به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، جشنواره سی و پنجم فیلم فجر را شاید بتوان به جرئت متفاوتترین و جنجالی ترین جشنواره تاریخ سینمای ایران دانست. از همان شروع که همه درباره رد شدن برخی فیلمهای مهم حرف میزدند تا به امروز که حرف و حدیثها درباره نحوه داوری به اوج خود رسیده است. با هم نگاهی داریم به آخرین واکنشهای افراد مختلف به این اتفاق:
وزیر ارشاد از تشکیل کمیتهای برای رسیدگی به اعتراضهای صورت گرفته درباره داوریهای جشنواره فیلم فجر خبر داد
سیدرضا صالحیامیری در پاسخ به این سوال که امسال جشنواره فیلم فجر برخلاف وعدههای پیشین شما؛ بیشترین حواشی را داشت و از قضا تا امروز تعداد زیادی از عوامل فیلمها به آرای هیات داوران انتقاد کرده و از جشنواره کنار کشیده یا بیانیه دادهاند. نظر شما در اینباره چیست، عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد حاشیه نخواهد شد. بهطور طبیعی در مسابقهای که ۱۷۰ فیلم شرکت میکنند؛ داوران حق نهایی انتخاب کاندیداها را دارند.
او افزود: اینکه برخی شرکتکنندگان که در جشنواره به هر دلیلی به بخش مسابقه راه نیافته یا اسامی آنها درمیان نامزدهای نهایی نیامده است؛ داوری را مورد اعتراض قرار دهند، کار اخلاقی نیست. سوال من این است اگر این دوستان هیات انتخاب فیلمها را صاحب صلاحیت نمیدانستند، چرا اصلا در جشنواره شرکت کردند و تقاضای مشارکت داشتند؟! این موضوع نشان میدهد حضور فیلمسازان، کارگردانها و تهیهکنندگان به معنای پذیرش صلاحیتِ داوری جشنواره است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در این میان ممکن است هیات انتخاب به حضور یک فیلم در قسمت مسابقه رای بدهد و به فیلم دیگری رای منفی بدهد، این هیچ دلیلی برای اعتراض نباید باشد. به نظر من، تا این لحظه اعتراضهایی که وارد شده؛ اعتراضهای محکمی نبوده است.
او گفت: البته من کمیتهای را به سرپرستی مشاور عالی خودم به همراه رییس سازمان سینمایی برای رسیدگی به تمامی اعتراضها مامور کردهام. این کمیته ضمن رسیدگی به همه اعتراضها؛ قطعا به همه آنها پاسخ خواهد داد.
صالحیامیری خاطرنشان کرد: این حق هیات انتخاب و داوری است که استقلال داشته باشند و البته حق دیگران هم هست که در صورت لزوم اعتراض کنند. وظیفه رسمی وزارت ارشاد هم این است که در این میان؛ پاسخگو باشد اما به نظر من، تا الان هیچکدام از اعتراضهای صورت گرفته؛ وارد نبوده است.
_________________________________________________________________________________________________
استعفای سردبیر چلچراغ
سردبیر مجله چلچراغ با تکرار ادعای عجیب بهروز افخمی از مجله چلچراغ استعفا داد. امیر موسی کاظمی در اینستاگرام خود نوشت:
ماجرای نیمروز ارزش آن را داشت که به خاطرش چلچراغ را رها کنم. مجله ای که دوستش داشتم و دارم اما نتوانستم منطق مخالفت برخی مدیران اصلاح طلب آن را با جلد شدن این فیلم درک کنم و در نهایت تصمیم به استعفا از سردبیری مجله محبوبم گرفتم. شاید ماجرای ترس داوران دوتابعیتی جشنواره سی و پنجم فیلم فجر از جایزه دادن به این فیلم، در بدنه مطبوعات هم رخنه کرده. ترسی که ریشه در تابعیت_دوگانه افرادی دارد که نمی خواهند با توجه نشان دادن به فیلمی ضد منافقین، در خارج از مرزها دچار مشکل شوند.
________________________________________________________________________________________________
کارگردان «چراغهای ناتمام» هم معترض شد
کارگردان فیلم ««چراغهای ناتمام»»، که فیلمش در بخش بهترین جلوههای ویژه میدانی نامزد دریافت سیمرغ جشنواره سی و پنجم فیلم فجر شده است، طی نامهای به روند داوری این دوره از جشنواره اعتراض کرد.
