به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، برخی از مهمترین گزارش ها و تحلیل های مطبوعات و رسانه های خبری کشور را در ادامه بخوانید.
ششمین نشست از سلسله نشستهای بررسی آسیبهای اجتماعی در ایران با موضوع تخصصی «سلبریتیسم» عصر چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ با حضور و سخنرانی دکتر ابراهیم فیاض، مردمشناس و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و سید احمد موسوی صمدی، مدیر گروه اجتماعی شبکه چهارم سیما در خانه مهر رضا برگزار شد.
ترویج سلبریتیگرایی و همجنس بازی در رسانه ملی
ابراهیم فیاض در این نشست گفت: افسار سیاست امروز ایران را در دستان اقتصاد سرمایهداری پست مدرن دانست و گفت: سیاست امروز ما مقولات جامعه را بدنمند کرده است. فلان سلبریتی مرد که مجری برنامهای است فلان سلبریتی بازیگر را دعوت کرده و در برنامه به او میگوید که تو هر روز خوشپوشتر و تودلبروتر میشوی؟تاکشوهای تلویزیون دقیقا در حال ترویج همجنسگرایی است. تاثیر این برنامه آنقدر زیاد است که وقتی مجری آن یک آخوند سلبریتی را دعوت میکند، بعدها آن آخوند ممنوع التصویر میشود. صدا و سیما سلبریتیها را مرجع کرده و شبکههای اجتماعی نیز تولید آنها را بیشتر از پیش کرده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: مجریهای امروز سلبریتی شده صدا و سیما همه چهرهای زنانه دارند و کلامشان عشوهگرانه است و مدام هم بازتولید میشوند. پیشتر مهران مدیری، محمدرضا گلزار، رضا رشیدپور و اکنون علی ضیا. این ساختار دارد ما را به سمت همجنس بازی هدایت میکند. این مجریهای عشوهگر جامعه ما را غربیتر از غرب کردهاند. جامعه امروز غرب بسیار عفیفتر از جامعه ماست. ما برای کنفرانسهای علمی بسیار به غرب رفتهام. اکنون در غرب روابط بویژه در مباحث و مراکز فکری اخلاقیتر از جامعه ماست. دانشگاههای امروز ما غربیتر از غرب است اما محتوای هیچ غربی و علمی نیست.
جامعه از شر سلبریتیها خلاص میشود؟
فیاض در بخش دیگری از سخنانش به موقتی بودن سیطره سلبریتیها اشاره کرد و گفت: ما امروز یک جامعه بیارزش قانونی داریم. نه درس میخوانیم و نه کار میکنیم فقط میتوانیم موادمخدر را با کمترین هزینه و زحمت مصرف کنیم و مثل سلبریتیها حالمان را عوض کنیم. دورهای را پیشبینی میکنم که ما از سلبریتی گذر کردهایم اما هیچ گروه مرجعی نخواهیم داشت. این سالها نیز مردم آرام آرام متوجه قصه شدهاند و این آگاهی در سطح جهان دارد اتفاق میافتد.
وی افزود: نهضت جلیقه زردها در فرانسه که مرجع مردم شدهاند همه متفکرند. سلبریتیها آخرین سوژههای مبتذل هستند. امروزه حتی فوتبال هم اهمیت چندانی ندارد. متاسفانه اما تاثیر خود را گذاشتهاند. ما داشتن رییس جمهوری را که حرفایش سر و ته ندارد و مدام وعده از آینده میدهد، مدیون اینها هستیم. بازار سرمایهداری دست به دست سلبریتیها داد برای داشتن این رییس جمهور. برای رییس جمهور هم دیگر هیچ چیز اهمیتی ندارد. در آمریکا وقتی رییس جمهور درباره یک میلیون دلار در تلویزیون حرف میزد سروصداها بالا میرود، اما رییس جمهور ما درباره ۵۰ میلیون دلار و هدر رفتنش صحبت میکند و آب از آب تکان نمیخورد. برایش مهم نیست چرا که رای خود را به کمک سلبریتیها بدست میآورد.
