به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
نشست خبری فیلم سینمایی «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی صبح امروز چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه با حضور سعید سعدی تهیهکننده، محسن نصراللهی طراح صحنه، نوید محمدزاده و سامیار محمدی بازیگر، مهدی سعدی تدوینگر، رعنا امینی طراح لباس و نیما حسنینسب و حمیدرضا مدقق منتقد سینما در سالن برج میلاد برگزار شد.
هومن سیدی کارگردان فیلم سینمایی «خشم و هیاهو» در ابتدا با بیان این مطلب که طناز طباطبایی سلام رسانده است و در حال حاضر به دلیل حضور در فیلم عبدالرضا کاهانی نتوانست در این نشست حاضر باشد، گفت: فضای این فیلم از آثار قبلی من کاملاً به دور است و دوست داشتم با حفظ مسیری که در سینما انتخاب کردم، پیش بروم. برای من تجربه ساخت این فیلم بسیار لذتبخش بود و سعی میکنم تا در آینده فیلمهای کاملتری را بسازم.
نوید محمدزاده بازیگر این فیلم سینمایی بیان کرد: من و هومن سیدی در فیلم سینمایی «سیزده» با هم همکاری داشتیم. وقتی یک بازیگر تفکرهای مختلف از سینما را انتخاب میکند، تفاوت در نقشهای او دیده میشود. هومن سیدی نیز از جمله کارگردانانی است که سینمای متفاوتی دارد. من سعی میکنم در فیلمهایی که بازی میکنم، خود را به ذهن کارگردان نزدیک کنم و هومن سیدی جزو باهوشترین آدمهایی است که تا به امروز دیدهام. او به خوبی میداند که چه چیزی از بازیگر میخواهد و به خوبی توانسته من را در نقشم هدایت کند.
وی توضیح داد: نقش من در «خشم و هیاهو» نقش یک آرتیست متمول است که جایگاه اجتماعی متفاوتی نسبت به دیگر نقشهای من دارد. نباید این را فراموش کنیم که بازیگر به تنهایی نمیتواند نقش خود را بدون حمایت کارگردان انجام دهد. البته این همکاری و رسیدن به نتیجه مناسب، یک کار مشترک بین کارگردان و بازیگر است.
سعید سعدی تهیهکننده «خشم و هیاهو» گفت: ما در این فیلم به دنبال یک تلنگر به آحاد مختلف جامعه بودیم و سعی کردیم به جامعه نشان دهیم که مراقب کردار و رفتار خود باشند تا از برخی اتفاقات در امان باشند. ما به دنبال جریانسازی خاصی در این فیلم نبودیم و تنها میخواستیم به مردم نشان دهیم که باید مراقب رفتارهای خود باشند.
محسن نصراللهی طراح صحنه این فیلم بیان کرد: با توجه به همکاریهای قبلیام با هومن سیدی، از ابتدا در جریان فیلمنامه بودم و سعی کردم همه آنچه که مناسب فیلم است، انجام دهم.
رعنا امینی طراح لباس این فیلم گفت: با توجه به فیلمنامه و شخصیت فیلم که یک خواننده بود، طراحی لباسها انجام شد و با توجه به شخصیت داستان، طراحی لباسها از طراحی صحنه در فیلم بیشتر دیده میشود.
مهدی سعدی تدوینگر «خشم و هیاهو» نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: این فیلم ریتم درونی دارد که از فیلمنامه آن شکل گرفته است و تدوین هم بر همان اساس انجام شده است.
نیما حسنینسب منتقد سینما با اشاره به اینکه قصه این فیلم به یک ماجرای واقعی در سالهای قبل نسبت داده شده است، گفت: ارتباط دادن یک فیلم سینمایی با یک اتفاق و موضوع خاص باعث محدود کردن فیلم و کوچک کردن تلاشهای گروه فیلمسازی میشود. هر فیلمی ممکن است بر اساس شرایط، به یک ساختاری خاص ارجاع داده شود. در این فیلم هم بحث اصلی، پرونده قضایی خاصی نبود، بلکه به دنبال نشان دادن مصائب، پیچیدگیها و مشکلات آدمهای مشهور در جامعهای پر از تناقضها است. این فیلم در یکی از لایههای خود، بخشی از رسانهها را نقد میکند که بیش از حد لزوم و قانون، یک موضوع را بزرگ میکنند و باعث تباه شدن زندگی شخصی برخی از افراد میشوند. امیدوارم دوستانی که در این جلسه حضور دارند، عضو رسانههایی نباشند که در این فیلم نقد شدهاند.
هومن سیدی در پاسخ به این پرسش که فیلم شما شباهت زیادی به یکی از سریالهای آمریکایی دارد، توضیح داد: پگاه آهنگرانی نیز بعد از دیدن «خشم و هیاهو» به من گفت که ساختار این فیلم شبیه یک سریال خارجی است اما این را باید بگویم که نوع روایت «خشم و هیاهو» چندین سال پیش و درست در زمانی رخ داد که من یک فیلم خارجی به اسم «آواز در باران» را دیدم؛ روایتی که کاراکتر اصلی در مورد خود بیان میکند و بیننده برعکس آن روایت را در فیلم میبیند. این نوع روایت برای من بسیار جذاب بود و آن را گسترش دادم. این را میدانم که اگر فکر میکردم که ساختار این فیلم شبیه یک سریالی است که ساخته شده است، هیچ وقت این کار را نمیکردم.
