به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، برخی از مهمترین گزارش ها و تحلیل های مطبوعات و رسانه های خبری کشور را در ادامه بخوانید.
خبرگزاری ایسنا نوشت:
جهانگیر کوثری گفت: امیدوارم حرکتی که شهردار مشهد آغاز کرده به موفقیت برسد و ما بتوانیم در سالهای بعد شاهد باشیم که مشهد توانسته به عنوان یک شهر رسانه در سطح جهان قرار گرفته و موقعیتش تثبیت شود.
جهانگیر کوثری روزنامهنگار و برنامهساز که در همایش «گفتوگوهای انتقال تجربه با محوریت رسانه» سخن میگفت، پیرامون ظرفیتهای شهر مشهد برای تبدیل به شهر رسانه و خلاق اظهار کرد: طبیعتا شهر مشهد به دلیل آن که یکی از قطبهای بزرگ زیارتی است، مورد توجه زائران کشورهای دیگر قرار میگیرد و این خود میتواند برای شهر مشهد هم درآمدزایی داشته و نیز پایگاهی برای مسلمانان جهان باشد.
وی افزود: نکته دوم، مساله فردوسی، توس و شاهنامه است که بخشی از ادبیات جهان را تشکیل داده و این امر انکارناپذیر است و هرکس بخواهد از کنار فردوسی رد شود و او را در ادبیات جهان نبیند، اشتباه کرده است و ما سالها است که به فردوسی در بخش ادبیات جهانی افتخار و مباهات کرده، به خود میبالیم.
کوثری ادامه داد: طبیعتا این شهر با چنین جمعیت، موقعیت و درآمدی میتواند یکی از شهرهای خلاق جهان باشد و این تنها با پشتیبانی مردم امکان میپذیرد؛ یعنی نمیتوان این قضیه را با کار دولتی به پیش برد و حمایتهای شما و تمام مردم مشهد است که میتواند به شهردار شجاعدل این شهر کمک کند تا در حرکتی که آغاز کرده، شهر مشهد را به عنوان یک شهر رسانهای معرفی کند.
این روزنامهنگار و برنامهساز عنوان کرد: مشهد سه روزنامه بزرگ دارد و بهجز تهران، هیچ شهری چنین موقعیتی را دارا نیست. روزنامه قدس، خراسان، شهرآرا هر کدام دربرگیرنده بخشهای مختلف سیاسی با موضعگیریهای گوناگون، بخشهای اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سینمایی است و این سه روزنامه در شهری با چنین ذائقه و موقعیتی، باید شرایطی بهتر از حال داشته باشد و حرکتی که آغاز شده بهانهای است.
تا ما بتوانیم خاطرات و تجربیات خود را منتقل کرده، به هدف برسیم و آن هدف، شهر رسانهها و شهر خلاق مشهد است؛ کاری که ریچارد فلوریدا انجام داده است. او از دانشگاه کلمبیا دکتری داشته و سپس در تورنتو این حرکت را ابداع میکند و به این دلیل که این کار موقعیت مردمی دارد، به انجام میرسد.
وی اضافه کرد: هر شهری در جهان برای خود تعریفی دارد و خوشبختانه اکنون برای ما نیز این تعریف وجود دارد؛ به طور مثال گیلان استان غذا است و این امر بسیار مهم بوده و شاید آن را ساده بگیریم. زمانی که مشهد بخواهد شهر رسانهها شود و به ثبت برسد، به نظر من کار خیلی بزرگی است و من به شهردار مشهد و تمام یاران ایشان که این کار را انجام دادند، تبریک میگویم.
کوثری خاطرنشان کرد: یکی از دلایل بزرگ موفقیت هر انسان در هر عرصهای، با مردم بودن است. هنرمند، نویسنده، وزیر یا یک مقام دولتی که با مردم باشد و خواستههای مردم را در نظر گیرد، حتما به موفقیت خواهد رسید. این مردم هستند که تعیین کرده، میسازند و جهان را تغییر میدهند و میتوانند هنر، سینما، ورزش ایجاد کنند و اکنون شما میتوانید بزرگترین اخبار و حوادث جهان را در لحظه برروی موبایلهای خود ببینید.
