به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارشمنظوم ، مرجع سینما و تلویزیون ایران، سید محمد رضا خردمندان ، کارگردان فیلم «بیست و یک روز بعد» را از لحاظ معیارهای جشنواره فجر و نداشتن فیم سینمایی بلند در کارنامهاش ، به نوعی باید جزو کارگردانان فیلم اولی جشنوراه امسال به حساب آورد. چرا که این فیلم ، اولین ساخته بلند سینمایی او به حساب میآید. اما پس از نگاهی به کارنامه او در می یابیم که در زمینه دیگر هنرهای تصویری نمایشی، او دستی آزموده و تجربههایی متعدد و موفق را نصیب خود کرده است.
او که فارغ التحصیل کارگردانی رشته کارگردانی سینما از دانشگاه صدا و سیماست ، از میان تجربیات فراوانش در چهار حوزه نویسندگی ،کارگردانی مستند، کارگردانی انیمیشن و کارگردانی داستانی ، موفق به کسب حدود سی جایزه ملی در این چهار زمینه گشته است. همچنین او داور ششمین جشنوراه مردمی عمار نیز بوده است.
فیلم "بیست و یک روز بعد" ملودارمی اجتماعی است که خردمندان فیلمنامه آن را به اتفاق احسان ثقفی نگاشته و فیلمبرداری آن را در لوکیشنهای متعدد حاشیه شهر تهران و کرج انجام داده است. حوادث و سیر داستانی این فیلم با محوریت نوجوانی به نام مرتضی و چالش های او در برآورده کردن آرزوهای ناکام پدرش پیش میرود.
خردمندان برای این فیلم ازبازی های این هنرپیشگان ، بهره برده است: ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، جلال فاطمی، رضا استادی، سینا رازانی و دو بازیگر نوجوان سینمای ایران مهدی قربانی و حسین شریفی .
معروف ترین چهره سینمایی که در این فیلم حضور دارد ، بی تردید ساره بیات است. ساره بیات که یکی از معروف ترین اجراهایش را در فیلم «جدایی نادر از سیمین» ارائه داد، در مجموع، تا کنون، کارنامهای پر بار و موفق از خود به نمایش گذاشته است.
ساره بیات در فیلم «بیست و یک روز بعد»
او که با حضور در سریال تلویزیونی "یک مشت پر عقاب " کار خود را آغاز کرد، بعدا در فیلم های مطرح و بعضا موفقی مانند جدایی...، محمد رسوال الله، آااادت نمی کنیم، خواب زده ها و ....بازی نموده و سبک خاص خود در بازیگری را در سینمای ایران ، معرفی نمود.او همچنین بابت بازی در فیلم های جدایی ... ، ناهید ، فصل فراموشی فریبا و آاادت نمی کنیم ، جوایز معتبری را تصیب خود نموده یا نامزد دریافت آن شده است. که پر تعداد ترین آن مروبط به چهار جایزه ملی و بین الملی به خاطر بازی در فیلم جدایی است.
دیگر هنر پیشه مطرح فیلم «بیست و یک روز بعد» حمید رضا آذرنگ است که بیشتر باید او را بعنوان هنرمند عرصه تئاتر و نویسندگی دانست .در عرصه نمایشنامه نویسی و بازی و نویسندگی ، تجربیات متعددش برای او تا بحال پنج جایزه به ارمغان آورده است. او همچنین عضو هیات مدیره انجمن بازیگران تئاتر ایران است.
حمیدرضا آذرنگ در فیلم «بیست و یک روز بعد»
شاید او در مقایسه با برخی هنرپیشگان پرکار سینما و تلویزیون ، جلوی دوربین کمتر ظاهر شده باشد ، اما همان تعداد حضور نیز به یاد ماندنی و موفق از کار در آمده است. نقش های متفاوتی نیز به او واگذار شده است. شاید مخاطب عام، او را در سریال هایی مانند در مسیر زاینده رود که از تلویزیون پخش شد ، یا سریال "شاهگوش " در شبکه نمایش خانگی بیشتر به یاد بیاورد.
همچنین او پیش از این در فیلم سینمایی «آآآدت نمی کنیم» با ساره بیات همبازی بوده است. آذرنگ، از ایفای نقش واگذار شده در فیلم «بیست و یک روز بعد» بعنوان متفاوت ترین نقشی که تاکنون ایفا نموده است ، نام می برد.