در این نامه آمده است:
«به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
اگر فجر و سپیده دم امسال سینمای ایران این بود وای بر غروب و پایانش
از زمانی که به یاد دارم بزرگان و پیشکسوتان عرصه سینما میگفتند که جشنواره فیلم فجر بهار، فجر و سپیده دم سینمای ایران است، نمیدانم شاید فهم و درک من از بهار و و فجر اشتباه است ولی من در این جشنواره چیزی جز غروب و سرمای خشک و آزاردهنده دریافت نکردم.
جشنوارهای را که اینگونه داوری شود تا بحال ندیده بودم.
جشنوارهای که روزگاری سلیقهای داوری میشد و من از این بابت ناراحت بودم.
جشنوارهای که در روزگار دیگری سیاسی داوری شد و من از این بابت غصه خوردم.
و حالا جشنوارهای که با رابطه داوری میشود و نمیدانم باید نسبت به آنچه واکنشی نشان دهم، میترسم وضع بدتر شود.
هر چه با خودم تلاش میکنم تا بتوانم دلیلی پیدا کنم و این داوری را توجیه کنم هیچ منطقی برای آن پیدا نمیکنم، در مورد نامزد شدن و یا نشدن هیچکدام از همکارانم در سایر فیلمها نظری نمیدهم چراکه در جایگاه داوری نیستم، اما در مورد فیلم خودم میخواهم بگویم ای داوران بزرگ و کارکشته و توانمند محترم جشنواره سی و پنجم ای کاش همین یک مورد نامزدی را هم از فیلم من دریغ میکردید چراکه اگر برای یک سکانس باران در فیلمم مستحق نامزد شدن در رشته جلوههای ویژه میدانی هستم پس چرا الباقی زحمات من و همکارانم را ندیدید.
من به عنوان جوانترین فیلمساز جشنواره سی و پنجم فیلم فجر از این نحوه داوری به شدت ناراحتم و نمیدانم که این گلایه را باید به که بگویم، چراکه در دو روز گذشته هرچه تلاش کردم از مسئولین و سیاستگذاران جشنواره کسی را پیدا کنم و نزد ایشان گلایه کنم، نیافتم.
در پایان امیدوارم همکاران عزیزم که با همه توان و بضاعتشان من را در ساختن چراغهای ناتمام یاری کردند مرا به بزرگی خودشان ببخشند.»
_______________________________________________________________________________________________
افخمی در بخشی از برنامه هفت ادعاهای جنجالی را مطرح کرده است
فراستی: انصراف ها چقدر بامزه است. این یک حرکت مدنی است. در این سی سال برای اولین بار است که تق همه چیز خورده است؛ تق داوری و کاندیداها و جوایز. بنظر یک خورده شوخی می کنیم. منتها دوستان با خودشان شوخی می کنند چون با مخاطب نمی توان شوخی کرد و آنها کاملا جدی اند.
قطبی زاده: برایم جالب است کاندیدهایی انتخاب شده اند که هم کسانی که کاندید شده اند و هم کسانی که نشده اند، به این آرا معترض اند. واقعیت این است که بیرون از این استدیو و در میان مردم، راجع به ترکیب داوران حرف زده می شود. چه معیاری برای انتخاب داوری وجود دارد که سالهاست فیلم نساخته، سالهاست ایران نیامده، یا سالهاست خارج زندگی کرده است. نتیجه این می شود که او موسیقی ای را شنیده که در فیلم وجود ندارد. یا جلوه های ویژه ای را دیده که چند قطره باران است...
یک نفر باید در میان این داوران باشد که دفاع کند و حرف بزند. فیلم پوران درخشنده چرا باید کاندیدای بهترین فیلم باشد؟ حمید نعمت الله چرا کاندیدای کارگردانی «رگ خواب» نشده است؟ چرا حمید فرخ نژاد با بازی بدش در "خوب بد جلف" کاندیدای بازیگری شده است؟ چطور می شود فیلمنامه «ماجرای نیمروز» را ندیده گرفت؟ چطور می شود جواد عزتی و هادی حجازی فر را کاندیدای نقش فرعی کرد و مهرداد صدیقیان را کاندیدای نقش یک! سلامی را برای فیلم «خفهگی» نامزد نمی کنند و برای فیلم «گشت 2» نامزد می کنند! طناز طباطبایی واقعا خوب بود و به عنوان 5 کاندیدا باید می بود.
افخمی: می ترسم از این داورانی که در خارج زندگی می کنند. 5 نفر از داوران تابعیت دوگانه دارند! خب این چطور می تواند به فیلمی علیه منافقین رای داد؟ احتمالا چون خارج زندگی یا رفت و آمد دارند از ترس مزاحمت های سازمان منافقین جرات نمی کنند به این فیلم رای دهند. در این صورت خطر نادیده گرفتن فیلم «ماجرای نیمروز» جدا احساس می شود! از آن جا که مجاهدین خلق در خارج کشور فعال هستند و چند داور از خارج از کشور تابعیت دارند، این مسئله جدی است.
