به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، زمزمه های تولید چند برنامه استعدادیابی در تلویزیون شنیده می شود. برنامه «هنرپیشه» هم که جدیدا اخبارش در رسانه ها داغ شده و به زودی روی آنتن شبکه نسیم می رود.
بطورکلی برنامههای استعدادیابی ( talent show) به اندازه کافی جذابیت ذاتی دارند که برگزاری آنها در قالب یک برنامه تلویزیونی، دل خیلیها را ببرد. شکلگیری این نوع برنامهها در مقایسه با بسیاری از کشورها حتی همسایههایی مانند ترکیه، کمی دیر در تلویزیون ما آغاز شد؛ اما توانست نظر عامه مخاطبان را به خود جلب کند.
«قندپهلو» و «آقای گزارشگر» اولین برنامه از این نوع مسابقات بودند که در تلویزیون به نمایش درآمدند و بعد از آن برنامههایی مانند «ستاره20» در شبکه نمایش، «شب کوک» در شبکه نسیم، مسابقه «جادوی صدا» در شبکه سه و مسابقه استنداپ کمدی در قالب برنامه «خندوانه» در شبکه نسیم به مخاطبان ارائه شد.
این روزها مجموعه تلویزیونی «هنرپیشه» که یک برنامه با هدف استعدادیابی در زمینه بازیگری است، برای پخش از شبکه نسیم در مرحله پیش تولید قرار دارد. این مجموعه به تهیه کنندگی محمدمهدی عسگرپور و کارگردانی بیژن میرباقری به تازگی وارد پیش تولید شده و قرار است زمستان امسال از شبکه نسیم پخش شود.
این مجموعه با حضور کارشناسان سینما و تئاتر و چهره های پیشکسوت و حرفه ای بازیگری به تولید می رسد.
به زودی نیز عوامل تولید «هنرپیشه» فراخوانی را اعلام می کنند تا از این طریق علاقمندان به حوزه بازیگری و کسانی که در این زمینه استعداد دارند برای حضور و شرکت در این برنامه ثبت نام کنند.
اما به این بهانه پرونده ای برای تمام برنامه های استعدادیابی تلویزیون آماده کرده ایم و میخواهیم بدانیم مهم ترین برنامه های استعدادیابی تلویزیون چه ویژگی هایی داشتند و چقدر موفق بوده اند؟
قندپهلو
رشته: شعر طنز
سال تولید: 91
داوری: داوری «قندپهلو» به عهده شهرام شکیبا و ناصر فیض است که هم به اندازه کافی نامدار هستند و هم کاریزمای لازم را برای داوری دارند. گرچه آثار چاپ شده شکیبا برخلاف فیض، وزن بالایی ندارد ولی او به خاطر سابقه مجری گری، توانسته به خوبی از پس داوری بربیاید.
مجری: کار رضا رفیع به عنوان مجری، به واسطه تسلط و تجربه ای که در زمینه طنز دارد، قوی است و تجربه اجرای طنز در «سلام تهران» هم به او کمک می کند. ضمن این که شوخی های غیربداهه ای که روی کاغذ نوشته و در میانه برنامه می گوید، کسالت بار از آب درنمی آید.
«قندپهلو» یک مشکل مهم داشت. این که تماشاگر حاضر در استودیو ندارد و مخاطبان باید صدای آزار دهنده خنده تکراری را که توسط کارگردان به تصویر اضافه می شود تحمل کنند. گرچه «قندپهلو» در مجموع برنامه موفقی بوده است، ولی اگر از حضور تماشاچی ها در استودیو بهره می برد، می توانست با صدای طبیعی خنده مخاطبان، جذاب تر و طبیعی تر باشد. دوران خنده های مصنوعی رایانه ای دیگر گذشته است.
جنجال: تنها جنجالی که در این چند سال، دامنگیر «قندپهلو» شده، جنجال افشاگری رضا احسان پور است که جایگاه «قندپهلو» را به عنوان برنامه ای پرمخاطب (به خصوص در سری های قبلی که برای مخاطب تازگی بیشتری داشت) متزلزل کرد. احسان پور که در سری دوم «قندپهلو» به مقام اول رسید، در اوایل سال گذشته افشا کرد که همه شرکت کنندگان مسابقه، با تصمیم برنامه سازان، سوالات را از قبل می دانستند و بداهه سرایی در کار نبوده است!
