به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران:
این سالها از نسل اول سینماگران بزرگ بعد از انقلاب، کمتر خبری هست و بیسروصدا جا را برای نسلهای جدید فیلمسازان خالی کردهاند. با این حال، دیدن نام یکی از آنها بین فیلمسازان حاضر در جشنواره امسال، قطعاً خبری خوشایند است. کیومرث پوراحمد، همانند دیگر همنسلان خود هرچند سال یکبار اثری روانه پرده نقرهای میکند که با اشتیاق مخاطب حرفهای روبرو میشود. اما در گیشه، معلوم نیست نسل تازه سینماروها، بهاندازه قدیمیترها به فیلمهای کارگردانهایی از نسل پوراحمد اقبال نشان دهند. هرچند در کارنامه پوراحمد فیلمهای بسیار تحسینشدهای که چندان هم قدیمی نیستند، مانند «اتوبوس شب» و «شب یلدا» وجود دارند.
امسال پوراحمد با معرفی فیلم تیغ و ترمه به عرصه سیمرغها قصد هماوردی با همکارانی جوانتر از خود کرده است. او کولهباری پر از سالها تجربه و موفقیت با خود دارد و بسیاری از فیلمسازان رقیبش در جشنواره، با دستی بر آتش نوآوری و شناخت روحیات نسل جوان مخاطبان، با او در این رویداد سینمایی به رقابت خواهند پرداخت.
البته کیومرث پرواحمد هم در آشنایی با شیوههای نو، از همکاران خود کم ندارد. بهعنوان مثال اوهم مانند بسیاری از فیلمسازان این دوره از جشنواره فجر، این بار تصمیم گرفته از داستان فیلم تیغ و ترمه هیچ نگوید و بهعنوان خلاصه داستان فیلم تیغ و ترمه تنها به بیان این نکته بسنده کند که فیلمش در ژانر درام اجتماعی ساخته شده و حال وهوایی ملتهب و زنانه خواهد داشت. بهنوعی این حال و هوا از نامگذاری این فیلم نیز مشخص است: تیغ برای بیان التهاب و ترمه بهمثابه نامی زنانه و سنتی شاید برای نشاندادن یک کاراکتر زنانه از فرهنگ سنتی ایران. اگر بشنویم که یکی از نقشهای اصلی این فیلم را هم لاله اسکندری با صورت شرقی تیپیکالش بازی کرده، واژه ترمه در ترکیب این اسم، معنای بیشتری خواهد یافت.
زن، در فیلمهای پوراحمد اغلب نقش اصلی نیست. اما منفعل و برای پرکردن منافذ قصه هم نیست. اغلب نقشی موثر و فعال دارد. تیغ و ترمه اما، بر خلاف اکثر آثار پوراحمد، نقش اصلی خود را به یک زن داده است و باید دید آیا پوراحمد در این روایت زنانه، بر فهرست فیلمهای بسیار موفقش خواهد افزود یا این فیلم در کنار آثار متوسط او قرار خواهد گرفت.
کیومرث پوراحمد کارگردان تیغ و ترمه
پوراحمد اغلب فیلمنامه آثارش را خودش مینویسد.حتی آنهایی که حالت اقتباسی دارند. فیلمنامه تیغ و ترمه نیز از رمان «کی از این چرخ فلک پیاده میشوم» اثر گلرنگ رنجبر اقتباس شده است. ساختار فیلمنامههای او اغلب داستانهایی پر رنگ و دارای اوج و فرود استاندارد یک درام مناسب هستند. داستان درست و جذاب در فیلمنامههای او نقش اصلی دارند. فیلمنامههای او مانند برخی آثار مدرنتر نیست که پر از جزییات و خط کمرنگ داستانی باشد که بیشتر دنبال ایجاد نوعی حالوهوا و بدون پایان مشخص و آشکار هستند. داستانهای او از جزییات در حد ضرورت بهره میبرند و پایانی مشخص و آشکار دارند و حال و هوا در فیلمهای او بیشتر بر اساس پیرنگهای فرعی اما ضروری داستان اصلی ایجاد میشوند. در این فیلم نیز، میشود احتمال داد که مانند سیاق گذشته پوراحمد، با فیلمنامهای با همین مختصات روبرو باشیم.
نمایی از فیلم سینمایی تیغ و ترمه
برای تیم بازیگری این فیلم، پوراحمد سراغ ستارهها نرفته است. البته او در فیلمهایش نشان داده که محدودیتی در استفاده از بازیگران اعم از ستارهها، تازهکاران یا حتی نابازیگران ندارد. او برای فیلم موفق «اتوبوس شب» هم از حضور ستارهای همچون مرحوم خسرو شکیبایی بهره برد، هم هنرپیشه نوجوان و بسیار تازهکاری مانند مهرداد صدیقیان. او با اعتبار و مهارت خود در بازیگرفتن از هنرپیشهها، بارها هنرپیشههایی ناشناس را به معروفیت رسانده؛ مانند هنرپیشه نقش مجید در مجموعه فوق موفق اقتباسی «قصههای مجید» و فیلمهای سینمایی «شرم» و «نان و شعر». بر اساس کارنامه پربار پوراحمد، باید گفت چندان مهم نیست که او کدام هنرپیشهها را برای کار خود، دعوت کرده است. او معمولا توانسته بازیهای بسیار خوبی از هنرپیشههای فیلمهای خود بگیرد. با این حال بد نیست نگاهی به فهرست بازیگران فیلم تیغ و ترمه بیندازیم.