یا فیلم «بیست و یک روز بعد» را در جایی از جدول اکران ها قرار داده اند که دیده نشود. من فیلم را دیده ام قابل نادیده گرفته شدن نیست و قابل توجه است. ضمن اینکه فیلم در آرای مردمی اول است و خطر حذف آن و تقلب در آرا وجود دارد.
فراستی: یکی از داوران که در خارج هم زندگی میکند از من پرسید کدام فیلم خوب است و من گفتم «ماجرای نیمروز» و ««ویلایی ها»». او به من گفت که نمیتوانند به ماجرای نیمروز جایزه بدهند.
«ویلایی ها» در خیلی چیزها نیست. به نظر موج انصراف در دو روز آینده ادامه پیدا کند و این به چالش بزرگی برای این دوره از جشنواره تبدیل می شود.
قطبی زاده: بله دقیقا. و طبیعتا نتیجه اش این رسوایی است که خود کاندیدا انصراف می دهد چون نمی خواهد در این فاجعه حضور یابد.
_______________________________________________________________________________________________
سیروس الوند از بیعدالتی درباره «قاتل اهلی» سخن گفت
سیروس الوند درباره وضعیت کلی جشنواره سی و پنجم میگوید: «حجم فیلم اولیها امسال زیاد است و به نسبت گذشته، فیلمهای خوب کم است. چند فیلم کنار گذاشته شده و کلاً از نظر کیفی فیلمهای امسال خیلی خوب نبودند. یک مقدار هم تعداد فیلمهای خنثی از سالهای گذشته بیشتر است.»
در فهرست کاندیداها، «تابستان داغ» با نامزدی در ۱۳ رشته رکورددار تعداد نامزدی است. این فیلم که یکی از تلخترین فیلمهای جشنواره امسال بود، در رشتههای بازیگر نقش اصلی مرد، بازیگر نقش اول و مکمل زن، فیلمنامه، کارگردانی، فیلم، طراحی صحنه و طراحی لباس، صدابرداری، صداگذاری، موسیقی، تدوین و فیلمبرداری کاندیدای دریافت سیمرغ شده است. فیلمی که الوند دربارهاش میگوید: «تابستان داغ یکی از فیلمهای خوب جشنواره است. من آن را پسندیدم. فیلم دیالوگهای خوبی هم دارد.»
البته منتقدان، برخی از رشتههایی که تابستان داغ در آنها کاندیدا شده است را بحق نمیدانند. مثلاً اکثریت معتقدند علی مصفا در تابستان داغ، بازی خوب همیشگیاش را ارائه نداده است. کارگردان «پرتقال خونی» در این باره میگوید: «آقای مصفا بازیگر خیلی خوبی است، بازیهای بهتری هم داشته، ولی بازی او در این فیلم جزو بازیهای شاخصاش نبود، اما خانم ایزدیار در این فیلم خوب بود.»
الوند درباره نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی زن هم میگوید: «خانم لیلا حاتمی در «رگ خواب» یکی از بازیهای برجسته جشنواره را ارائه داد. سارا بهرامی هم در ایتالیا ایتالیا خیلی خوب بود.» او البته انتقادی هم به انتخابهای داوران در این بخش دارد: «من تعجب کردم چرا خانم معتمدآریا برای آباجان کاندیدا نشد. ایشان در این فیلم خیلی خوب بود.»
کارگردان «دستهای آلوده» در ادامه درباره برخی فیلمها که به نظر میرسد از سوی هیأت داوران نادیده گرفته شدند، میگوید: «تعجب میکنم چرا آقای نعمتالله برای رگ خواب کاندیدا نشد؟ این فیلم کارگردانی خوبی داشت و فیلمبرداریاش هم خیلی خوب بود.» الوند ادامه میدهد: «من تعجب کردم «قاتل اهلی» چرا در هیچ رشتهای کاندیدا نشد؟ پرویز پورحسینی، پرویز پرستویی و آقای آذرنگ همه در حد کاندیدا شدن بودند. فیلمبرداری و کارگردانیاش خیلی خوب بود. به نظر میرسد به «قاتل اهلی» بیتوجهی شده است.»
الوند در ادامه در توضیحی تکمیلی درباره «قاتل اهلی» نظری همسو با نظرات دیگر دوستداران مسعود کیمیایی ارائه میدهد: «فیلم آقای کیمیایی طولانی است و باید یک مقدار کوتاه شود. سکانسهای کنسرت آن زیاد است. والا خود فیلم از همه فیلمهای چند سال اخیر کیمیایی بهتر بود. من توصیهام این بود که کوتاه شود.»
