به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، در این خبر گفت و گوهای تعدادی از هنرمندان را درباره آخرین فعالیت های هنریشان مرور میکنیم:
احسان کرمی: من با آقای حاتمی کیا در پشت صحنه تماس گرفتم
احسان کرمی مجری و بازیگر در ارتباط با سی و ششمین جشنواره فجر گفت: فکر می کنم تفکیک هنرمندان از اهالی رسانه برای صرفه جویی در مسائل مالی بوده و اینجا مرتب و منظم به کار خود ادامه می دهد ولی به دلیل فرم اینجا و جدا شدن اهالی رسانه از هنرمندان به ضرر خود جشنواره است، چون خبرهای زیادی نیست و محدودیت پیدا می کند و بهره برداری هایی که از نظر رسانه ای از جشنواره می شد دیگر وجود ندارد.
وی در ارتباط با فیلم های حاضر در جشنواره توضیح داد:تا اینجا همه فیلم هایی را که دیدم دوست داشتم و به نظرم فیلمی نبوده است که من را اذیت کند و خوشحالم که امسال سینمای قصه محور داریم و این خیلی خوشحال کننده خواهد بود.
کرمی در پاسخ به این سوال که سطح کیفی فیلم ها باعث کمتر دیده شدن حواشی جشنواره می شود یا خیر توضیح داد: همیشه حاشیه با جشنواره همراه بوده است و فکر نمیکنم حاشیه ها زیاد اذیت کننده باشد و کم و کسری هایی وجود دارد که می تواند وجود نداشته باشد اما من شخصا دوست دارم جشنواره به برج میلاد برگردد.
این بازیگر تئاتر که اجرای افتتاحیه فجر را برعهده داشت در ارتباط با حواشی این مراسم عنوان کرد:حاشیه ای وجود نداشت و تلاش کردند برایم حاشیه بسازند.در ارتباط با شوخی که با نام فیلم آقای حاتمی کیا شد هم من با ایشان در پشت صحنه تماس گرفتم و از طریق فرزندان ایشان که از دوستان من هستند به من گفتند که اصلا ایشان از این موضوع خبر نداشتند.
دلیل قطع همکاری هومن سیدی و بامداد افشار در «خشم و هیاهو»
آهنگساز فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» از نحوه تولید و ساخت متفاوت موسیقی این اثر سینمایی به کارگردانی هومن سیدی سخن گفت.
بامداد افشار آهنگساز و مدرس موسیقی با اشاره به نحوه ساخت موسیقی فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر نمایش داده شده است، توضیح داد: ساخت موسیقی «مغزهای کوچ زنگ زده» دومین همکاری من با هومن سیدی بعد از فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» است که تقریبا بین این ۲ فیلم وقفه ای ۲ ساله افتاد. البته در این بین هومن سیدی فیلم «خشم و هیاهو» را تولید کرد که من به دلیل غیبت یک ساله ای که داشتم موفق به همکاری با این کارگردان نشدم.
طراح پرفورمنس «شهر – بازی» که چندی پیش در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفته بود، بیان کرد: ما در موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» دنبال فضایی بودیم که از نظر رنگ بندی و سازبندی وارد منطقه جغرافیایی خاصی نشود اما جنس افکت ها و زیر پوسته ملودی ها به شکلی باشد که مخاطب در آن با فضای موسیقی ایرانی نیز آشنا شود. البته من پیش از ساخت موسیقی فیلم سفر چند روزه ای به شمال داشتم که بتوانم آواهای چوپان های بخشی از مناطق را ضبط کنم. این آواها به قدری برایم جذاب بود که از کلام و نوای آنها برای صدا کردن گوسفندان و مراقبت از آنها برای بخش افکتیو موسیقی فیلم استفاده کردم و می توان گفت این کلام های افکتیو به نوعی تم اصلی موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» شد.