هنر پیشه دیگر فیلم «بیست و یک روز بعد»، امیر حسین صدیق است. این هنر پیشه با وجود بازی در فیلم های متعدد سینمایی ، همچنان بیشترین تعداد کارهای خود را برای تلویزیون به انجام می رساند و شهرت خویش را نیز مدیون بازی در سریال های موفق تلویزیونی است. حضور در سریال هایی با کارگردانی مرضیه برومند، از نقاط اوج کارنامه هنری وی به حساب می آید. خیلی ها شاید همچنان او را با نقش آقای پدر در سریال زی زی گولو به خاطر بیاورند. این روزها ، او برنامه ای تلویزیونی و مصاحبه محور را در حال اجرا روی آنتن تلویزیون دارد.
از دیگر هنر پیشه های این فیلم همانگونه که گفته شد، رضا استادی که بیشتر سابقه مدیریت روابط عمومی و کارهای پشت صحنه سینمایی را بعهده داشته است ، جلال فاطمی و سینا رازانی را می توان نام برد.
این فیلم اما نقش اصلی خود را به نوجوان خوش قریحه ای سپرده است که با حضو موفق خود در فیلم «ابد و یک روز» ، توانایی خود را به اثبات رسانیده است. مهدی قربانی با بازی بسیار باور پذیر و مناسب خود در آن فیلم ، در حقیقت سیل پیشنهاد را به سوی خود روانه کرد. که بازی در فیلم «بیست و یک روز بعد» یکی از آنهاست. در کنار او هنرپیشه نوجوان دیگری به نام حسین شریفی حضور دارد که اولین تجربه بازیگری خود را در این فیلم از سر می گذراند.
مهدی قربانی در فیلم «بیست و یک روز بعد»
فیلم «بیست و یک روز بعد» به تهیه کنندگی باشگاه فیم حوزه هنری ، در جشنواره فجر امسال حضور دارد. شاید بنظر برسد که پرداختن به زندگی یک نوجوان ، که احتمال دارد سوژه جذابی برای مخاطب یا حتی منتقدین نباشد ، آنهم برای یک کارگردان فیلم اولی ، به نوعی برای جلب نظر داوران و مخاطب ، تن دادن به ریسکی بزرگ است. اما نگاهی به سابقه برندگان سابق جشنواره فیلم فجر ، نشان می دهد که فیلم هایی با محوریت زندگی نوجوانان ، در دوره های توانسته اند به خوبی و با موفقیت نظر داوران را برای کسب جوایز جشنواره و بعدها در گیشه نظر مخاطبان را نیز به خوبی به خود جلب کنند.
فیلم هایی مانند فیلم «نیاز» که اولین برنده جایزه اصلی جشنواره با موضوع زندگی یک نوجوان آنهم پس از مرگ پدر بود و کارگردانش علیرضا داوود نژاد در آن سال ، سال 1370 کارگردانی نسبتا تازه کار محسوب می شد ، از این دست است.
صحنه هایی از فیلم «بیست و یک روز بعد»
صحنه هایی از فیلم «بیست و یک روز بعد»
صحنه هایی از فیلم «بیست و یک روز بعد»
در سال 1374 نیز ، مجید مجیدی با فیلم درخشان «پدر» و بازی به یاد ماندنی محمد کاسبی، با سوژه ای مشابه ، چنین موفقیتی را تکرار کرد. مجیدی البته سال بعد نیز ، با دستمایه قرار دادن زندگی کودکان و نوجوانان با تمی متفاوت ، توانست با فیلم «بچه های آسمان» موفقیت را در ابعادی وسیع تر و بین المللی ، مجددا تکرار کند. این روزها نیز ، کارگردان تازه نفس فیلم ماندگار «شیار 143» در حال تجربه موفقیتی قابل توجه با فیلم «نفس» با محوریت زندگی چهار نوجوان است.
در حقیقت همه چیز بستگی به توان خردمندان در خلاقیت و نوآوری آنهم به روشی جذاب در فیلم «بیست و یک روز بعد» دارد تا شاید فیلم موفق بعدی جشنواره با سوژه زندگی نوجوانان ، فیلم او باشد. چشم به راه جشنواره برای رسیدن به پاسخ این سوال خواهیم بود.
نویسنده:سمیه حسینی
نقاشی خوانده است . با گرافیک ادامه داده .
اما همواره با دقت و حوصله و پشتکار،به سینما و نوشتن عشق ورزیده است.