً در «بوتیک» مسئلهی اصلی دختری بیپناه و مستقل از خانواده شخصیت اول فیلم است که قصد دارد برنامههای شخصی خود را برای زندگیاش عملی کند. مسئلهی دختران جدا از خانواده معضلی اجتماعی است. اما نعمتالله از منظر جامعهشناسانه به کندوکاو چرایی جریان نمیپردازد. او، تنها چگونگیِ بودن در این موقعیت را روایت میکند. عشق فروشندهی بوتیک به دختر و نحوهی برخورد دخترک با این عشق، نیروی محرکه پیشرفت داستان است.
در فیلمهای بعدی نعمتالله هم این نحوهی روایتگری حفظ میشود. بهعنوان مثال در «آرایش غلیظ» و «رگ خواب» همین الگو به چشم میخورد. معضلی اجتماعی که از زاویهای فردی و در پسزمینهای عاشقانه روایت میشود. هر دو فیلم جزو فیلمهای تازه ساخته شدهی او هستند و هر دو فیلم، بهخصوص «رگ خواب» جوایز متعدد و ارزندهای نظیر بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را نصیب او کردند.
نعمتالله شیوهای ملودرام و احساسبرانگیز در روایت داستان و ساخت فیلم برگزیده است که مخاطب را بسیار جذب میکند. در سینمای فعلی ایران، چند طیف مختلف فیلمسازی وجود دارند و فعالیت میکنند: گروهی واقعگرا و جزییات پرداز که از اغراق در حس و بیان بهشدت پرهیز میکنند و چندان علاقهای به برانگیختن احساسات مخاطب ندارند. آنها بیشتر ترجیح میدهند با فکر مخاطب درگیر شوند. فیلمهایی مانند آثار فرهادی یا حتی مهدویان شاید در این دسته جای بگیرند. برخی دیگر نیز با بیان ایدئولوژیهای خود در فیلم، بیشتر همدلی همفکران خود را جذب میکنند و شاید تحسین منتقدان حرفهای سینما را به خود جلب کنند. مانند آثار حاتمیکیا. اما نعمتالله، در آثار خود، متاع برانگیختگی احساسات عمیق مخاطب را عرضه میکند که هنوز طرفداران بسیاری دارد و اصولاً انگیزهی افراد زیادی از فیلمدیدن شاید نیاز به تجربهی احساساتی عمیق است. که البته بخش مهمی از این فرآیند در فیلمنامه رخ میدهد. فیلمنامه بیشتر آثار نعمتالله نوشتهی خود اوست. یا حداقل در نوشتن آنها مشارکت داشته است. فیلمنامه فیلم جدیدش «شعلهور» نیز نتیجه همکاری او با هادی مقدمدوست، نویسنده و کارگردان سینماست که پیش از این در فیلم «بیپولی» نیز با یکدیگر تجربهی همکاری مشترک داشتهاند.
در خلاصهی داستان این فیلم میخوانیم: چیزی که بیش از همه سختی ها و آشفتگی ها، ذهن و زندگی فرید را درگیر و دچار فشار کرده این است، که «عددی نشده» و در داستان شعله ور این احساس، همه زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد.
تقریباً تمام ویژگیهایی که برای آثار نعمتالله برشمردیم، در این خلاصه داستان هم مشهود است. احساس ناموفقبودن در زندگی شخصی، ممکن است معضلی اجتماعی باشد و دارای عوامل متعدد. اما نگاه نعمتالله به شخصیت اصلی داستان خود است که چگونه او و احساسات او را روایت کند. از این خلاصه کوتاه، مشخص نیست که مانند دیگر آثار او، در این فیلم هم تم عاشقانهای وجود دارد یا نه. برای فهم این نکته، کاری جز انتظار برای اکران این فیلم نمیتوان کرد.
نعمتالله در زمینهی گزینش بازیگر نیز رویهای معمول و قابل اطمینان دارد. او هیچگاه فیلمهایش را خالی از ستاره نمیسازد. در تمام فیلمهای او یک یا چند سوپراستار سینمای ایران حضور دارند. بهرام رادان، لیلا حاتمی، طناز طباطبایی، ،محمدرضا گلزار و حتی گلشیفته فراهانی از جمله ستارههایی هستند که در فیلمهای او ایفای نقش کردهاند. در فیلم جدیدش هم امین حیایی بههمراه پسرش و پانتهآ پناهینیا و زری خوشکام بازی داشتهاند.