انتقاد از «مارموز» توسط دو منتقد معروف سینما در برنامه «میزانسن»
ایسنا نوشت:
فیلم سینمایی «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی و با حضور بازیگرانی همچون حامد بهداد، آزاده صمدی و ویشکا آسایش این روزها در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است. این کمدی داستان فردی را روایت میکند که علیرغم سوابق نامناسب خود سودای نمایندگی مجلس را دارد.
برنامه «میزانسن» شبکه شما جمعه (۲۸ دی ماه) به نقد این فیلم با حضور نیما حسنینسب و مهرزاد دانش تصمیم گرفت و البته از خود کارگردان هم برای شرکت در بخشی از برنامه دعوت شده بود.
فردای پخش این قسمت از میزانسن، کمال تبریزی که به نظر میرسید از محتوای نقدها دل خوشی ندارد، در واکنش به این برنامه، یادداشتی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.
تبریزی در بخشی از یادداشت خود نوشت: «دیشب به دعوت یک همکار قدیمی که البته از دشمنان خانه در دوران شمقدری بود به گمان اینکه توبه کرده در برنامه میزانسن شرکت کردم و در ادامه دو منتقد نامآشنا در نقدی کهنه و عقب افتاده بر مارموز، مدام مرا به تکرار لیلی و مارمولک تشویق میکردند، دو نفری که با همراهی مجری، بدون درک تفاوتها و ویژگی مارموز، شبیه دو کوه منجمد و متوقف شده بودند!»
این کارگردان همچنین در بخشی از یادداشت خود دو منتقد برنامه میزانسن را به ارائه نقدهای سفارشی و باسمهای متهم کرده و از تلویزیون به عنوان «سیمای میلی» نام برده بود.
در پی انتشار این مطلب، نیما حسنینسب ـ منتقد میزانسن ـ هم در صفحه شخصیاش در اینستاگرام با خطاب قرار دادن کمال تبریزی نقد تندی را روانه وی کرد.
او در بخشی از یادداشتش نوشته بود: «خطای شما در ساخت فیلم بد و متحجر و کوچه علی چپ زنِ "مارموز" به کنار، نقش کلیدیتان در تولید یکی از مخربترین تولیدات سینمایی این سالها و اختلال در نظام تولید با پرداخت دستمزدهای نجومی از منابع نامعلوم، بهزودی آشکارتر خواهد شد و تشتها آمادهی سقوط از بامهاست...»
و حالا دو روز بعد از پخش این برنامه و واکنشهایی که پیشتر عنوان شد، واکنش عوامل برنامه «میزانسن» به متن منتشرشده از سوی کارگردان «مارموز»، انتشار مییابد.
روابط عمومی میزانسن در این مطلب آورده است:
«برنامه میزانسن به عنوان یکی از تخصصیترین برنامههای رسانه ملی در حوزه سینما و تئاتر با رویکردی متفاوت و دعوت از منتقدان نامی کشور ضمن نقد و بررسی آثار مختلف سینمایی به مسائل روز این حوزه میپردازد که توجه و عکس العملهای مختلف هنرمندان به این برنامه نشان از درست طی کردن راه توسط این برنامه است.
ذائقه هنر این است، بهترین آثار سینمایی در دنیا هم نیز منتقدان خاص خود را دارد هرچند که انتقادها به ذائقه نقد شونده خوش نیاید ولی میبایست به این مساله توجه کرد که نقد به حوزهی مخاطب تعلق دارد و متاسفانه بنا گذاشتن غلط برنامههای پیشین سینمایی با این تصور که نقد به صاحب اثر مربوط میشود، باعث توقع بیش از حد در میان برخی سینماگران شده است که باید در هر نقد و نظری حضور داشته و از اثر خود دفاع کنند.