این مجری، برنامهساز و روزنامهنگار در بحث انتقال تجارب خود عنوان کرد: از ابتدا این را بلد بودم که هرچیزی را نپذیرم و نه بگویم؛ ۲۰ سال در تلویزیون بودم و الان مرا راه نمیدهند، ضمن این که ۱۴ سال سردبیر ورزشی و سینمایی روزنامه همشهری بودم. همچنین علاوه بر تدریس سینما در دانشکدهای که درس خواندم، کار تولید و تهیهکنندگی میکنم. از تلاش وا نمیمانم و اراده داشته و مصمم بودهام.
مثل تمام افراد موفق جهان که چندین بار شکست خوردند و از آن درس گرفتند، در بسیاری از جاها ضربه خوردم و مرا کنار گذاشتند، چون از من میخواستند مانند آنها فکر کنم و این کار را نکردم.
وی خاطرنشان کرد: نه من که بسیاری از جمعیت جوان ایران اکنون اینگونه هستند و طبیعی است که خودشان فکر میکنند چه چیزی درست و کدام مسیر سالمتر است؛ کدام شخص صالحتر است و میتواند برای مردم، آبادانی کشور، دانشگاه و محصلان کار کند و طبیعتا باید در این مورد تصمیم بگیرم و بنابراین، میتوانم در قبال کسانی که به من حقوق میدهند، نه بگویم و به دنبال کار دیگری بروم؛ اما در نهایت دوباره به سراغ مردم میآیم.
کوثری تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت است که همه ما را محکم بار آورده و میتوانیم اینگونه به اهداف خود برسیم و انتقال تجربه همین درس مقاومت است و مسئولان تصمیمگیرنده اگر در برابر فشارهای کلان بایستند و مردم پشت آنها باشند، طبیعتا به موفقیت میرسند.
اولین مصاحبه رسمی پرویز پرستویی پس از انتقادات فراوان به «لس آنجلس تهران»
خبر آنلاین نوشت:
پرویز پرستویی میگوید: من یک بازیگرم و نقشهای مختلف را بازی میکنم و قرار نیست تا آخر عمر فقط نقش کاج کاظم را تکرار کنم.
پرویز پرستویی در اولین واکنش و گفت و گو درباره فیلم «لس آنجلس تهران» گفت: این فیلم یک کمدی متفاوت و فانتزی است و اصلاً از کلمات رکیک و توهینآمیز استفاده نشده است و به مخاطب احترام گذاشته شده است. هیچ کدام از سازندگان این فیلم از بیکاری و بیپولی برای ساخت لسآنجلس تهران اقدام نکردند بلکه ما میخواستیم یک فیلم جدید و تازه بسازیم که به بیننده احترام میگذارد و فیلم شریفی است.
پرستویی با اشاره به دلایل حضورش در فیلم لسآنجلس تهران گفت: عدهای از روز اول بدون آنکه این فیلم را ببینند شمشیر را برای آن از رو بستند و گروهی از تماشاگران نیز نظر مثبتی درباره این فیلم نداشتند. اینکه فردی فیلمی را دوست نداشته باشد طبیعی است اما واقعیت این است که مشکلات سینمای ما فقط در این اندازه نیست.
پرستویی افزود: امروز در سینمای ایران به جز فیلمهایی همچون «تنگه ابوقریب» و چند فیلم جدی سایر فیلمهایی که اکران شده ویژگی سینما را ندارد و سینما نیست بلکه بعضا آیتمهای تلویزیونی طنز و کمدی است که ان را کمی گسترش دادند و در سینما به نمایش درآوردند. این روند بسیار خطرناک است و سلیقه مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد و به سینما آسیب میرساند.
پرستویی با اشاره به اینکه قطعاً سینما به فیلمهای کمدی نیاز دارند و مخاطبین نیز میخواهند ساعاتی را در سینما با خنده سر کنند گفت: ما در سینما شاهد فیلمهای کمدی خوبی بودیم همچون اجارهنشینها، مارمولک که همزمان باعث میشد بیننده با روحیهای شاد سینما را ترک کند اما فیلم از لحاظ فیلمنامه و تفکر نیز نمره قابل قبولی میگرفت.