درباره بازیگران نقش اصلی و مکمل مرد هم روز گذشته اظهار نظرهای زیادی انجام شد. خیلیها از نادیده گرفته شدن بازی خوب امیر جدیدی در قاتل اهلی و حامد بهداد در «سد معبر» انتقاد کردهاند. الوند درباره بازیگرهای کاندیدا شده در این دو بخش هم میگوید: «به نظر من آقای فرخنژاد در «گشت ۲» بهتر از «خوب، بد، جلف» بود و باید برای آن کاندیدا میشد. پژمان جمشیدی هم خیلی خوب بود. حجازیفر هم در «ماجرای نیمروز» نقش دوم بود و بازیاش خیلی خوب بود.»
سیروس الوند در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا این جشنواره محافظهکارترین جشنواره سالهای اخیر بوده است، گفت: «این جشنواره خیلی محافظهکار بود، اما قبلاً هم جشنوارههای محافظهکار داشتیم و نمیتوان گفت این جشنواره محافظهکارترین بوده است، ولی در این جشنواره فیلمها بیشتر محافظهکار بود.»
____________________________________________________________________________________________
روزنامه ایران هم وارد ماجرا شد
روزنامه ایران نوشت:شاید اگر هیأت انتخاب و تصمیمگیران جشنواره اصل را بر خنثیسازی و بیخطر برگزار کردن جشنواره نمیگذاشتند و کارگردانان نام آشنا و نسل جوانی که با جسارت مضمونی میتوانستند جشنواره را سرحال بیاورند، از جشنواره بیرون نمیماندند نتیجه قضاوت هیأت داوری و فهرست منتخبشان هم اینقدر پرانتقاد و گلایه نمیشد.
نهمین شب از جشنواره فیلم فجر تحت تأثیر لیستی بود که همزمان با نمایش سانس سوم جشنواره یعنی «گشت ارشاد» منتشر شد. به فاصله دو روز مانده تا پایان جشنواره امسال، اعلام اسامی نامزدهای بخش سودای سیمرغ دوباره بازار حرف و حدیث و اظهار یأس و امید در کاخ جشنواره و فضای مجازی را داغ کرد. کلید واژه تمام اظهارات مطرح شده در خصوص آرا هیأت داوران «عجیب» خواندن نتایج داوری بود.
از نکات شگفتیساز و به قول اهالی رسانه گاف هیأت داوران این دوره از جشنواره اعلام نام ارشا اقدسی در بخش جلوههای ویژه و برای فیلم «یک روز بخصوص» است در حالی که اقدسی اساساً با این فیلم همکاری نداشته است. چند ساعت پس از اعلام نامزدها این اشتباه از سوی دبیرخانه جشنواره اصلاح و نام آرش آقابیک بهعنوان نامزد جلوههای ویژه «یک روز بخصوص» اعلام شد. این در حالی است که این فیلم اساساً جلوههای ویژه میدانی ندارد و تنها در یک سکانس نمنم باران بهصورت جلوههای ویژه بصری دیده میشود. در این بخش همچنین نام حمید رسولیان برای فیلم «گشت دو» نامزد دریافت سیمرغ جلوههای ویژه میدانی شد در حالی که کارگردان این فیلم سعید سهیلی در گفتوگویی اعلام کرد که فیلم او جز دو پلان باران هیچ جلوه ویژه میدانی ندارد که در این بخش کاندیدا شده است. از دیگر اشتباهات هیأت داوران که بازتاب ویژهای در گپ و گفت اهالی رسانه در کاخ جشنواره داشت نامزدی موسیقی برای فیلمی بدون موسیقی است. فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» در حالی نامزد دریافت جایزه موسیقی شده است که اصلاً موسیقی متن نداشته و احتمالاً هیأت داوران موسیقی تیتراژ این فیلم را نامزد کردهاند.
اعلام نتایج داوری بهانهای شد تا برخی با استناد به این واقعیت که جشنواره بازتابی از دارایی سینمای ایران در طول یک سال است و چشمانداز سال آینده اکران را هم پیش روی ناظران قرار میدهد از همین حالا فاتحه اکران سال آینده را بخوانند و گروهی هم با اتکا به فیلمهای بیرون مانده از جشنواره اعلام کنند که سینمای ایران فقط این جشنواره 10 روزه نیست و ابراز امیدواری کردند که حداقل نیمی از این فیلمها آنقدر خوب باشد که حال سینما و دوستدارانش را خوب کند.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.