وی ادامه داد: از آقای
سید محمود رضویتشکر می کنم که تهیه کنندهای صاحب سبک به حساب میآیند و همینطور، آقای
محمدحسین مهدویان که خلاقیت در کارهایشان کاملا مشهود است. فیلمهایی که میسازند هم باورپذیر و هم مستندگونه روایت میشوند. در این فیلم زندگی جریان دارد.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه استقبال از فیلم «ماجرای نیمروز» پیام های خوبی داشت، تصریح کرد: خوشبختانه، این فیلم هم با اقبال عموم و هم خواص همراه بود.
وی با اشاره به اینکه مردم نیازمند دانستن تاریخ معاصر ایران هستند، گفت: تاریخ منبع تغذیه فرهنگ یک ملت به شمار میرود. ملتی که به تاریخ خود بی اعتنا باشد، منفعل و شکست پذیر است. بی علاقگی عمومی به تاریخ شاید، به شیوه آموزش تاریخ در مدارس بر می گردد که سبب شده کمتر کسی از مطالعه تاریخ لذت ببرد.
مومنی شریف ادامه داد: اگر کتاب هایی که در مورد تاریخ نوشته شده مردم را علاقهمند نمیکند و فقط اهل فهم از آن لذت میبرند، به جایش یک فیلم خوب تاریخی مردم را علاقهمند به تاریخ میکند و وقتی فیلمی تاریخ معاصر ما را هنرمندانه روایت میکند، مورد اقبال عمومی قرار میگیرد.
وی افزود: به عقیده من دهه شصت، سال شصت و تاریخ آن دوران به نوعی قله تاریخ معاصر ما به حساب میآید که تحولات پی در پی و حوادث آن زمان زیاد دیده نشد. اتفاقات «ماجرای نیمروز» به خوبی روایت می شود. ضمن اینکه حوادث مهم دیگری هم هست که جوانان علاقهمند به آن هستند و می خواهند بدانند که هنوز بیان نشده است.
این مدیر فرهنگی به صحبت هایش افزود: به اعتقاد من منافقین بیش از این که یک پدیده سیاسی باشند، یک عبرت تاریخیاند. آنها متاسفانه، عده ای از جوانان کشور را از شان انسانیشان دور کردند و هم اکنون میبینیم که در چه وضعیت وخیمی هستند. رجوع به تاریخ همان طور که ادبیات انقلاب اسلامی را شکل داده، در حوزه سینما هم میتواند یک نسخه قابل توجه باشد.
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری: فیلم «ماجرای نیمروز» اثری شجاعانه است
سپس، محمد حمزهزاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری به عوامل فیلم بابت حضور خوبشان در جشنواره و ساخت فیلمی با کیفیت تبریک گفت.
وی گفت: فیلم «ماجرای نیمروز» اثری شجاعانه است و اگر جسارت، شجاعت و پشتکار نبود، هیچگاه این اثر درخشان خلق نمی شد.
رضوی تهیه کننده: استقبال مردم بیش از انتظار ما بود
همچنین، سیدمحمود رضوی در این نشست گفت: به لحاظ عقلانی و شرایط تولید این فیلم نمی توانست در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند؛ اگر بخواهیم واژه کار جهادی را در جایی به کار ببریم به دست اندرکاران این پروژه می توانیم بگوییم که کار جهادی کردند.
وی ادامه داد: دو ماه شبانه روز پیش تولید این کار را انجام میدادیم اما نمی دانستیم، پروانه ساخت برای این فیلم صادر میشود یا خیر؛ و بعد از شروع تولید دو ماه عوامل با تلاش شبانه روزی کار کردند.
رضوی گفت: با اینکه تعداد عوامل این پروژه زیاد بود اما چند تیم شبانه روزی به کار مشغول بودند و اصلا فرصت استراحتی برایشان نبود که اگر کار غیر این پیش می رفت، به کیفیت فعلی نمیرسیدیم و قطعا فیلم برای نمایش در جشنواره فجر آماده نمیشد.