او ادامه داد: کمدی لسآنجلس تهران با شکل کمدی که فیلمهای دیگر پیش از این عرضه کردهاند و یا مخاطبین در سینما با آن روبرو شدند تفاوت دارد و مابه دنبال ساخت یک فیلم کمدی بودیم که محتوایی نیز دارد. این فیلم درباره مهاجرت معکوس صحبت میکند و این حرف را در قالب یک اثر فانتزی و طنز بیان میکند و ما فقط به دنبال ساخت یک فیلم خوب بودیم و اصلاً قصدمان این نبود که حتماً رکورد فروش را بزنیم.
این بازیگر ادامه داد: در گذشته مخاطب فقط برای دیدن فیلم به سینما میرفت و محتوای فیلم برایش مهم بود به همین دلیل رابطه بین مخاطب و سینما فقط خرید بلیت و تماشای فیلم بود اما متاسفانه در سالهای اخیر ما شاهد یک سرمایهاندوزی از سوی برخی افراد در سینما هستیم که میخواهند با هر ترفندی مخاطب را به سینما بیاورند.
پرستویی ادامه داد: اینکه در سینما همه به دنبال این هستند که رکورد یکدیگر را در فروش و سایر بخشها بگیرند و اصطلاحاً رکورد بزنند تبدیل به یک معضل و طاعون در سینما شده است.
او با اشاره به شباهتهای رفتاری برخی افراد با فیلم لسآنجلس تهران و مارمولک در زمان اکران گفت: متاسفانه حسد و بغض در جامعه ما جاری است و گروهی که تحمل دیدن برخی فیلمها را ندارند شروع به سنگاندازی میکنند و در راه نمایش آنها چوب لای چرخ میگذارند در زمان اکران فیلم مارمولک نیز این سنگاندازیها و جود داشت و امروز نیز در اکران فیلم لسآنجلس تهران این مساله را میبینیم اما واقعیت این است که همه مخالفتها در طول زمان جواب برعکس داده است و مردم استقبال بیشتری کردند.
پرستویی درباره پرسشهایی که پیرامون حضور او در این فیلم شده است، گفت: من بازیگر هستم و دوست دارم کار متفاوتی انجام بدهم و قرار نیست یک فیلم سینمایی نظر همه را به خود جلب کند و همه با آن موافق باشند و من نیز قرار نیست تا آخر عمر دائم نقش حاج کاظم را فقط بازی کنم البته هر نقشی را که بازی کردم به آن کاملا اعتقاد داشتم و با علاقه بازی کردم.
گفت وگوی ایسنا با برنامهساز با سابقه تلویزیون
یک برنامهساز باسابقه تلویزیون معتقد است: جذابیت برنامههای ما کم است و باعث میشود که مسابقات ما برای دیده شدن به مجری معروف و جایزه هنگفت روی بیاورند.
حسین فردرو درباره ساختار مسابقات تلویزیونی گفت: ساختار مسابقه برنده باش کلاسیک است که از مسابقات تلویزیونی آمریکا و اروپا که چندین سال است پخش میشود بهره گرفته است؛ البته قوانین آن بهروز شده ولی نسخه ایرانی آن از اسلوب قدیمی تبعیت میکند؛ برای مثال در گذشته فردی که در مسابقه شرکت میکرد یک دقیقه فرصت داشت تا درباره جواب با فرد دیگری مشورت کند. این مساله مربوط به ۳۰ سال پیش است که با وجود اینترنت در خانهها امر مشورت فاقد معنی میشود.
او با اشاره به الگویی که این مسابقه تلویزیونی از روی آن ساخته شده است، اظهار کرد: این مسابقه که با اجرای محمدرضا گلزار روی آنتن میرود توسط شرکت میلیونر در دنیا تجربه شده است. در مدل این نوع مسابقات، دکور، مجریان و حتی نور سبک خاصی دارند. همچنین استفاده از مجریان معروف در این گونه مسابقات، به یک رسم معمول در دنیا تبدیل شده است. برای مثال در کشور هند هم مجریان معروف این مسابقه را اجرا میکنند.