آقای گزارشگر
رشته: گزارشگری فوتبال
سال تولید: 93
داوری: احتمالاً بهترین گروه داوران بین همه مسابقات استعدادیابی تلویزیون، گروه متشکل از امیر حاج رضایی و دونفر از میان عادل فردوسی پور، جواد خیابانی و مزدک میرزایی برای «آقای گزارشگر» بود که هم به جذابیت مسابقه کمک می کرد و هم قدرت اعتراض را از شرکت کنندگان و حتی مخاطبان می گرفت. حتی انتخاب دو گزارشگر و یک کارشناس فوتبال، ترکیب ایده آلی برای داوران این مسابقه میساخت.
مجری: محمدرضا احمدی و محمدحسین میثاقی مجری های برنامه، در سطح بالایی از اطلاعات فوتبالی هستند. علاوه بر آن، استعداد طنز میثاقی و تا حدی احمدی، به بانمک شدن مسابقه کمک کرده بود.
یکی از جالب ترین نکات مسابقه «آقای گزارشگر» سوالات اطلاعات فوتبالی بود که مجری ها در مراحل پایانی از شرکت کنندگان راه یافته به این مراحل می پرسیدند و جواب های درستی که برخی از آن ها به این سوالات سخت می دادند. نکته ای که گزینش درست «آقای گزارشگر» را نشان می داد که در مراحل مقدماتی، خوره های فوتبال را از بین شرکت کننده ها انتخاب کرده بودند. علاوه بر آن، گروه برنامه ساز از قبل اعلام کرده بود که سازمان صداوسیما هیچ قولی به برنده های مسابقه نمی دهد که در پایان آن ها را جذب کند ولی با وجود این، استقبال بسیار زیادی از این مسابقه شد و چندین هزار نفر در همان روز های اول فصل اول در این مسابقه شرکت کردند!
ستاره بیست
رشته: بازیگری
سال تولید: 94
داوری:مسابقه ستاره بیست برخلاف مسابقات معمول استعدادیابی، تعداد داورانش بیش از اندازه لازم بود. از طرفی ترکیب نامتوازن داوران و نحوه برخوردشان با شرکت کنندگان باعث شده بود که این مسابقه جذابیت لازم را نداشته باشد. با اینکه برخی از اعضای هیئت داوران از بزرگان سینما و تلویزیون بودند، اما «ستاره بیست» هم مثل اکثر برنامه های استعدادیابی نتوانست با داورانی مثل نسرین مقانلو، رامین کبریتی و ... خیلی سر و صدا به راه بیندازد و آنطور که باید و شاید موفق عمل نکرد.
مجری: اجرای این مسابقه بر عهده بیژن بنفشه خواه بود و همین مورد هم از اشتباهات سازندگان بود، چرا که بنفشه خواه با وجود طناز بودن، توان اجرای یک مسابقه استعدادیابی را به هیچ عنوان نداشت.
این برنامه محصول شبکه نمایش بود و بعد از مدتی پخش آن از شبکه 3 هم شروع شد.
تاثیرگذاری این برنامه می توانست برای کسانی که به دنبال بازیگری هستند، یک برگ برنده به حساب بیاید اما نهایتا چیزی که نصیب مخاطبان تلویزیون شد، برنامه ای نه چندان پرکشش بود که مخاطبان تلویزیون آن را پس زدند.
جنجال:یکی از نکات جالب توجه این برنامه نیز برخورد داورها با شرکت کنندگان و عشاق بازیگری بود؛ اتفاقی که در زمان روی آنتن رفتنش با واکنش های زیادی مواجه شد و خیلی از تماشاگران برنامه، داوران را به سختگیری بیش از حد علیه شرکت کنندگان متهم می کردند.
موج شب
رشته: اجرا
سال تولید: 94
این برنامه دو بخش داشت که البته یکی از آنها به مقوله استعدادیابی می پرداخت. در بخش اول مجریان قدیمی و اسم و رسم دار سیما در برنامه حاضر می شدند و در مورد آثار و خاطرات قدیمی شان صحبت می کردند. در بخش دوم هم همین مجریان به داوری شرکت کنندگان برنامه می نشستند، شرکت کنندگانی که امید داشتند از طریق این برنامه به دنیای شلوغ اجرا و مجری گری وارد شوند.
با توجه به اینکه بُعد استعدادیابی برنامه از ابتدا هم قرار نبود به عنوان بیس اصلی قرار بگیرد. این برنامه به اندازه دیگر آثار موجود در زمینه استعدادیابی سروصدا به راه نینداخت و آن طور که در حد و اندازه نام تهیه کننده و کارگردان کار بود، دیده نشد؛ اما با این وجود «موج شب» را می توان اولین برنامه ای دانست که حول محور استعدادیابی در زمینه اجرا ساخته شد.
