به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران:
رفتن به اعماق لابیرنت، برای اولین تجربه، چالش سختی نیست؟ شاید همینطور باشد! اما امیرحسین ترابی، تصمیم گرفته پس از سالها تجربهگریموفق درحیطههای مختلف سینمای ایران، برای اولین تجربه بلند سینماییاش، تن به دل پیچدرپیچلابیرنت بزند. البته برخی همکارانش در ساخت این فیلم، مانند داریوش صادقپور صدابردار فیلم، معتقدند ترابی برخی سختیهای کارگردانهای فیلماولی دیگر را نداشته و به دلیل تجربیات طولانیمدتش، بیش از دیگر فیلماولیها بر کارش مسلط بوده است: «من امیرحسین ترابی را از ۲۰ سال پیش و هنگامی که او کار دستیاری میکرد، میشناختم از همین رو میدانم او کارهای ارزندهای در این حوزه کرده و تیزرهای زیادی ساخته است. او در لابیرنتبسیار مسلط، کاربلد و بااخلاق بود و بهخوبی گروه را هدایت میکرد.»
عوامل فیلم سینمایی «لابیرنت»
ترابی سابقه ساخت چندین فیلم کوتاه و تیزر تبلیغاتی و دستیاری کارگردان را در کارنامه دارد. در حوزه نمایش و تئاتر هم فعال بوده است. به همین دلیل کمتجربگی بعضی از فیلمسازان فیلماولی دیگر، چندان گریبانگیر او نبوده. او همچنین در چینش تیمش از همراهی مازیار میری بهعنوان مشاور بهره برده. برای معرفی فیلم لابیرنت، حضور مازیار میری بهعنوان مشاور شاید تاحدودی راهگشای این هم باشد که در فیلم لابیرنت، با کدام سبک و حال و هوای فیلمسازی معاصر رایج سینمای ایران روبرو خواهیم شد. مازیار میری نوعی رئالیسم اجتماعی شاعرانه را در فیلمهایش ایجاد میکند که تا کنون دیگر برای او بدل به نوعی سبک شخصی شده است. پس چندان دور از ذهن نیست که در فیلم لابیرنت که میری برای ساخت آن طرف مشورت بوده، با نوعی از همین رئالیسم اجتماعی شاعرانه مواجه شویم.
خلاصه داستان فیلم لابیرنت منتشر نشده است و تیم روابط عمومی و کارگردان فیلم ترجیح دادهاند با بیان توضیحاتی مختصر حال و هوایی از فیلم خود را بیان کنند و افشای داستان را تماماً به وقت اکران موکول نمایند. از خلال مصاحبههای عوامل فیلم لابیرنت چنین برمیآید که داستانی عاشقانه و درام دستمایه ساخت فیلمی اجتماعی بوده است که گویا قرار است رویهای سیاسی نیز داشته باشد و در روند داستان، نمایش مشکلات و معضلات زندگی مردم را هم بهعهده بگیرد.
شهاب حسینی و ساره بیات در نمایی از «لابیرنت»
فیلمنامهنویس این فیلم طلا معتضدی است. صادقپور، صدابردار فیلم در مصاحبه خود، یکی از نقاط قوت لابیرنت که مایه همکاری او با گروه سازنده بوده است را فیلمنامه قوی طلا معتضدی عنوان کرده است. طلا معتضدی در حوزه فیلمنامه و داستان، نامی بسیار شناختهشدهتر از امیرحسین ترابی در حوزه ساخت فیلم است. بهعبارتی، طلا معتضدی هم همچون مازیار میری در نقش مشاور، بر اعتبار و کیفیت کار در ساخت این فیلم افزوده است. طلا معتضدی چند کتاب چاپ کرده و مشارکت یا نگارش فیلمنامه مجموعههایی مانند برخی قسمتهای «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد!»، «گشت ویژه»، «دیوار به دیوار» و همچنین «تکیه برباد» از جمله فعالیتهای اوست.
این فیلم اثری اجتماعی است. اما گویا لوکیشنهای متعددی در نقاط شلوغی از شهر مکان فیلمبرداری آن بوده است. این نکته نیز شاید نشانه آن باشد که با فیلمی پر فراز و فرود و ریتمی نسبتاً تند مواجهیم که پیشبرد داستان در آن، نیاز به تعویض مکرر مکان دارد.
ترابی مانند بسیاری از کارگردانان فیلماولی دیگر، تلاش کرده فقدان اعتبار خود را با فراهمآوردن فهرستی پربار از همکاران، از جمله بازیگران جبران کند. اعتماد هر هنرپیشه معتبر و موفق به حضور در یک فیلم، پیشاپیش برای آن فیلم وجههای دست و پا میکند که هم مخاطب عام را مشتاق دیدن هنرپیشه محبوبش در فیلم تازه میکند، و هم مخاطب حرفهایتر را ترغیب میکند که ببیند آیا این هنرپیشه یا مشاور یا فیلمبردار و ... فیلم مناسبی را برای افزودن به کارنامه خویش انتخاب کردهاند یا نه.