روابط عمومی میزانسن ضمن دفاع از ارزشهای رسانه ملی و محکوم کردن اتهامات وارده به منتقدان نامی سینما که در برنامه گذشته به نقد فیلم مارموز پرداختند، اعلام میدارد که در این برنامه سعی بر آن بوده نظر موافق و مخالف به صورت علمی و تخصصی در کنار هم قرار گرفته و بدون جانبداری آثار سینمایی نقد و بررسی شود و در همین راستا نقدها با حضور موافق و مخالف صورت میگیرد اما با توجه به سطح نازل برخی آثار از لحاظ نظر و آراء، منتقد موافقی وجود ندارد که از آنها جهت حضور در برنامه دعوت به عمل آید.»
به گزارش ایسنا، برنامه «میزانسن» به تهیهکنندگی پدرام کریمی و کارگردانی محمد باریکانی و مجتبی فرجی جمعهها ساعت ۲۳ با اجرای مهدی سجادهچی به روی آنتن شبکه شما می رود.
تنها بعد از چند ساعت از آغاز پیشفروش بلیتهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بازار سیاه خرید و فروش داغ شد و برخی، بلیتهای خریداری شدهشان را با مبالغی چند برابر برای فروش عرضه کردند.
این روزها در کنار همه اخبار ریز و درشت سینمایی خبرهایی از تازهترین اتفاقات و روند برگزاری جشنواره فیلم فجر توجه جمع زیادی از علاقهمندان به سینما را به خود جلب میکند و با نزدیک شدن به ایام برگزاری این رویداد سینمایی میل و رغبت برای پیگیری اخبار مختلف نیز از سوی مخاطبان و علاقهمندان افزایش میکند.
شاید این میزان از علاقه را بتوان از استقبال مخاطبان و عموم مردم از خرید بلیتهای جشنواره در سینماهای مردمی فهمید؛ امروز یکشنبه ۳۰ دی، بلیتفروشی جشنواره فیلم فجر رسما شروع شد و تنها چند ساعت بعد از باز شدن سایت برای خرید، تعداد زیادی از بلیتها توسط مردم و علاقهمندان خریداری شد.
۸۰درصد بلیتها فروش رفت
در واقع از ساعت ۱۰ صبح امروز تا پیش از ظهر حدود ۵۰ درصد ظرفیتی که از سوی برگزارکنندگان جشنواره تعیین شده بود، فروخته شد و این آمار تا عصر امروز به هشتاد درصد افزایش پیدا کرد. با توجه به آمار منتشر شده میتوان گفت در کمتر از یک ساعت از آغاز بلیت فروشی فیلمهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بلیت خریداری کردند که این آمار در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.
مخاطبان، بلیتهای سینما فرهنگ، کوروش، آزادی را در همان ساعتهای ابتدایی روز که بلیت فروشی آغاز شد، خریدند و تا پیش از ظهر بلیت این سینماها تقریبا تمام شد. در واقع میتوان گفت با توجه به این استقبال در حدود صد هزار بلیت تا عصر امروز به فروش رفته است.
تاثیر انتشار زودتر جدول نمایشها بر استقبال مردم
نکته قابل توجه اما زودتر اعلام شدن جدول نمایش فیلمها در سینماهای مردمی و همچنین افزایش استقبال از خرید بلیت فیلمهای جشنواره نسبت به سال گذشته است. بسیاری از صاحبنظران، اهالی رسانه و کارگردانان سینمای ایران، زودتر اعلام شدن زمان نمایش فیلمها در سینماهای مردمی را اتفاقی مثبت و در راستای نظم بیشتر جشنواره امسال ارزیابی کردند و به نظر میرسد همین نکته باعث شده تا بسیاری از علاقهمندان انتخابهای راحتتری برای خرید بلیت آثار مورد علاقهشان داشته باشند.
عزتالله علیزاده، معاون اجرایی سی و هفتمین جشنواره فجر نیز با تایید این نکته در همین باره گفت: «در دورههای گذشته به دلیل اینکه فیلمها به لحاظ فنی گاهی دیرتر به جشنواره میرسیدند، امکان انتشار جدول نمایش سینماهای مختلف را نداشتیم، ولی امسال این اتفاق افتاد و این انتشار قبل از موعد پیشفروش، این حسن را داشت که همه با آگاهی دقیقتر انتخاب کردند و همین موضوع این افزایش استقبال را به دنبال داشت.»
