به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
نشست خبری فیلم سینمایی «نقطه کور» با حضور مهدی گلستانه تهیهکننده و کارگردان، نیکی مظفری بازیگر، آنیتا جواهرچی طراح صحنه و لباس و مسعود نجفی منتقد در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
مهدی گلستانه تهیهکننده و کارگردان فیلم «نقطه کور» در ابتدای نشست خبری در سخنانی گفت: از ابتدای سال 93 برنامه ساخت یک فیلم سینمایی را داشتم و بر اساس آن فیلمنامهای را تهیه کردم که فیلم از روی آن ساخته شود. برای من پیرامون ساخت یک فیلم انتخاب فیلمنامه بسیار مهم بود و بر این اساس بر روی فیلمنامه موردنظر خود 6 ماه کار کردم ولی در نهایت مجوز نگرفت. البته ... امیدوارم روزی بتوانم با فیلمنامهای که مجوز نگرفت در جشنواره فجر حاضر شوم اما به دنبال عدم دریافت مجوز ساخت برای فیلمنامه من به دنبال یک فیلمنامه جایگزین گشتم تا در نهایت توسط آقای احسان بیگلری با فیلمنامه «نقطه کور» آشنا شدم و ایشان این فیلمنامه را در اختیار من قرار داد.
وی افزود: زمانی که آقای احسان بیگلری فیلمنامه «نقطه کور» را به من دادند شروع به خواندن صفحات ابتدایی آن کردم اما با خواندن 8 صفحه نخست این فیلمنامه توجه من را جلب نکرد و خیلی از آن خوشم نیامد ولی از صفحه 11 به بعد درگیر آن شدم و تصمیم گرفتم که فیلم خود را بر اساس این فیلمنامه بسازم. البته مقداری به لحاظ ساختار این فیلمنامه باید تغییر میکرد تا آن چیزی میشد که در نظر من برای ساخت این فیلم بود.
این تهیهکننده و کارگردان ادامه داد: کار ساخت فیلم سینمایی «نقطه کور» از تابستان سال 93 کلید خورد ولی کار فیلمبرداری آن از تابستان 94 آغاز شد. این فیلمنامه دارای حفرههای مختلفی بود که با کمک گرفتن از روانشناسان و کارشناسان مربوطه بخش اعظمی از آنها را برطرف کردم. در حقیقت تا اردیبهشت ماه سال 94 این فیلمنامه در 9 ورژن بازنویسی شد و اصلاحیه مورد نظر انجام گرفت و آماده فیلمبرداری شد.
گلستانه خاطرنشان کرد: فیلمبرداری فیلم «نقطه کور» 12 مرداد سال 94 شروع شد و در مسیر فیلمبرداری این فیلم 48 جلسه در تهران با چند جلسه نیز در عسلویه کار برداشت شد. نکته جالب که میتوان درباره این فیلم به آن اشاره کنم این است که ما یک لوکیشن 110 متری برای فیلم نیاز داشتیم ولی با یک فضای 400 متری روبرو بودیم بر این اساس تصمیم گرفتیم این فضای بزرگ را به اندازه 110 متر تغییر داده تا مناسب فیلمبرداری شود. بر این اساس کل لوکیشن فیلم از دیوارهای متحرکی استفاده کرد تا بتوانیم متراژ 400 متری که در اختیار داریم را به یک لوکیشن 110 متری تبدیل کنیم. البته من در زمان فیلمبرداری نگران این موضوع بودم که در بازدیدی که خبرنگاران از پشت صحنه ساخت فیلم دارند و همچنین در زمان نمایش فیلم این موضوع که دیوارها بر روی چرخ قرار دارد لو برود که خوشبختانه این امر اتفاق نیفتاد.
وی اضافه کرد: ذائقه شخصی من در ساخت فیلم تولید درام اجتماعی میباشد و چه بهتر اینکه این درام اجتماعی در بستر یک خانواده رخ دهد زیرا در زمان تحقیقاتی که برای ساخت این فیلم سپری میکردیم با آمارهای مختلفی پیرامون طلاق در خانواده روبرو شدم و به این نتیجه رسیدم که پایه و اساس 70 درصد طلاقهایی که رخ میدهد هیچ است. به عبارت بهتر این گونه طلاقها بر اساس یک منیت شخصی رخ میدهد که در آن منیت فردی که اشتباه کرده اقرار به خطای خود نمیکند. در حقیقت در فیلم «نقطه کور» فرهنگ عذرخواهی را به عنوان یک تلنگر برای مخاطبان مطرح کردیم. نکته دیگر که در این فیلم اشاره کردیم این است که ما در قالب این فیلم توانستیم بیان کنیم وجود موضوعی به نام استفاده از روانپزشک در خانوادهها امری عادی است.
