به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، مهران مدیری در نظرسنجی برنامه «حالا خورشید» به عنوان برترین چهره اجتماعی سال ۹۶ انتخاب شد. این در حالی بود که شاید بسیاری از افراد برای کسب این عنوان شایسته تر بودند، اما این انتخاب مردمی نشان می دهد که مردم مهران مدیری را از خانواده خود می دانند و حرف هایش در دورهمی را باور دارند.
سال نود و شش سال چندان شلوغی برای مهران مدیری نبود. اما در همین سال نود و شش برای مدیری اتفاق ویژهای اُفتاد، مدیری بالاخره اولین فیلم سینماییاش بنام ساعت 5 عصر را ساخت. این اتفاق یکی از مهمترین اتفاقات سینمایی سال نود و شش بود.
مهران مدیری در سالهای گذشته بارها برای ساخت فیلم سینمایی دورخیز کرده بود اما به دلیل مشغلههای فراوان در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نتوانسته بود اولین فیلم سینمایی خودش را بسازد. این طلسم بالاخره در سال نود و پنج شکسته شد. مدیری برای ساخت فیلمش عجله نکرد. آن را سر صبر ساخت. عطای حضور در جشنواره فیلم فجر را به لقایش بخشید تا مراحل فنی اولین فیلم سینماییاش سرصبر و با حوصله انجام شود. همین مسئله اکران فیلم را به سال نود و شش موکول کرد.
مدیری حواشی را به خوبی کنترل کرد و مردم را مشتاق اکران نگه داشت. با گروه همیشگی بازیگرانش به اضافه یکی دو چهره جدید کار کرد. مشخص بود که میخواهد قدم اول را آرام و مطمئن بردارد. نمیخواست سابقه این همه سال سریالسازی در سینما به باد برود. اما همین احتیاط بیش از حد کار دستش داد و ساعت پنج عصر علیرغم نکات مثبتش اثر چندان خوبی از کار در نیامد. در ساعت پنج عصر میشد تلاشهای مدیری را برای انجام یک کار متفاوت مشاهده کرد. داستان فیلم مایههای تلخ و ابزوردی داشت. مدیری قهرمان بوروژوآ مسلکش را در موقعیت سختتری قرار داده بود و توانسته بود بعضاً موقعیتهای جالبی را برای قهرمانش تدارک ببیند.
اما مشکل از همینجا آغاز شد، فیلم در بهترین حالت یک تلهفیلم تلویزیونی بود نه یک فیلم سینمایی. ساختار اپیزودیک فیلم هم کمکی به ساعت پنج عصر نکرده بود. فیلم از فیلمنامه آشفته و کممایه و اجرای تلویزیونیاش ضربه خورده بود. هرچه به پایان فیلم نزدیک میشدیم موقعیتها جذابیت خودش را از دست میداد و دست مدیری را برای تعریف یک داستان منسجم خالی میگذاشت. اما همین فیلم با تمام ضعفهایش از نود درصد کمدیهای روی پرده بسیار بهتر بود و لااقل سر و شکل داشت و حداقلهایی در آن رعایت شده بود، بطوریکه چند سکانس کمدی بی نظیرش به کلی از فیلم های سخیف روی پرده می ارزید و این نشان می داد که مدیری در سینما هم به مخاطبش احترام گذاشته بود.
مدیری نویسنده و کارگردان هنوز از مدیری بازیگر فاصله دارد. ساعت پنج عصر نه اینکه فیلم بدی باشد، منتها چنین فیلمی برای مدیری با آن هوش و قریحه سرشار دستاوردی محسوب نمیشود. مدیری باید از یک نویسنده قهار در کنار خودش استفاده کند، کسی مثل پیمان قاسمخانی که بتواند ایدههای مدیری را پرورش دهد. زوج قاسمخانی-مدیری در تلویزیون جواب داد. مدیری به این زوجسازی در سینما هم احتیاج دارد. اما معجزه اصلی خود فیلم ساعت پنج عصر نبود بلکه فروش آن بود. ساعت پنج عصر بیش از نه میلیارد تومان فروخت. فیلم به هیچوجه ظرفیت این همه فروش را نداشت. یک کمدی سیاه نه چندان خوشساخت بود که لحظات طنز در آن اندک بود. چیزی که مردم را برای تماشای این فیلم به سالنهای سینما کشاند نام مهران مدیری بود.