این تهیهکننده در بخش دیگری از صحبت خود گفت: بعد از ساخته شدن فیلم می دانستیم که فیلم خوب ساختیم؛ اما بدون تعارف تصور فیلم برتر را نمی کردیم. از روز آخر وقتی با استقبال مردم مواجه شدیم توقع برای ما جدی شد و فکر می کردیم که اگر سیمرغ را نگیریم، حق ما خورده شده است. در روزهای آخر جشنواره، سینما آزادی روزی پنج سانس برای فیلم «ماجرای نیمروز» سانس فوق العاده می رفت اما همچنان مردم بیرون سالن منتظر بودند.
وی گفت: به دلیل همین فضای خوبی که مردم برای این فیلم ایجاد کردند، تصمیم گرفتیم هر چه زودتر فیلم را اکران کنیم.
مهدویان: تکتک عوامل با عشق کار کردند
محمدحسین مهدویان در سخنانی گفت: عزم جدی برای ساخت این فیلم داشتیم. از روزی که مشغول نگارش سناریو بودیم، به نوشتن یک کار درجه یک فکر میکردیم و به جرات می توانم بگویم که تک تک عوامل ذره ای کوتاهی نکردند.
وی ادامه داد: در شرایط بسیار سخت و سرمای بیسابقه آذر ماه کار را ساختیم. در سرمایی که صحنههای فیلم ما تابستان بود. تمام عوامل این فیلم با مناسبات دوستانه و صمیمی و با عشق کار کردند. از آن دست کارهایی که عوامل یک فیلم کوتاه دور هم جمع میشوند و با جانشان برای ساخت فیلم زحمت می کشند. برای تحقیق و پژوهش حضور دوستانی چون آقای مرتضی اصفهانی، حسن روزی طلب، بهزاد جعفری و دیگر عوامل و استفاده از تجربیات آنها در چیدمان درست این فیلم بسیار به ما کمک کرد.
حجازیفر: در عرصه هنر صرفا سیاه و سفید نبینیم
هادی حجازیفر بازیگر فیلم «ماجرای نیمروز» در بخشی از این نشست گفت: متاسفانه عرصه هنر دچار آفتی شده و این آفت بیشتر متوجه تئاتر دفاع مقدس است و آن اینکه سیاستگذاران و مدیران به مقوله هنر یا سیاه نگاه میکنند و یا سفید و چنین نگاهی به کارهای تولیدی آسیب وارد میکند.
حجازی فر با بیان اینکه چنین نگاهی کسانی را که واقعی به مقوله کار هنری نگاه میکنند، دلزده میکند بیان کرد: تجربه فیلم «ایستاده در غبار» در سال گذشته نشان داد که از اثر خوب همه طیف ها استقبال خواهند کرد. به نظر من چنین اتفاقی خوب است. حاج احمد متوسلیان که کمتر کسی او را می شناخت، محبوب بسیاری از مردم شد. فضای فیلم «ماجرای نیمروز» هم قطعا، همان فضا را تداعی و ایجاد خواهد کرد.
این نشست با حضور محسن مومنی شریف، محمد حمزهزاده، سید محمود رضوی (تهیه کننده)، محمدحسین مهدویان (کارگردان)،
محسن روزبهانی(مسئول جلوه های ویژه)، ابراهیم امینی (فیلمنامهنویس و بازیگردان)،
هادی حجازیفر،
مهدی پاکدل، حبیب خزاعیفر (ساخت موسیقی)، حسن روزی طلب، مرتضی اصفهانی، سجاد پهلوان زاده (تدوینگر)، محسن دارسنج، بهزاد جعفری (طراح صحنه و لباس)، و هادی ساعد (صدابردار) برگزار شد. همچنین، علی قربانی، یزدان عشیری و جواد سمنانی از مدیران حوزه هنری نیز در این نشست حضور داشتند.