آهنگساز نمایش هایی چون «صد در صد »،«عجایب المخلوقات»، «باغبان مرگ»، «ویتسک» و «از پا نیفتاده» در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» مقداری با موسیقی هایی که تاکنون کار کردم فاصله دارد چرا که اصولا مبنای اصلی کارهای من موسیقی الکترونیک است اما این بار تلاش شده تا به دلیل محتوایی که در فیلمنامه وجود دارد بیشتر به فضاسازی در حوزه سازهای آکوستیک وارد شود. من برای ساخت این اثر جدای از مطالبی که به آن اشاره کردم، نیم نگاهی هم به موسیقی فیلم «بابل» به آهنگسازی گوستاوو سانتائولایا نیز داشتم و امیدوارم فضایی که برای ترکیب بندی سازی که عمدتا مبتنی بر سازهای هم خانواده گیتار بوده بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
افشار درباره همکاری با رضا کولغانی خواننده تیتراژ فیلم هم گفت: همکاری با رضا کولغانی یک همکاری کاملا اتفاقی بود چرا که من در حوزه کاری ام با اصغر پیران به عنوان خواننده کار می کنم و وقتی هم از جانب هومن سیدی پیشنهاد حضور کولغانی برای خوانش تیتراژ فیلم شد ماجرا به گونه ای پیش رفت که با توجه به بازخوردها و فیدبکی که از مخاطبان گرفتیم تبدیل به تجربه جالبی برایم شد که برایم ارزشمند است.
تورج اصلانی: کامیون مظلومیت کردها را به تصویر میکشد
به گفته تورج اصلانی فیلمبردار «کامیون»، این فیلم با موضوع داعش در پی این است تا مظلومیت کُردها را به تصویر بکشد.
تورج اصلانی درباره فیلمبرداری فیلم سینمایی «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی حاضر در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت: یک بخش هایی از فیلمبرداری فیلم سینمایی «کامیون» در لوکیشن ثابت و بخش هایی در لوکیشن غیر ثابت انجام شد. اصل قصه این فیلم در کابین جلو و پشت یک کامیون روایت می شودکه این قسمت ها جزو لوکیشن ثابت بود و لوکیشن های متغیر و متحرک در بک گراندها وجود داشت از سوی دیگر موضوعات مختلف مثل شرایط اقلیمی و جوی روی ثبت کردن تصاویر تاثیر می گذاشت.
وی با اشاره به نحوه فیلمبرداری در این اثر بیان کرد: از روز اول من و آقای پرتوی به این نتیجه رسیدیم که دید و تصاویرمان را به آنچه چشم انسان می بیند نزدیک کنیم یعنی هر آنچه را که چشم از نظر نوری می تواند تشخیص بدهد، ضبط کنیم. بر همین اساس ما سعی کردیم به چشمی وفادار باشیم که همه چیز را رئال می بیند تا اینکه بخواهیم از بزک های سینمایی بهره ببریم.
اصلانی با اشاره به موضوع این فیلم که درباره داعش است، گفت: چند سالی است که بیشترین فعالیت من مربوط به سینمای کُردها است و دوست دارم در این زمینه کار کنم. آنقدر افراد این قوم در حاشیه جنگ ها آسیب دیده اند که پر از قصه هایی هستند که سینما می تواند بدان بپردازد و بخشی از دردها، زجرها و رنج هایی را که می کشند ثبت کند و نمایش دهد به تبع آن من هم به عنوان یک کُرد با این رنج ها از نزدیک آشنا هستم و آنها را تجربه کرده ام از همین رو بسیار تمایل دارم با فیلمسازانی کار کنم که به موضوع قومیت ها از جمله قوم کُرد، تُرک، لُر و بلوچ می پردازند. در واقع ترجیح می دهم درباره هر قومی که مورد ظلم هستند کار کنم، از قصه های آن قوم بگویم و مظلومیت های آنها را به تصویر بکشم.