فردرو یادآور شد، من چند سال پیش برای شبکه دو مسابقه ستارهها را تهیه کردم که آقای ایرج نوذری اجرای این برنامه را بر عهده داشت. ما این مسابقه را ایرانیزه کردیم و حتی کسی متوجه نشد که این مسابقه همان سبک میلیونر است. به دلیل اینکه سوالهای اصلی ما درباره فرش و اسپانسر مسابقه نیز یک شرکت تولیدکننده فرش بود. اما بعد از مدتی به دلیل مشکلاتی که برای آقای نوذری پیش آمد به من گفتند که مجری دیگری را جایگزین کنم که من حاضر به این کار نشدم و مسابقه نیز به پایان رسید.
این برنامهساز بیان کرد: بر اساس قوانین بینالمللی شرکت طراح این مسابقات میتوانست از ما شکایت کند که چرا کپیرایت آن را نگرفتهایم. اگرچه کشور ما پیمان یا معاهدهنامه مربوطه را امضاء نکرده اما چون ما اخلاقا حقوق فرهنگی را محترم میشماریم جا دارد که تغییراتی را در مسابقات انجام دهیم تا بلکه ذوق و ابتکار فردیمان هم به کمکمان آمده و خودنمایی و روحیه ملیمان تقویت شود.
او درباره استفاده از چهرهها برای اجرای برنامههای تلویزیونی، خاطرنشان کرد: آقای گلزار در یک مصاحبه گفته بود که اجازه دهید ما فضای اجرا را تجربه کنیم. من با این حرف موافق هستم. اگر کار را به کسانی میدهید که در زمینه مورد نظر تجربه ندارند باید اجازه آزمایش و خطا به آن ها بدهید.
این برنامهساز بیان کرد: «برنده باش» تیتراژی را برای مسابقه خود تهیه نکرده است تا بدانیم پول این مسابقه از کجا تامین میشود؛ این در حالی است که تیتراژ برنامه مانند شناسنامه آن برنامه است و باعث شفاف شدن برخی مسائل میشود؛ البته بعید است که جایزه این مسابقه را صداوسیما پرداخت کند. حدس من این است که تا به حال پولی به برندهها پرداخت نشده و این صحبتها در رسانهها باعث دیده شدن این مسابقه میشود.
همچنین این را باید در نظر گرفت که اداره مالیات میتواند از مسابقاتی که جایزه بینندگان خود را از صداوسیما دریافت نمیکنند، مالیات بگیرد که تا چند سال پیش نیز این اتفاق میافتاد. به نظرم این مبلغی که بینندگان برای خرید سوالات میدهند، نمیتواند پول جایزه این مسابقه را تامین کند.
فردرو درباره عملکرد صداوسیما بیان کرد: به دلیل یکسری تنگ نظریهایی که در تلویزیون داریم نمیتوانیم برنامههای جذاب و شادی را به مردم ارائه دهیم؛ برای مثال مسابقهای در شبکه من و تو پخش میشود که یک آهنگ را پخش میکنند و فرد شرکتکننده باید همراه آن بخواند و بعد میزان درستگویی او را تخمین میزنند.
این سبک جذابیتی دارد که اگر ما بخواهیم در تلویزیون خود آن را اجرا کنیم، به دلیل محوریت موسیقی در مسابقه، به ما اجازه نمیدهند. به همین دلیل جذابیت برنامههای ما کم است و باعث میشود که مسابقات ما برای دیده شدن به مجری معروف و جایزه هنگفت روی بیاورند. به نظرم وقتی مبلغ جایزه در مسابقات بالا میرود، مشکلات فرهنگی را در جامعه ایجاد میکند.
این برنامهساز تلویزیونی در پایان اظهار کرد: تلویزیون باید کوتاه بیاید و مدیران آن دلسوزتر، مسئولیتپذیرتر و مردمیتر باشند و اجازه دهند برنامههایی تولید شود که مردم دوست دارند اما سبک اغلب برنامههایی که از تلویزیون پخش و مسابقاتی که اجرا میشوند متعلق به ۴۰ سال پیش است و بهتر است که بهروز شویم. اما به دلیل اینکه عوامل برنامهها میترسند که مسابقات را ایرانی کنند و به دنبال مدلهای خنثی هستند نمیتوانند تماشاگری را جذب کنند. صداوسیما باید تشویقی و حمایتی برخورد کند تا بتواند جایگاه خود را میان مردم پیدا کند.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.