اگر هر کسی جز مهران مدیری ساعت پنج عصر را میساخت فیلم انقدر فروش نمیکرد. این نام مهران مدیری بود که مردم را به سالنهای سینما آورد. بعد از ماجرای دانلود نکردن سریال قهوه تلخ این دومین دستاورد مهم مهران مدیری بود. زمانی مهران مدیری با حضوری ساده در مقابل دوربین از مردم خواهش کرد که سریال قهوه تلخ را قاچاقی دانلود نکنند و آن را به صورت قانونی تهیه نمایند. در یک اتفاق شگفتانگیز مردم هم به حرف مدیری گوش دادند و تا مدتها سریال را کاملاً قانونی تهیه کردند. این بزرگترین دستاورد مهران مدیری در تمام این سالها است.
مردم ایران به هیچکس اندازه مدیری علاقه ندارند. سالها حضور مهران مدیری در تلویزیون باعث شده مردم او را بخشی از خانواده خودشان بدانند. این مسئله را بگذارید در کنار جذابیت ذاتی مهران مدیری و تواناییاش در برنامهسازی تا متوجه شوید مهران مدیری هنوز هم موفقترین ستاره سرگرمیساز سینما و تلویزیون ایران است. مدیری امروز دیگر یک فرد نیست، یک برند معتبر و مطمئن است. بیشتر مثل آیکون پاپ است تا یک هنرمند. نامش با موفقیت گره خورده و هر جا که حضور داشته باشد به هر حال دستاوردی کسب میکند. ساعت پنج عصر هم از این قاعده مستثنی نبود و توانست چند رکورد بینظیر از خودش به جا بگذارد.
بیشترین فروش در یک هفته با سه میلیارد و چهل و پنج میلیون تومان فروش، بیشترین رزرو آنلاین بلیط با سیصد میلیون تومان، بیشترین تعداد بیننده در روز اول اکران با شصت و چهار هزار و سیصد و سی بیننده در پانصد و بیست سانس، بیشترین تعداد سانس در یک سینما با پنجاه و چهار سانس و بیشترین فروش یک فیلم در روز اول اکران با هفتصد میلیون تومان رکوردهایی بود که ساعت پنج عصر از خودش به جای گذاشت. این رکوردها زمانی مهم میشوند که بدانیم ساعت پنج عصر سی درصد از تواناییهای مهران مدیری هم نیست.
اما مدیری با همین میزان از وقت و انرژی میتواند کاری کند که هم فیلم رکوردهای مختلفی را جابهجا کند و هم بیش از نه میلیارد تومان بفروشد. هیچکس دیگری جُز مهران مدیری توانایی انجام چنین کاری را ندارد. او خودش جایی بسیار بالاتر از تمام محصولاتی که تا به امروز ساخته میایستد. از این منظر مهران مدیری یک استعداد تلف شده است، چون هیچگاه کاری نساخته که همه تواناییهای او را پوشش دهد. به همین مجموعه دورهمی نگاه کنید، تمام هویت این شو تلویزیونی مهران مدیری است.
او یکتنه بار این شو را به دوش میکشد و همه به خاطر اوست که این برنامه را نگاه میکنند. پس سال نود و شش با همه خلوتیاش سال پربازدهی برای مهران مدیری بود. او بالاخره فیلم اولش را ساخت و توانست لااقل در جذب مخاطب به موفقیت برسد. حالا باید منتظر مدیری جدیدی در سینما باشیم. کسی که میتواند فیلم خوب بسازد. مدیری برای رسیدن به نقطه اوج احتیاج به فیلمی دارد که کیفیت و جذابیت را با هم داشته باشد. او باید خودش را خرج محصولاتی کند که دربرگیرنده تمام توانایی او باشد. اگر چنین فیلمی ساخته شود نه تنها همه رکوردهای سینمای ایران شکسته میشود، بلکه همه -از منتقد تا تماشاگر عام- مدیری را تحسین خواهند کرد. مدیری برای ثبت چنین موفقیتی احتیاج به حوصله و توجه دارد. اگر او این حوصله و توجه را به خرج دهد ما کارگردان درجه یک دیگری در سینمای ایران خواهیم داشت بنام مهران مدیری.