مردم دوست دارند در کدام سینماها فیلم ببینند؟
استقبال مخاطبان در حالی اتفاق افتاده که علاوه بر بلیتهای سالنهای فرهنگ، آزادی و کورش، پردیسهای سینمایی هم مورد توجه خریداران بلیتها قرار گرفتند. علیزاده در این باره نیز بیان کرد: «استقبال از تمامی سینماها خیلی خوب بوده است؛ با توجه به اینکه ما مجموعا ۱۴ مجموعه پردیس سینمایی با ۲۴ سالن سینما را داشتیم، تقریبا استقبال از تمامی سینماها از جمله تماشا، ماندانا، راگا و کیان خیلی خوب بود و سینماهایی که امسال وارد شدند مثل ایران مال هم در ساعات اولیه با استقبال بسیار خوبی روبهرو شدند.»
وقتی بازار سیاه داغ میشود
ماجرای بلیتهای جشنواره زمانی جالب یا شاید بهتر باشد بگوییم شگفتانگیز میشود که با نگاهی به سایت دیوار متوجه میشویم بازار سیاه خرید و فروش بلیتها، تنها چند ساعت بعد از آغاز بلیت فروشی رسمی جشنواره داغ شد. برخی از سودجویان ظاهرا در کمین سایت و بلیتها نشسته بودند و بعد از خرید بلیتها آنها را با قیمتی حتی سه برابر قیمت واقعی در سایت دیوار آگهی کردند. البته این همه ماجرا نیست و ممکن است تعدادی از خریداران، بلیتهایشان را برای روزهای نزدیکتر به برگزاری جشنواره نگه داشته باشند که آن موقع حتما باید منتظر قیمتهای نجومیتر باشیم.
البته مهلت پیش فروش بلیتهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تا ساعت ۲۲ فردا (دوشنبه اول بهمن) همچنان ادامه دارد اما با توجه به استقبال زیاد بعید به نظر میرسد علاقهمندانی که امروز موفق به خرید بلیت نشدند، بتوانند بلیتی خریداری کنند.
روز گذشته انتشار خبری عجیب مبنی بر اینکه «سیمرغهای بلورین جشنواره فیلم فجر در خارج از کشور ساخته میشود» در رسانههای مجازی خبرساز شد. خبری که مثل بمب صدا کرد و انواع و اقسام انتقادات را به وجود آورد؛ بهخصوص اینکه خبر درست در نقطه مقابل شعار محوری سالهای اخیر مبنی بر حمایت از تولید ملی قرار داشت.
آغاز داستان
بحران سیمرغها را یک گفتوگوی تلویزیونی کلید زد؛ وقتی ابراهیم داروغهزاده مقابل مجری برنامه شهر فرنگ شبکه خبر نشست و گفت: «سیمرغ بلورینی که ۳۷ دوره تعریف شده همیشه به شکل یکتکه و کریستال بوده است و امکان ساخت آن در داخل کشور نیست. داروغهزاده درباره تغییر شکل تندیس برای ایجاد امکان تولید در ایران گفت: «این تندیس جهانی شده است و ۳۷ دوره است که برگزار شده و فلسفهای پشت آن بلورینبودن و شفافیت وجود دارد؛ تغییر این سیمرغها به حیطه اختیارات سازمان سینمایی یا شورای سیاستگذاری جشنواره مربوط است.»
یک غلط؛ نوزده؟
داروغهزاده در شرایطی از بیتغییربودن سیمرغها در ٣٧ دوره جشنواره میگوید که اول اینکه در دورههای آغازین جشنواره خبری از سیمرغ نبوده و تازه از هفتمین دوره جشنواره به بعد است که عنوان «سیمرغ» به صورت جدی مطرح شد. مورد دوم نیز اینکه در سال ٩٠ یا ٩١ طراحی سیمرغهای جشنواره تغییر کرد. شوخی اکبر عبدی هنگام گرفتن سیمرغ برای فیلم «خوابم میآد» مبین این موضوع است، وقتی گفت که «اولینباری که سیمرغ گرفتم بردم خانه، گچ سیمرغ ریخت و الان این سیمرغها با آن موقع تفاوت دارد».