شب کوک
رشته: خوانندگی
داوری: گروه داوری «شب کوک» متشکل از فریدون آسرایی، مهدی یغمایی، پوریا حیدری و فرهاد برنجان که از میان اهالی باسواد و کاریزماتیک موسیقی کشور هستند، به مهم ترین نقطه قوت این برنامه تبدیل شده است. با وجودی که به جز فریدون آسرایی، دیگر داوران شاید خیلی مشهور نباشند، اما در میان اهالی موسیقی، وجاهت خوبی دارند و توانستند رضایت مخاطبان برنامه را جلب کنند.
مجری: باربد بابایی مجری و کارگردان «شب کوک» گرچه معمولاً بامزه است ولی بعضی شوخی هایی که با شرکت کنندگان و داوران می کند، بیش از این که موجب خنده مخاطب شود، حواس مخاطب را از اصل مسابقه پرت می کند!
جنجال: «شب کوک» از جنجالی2ترین مسابقات استعدادیابی تلویزیون است. مهم ترین حاشیه «شب کوک» به برخورد غیرمحترمانه پوریا حیدری با یکی از شرکت کنندگان برمی گردد که در فضای مجازی بسیار جنجالی شد. وقتی جوان شرکت کننده روی صحنه رفت و شروع به خواندن کرد، بیت اول تمام نشده، پوریا حیدری از او خواست که قطع کند! اتفاقی عجیب که انتقادات زیادی را متوجه «شب کوک» و حیدری کرد.
«شب کوک» هم از روز اول با اتهامات زیادی درباره شباهتش به برنامه های استعدادیابی صدا در شبکه های ماهواره ای مواجه بود که هر بار هم با تکذیب سازندگان مواجه می شد. اما در مجموع برنامه «شب کوک» توانست در میان برنامه های پرمخاطب سیما قرار بگیرد و به عنوان یکی از برنامه های مهم استعدادیابی تلویزیون شناخته شود.
یکی دیگر از مواردی که بعد از اتمام فصل اول «شب کوک» جنجال های زیادی به پا کرد، ماجرای عدم اهدای جوایز و سواستفاده های این برنامه از جوانان شرکت کننده بود.
از قرار معلوم، اینگونه برنامه ریزی شده بود که فینالیست های این مسابقه جوایزی دریافت کنند که باعث پیشرفت آنها در زمینه خوانندگی شود. علی پورصائب، سهیل سلیمانی، آرمان فاطمی و مصطفی مهدی به ترتیب با رای هیات داوران به عنوان نفرات اول تا چهارم سری اول این برنامه معرفی شدند. جوایز آن ها هم به ترتیب عبارت بود از نفر اول 8 سکه، نفر دوم 6 سکه، نفر سوم 4 و نفر چهارم 3 سکه بهار آزادی به همراه قول خواندن تیتراژ یک برنامه تلویزیونی و حمایت کامل مالی 80 تا صد میلیونی برای جمع آوری یک آلبوم موسیقی.
بعد از پنج ماه از پایان اولین سری مسابقه «شب کوک»، قاعدتا جوایز باید به این برندگان تعلق می گرفت و اتفاقات خوبی برای چهار برنده این مسابقه رخ میداد. اما نفرات اول و سوم این برنامه دست به افشاگریهایی درباره نحوه برخورد مجری و تهیهکننده این برنامه زدند که تنها مربوط به نگرفتن جوایزشان نمیشد. البته پیش از افشاگریهای پورصائب و فاطمی دو نفر از برندگان فصل اول درباره نحوه عوامل تولید برنامه «شب کوک»، همه برندهها و حتی برخی از چهره هایی که به مرحله نهایی راه پیدا نکرده بودند انتقادهایی را در شبکههای اجتماعی مطرح کرده بودند که این انتقادات با پاسخ باربد بابایی مجری برنامه مواجه شده بود.
بابایی در یک پیام صوتی که در کانال تلگرام خودش منتشر کرده بود به انتقاد از اعتراض برندگان پرداخت. مجری «شب کوک» در بخشی از این پیام صوتی به این نکته اشاره میکرد که برخی از برندگان «شب کوک» گویا با این مسابقه زیاد دیده شده و هول شدهاند! به گفته او این برندگان که پیگیر مطالبات خود به عنوان برندگان مسابقه بودهاند هنوز خواننده نیستند و راه زیادی در این مسیر برایشان باقی مانده پس بهتر است کمی صبوری به خرج دهند و هیاهو نکنند. بابایی در مورد اینکه قرار بوده هر کدام از این خوانندهها برای آلبوم مورد حمایت سازندگان برنامه قرار بگیرند گفته بود آنها سر قولشان هستند اما تولید یک آلبوم موسیقی با توجه به صدا، موقعیت و شخصیت کارها بین 9 تا 12 ماه طول می کشد پس این خواننده های جوان باید صبوری به خرج دهند. او گفته بود به تمام تعهداتی که «شب کوک» به برندگانش داده عمل خواهند کرد ولی اینکه این تعهدات عملی شود بستگی به زمانی دارد که با توجه به تجربه تیم تولید برنامه مشخص خواهد شد.