برای اینکه بدانید چرا خیلی ها به مهران مدیری لقب نابغه تلویزیون را دادهاند، فقط به کمدی هایش نگاه نکنید. با نگاهی به سوپراستارهای سینمای ایران در دنیای کمدی می توانید پی ببرید که چگونه او توانسته استعدادها را کشف و برخی از برترین کمدین های ایرانی را به جامعه هنر معرفی کند:
مهراب قاسمخانی فعالیت جدیاش در صدا و سیما را در سال ۱۳۷۸ و با برنامه "ببخشید شما؟" که برنامهای طنز به کارگردانی مهران مدیری بود آغاز نمود. اما به گفته خود او اوج کارهای هنریاش به مجموعه تلویزیونی پاورچین برمیگردد. در زمستان ۱۳۸۲ تا بهار ۱۳۸۳ مجموعه طنز نقطهچین را با نوشتههای خود یاری رساندند. پس از آن در پاییز و زمستان همان سال به همراه برادر بزرگ خود پیمان قاسم خانی و همسرش شقایق دهقان، مهدی مظلومی را در ساخت طنز کمربندها را ببندیم یاری رساندند.
پس از مدتی در پاییز و زمستان ۱۳۸۴ از فیلمنامهنویسان شبهای برره شد و سال ۱۳۸۵ را با باغ مظفر به پایان رساند. کار بعدی او در تلویزیون نیز مجددا همکاری با پیمان قاسم خانی در نوشتن فیلمنامه سریال مرد هزار چهره به کارگردانی مهران مدیری بود که نوروز ۱۳۸۷ از تلویزیون پخش شد. وی در تابستان و پاییز ۱۳۸۸ سریال مسافران را به کارگردانی رامبد جوان روی آنتن داشت. یکی از موفق ترین کارهای مهراب، سریال ساختمان پزشکان به کارگردانی سروش صحت بود که تابستان ۱۳۹۰ از شبکه سوم سیما پخش شد. آخرین کار پخش شده از او سریال پژمان به کارگردانی سروش صحت است.
وی کار اصلی خود را در دهه ۱۳۶۰در تاتر مشهد با مرحوم حسن حامد شروع کرد، در این دوران او تماما نقشهای غیر کمیک بازی کرد این همکاری تا مرگ حسن حامد در سال ۱۳۷۱ ادامه داشت.
در سال ۱۳۷۳ با مجموعه ساعت خوش به کارگردانی مهران مدیری در کنار بازیگرانی چون رضا شفیعی جم، نصرالله رادش، ارژنگ امیرفضلی، نادر سلیمانی کارهای کمدی خود رادر تلویزیون آغاز کرد. در میانهٔ سال ۱۳۷۷ به همراه مجید صالحی و یوسف تیموری در گروه کودک و نوجوان شبکه یک تلویزیون، مجموعه «مجید دلبندم» و در سال ۱۳۷۹ مجموعه «قطار ابدی» را عرضه کرد و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ مجموعههای سیب خنده، ستارهها، کوچهٔ اقاقیا را ارائه کرد. در سال ۱۳۸۳ وارد عرصهٔ تولید سریالهای مناسبتی ماه رمضان شد و سریال «خانه به دوش» را ساخت. پس از آن در سال ۱۳۸۴ مجموعه «متهم گریخت» را به نویسندگی سعید آقاخانی، کارگردانی کرد. در ادامه سریال های «ترش و شیرین» و «بزنگاه» را ساخت و بعد از آن از تلویزیون خداحافظی کرد و راهی سینما شد. این روزها رضا عطاران یکی از سوپراستارهای سینما است که مردم به خاطرش پول می دهند و به سینما می آیند و به نوعی تضمین فروش یک فیلم است.
وی فعالیت در بازیگری را از سال ۷۳ با مجموعه «دیدار» آغاز نمود ولی با کارهای مهران مدیری توانست به خوبی شناخته شود و تا به حال هر اثری را که مدیری کارگردانی کرده است او در آن حضور داشته است و به نوعی میتوان گفت پای ثابت کارهای مهران مدیری است.
او در سال ۱۳۹۶ با حضور در اولین فیلم سینمایی مهران مدیری به نام ساعت ۵ عصر در نقش اصلی آن حضور یافت. فیلمی که رکوردهای زیادی در تاریخ سینما زد.
او از اوایل جوانی با برنامه سعید و خان دایی معروف شد و چهره و بازی خوبش در اذهان مردم ماندگار شد. شروع کارش با مهران مدیری در سال های ۷۲ تا ۷۴ با سریال های پرواز ۵۷، ساعت خوش و سال خوش بود و بعدها با حضور در کارهای پرمخاطب مختلف چه به عنوان بازیگر، چه به عنوان نویسنده و چه به عنوان کارگردان جایگاه خودش را تثبیت کرد.