وی ادامه داد: من به رسانهها احترام میگذارم و حضور من و عوامل این فیلم در این جلسه نشاندهنده این احترام است. من در این جشنواره هیچ مصاحبهای نکردهام اما شاهد نشر مطالبی از جانب خود در برخی از رسانهها بودم. برخی از رسانهها، حاشیهپردازهای خوب و تاثیرگذاری هستند و زمانی که یک بازیگر یا کارگردان هستیم، با چنین رسانههایی بیشتر مواجه میشویم. رسانههایی که یک ماجرا را بیش از حد بزرگ میکنند و در اذهان عمومی تاثیر میگذارند.
نوید محمدزاده با اشاره به شباهت «خشم و هیاهو» به یک پرونده قضایی، گفت: این شباهت به پرونده قضایی که در برخی از رسانهها به آن اشاره شده است، برای من بسیار جذاب بود و خوشحالم که این نقش را بازی کردم. من بیش از ۶ تئاتر کار کردم و بازی در نقشهایی را پذیرفتم که بعضی از بازیگران مطرح تئاتر کشور بهترین بازیهای خود را در این نقشها انجام دادند. وقتی از من میپرسند که نمیترسی که چنین نقشهایی بازی میکنی؛ میگویم من مسیر تازهای را با این نقش دنبال میکنم.
وی ادامه داد: فیلمنامه «خشم و هیاهو» یک فیلمنامه بسیار جذاب است که من به عنوان بازیگر، شخصیت مورد نظر را در مسیر جدیدی بازی کردم. من همیشه سعی کردم که به سمت و سوی سینمای سیاسی نروم و از آن میترسم اما همیشه بازی در فیلمهای اجتماعی را با سر پذیرفتم.
محمدزاده با انتقاد از برخی از رسانهها توضیح داد: ۲ سال پیش در جشنواره فیلم فجر مصاحبهای از من منتشر شد که در آن گفته بودم «سیمرغ گرفتن کاری ندارد» این در حالی است که من چنین مصاحبهای را انجام ندادم. میخواهم بگویم که بهتر است این رسانهها از طرف کسی حرفی ننویسند. قرار نیست پچپچ میان هنرمندان تبدیل به مصاحبه شود.
نیما حسنینسب منتقد سینما در ادامه این نشست گفت: ورود بازیگران تئاتر به سینما و تلویزیون نیازمند یک آسیبشناسی خاص است. در این زمینه یک مدل از بازیگری حساب شده، وجود دارد که در تصویر، ماهیت آن فرق میکند. یکی از بازیگرانی که بسیار هوشمندانه تفاوت صحنه و تصویر را درک کرده است، نوید محمدزاده است.
هومن سیدی در پاسخ به این پرسش که قرار بود در ابتدا این فیلم درباره یک فوتبالیست ساخته شود، توضیح داد: در ابتدای نگارش فیلمنامه قرار بود این کاراکتر، یک بازیگر باشد و اصلاً حرفی از فوتبالیست نبود اما بعد از ارسال فیلمنامه به وزارت ارشاد، به ما پیشنهاد دادند که کاراکتر اصلی، بازیگر نباشد. به همین دلیل و با توجه به اینکه شخصیت اصلی داستان ما باید یک شخصیت معروف در بین جامعه باشد، باید خواننده، بازیگر و یا ورزشکار میبود که ما سراغ خواننده رفتیم.
سعید سعدی تهیهکننده این فیلم نیز توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد بود که با توجه به هجمههایی که علیه سینما و بازیگران در جامعه وجود دارد، بهتر است خودمان خودزنی نکنیم و پیشنهاد کردند که به قشر دیگری جز بازیگر بپردازیم. البته این دوستان نسبت به موسیقی هم مشکل داشتند و پیشنهاد میدادند که یک چهره غیرهنری باشد اما ما در نهایت تصمیم گرفتیم تا یک خواننده و مصائب او را به تصویر بکشیم.
نوید محمدزاده در پاسخ به این پرسش که آیا دوست دارد کارگردان شود یا خیر؟ تاکید کرد: هرگز کارگردانی نمیکنم چون کار بسیار سختی است. تهیهکنندگان و کارگردانان بیچاره هستند و فشار بسیاری را تحمل میکنند به همین دلیل من نه کارگردانی بلدم، نه کارگردانی میکنم.
هومن سیدی نیز در پایان این نشست گفت: کارگردانی و بازیگری را دوست دارم و هر دو به من در پیشرفت کارم کمک میکند و احساس بهتری از کار در این ۲ رشته دارم. البته امسال تمرکز خود را روی بازیگری میگذارم چون کاری برای ساختن ندارم.