مدتی پس از انتشار این پیام صوتی و با فاصله کمی پورصائب و فاطمی نفرات اول و سوم سری اول برنامه شب کوک، مثل بابایی در کانالهای تلگرامی خود فایلهایی صوتی جداگانهای منتشر و در آن با رد برخی صحبتهای بابایی از اتفاقات عجیبی که پیش از رقابت فینال برایشان رخ داد صحبت کردند.
آرمان فاطمی نفر سوم مرحله فینال «شب کوک» با اینکه دیده شدن خودش را مدیون این مسابقه میدانست اما افشا کرد که قبل از آغاز رقابتهای نیمه نهایی دمیرچی به عنوان تهیه کننده و بابایی به عنوان طراح - مجری این برنامه با بچه های راه یافته به این مرحله جلسه ای گذاشته اند و جلوی آنها قراردادی گذاشته و گفتهاند که این قرارداد از طرف تلویزیون است و اگر آنها امضا نکنند حق حضور در مرحله بعد را ندارند و باید از مسابقه کنارهگیری کنند! به این ترتیب آنها این همگی این قرارداد را امضا میکنند اما بعد متوجه میشوند این قرارداد کاملا شخصی بوده و ربطی به تلویزیون نداشته است.
اما مفاد این قرارداد که نسخه دوم آن در اختیار طرف مقابل قرار نگرفته و هر دو نسخه در اختیار عوامل «شب کوک» است بسیار عجیب و جالب بود. به گفته فاطمی در این قرارداد حقوق مادی و معنوی مادامالعمر آثار برندگان در پنج سال اول کارشان تمام و کمال در اختیار عوامل مسابقه شبکوک قرار میگرفت. آن ها حق انجام هیچ گونه کار هنری را بدون اجازه نداشتند و اگر در این پنج سال از طریق خوانندگی درآمد کسب می کردند، باید درصدی را در اختیار بابایی و دمیرچی قرار می دادند.
به گفته فاطمی طبق مفاد این قرارداد؛ 80 درصد درآمد سال اول، 70 درصد درآمد سال دوم و ... به عوامل شب کوک تعلق میگرفت.
این مشکل را نفر اول این رقابت یعنی علی پورصائب هم داشت. او هم در پیام صوتی خود مشکلات قرارداد مذکور را گفته و نکات دیگری را هم اضافه کرد، به گفته پورصائب نه تنها خبری از تولید آلبوم و خواندن تیتراژ سریالها نشده بود، بلکه حتی سکه های وعده داده شده به آنها نیز نصفه و نیمه پرداخت شده بود. به گفته او پس از برگزاری فینال تا امروز عوامل شب کوک یکی در میان جواب شان دادهاند و هر بار به دلیل مشغلههای غیرضروری جلساتی که قرار بوده با تیم برندهها بگذارند را لغو کرده بودند.
اما نکته جالبی و قابل تاملی که پورصائب در فایل صوتی به آن اشاره کرد بحث عوض شدن شرایط زندگی بابایی و دمیرچی به عنوان عوامل اصلی شب کوک است. به گفته او بازگشت مالی برای عوامل این برنامه بسیار زیاد بوده و این از تغییر سطح زندگی بابایی و دمیرچی کاملا مشخص است.
پورصائب اشاره کرد که بابایی در زمان ساخت برنامه بارها به آن ها گفته او پیش از «شب کوک» ممنوع الکار و ممنوع التصویر بوده اما به لطف این برنامه همه محدودیت های قبلی این مجری هم برداشته شده و به همین دلیل اینکه گفته میشود برنامه «شب کوک» فقط برای شرکت کنندگان و برندگانش منفعت داشته اصلا حرف درستی نیست و اتفاقا این برندهها هستند که هیچ اتفاق خاصی برایشان رخ نداده نه سازندگان برنامه!
برنده فینال این رقابت در پایان صحبتهایش هم گفت بابایی و دمیرچی سود مالی و اعتباری خود از این برنامه را بردهاند و بعید است به فکر ساخت سری دوم بیفتند و اصلا به همین دلیل هم هست مدام خبر به تعویق افتادن «شب کوک» به چشم میخورد.
ادامه دارد...
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.