به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران:
رحمان 1400، سودای سیمرغ دارد یا قصد فتح گیشه؟ منوچهر هادی امسال با فیلم جدیدش رحمان 1400 در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. در معرفی فیلم رحمان 1400 باید گفت که از آنچه تاکنون درباره این فیلم منتشر شده، بهنظر میرسد در کلیات شباهت فراوانی به فیلم پرفروش قبلی هادی، «آینه بغل» دارد. هم طنز است، هم تقریباً از همان ترکیب تیم بازیگری بهره میبرد، هم دارای تقابل فقیر و غنی است. در خلاصه داستان فیلم رحمان 1400 چنین آمده است که تمام ماجرا مربوط به چکی است که برای سال 1400 صادر شده است. آقای جالوسی رییس رحمان، در ازای تقاضای او برای دریافت مساعده برای حل مشکلات مالی بسیارش، این چک را در تاریخ عجیب 1400 صادر میکند و ماجراها آغاز میشود. داستان فیلمهای طنز منوچهر هادی، اغلب گرهای واضح و دقیق دارند. «آینهبغل» هم حول گره سادهای شکل گرفته بود. آدم فقیری که آینه بغل یک ماشین گرانقیمت را می شکست. با این حال، هادی اغلب نمیتواند این ایدههای واضح و گاهی خوب را به همان خوبی و وضوح پیش ببرد. داستان دچار انواع فرآیندهای غیرمعقول میشود و گویا غرض آن است که صرفاً موقعیتهای کمیک به وجود بیاید.
بازیگران فیلم جدید منوچهر هادی در نمایی از پشت صحنه رحمان 1400
گرچه به نظر میآید طیف مخاطبان هدف فیلمهای طنز منوچهر هادی، مشکل چندانی با این نحوه پیشبرد داستان ندارند و همانگونه که کارگردان حدس زده، از دیدن موقعیتهای طنز الصاقی، لذت میبرند. فیلمنامه رحمان 1400 را بابک کایدان نوشته که پیش از آن در چندین پروژه با منوچهر هادی همکاری داشته است. نگارش فیلمنامه «آینه بغل» از آن جمله است. و به نظر میآید فرمول موفق «آینه بغل» که مخاطبان فراوانی را به سالن سینما کشاند، مجدداً در حال استفاده است.
منوچهر هادی آثار دراماجتماعی قابل قبولی هم درکارنامه خود دارد. اما در ژانر طنز، گویا بیش از هرچیز، نگاهش به گیشه بوده است. از ترکیب هنرپیشگانی که برای ایفای نقش در آثار او فراخوانده میشوند، گرفته تا داشتن حداقل یکی دو لوکیشن بسیار مجلل و مربوط به زندگی فوق لوکس، تا موقعیتهای بسیار رویایی مثل بخشیدن پول کلان به شخصیت فقیر توسط شخصیت جوانمرد و پولدار و ... همه و همه قادرند فضایی لوکس و شیرین و مفرح برای مخاطبی که صرفاً قصد سرگرمی دارد، فراهم کنند. و منوچهر هادی در سالهای اخیر نشان داده که در این زمینه، مهارت قابل ملاحظهای یافته است. در فیلم «آینه بغل» و سریال «عاشقانه»، این چند ویژگی کاملاً شاخص بود. البته در دیگر آثار هادی، بهخصوص آثار حوزه درام اجتماعی، حال و هوای واقعبینانهتری حاکم است و ساختار سینمایی درستتر و پذیرفتنیتر بهنظر میرسد. مثلاً فیلمهای «کارگر ساده نیازمندیم»، «یکی میخواد باهات حرف بزنه» و «زندگی جای دیگری است.»
در رحمان 1400، تیم بازیگری فیلم، کاملاً ستارهمحور است. بد نیست فهرست بازیگران فیلم رحمان 1400 را بیشتر مرور کنیم.
آقاخانی بسیار گام به گام و سر صبر و حوصله در سینما و تلویزیون ایران به پیش آمده و موفق شده پس از فراز و نشیب بسیار، اکنون خودش را به چهرهای معتبر در این عرصه تبدیل کند. او که از جُنگهای طنز قدیمی تلویزیونی شروع کرد، پس از شهرت بابت آن نوع از اجرا، پا به عرصههای بازیگری مجموعههای داستانی، کارگردانی و نویسندگی مجموعههای تلویزیونی و نهایتاً عالم سینما گذاشت. امروز سعید آقاخانی کارنامهای پربار و در مجموع قابل دفاع با نقاطی درخشان دارد. از جمله آنها میتوان به دو سیمرغ بلورین برای ایفای نقش در فیلمهای سینمایی «خداحافظی طولانی» و «اعترافات ذهن خطرناک من» اشاره کرد و از کارگردانی و نویسندگی فیلم سینمایی «لامپ صد» و سریالهایی همچون «خوشنشینها»، «دزد و پلیس» و «نقطه سر خط» نام برد. او برای ایفای نقشهای طنز خود بهخصوص سبکی خاص دارد که با توجه به ژانر طنز رحمان 1400 و اینکه ظاهراً ایفای نقش اصلی آن در نقش رحمان به آقاخانی سپرده شده، شاهد همین سبک خاص خواهیم بود.