سیمرغ خارجی؟!
این خود یک تناقض بامزه در خود دارد؛ تولید سیمرغ اسطورهای ما در خارج از کشور؟ اما این قضیه واقعیت دارد و حداقل از سال ۱۳۹۱ به بعد سیمرغهای جشنواره ما در کشور جمهوری چک ساخته میشوند و اتفاقا همین هم هست که باعث اعتراضات اخیر شده است که چرا در اوضاعی که اقتصاد ما زیر تحریم کمر خم کرده، هزینهای تا این اندازه باید از جیب کشور بیرون برود.
سیمرغ دانهای چند؟
دبیر جشنواره ٣٧ در پاسخ به خبرنگار «شهروند» نه درباره دلیل تولید سیمرغ در خارج از کشور حرف میزند و نه درباره هزینه خرید این سیمرغها. داروغهزاده تنها چیزی که میگوید این است: «من صحبتی در این زمینه ندارم.» عزتالله علیزاده، مدیر اجرایی جشنواره سیوهفتم اما میگوید که برای ساخت هر سیمرغ حدود ٣ میلیون تومان پرداخت شده است. شنیدههای خبرنگار «شهروند» از قیمت حدود ١٠٠٠ یورویی محصولات نمادین کریستال در خود کشور چک گواهی میدهد. این در حالی است که سیمرغها هم تنها ارزش نمادین داشته و حداقل در بازار ایران به قیمت چندانی خریداری نمیشوند. یکی از برندگان سابق سیمرغ که نمیخواهد نامش در این گزارش بیاید، میگوید که سال گذشته در یک بحران مالی تصمیم به فروش سیمرغش گرفته بود اما خریدار رقمی ناچیز پیشنهاد داد. او میگوید که تنها در حراجیهای خیریه ممکن است قیمتهای قابل توجهی برای سیمرغ پیشنهاد شود که آن هم فقط مختص نامهای شناختهشده است و یک سیمرغگرفته جوان شانسی برای ورود به چنان حراجیهایی ندارد.
از زبان مدیری دیگر
یکی از مدیران جشنواره اما خبر ناراحتکنندهتری میدهد و میگوید که سیمرغهای امسال نه در چک که در دوبی ساخته میشوند؛ یعنی نه تنها برای سیمرغها ارز از کشور خارج میشود، که این ارزبری نه برای یک محصول اصل که برای محصولی صورت میگیرد که همین بغلگوشمان در دوبی تولید میشود. عزتالله علیزاده گفته: «کار ساخت سیمرغها را به یک کارگاه کریستالسازی در دوبی سفارش دادهایم. ترخیص گمرگی سیمرغها به مسألهای پیچیده تبدیل شده. برای ساخت هر سیمرغ حدود ٩٠٠ درهم امارات یعنی حدود ٣میلیون تومان پرداخت شده است.»
موانع ساخت سیمرغ
محمدعلی قنبری، مسئول اتحادیه شیشه و آینه تهران میگوید که «ساخت سیمرغ بلورین فجر در ایران با توجه به دستگاههای خاصی که برای ساخت آن نیاز است، مقرون به صرفه نیست.» او در واکنش به انتقاداتی که مطرح میشود، میگوید: «کاری که در بخش شیشه در داخل کشور انجام میدهیم مربوط به شیشههای ضدگلوله یا شیشههای ۱۹ میلیمتری است؛ اما ساخت سیمرغهای جشنواره فجر یک کار خاص است و با دستگاههای ما امکان ندارد.»
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
فضای نقد رو از اون فضای راکد و بدرد نخورش در آورد و گفت که می شه اینطوری حرف زد و با این کارش منتقد ها فهمیدند که می تونن حرف شون رو بزنند و همچین برنامه های خوبی(فقط بخش میز نقد رو میگم)حاصل و بازتاب همچین منتقدیه،آقای کمال تبریزی هم باید پاسخ منتقد رو با کارهای بعدی خوبش بده نه با حرف که به نظرم نمی تونه