گلستانه تصریح کرد: پیرامون فیلمنامه «نقطه کور» باید این موضوع را عرض کنم که این فیلمنامه تمامی مواردی که به نوعی مسائل و مشکلات اجتماعی مطرح میشدند را در خود جای داده بود و در حقیقت تمام مسائل و مشکلات اجتماعی از جمله طلاق، فرهنگ عذرخواهی و حتی استفاده از روانپزشک در مشکلات خانوادگی را در یک ظرف درون خود جای داده بود.
وی اضافه کرد: نسخهای که در شب گذشته از این فیلم نمایش داده شد همان نسخهای بود که به دفتر جشنواره ارائه دادیم و با صحبتی هم که با آقای فرجی داشتم اشاره کرده بود که فیلم «نقطه کور» تنها فیلم بدون اصلاح جشنواره است.
گلستانه پیرامون اشباح شدن ظرفیت ساخت فیلم با موضوعات اجتماعی در سینما گفت: به عنوان یک کارگردان و فیلمساز اعتقاد دارم ساخت فیلم با موضوعات اجتماعی و خانوادگی هیچ گاه به لحاظ زمانی اشباح نمیشود و همیشه زمان برای ساخت این قبیل فیلمها وجود دارد. در حقیقت کارهای خانوادگی هیچ گاه تاریخ مصرف ندارند و همیشه و در همه حال میتوان فیلمهایی با این موضوعات را ساخت.
وی افزود: صحبتهایی که پیرامون شباهت نقطه کور با فیلم سعادتآباد میشود درست نمیدانم زیرا فیلم سعادتآباد به نقد زندگی یک طبقه خاص میپردازد اما فیلم «نقطه کور» به جزئیات زندگی یک خانوادهای میپردازد که از شدت دوست داشتن هم به ورطه باتلاق افتادهاند.
نیکی مظفری بازیگر نقش نرگس در فیلم «نقطه کور» در ادامه نشست خبری گفت: حرفه بازیگری را از تئاتر آغاز کردم و آقای گلستانه به عنوان کارگردان این فیلم از من برای حضور در این کار دعوت کرد و با من تماس گرفت و پیرامون نقش نرگس با من جلسهای گذاشت و صحبت کرد و در نهایت پس از خواندن فیلمنامه با جذابیتهای نقش نرگس متقاعد شدم که در این کار حضور داشته باشم.
وی افزود: نقطه کور حاوی پیامهای اجتماعی، اخلاقی فراوانی برای مخاطبان است و یکی از نکات مهمی که به آن میپردازد موضوع شک در خانواده است.
مظفری ادامه داد: بینش و آگاهی مهدی گلستانه به عنوان کارگردان و اعتماد ایشان به من، به من این امیدواری و جرأت را داد تا نقش خود را به خوبی در این فیلم ایفا کنم.
آنیتا جواهرچی طراح صحنه و لباس نیز در صحبتهای کوتاهی گفت: فیلمهای تک لوکیشنی لبه تیغ است زیرا کار همانند سایر فیلمها نیست که از لوکیشنهای مختلفی برخوردار باشد البته این کار جذابیتهای خاص خود را داشت و همکاری با کمک آقای گلستانه نیز موجب شد تا با وقت قلب به کار خود بپردازم.
مسعود نجفی منققد سینما در نشست خبری بررسی فیلم «نقطه کور» طی سخنرانی گفت: نقطه کور را دوست داشتم زیرا فیلمی است که دروغ و شک مسأْله اصلی داستان است و در این فیلم با مشکلات 4 خانوادهای روبرو میشویم که تلاش دارند در جهت تحکیم روابط خود حرکت کنند.
وی افزود: موضوع فیلم «نقطه کور» هیچگاه دچار کهنگی نشده و نخواهد شد و به عنوان یک منتقد اعتقاد دارم که در حوزه ساخت فیلمهای اجتماعی و خانوادگی و در حوزه فیلمهایی که به مشکلات خانوادهها میپردازند کمکاری شده و اگر فیلمهایی هم که ساخته شده باشند نتوانستند کامل به این معضلات بپردازند.
نجفی ادامه داد: فیلم سینمایی «نقطه کور» در کنار پرداختن به موضوع اصلی خود اشارهای به مسائل و مشکلات خانواده داشته و میبینیم که همه خانوادههای حاضر در فیلم به نوعی با مشکلات متعدد دست به گریبان هستند.
این منتقد در پایان گفت: از نظر پرداختن به موضوع طلاق و چالشهای خانوادگی فکر نمیکنم که ساخت این قبیل فیلمها به مرز اشباح رسیده باشد.