بازیگران فیلم سینمایی «لابیرنت»
برای معرفی بازیگران فیلم لابیرنت، در همان اول فهرست بلافاصله به سهنام معروف برمیخوریم. زوج شهاب حسینی و ساره بیات، و ترکیب بیادماندنی این دو در فیلم جدایی نادر از سیمین، مرزهای شهرت و استعداد درخشان هر دو را به سرعت گسترش داد. بعد از آنها دیدن نام پژمان جمشیدی، در کنار نام این دو بازیگر، ترکیبی عجیب ساخته است. پژمان جمشیدی هرچند نشان داده توان بازیگری دارد؛ اما باز هم حیطه حضور او در سینما بسیار متفاوت از حیطه حضور فردی مانند شهاب حسینی بهنظر میرسد. همین کنجکاوی درباره چگونه از آب درآمدن این ترکیب عجیب در بازیگری، شاید از عوامل جذب مخاطب خاص و عام برای دیدن لابیرنت باشد.
این سالها، شهاب حسینی چنان معروف شده و خوش درخشیده است که چندان نیازی به معرفی ندارد. او که بهعنوان یک مجری تقریباً معمولی تلویزیونی شناخته میشد، با بازی در یکی دو مجموعه تلویزیونی مانند «پلیس جوان» و «تب سرد» و چند فیلم مانند «رخساره» چنان استعداد نابی از خود نشان داد که تقریباً به مرزهای یک استعداد استاندارد بینالمللی نزدیک شد و با دریافت دو سه جایزه معتبر بینالمللی برای بازیهای خود، خویش را بهعنوان یکی از بهترینهای بازی در سینمای ایران و شایدجهان، شناساند. همچنین سلیقه خاص وگزیده او برای انتخاب نقشهایش، نوید این را میدهد که در لابیرنت هم با درخششی دیگر از شهاب حسینی در قالب فیلمی خوشساخت روبرو باشیم.
شهاب حسینی
ساره بیات هم که پس از بازی فوقالعادهاش در جدایی نادر از سیمین، نامش بر سر زبانها افتاد، پس از آن کمابیش توانسته اعتبار و استعداد حرفهای خود را حفظ کند. هرچند نتواسنته در حد و اندازههای آن فیلم در اوج بماند و گاهی هم با انتخاب نقشهایی نسبتاً نازل در آثاری نهچندان ارزشمند، کیفیت کارنامه هنری خود را تا حد کمی، دستخوش تنزل کرده است. با اینحال او هم از کارنامهای مملو از تحسین و جوایز متعدد از جشنوارههای مختلف برای بازیهای دیدنیاش در فیلمهایی همچون «آآآدت نمیکنیم»، «فصل فراموشی فریبا»، مجموعه «عاشقانه» و بیش و پیش از اینها برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» برخوردار است. ترکیب دوباره بازی او در کنار شهاب حسینی، درلابیرنت مطمئناً ارزش تماشا دارد.
ساره بیات
او قطعاً جزو پدیدههای این سالهای سینما و تلویزیون ایران محسوب میشود. فوتبالیستی معروف که ناگهان میان قاب جعبه جادو نشست و چنان در نقش شیرین و موفق پژمان در مجموعهای بههمین نام درخشید که بلافاصله مخاطبان او را به عنوان هنرپیشهای موفق پذیرفتند. این روند با بازی او در چندین فیلم و مجموعه و نمایش دیگر مانند فیلمهای «50 کیلو آلبالو»، «تگزاس»، «لونه زنبور»، مجموعههای«دیوار به دیوار» و تئاترهای «بینوایان» و «یادم تو را فراموش» ادامه یافت و او بهسرعت شهرت خود را در حیطه بازیگری تثبیت کرد. با این حال، همچنان بیشتر این شهرت در دامنه طنز میگنجد و از حالوهوای منتشره از لابیرنت برنمیآید که با فیلمی طنز روبرو باشیم. دیدن جمشیدی در لابیرنت در نقشی متفاوت با آنچه تاکنون ارائه کرده، در کنار هنرپیشههای فوق ستاره سینمای ایران نباید خالی از لطف باشد.
پژمان جمشیدی
در این فیلم هنرپیشگان دیگری همچون فریبا جدیکار که بیشتر در حوزه عروسکگردانی شهرت دارد، مریم معصومی، شیرین یزدانبخش، غزاله نظر و علیرضا ثانیفر نیز بازی کردهاند.
همچنین دیگر عوامل همکار امیرحسین ترابی در ساخت اولین فیلمش، لابیرنت عبارتند از: تدوین: سپیده عبدالوهاب، صدابردار: داریوش صادقپور، طراح صحنه: حجت اشتری، طراح گریم: سیدجلال موسوی، طراح لباس: ندا نصر، جلوههای ویژه بصری: وحید قطبیزاده، جلوههای ویژه میدانی: آرش آقابیگ، دستیار اول کارگردان و برنامهریز: حسین فلاح، مدیر تدارکات و جانشینتولید: امیر یمینی، عکاس: آرزو اتحاد، منشی صحنه: ماریا میرنژاد، مشاوررسانهای: سعیده اللهدادی، جانشین تهیهکننده: سیداحمد سیدپایداری، مجریطرح و مدیرتولید: حسین اکبری.
فیلم لابیرنت توسط موسسه فرهنگی- هنری اکسیژن ایرانیان نوین کیش، محصول کانون ایران نوین تولید شده است.
نویسنده: سمیه سادات حسینی
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.