اصلانی در پایان بیان کرد: من و آقای پرتوی به حرف مشترکی رسیدیم زیرا او یک فیلمساز اجتماعی است و بیشتر در بستر رئالیسم فیلم می سازد از همین رو اشتراک نگاه بسیاری برای برخورد با بخش های تکنیکی این فیلم داشتیم ضمن اینکه ما نقطه مشترک دیگری هم داشتیم اینکه هر دوی ما کُرد هستیم و موضوع این فیلم به هردوی ما مربوط می شد.
سعید راد: حاتمی کیا با کسی شوخی ندارد!
راد جریان سازی در سینما را تاثیرگذاری بر مسایل اجتماعی و سیاسی دانست و تاکید کرد: یکی از ویژگیهای بارز سینمای حاتمیکیا، شخصیتسازی است مثل حاج کاظم در «آژانس شیشه ای» که نمونه ای از رزمندگان در جبهههای جنگ را به نمایش می گذارد.
وی در توضیح بیشتر ویژگیهای سینمای حاتمیکیا گفت: این فیلمساز فرم را خوب می شناسد که به نظر من این شناخت برای یک فیلمساز بسیار مهم است. برخی فیلمهای حاتمیکیا مختص به یک دوره اکران است که با سروصدا و تبلیغات به سینماها میآید و وقتی از اکران خارج می شود، زمانش تمام می شود یعنی مصرف روز دارند اما خیلی تاثیر از فیلم هایش میماند و تاریخ مصرف ندارند.
بازیگر فیلم سینمایی «چ» بیان کرد: من بیشتر فیلم های او را دیدهام و فکر می کنم می تواند انتخاب بازیگران بهتری داشته باشد ولی درنهایت حاتمیکیا یک رهبر ارکستر خوب برای بازیگران فیلمش است و از بازیگران بازی خوب میگیرد.
وی با بیان اینکه «به رنگ ارغوان» حاتمیکیا را دوست دارد، عنوان کرد: لیاقت های فردی حاتمیکیا است که او را با ۱۵ فیلمی که ساخته، ماندگار کرده است و این فیلم ها در زمان خودشان خیلی مورد توجه بوده اند.
راد «حاتمیکیا» را دارای شخصیتی آرام و با اعتماد به نفس بالا دانست که با مشخصات خودش فیلم می سازد و با ذکر خاطرهای از حضورش در فیلم «چ» توضیح داد: زمانی که در پروژه «چ» بودم با یکی از بازیگران در پاوه درباره بازیگری بحث میکردیم و من گفتم بازیگر باهوش کسی است که خودش را در شرایطی که مورد پسند کارگردان است، قرار دهد که بازیگر توسط کارگردان فرم بگیرد؛ موردی که الان در سینمای ایران اصلاً وجود ندارد و خیلی کم به آن توجه می شود چون فیلمسازان با بازیگران خاص میخواهند فیلم هایی تهیه کنند که مصرف اکران داشته باشد و به جریان دیگری فکر نمیکنند.
وی افزود: بازیگران سینمای ایران متاسفانه بعد از ایفای نقش در دو، سه فیلم فکر میکنند همه چیز را میدانند و وجود این کارگردانها هم نمیتواند به آنها چیزی یاد دهد ولی من فکر می کنم وقتی حاتمیکیا دوست دارد بازیگرش آنچه را که میخواهد مو به مو انجام دهد، حتما سیاستی در تفکرش است. اتفاقا من با اعتماد و شناختی که نسبت به کارگردان داشتم همان فرمی که مدنظر وی بود بازی کردم و بعد که سکانس فیلمبرداری شده را دیدم، متوجه شدم کار به صورت حرفهای جلو رفته است.
این بازیگر سینما در پایان گفت: حاتمیکیا خیلی حرفه ای کار می کند و فیلم های او اصولاً آثار مشکلی هستند. او تا زمانی که یک برداشت مورد دلخواهش نباشد دست برنمیدارد و شوخی هم ندارد. حاتمیکیا در تمرین ها تمام صحبت ها را با بازیگر انجام می دهد و هنگام فیلمبرداری آن چیزی را که مدنظر خودش است میگیرد.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.