به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، پخش تازه ترین اظهارات بهروز افخمی در برنامه تلویزیونی «دکوپاژ» شبکه افق با ارائه مطالبی متفاوت درباره عوامل سینمای ایران جالب توجه بود. بهروز افخمی در این گفت و گو از چگونگی شکل گیری مطالعه در خود گفت که ریشه اش در الزامی بود که در سنین کودکی برای خواندن روزنامه برای پدرش داشت!
کارگردان فیلم «روباه» اولین مواجهه مدیران مدرسه نسبت به خود را همراه با فضای متفاوتی دانست که از او به عنوان «پدیده ای استثنایی» در کلاس اول ابتدایی یاد کردند و طبق گفته افخمی «هر معلمی که می آمد رفتارش به شکلی بود که انگار من تافته جدابافته هستم»!
برنامه یکشنبه شب «دکوپاژ» که اختصاص به مروری کوتاه به کارنامه «بهروز افخمی» داشت، ضمن پخش بخش هایی از پشت صحنه آثار افخمی به دلیل تدوین مناسب شکل یافته و انتخاب بخش هایی متناسب با گفته های صریح و بی پرده مجری برنامه «هفت» توانست به شکل جالب توجهی نسبت به انواع گفت و گوهای سرد و بی روح و تکراری دیگر به تصویر درآید. در برنامه «دکوپاژ» شبکه افق، باز هم افخمی به تکرار سخنانش درباره سریال پُرحاشیه «کوچک جنگلی» پرداخت و این بار به شکل تندتری علیه ناصر تقوایی، فیلمسازی که هوادارانی بسیار در جناح روشنفکری دارد موضع گیری کرد و نیز از بازی سرد بهرام رادان در فیلم «گاوخونی» گفت که نمایش آن را در کشور سوئد همراه با تمسخر مخاطبی کرده بود! اما مهم ترین گفته های کارگردان فیلم «شوکران» درباره ناصر تقوایی؛ فیلمساز پیشکسوت و گزیده کار سینمای ایران بود و افخمی درباره کارگردان فیلم «ناخدا خورشید» که اولین گزینه برای ساخت سریال «کوچک جنگلی» بود، گفت: «من وقتی به عنوان مدیر گروه فیلم و سریال دیدم که کار به بن بست رسیده و نمی توانند کار کنند و درست از آب درش بیاورند وارد شدم. یک سال بود که دستمزد کامل کار را می گرفتند اما فیلمبرداری شروع نمی شد و بعد هم به زور شروع شد و بیشتر از ۲۰ جلسه ادامه پیدا نکرد! به نظر می رسید که ناصر تقوایی آماده برای شروع فیلمبرداری نیست...» افخمی نقد خود را نسبت به فیلمنامه مورد نظر تقوایی در این گفت و گو ادامه می دهد و عنوان می کند: «هنگامی که شروع کردم به خواندن فیلمنامه ای که بارها بازنویسی شده بود، متوجه شدم هنوز خیلی کار دارد. دیدم به ۶ جلد اسناد نهضت سوسیال دموکرات کارگری روسیه که در ایتالیا منتشر شده بود، اصلا در فیلمنامه توجه نشده است! شروع کردم به فیلمنامه نویسی همراه با فیلمبرداری که ۳ ماهی بود شروع شده بود.» فیلمساز جوان برنامه «دکوپاژ» در ادامه این گفته ها با انتخاب زیرکانه ی سکانسی از سریال «کوچک جنگلی»، زبان کنایه آمیز افخمی نسبت به تقوایی را به شکل نیشداری گسترش می دهد، هنگامی که کاراکتر سریال بعد از پخش گفته های افخمی درباره ناتوانی تقوایی، عنوان می کند: «چرا وقت را تلف می کنی میرپنج؟ مگه نمی بینی مرتیکه نمیتونه روی پاش بایسته! کوپ کرده! حکم رو اجرا کن» و این چنین بود که حکم کارگردان جوان آن سال ها برای از سرگیری دوباره سریال تلویزیونی «کوچک جنگلی» اجرا شد!
بخش دیگری از اظهارات بهروز افخمی در برنامه «دکوپاژ» اشاره به علاقه مندی اش به سینمای مسعود کیمیایی داشت و این که اگر آثار کیمیایی ساخته نمی شد، امکان این که وی به سمت فیلمسازی نمی رفت، وجود داشت! افخمی در این باره گفت: «در واقع به خاطر «قیصر» و «داش آکل» علاقمند به سینما شدم؛ همان موقع که ۱۵ سالم بود.» در ادامه افخمی به تحسین نعمت حقیقی؛ فیلمبردار آثار سینمای کیمیایی می پردازد. فیلمبرداری که در مهم ترین آثار ساخته شده توسط بهروز افخمی همچون «عروس» و «شوکران» نیز نقشی اساسی داشت و افخمی در این برنامه به تحسین درک و شناخت گسترده پدر مانی حقیقی درباره سینما پرداخت.
برنامه تلویزیونی «دکوپاژ» از جمله تولیدات قابل توجه تلویزیون برای پخش در نوروز ۹۶ است که در هر برنامه دریچه ای به سوی یکی از فیلمسازان ایرانی می گشاید و هر برنامه توسط یکی از فیلمسازان جوان کارگردانی می شود. اما تفاوت برنامه ای که مختص به بهروز افخمی بود با سایر ساخته ها در روایت بی پرده و بدون محافظه کاری فیلمساز تازه کاری به نام وحید شیخ لر بود که این بار دریچه متفاوتی میان انواع مصاحبه های تکراری فیلمساز شناخته شده سینمای ایران گشود. در این برنامه که به تهیه کنندگی سیدمازیار هاشمی به روی آنتن رفت، با تدوینی هوشمندانه و انتخاب سکانس هایی مرتبط میان گفته ها و آثار افخمی، شکلی پُررنگ به گفته های جنجالی کارگردان فیلم «شوکران» داده شد. در برنامه «دکوپاژ»، به بخشی کوتاه از زندگی و شرایط فعالیت فیلمسازانی چون محمدعلی باشه آهنگر، جمال شورجه، بهروز افخمی، محمدرضا آهنج، کیومرث پوراحمد، مسعود آب پرور، علیرضا داودنژاد و علی غفاری پرداخته می شود و در این بین فیلمسازانی تازه کار و سازندگانی شناخته شده تر به ساخت این مجموعه ی شناخت نامه ای پرداختتد که برای نمونه فیلم زندگی و فعالیت مسعود آب پرور که شب گذشته از شبکه افق پخش شد، ساخته شده توسط سهیل سلیمی، کارگردان فیلم های «فرشتگان قصاب» و «سرگشته» بود. اما از میان مجموعه های پخش شده از کارگردان ها می توان سکانس های جالبی را مثال زد، همانند تصویری از ملاقات داود خیام، کارگردان فیلم «ماحی» با جمال شورجه در دفتر کار این عضو نظارتی سینما که همراه با ارائه نکاتی پندآموز از سوی جمال شورجه درباره رعایت نکات اخلاقی در نگارش فیلمنامه بود و خنده خیام را در پی داشت و نیز درخواست کارگردان «ماحی» که «هوای ما را داشته باش»!
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.