این هنرپیشه جوان، متولد سال ۱۳۶۸ با تیغ و ترمه، ششمین حضور خود را بر پرده سینما تجربه میکند. او قبل از این در فیلمهای پنج ستاره محصول سال۱۳۹۲، بهعنوان اولین تجربه و سپس در سایه و بادیگارد (۱۳۹۴)، آزاد به قید شرط و اگزما (۱۳۹۵) بازی کرده است. گویا در تیغ و ترمه نقش اول فیلم به او واگذار شده است. دیدن نتیجه اعتماد یک کارگردان معتبر و موفق به یک هنرپیشه جوان و کمتجربه، میتواند جزو دیدنیهای جشنواره فجر باشد.
دیبا زاهدی
لاله اسکندری هنرپیشه شناختهشده و موفقی است و اغلب نقشهایی که بهعهده گرفته، خوب و بیادماندنی از آب درآمدهاند. که البته همچنان مهمترین آنها ایفای نقش بسیار قوی او در سریال «خاک سرخ» ساخته ابراهیم حاتمیکیا و بعد از آن سریال «رقص پرواز» بوده است. علاوه بر این، او در تعداد نسبتاً زیادی فیلم سینمایی و ویدیویی و مجموعه تلویزیونی مانند «این زن حرف نمیزند»، «متولد ماه مهر» و «ماهور» ایفای نقش کرده است. همچنین او دستی بر آتش هنرهای دیگر، نظیر گرافیک و نقاشی هم دارد و بهنوعی همهفنحریف است.
لاله اسکندری در نمایی از تیغ و ترمه
پژمان بازغی از پرکارهای سینما و تلویزیون است. تعداد بسیار زیادی فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی در کارنامه او به چشم میخورد. از آثار موفقی چون «بارکد»، «دوئل» و «فصل نرگس» گرفته تا مجموعههای تلویزیونی بیادماندنی مانند «سرزمین کهن» و «پایتخت». با این حال او هنوز نتوانسته جایگاه خودش را از هنرپیشهای قابلقبول به بازیگری موفق و درخشان ارتقاء دهد. شاید این اتفاق تحت مدیریت کیومرث پوراحمد در تیغ و ترمه رخ دهد و پژمان بازغی بتواند تواناییهای بیشتری از خود در حرفه بازیگری نشان دهد.
پژمان بازغی و دیبا زاهدی در نمایی از تیغ و ترمه
این هنرپیشه تئاتر و سینما و تلویزیون ایران، گرچه بیشتر بهعنوان هنرپیشه نقشهای طنز شناخته شده است، اما دو نکته را درباره او نباید از نظر دور داشت: او تجربههای جدی و موفقی هم در ژانرهای اجتماعی، جنگی و حادثهای داشته است که از آن میان میتوان به «سرو زیر آب»، «ملکه» و «آرایش غلیظ» و سریال نمایش خانگی «شهرزاد» اشاره کرد. در همان حال، او در نقشهای طنز خود هم، به سبکی دقیق و ماهرانه و مبتنی بر حس درست کاراکتر دست یافته است که توان او را برای ایفای نقشهای متفاوت نشان میدهد. از میان بازیهای طنز او، حضورش در سریالهای «دودکش»، «دزد و پلیس» و «ساختمان پزشکان» بیشتر در خاطر مخاطبان ماندگار شده است.
هومن برق نورد در نمایی از تیغ و ترمه
او بیش از هرچیز بهعنوان کارگردان و هنرپیشه تئاتر شناخته میشود و در این حوزه نیز موفقیتهای درخوری کسب کرده است. اما حضور گاه و بیگاهی نیز در عرصه بازیگری تلویزیون و سینما دارد که از آن میان سریالهای «سرزمین مادری»، «فاکتور هشت» و «نرگس» و فیلمهای سینمایی «متولد ماه مهر» و «یک گزارش واقعی» قابل ذکر هستند. او همچنین امسال فیلم «دوچ» را هم بهعنوان هنرپیشه بر پرده سینماها خواهد داشت.
کوروش سلیمانی
او هنرپیشه طنز سینما و تلویزیون ایران است که نوعی خاص و مشخص از بازی را ارائه میکند و برای ایفای نقشهایی که با قالب بازیگری او تطابق داشته باشند، دعوت به کار میشود. آیا در «تیغ و ترمه» هم نقشی به فراخور سبک او وجود داشته است یا پوراحمد قصد داشته برای او تجربهای متفاوت رقم بزند؟
مهران رجبی
کیومرث پوراحمد امسال را علاوه بر انجام روند ساخت فیلم تیغ و ترمه، به تهیهکنندگی فیلم دوطبقه روی پیلوت گذارند که بنا به دلایلی از ادامه همکاری با آن فیلم انصراف داد. اما تهیهکنندگی فیلم خودش را برعهده نگرفت و برای این فیلم با سید علی قائم مقامی بهعنوان تهیهکننده همکاری کرد. علاوه بر این شراره رنجبر، سیمون سیمونیان، میترا قربانی، میعاد عابدیزاده، نوید کوهفلاح، فرانک کوشافر، پدارم آبدان، آویسا سجادی به عنوان دیگر هنرپیشگان این فیلم و علیرضا زریندست درفیلمبرداری و خشایار در تدوین موحدیان تدوین با کیومرث پرواحمد در ساخت تیغ و ترمه، همکاری کردهاند.
نویسنده: سمیه سادات حسینی
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.