امین حیایی جزو هنرپیشههای بسیار پرکار سینماست. اما او وسواس چندانی در پذیرش نقش ندارد و تقریباً در همهجور فیلمی بازی کرده است. چه فیلمهایی که در نگاه منتقدین نازل و بیارزش و گیشهپسند تلقی میشوند، چه آثاری که توسط سینماگران حرفهای و معتبر سینمای ایران کارگردانی شدهاند. او تواناییهای شناخته شدهای دارد که چندان تحتالشعاع بازی در آثار نازل قرار نمیگیرد و او بهرحال پیشنهادات خود را از کارگردانهای موفق سینما نیز دریافت میکند. این گسترهی زیاد و گاه متناقض حیایی در ایفای نقش در فیلمهای متعدد، گاهی او را دچار حاشیههایی نیز میکند. مثلاً بعد از ایفای نقش در فیلم مناقشهبرانگیز «قلادههای طلا» بحثهای بسیاری در جامعهی مخاطبان سینما درگرفت که آیا حیایی باید ایفای این نقش را قبول یا رد میکرد؟
اما نکتهای که اهمیت دارد، این است که هرگاه حیایی در فیلمی قابل اعتنا و حساب شده از کارگردانی معتبر ظاهر شده، به خوبی توانایی های چند بعدی خود در ایفای نقش را آشکار کرده است. از آن جمله می توان فیلمهای «خانوم»، «مهمان مامان» و «نقاب» را نام برد.
او در سریالهای متعدد تلویزیونی و نمایش خانگی هم بازی کرده است: «ساخت ایران»، «همسایهها»، «آپارتمان»، «روزگار جوانی» و « قلب یخی».
این نخستین تجربهی حضور او جلوی دوربین است. همراهی او با پدرش، امین حیایی، و استفاده از تجربیات او، مطمئناً او را در ایفای موفقتر نقش خود یاری خواهد کرد.
مهدینیا هرچند تحصیلات مرتبط با هنر و فعالیت گویندگی و هنری دیگر همچون نقاشی را در کارنامه دارد، اما در عرصهی سینما، چندان پرکار نبوده است. از جمله فیلمهای که او بهعنوان بازیگر در آنها حضور داشته است میتوان از «من دیوانه نیستم»، «پری دریایی»، «مشکل گیتی»، «محمد رسولالله» و سریالهای تلویزیونی «یوسف پیامبر» ساختهی مرحوم فرج الله سلحشور و «درخت معرفت (پدر)» به کارگردانی سپهر محمدی نام برد.
زری خوشکام، این سالها بیشتر بهعنوان همسر کارگردان شهیر سینمای ایران، علی حاتمی و مادر سوپراستار موفق سینما، لیلا حاتمی شناخته میشود. اما حقیقت این است که در سالهای بسیار دور، زری خوشکام مستقل از همسر و فرزند، نامی آشنا در عالم هنرپیشگی فیلمهای فارسی بود. در کارنامه هنری او، بازی در فیلمهای فارسی بسیاری همراه با فلیمهایی معتبرتر و هنریتر در آن سالها به چشم میخورد. رویهای که بعدها بهکل تغییر کرد و زری خوشکام بعد از ازدواج با علی حاتمی، تنها در تعداد بسیار اندکی از آثار سینمایی و تلویزیونی که اکثر آنها هم ساختهی همسرش بود، ظاهر شد و به همین حضور اندک اکتفا کرد. با اینحال، منتقدان آن سالها، او را جزو استعدادهای بازیگری نوظهور سینمای ایران در آن دوران ارزیابی کرده بودند.
حضور او در یک فیلم مستقل سینمایی پس از سالها باید دیدنی و جذاب باشد.
دیگر عوامل فیلم سینمایی«شعله ور» عبارتند از:
تهیه کننده: محمدرضا شفیعی، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا / دستیار اول کارگردان: سعید بیات / مدیر برنامه ریزی: داوود باقری / صدابردار: علی عدالت دوست/ طراح گریم: مهرداد میرکیانی / طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی/ مدیر تولید: فرشید رئوفی/ جانشین تولید: مرتضی پیرهادی / مدیر تدارکات: سعید رضوی / تدوین گر: مهدی سعدی/ عکاس: امیرحسین شجاعی/ دستیار تهیه کننده: سید سجاد طباطبایی/ مشاور رسانه ای: راضیه جباری / مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا.
باید دید آیا نعمتالله با فیلم جدیدش، در جشنواره سیوششم، توان تکرار موفقیت سال گذشتهاش را دارد یا نه.
نویسنده: سمیه سادات حسینی
واقعا آقای حیایی جزء بهترین ها هستن👏👏