وی استعداد عجیبی در بازیگری و کارگرانی دارد و تاکنون سریال ها و فیلم هایی که ساخته است از بهترین و محبوبترین سریال ها بوده است که مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است.
در چند سال اخیر آقاخانی با بازی نقش های جدی و متفاوت توانست نامزدی جشنواره فجر و سیمرغ بلورین را کسب کند. سال گذشته هم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم «کامیون» شد.
صحت به طور اتفاقی وارد بازیگری شده و برنامه خاص و دوره های بازیگری را طی نکرده، اما بعد از آشنایی با مهران مدیری مسیر زندگیش عوض شده و وارد عرصه سینما و بازیگری شده است.
اولین تجربه کاری را با مهران مدیری در جنگ ۷۷ و سپس در فیلم سینمایی شراره بود که استعداد فوق العاده بازیگری را به نمایش گذاشت.
از آن پس پای ثابت سریال های مهران مدیری و نویسندگی مجموعه های تلویزیونی شد.
این طنز پرداز و کمدین و کمدی نویس، با قلم طنز و شیوای خود تاکنون بسیاری از پر مخاطب ترین سریال های تلویزیون مانند شب های برره و لیسانسهها را نوشته است. صحت با ساخت سریالهایی چون «ساختمان پزشکان»، «پژمان»، «لیسانسهها ۱ و ۲» و میدان دادن به بازیگران ناشناختهای چون بهنام تشکر، پژمان جمشیدی، محمد نادری، هوتن شکیبا، رویا میرعلمی و امیر کاظمی نشان داده که یکی از برترین های این عرصه است و دیگر برای خود صاحب سبک شده است.
به گفته خودش اواخر دهه ۷۰ بوده که طی انجام تئاتر برای کودکان، با سعید آقاخانی آشنا شده و در یک کار با او همکاری کرده است.
بعد از آن در «من یک مستاجرم» نقش کوتاهی داشته است. اولین حضورش در کار کمدی تصویری، حضور در «باغ مظفر» و «گنج مظفر» مهران مدیری بوده است که نقش هومن و حبیب را در آنها داشت. در ادامه دوباره با مدیری در «مرد هزار چهره» همکاری کرده و اوج کارش نقش ماندگار بابااتی در «قهوه تلخ» بود که هنوز هم می گوید بهترین نقش زندگیاش بوده است.
او در سال های اخیر با حضور توامان در کارهای جدی و کمدی و برقراری توازن بین این دو، این روزها به یکی از ستاگران سینمای ایران تبدیل شده است.
نخستین کار تصویریاش را در سال ۸-۷۷ با رامبد جوان در سریال «هزاران ستاره» شروع کرد که در ایران پخش نشد و در شبکه جامجم اروپا برای ایرانیان مقیم آنجا به نمایش گذاشته شد. بعد از آن، نخستین فیلم سینماییام «فقط چشمهایت را ببند» علیرضا امینی بود که علاوه بر بازی، دستیار کارگردان هم بود که متاسفانه در ایران پروانه نمایش نگرفت ولی در بسیاری از جشنوارههای خارجی به نمایش درآمد و جوایزی هم کسب کرد. پس از بازگشت به ایران، مهران مدیری در سریال «مرد هزار چهره» از او استفاده کرد و بدین ترتیب رستمی رسما وارد فضای کمدی تصویری شد. البته اوج معروفیت امیر حسین رستمی به نقش شکور در «شمس العماره» برمی گردد که توانست جای پای خود را محکم کند. او بعدها با حضور در سریال های پرمخاطبی چون «دودکش»، «قهوه تلخ» و «لیسانسهها ۱ و ۲» مهارت های خود را در ایفای نقش های کمدی نشان داد.
علاوه بر بازیگران مذکور، بازیگرانی چون جواد رضویان، رضا شفیعی جم، هادی کاظمی، مهران غفوریان، محمدرضا هدایتی و ... بهترین و ماندگارترین بازیهای خودشان را در کارهای مهران مدیری ایفا کرده اند تا یقین حاصل کنیم که بیراه نیست که مهران مدیری را جریان ساز و خالق کمدی نوین سینما و تلویزیون ایران را بدانیم.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.