سعید آقاخانی و یکتا ناصر در نمایی از رحمان 1400
فوق ستارهای که بیش از توان و مهارت بازیگری، انواع مسائل پیرامونش او را بدل به هنرپیشهای پولساز کردند که حضورش در هر فیلمی، تقریباً فروش آن را تضمین میکند. این چندمین همکاری این فوق ستاره سینمای ایران با منوچهر هادی است. پیش از این در فیلم «آینه بغل» و سریال «عاشقانه» هم این تجربه اتفاق افتاده بود که حاصل آن نیز در چشم مخاطب موفقیت آمیز بود. گلزار از سوی کارگردانان مطرح بسیاری، به کار دعوت شده و در چند فیلم از آنها نیز ظاهر شده است. از جمله در «گل یخ» از کیومرث پوراحمد، «شام آخر» از فریدون جیرانی و «دلم میخواد» از بهمن فرمان آرا.
محمدرضا گلزار در نمایی از رحمان 1400
او در سالهای اخیر، تبدیل به پدیدهای چند وجهی در عرصه تصویری ایران، اعم از سینما و تلویزیون و داستانی و برنامهسازی شده است. سالهاست که مدیری به مجموعههای نودشبی تلویزیونی طنزش شهرت دارد. به تازگی در همین یکی دو سال، اولین فیلم سینمایی خود را هم روانه پرده نقرهای کرد که ادعای پرفروشترینشدن داشت. او برای اولین بار در ایران، فروش هر قسمت سریالش در توزیع خانگی را آزمود و نتیجه بسیار موفقش، راه را برای سریالهای متعدد و بعضاً موفقی گشود. برنامه تلویزیونی دورهمی او، در رقابت با خندوانه و نود و ...، یکی از پربینندهترینها شد و حتی گاهی به حاشیههایی نیز دامن زد. او در عین حال در فیلمهای سینمایی متعددی هم کمابیش ظاهر شد که از معروفترین آنها، «پل چوبی»، «همیشه پای یک زن در میان است» و فیلم خودش، «ساعت پنج عصر» بود. تمام اینها پسزمینهای است که حضور او در یک فیلم را به اتفاقی خاص تبدیل کند و باعث جذب تماشاگران به دیدن فیلم شود.
محمدرضا گلزار و مهران مدیری در نمایی از رحمان 1400
محمدرضا گلزار، مهران مدیری و منوچهر هادی در پشت صحنه رحمان 1400
ساره بیات پس از درخشش بینظیرش در فیلم «جدایی نادر از سیمین»، هنوز نتوانسته مجدداً به آن نقطه اوج دست یابد و حتی گاهی ایفای نقشهایی در آثاری رده پایینتر، به اعتبار کارنامهاش لطمه زده است. با این حال در کارنامه او نقشآفرینیهای بیادماندنی پرتعدادی دیده میشود: نظیر تجربه مشترکش با سعید آقاخانی در «خداحافظی طولانی»، و بازی در فیلم خود آقاخانی، «لامپ صد» و بازی در «آآآااادت نمیکنیم»، «محمد رسولالله» و «بیست و یک روز بعد» و همچنین دریافت جایزه از جشنواره فیلم شانگهای بابت بازی در فیلم «زرد». این دومین همکاری او با منوچهر هادی است. او یکی از نقشهای اصلی سریال نمایش خانگی «عاشقانه» را هم بر عهده داشت که برای او جایزهای از جشن حافظ به ارمغان آورد. البته ساره بیات، تاکنون در نقش طنزی ظاهر نشده و باید دید کاراکترش در رحمان 1400 چگونه طراحی شده و اگر قالب طنز دارد، بیات بهخوبی نقشهای درام اجتماعیاش از عهده آن برخواهد آمد یا خیر.
ساره بیات
او از سال 80 وارد عرصه بازیگری سینما و تلویزیون شد. در برخی نقشهایش درخشش خوبی داشت که از جمله آنها اولین همکاریاش با منوچهر هادی در فیلم «یکی میخواد باهات حرف بزنه» بود که برایش سیمرغ بهترین هنرپیشه نقش دوم زن را به ارمغان آورد. همکاریای که به آشنایی بیشتر و ازدواج آن دو و حضور در بیشتر آثار منوچهر هادی پس از آن، منتهی شد. بازیاش در فیلم «فصل نرگس» هم از جمله بازیهای خوب و بیادماندنی او بود. او در آینه بغل هم ایفای نقش کرده که البته بر اساس تست گریم و عکسهای منتشره از رحمان 1400، کاراکتر ناصر در این فیلم کاملاً با «آینه بغل» متفاوت است و بنا به گفته هادی و تایید خودش، نقشی متفاوت با همیشه بوده و یکتاناصر از عهده ایفای آن بهخوبی برآمده است.
یکتا ناصر در نمایی از رحمان 1400
این هنرپیشه تازه شناختهشده سینما و تلویزیون هم که با آخرین سری از مجموعه پرطرفدار «پایتخت» به شهرت عمومی رسید، پس از سابقه همکاری با منوچهر هادی در فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» و حضور در چند پروژه سینمایی و تلویزیونی دیگر، جزو بازیگران فیلم تازه منوچهر هادی است.
بهرام افشاری
دیگر همکاران منوچهر هادی در ساخت این فیلم عبارت بودند از تهیهکننده: علی سرتیپی، موسیقی: بابک زرین، فیلمبردار: مرتضی هدایی، تدوین: موحد شادرو ، سایر بازیگران: غلامرضا نیکخواه، مجری طرح: جواد نوروزبیگی، و مسئول روابط عمومی: محمد حیدری.
نویسنده: سمیه سادات حسینی
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
البته ندیده نباید نظر داد ....