به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، پس از دو پرونده در مورد گریمورها و گریم های ایرانی، این پرونده را با قسمت سوم به پایان می بریم. در این مطلب قصد داریم به گریم خورترین بازیگران سینما و تلویزیون اشاره کنیم. اصطلاح گریم خور به بازیگرانی گفته می شود که صورت آنها قبلیت زیادی برای انواع و اقسام گریم های جذاب دارد بطوریکه گاهی می توان با چهره پردازی ویژه صورتشان را کوبید و از نو ساخت! برخی از بازیگران سینمای ایران این قابلیت را دارند و به همین دلیل مورد توجه طراحان گریم برای گریم های جذاب و متفاوت بوده اند. برای نمونه به چند نفرشان اشاره می کنیم:
سال هاست به او لقب «مرد هزار چهره» سینمای ایران را دادهاند. بازیگری که به دلیل میمیک فوق العاده خاص صورت و سرش، تقریبا تمامی گریمها به روی صورت و سر او جواب میدهد. عبدی در زمینه گریم پذیری، با اختلاف قابل توجهی در صدر بازیگران سینمای ایران قرار دارد. صورت گرد و گوشتی عبدی بدون آنکه لک و پیس و نشان و خالی داشته باشد در کنار کم مو بودن این بازیگر، سبب شده تا هم گریمهای متفاوت، به روی صورت او بنشیند و هر بر روی سر او. عبدی تاکنون بیش از ۳۰ نقش با گریم فوق العاده سنگین بازی کرده است و جالب آنکه، در تمامی این فیلمها، نقشهای کلیدی را ایفا کرده است و توانسته راکوردهای خود را در هر یک از این نقشها با آن گریمهای سخت، به خوبی حفظ نماید. مطمئنا در کنار میمیک خارق العاده عبدی، تاثیر گریمور متبحری چون «عبدالله اسکندری» در طبیعی و زنده بودن آن گریمها، انکار نشدنی است.
اسکندری در فیلم «مادر»، چهره و اندام عبدی را در شمایل فردی با نقصان ذهنی خلق کرد تا جایی که خود اسکندری، این گریم را بینقصترین کار تمام عمر سینمایی خود میداند. در «آدم برفی»، نخستین مرد زن نمای تاریخ سینمای بعد از انقلاب ایران را با تبحری مثال زدنی خلق میکند، در «دزد عروسکها»، کاراکتری دارای هیبت کودکانه یک بدمن ساده لوح را به درستی با گریمش به مخاطب منتقل کرد و... عبدی و اسکندری تاکنون در بیش از ۱۰ پروژه سینمایی با یکدیگر همکاری داشتهاند؛ پروژههایی که هر کدامشان، تصویری جدید از عبدی به مخاطبان معرفی کرد.
مرحوم مهدی فتحی
مرحوم «مهدی فتحی» نیز تقریبا در همان شمایل خارق العاده میمیک صورت، در رتبه پائینتر از عبدی قرار دارد. همینطور هم شد که او توانست حداقل ۱۰ گریم سنگین و جدید را روی صورت و سر خود ببیند که البته مهمترین این گریمها به نقش «عمروعاص» در سریال امام علی (ره) مربوط میشود که «عبدالله اسکندری» توانست با تبحری مثال زدنی، زیرکی این شخصیت تاریخی را در ورای یک شکم بزرگ و یک گریم صورت باورپذیر، برای مخاطب تداعی نماید.
مرحوم خسرو شکیبایی
مطمئنا سومین رتبه گریمهای سنگین در بین بازیگران سینمای ایران، از آن «خسرو شکیبایی» است که به دلیل توانمندیهای فردی بینظیری که در خلق شخصیتهای مختلف داشت، کارگردانان بسیاری از او درخواست داشتند تا نقش کلیدی فیلمشان را بازی کند و صد البته، تنوع این نقشها سبب میشد که گریمهای بسیاری روی صورت او اتود زده شود. شکل گریمها در شکیبایی، برخلاف دو بازیگر دیگر، تنها در صورت خلاصه میشد و بنابراین، معدود گریمهایی است که روی سر و موی او زده شده. طبعا گریمهای متفاوت و چندگانه او در سریال «روزی روزگاری» در هیبتهای مختلف و فیلم «دختری به نام تندر»، گیراتر و سنگین از دیگر گریمهای سنگین اوست که تا به امروز نیز عجیب به نظر میرسند.
تنابنده یکی دیگر از معدود بازیگرانی است که گریمها، به خوبی روی سر و صورت او جواب میدهد. فارغ از گریمهای خوبی که در سریالهای «شاهگوش» و «پایتخت» روی صورت او جواب داد، نمیتوان از گریم قابل توجه وی در فیلم «لامپ ۱۰۰» یا سریال شبکه خانگی «ابله» چشم پوشی نمود. «عبدالله اسکندری» در فیلم «سعید آقاخانی» تصویر جدیدی از این بازیگر مستعد به نمایش گذاشت که نمایهای از آشفتگیهای روحی و ذهنی آن کاراکتر بود که این حالت تزلزل، به درستی در گریم بازیگر هویدا میشود و کمک بزرگی به تکمیل شدن نقش به لحاظ بصری مینماید. «مجید اسکندری» هم در سریال شبه خانگی «ابله» با گریمی متفاوت و جدید، تصویر جالبی از تنابنده نشان داد که او را به یک پیرزن جذاب تبدیل کرده بود و اگر این گریم را ببینید در نگاه اول محال است بتوان چهره واقعی این بازیگر را حدس زد. به نوعی میتوان این گونه ادعا نمود که پس از اکبر عبدی و محمود بصیری، این گریم، حرفهایترین گریمی است که یک بازیگر مرد را زن میکند.
احساس میشود اجرای گریم بر روی صورت «رضا کیانیان» کمی سخت باشد. وجود خال و شکل بینی او اجازه نمیدهد که هر گونه گریمی روی صورت این بازیگر جواب دهد. اما با این حال، این بازیگر توانمند، در فیلم «یک تکه نان» کمال تبریزی در سه شمایل متفاوت ظاهر میشود که شمایل پیرمرد سوم این فیلم، که احساس میشود فردی نابیناست، گریمی خارق العاده از سوی مجید و عبدالله اسکندری دارد و تقریبا اگر مخاطب، اطلاعاتی از این فیلم نداشته و پیش زمینهای راجع به این گریم کیانیان نداشته باشد، تقریبا میتوان گفت محال است بتواند تشخیص دهد که او کدام بازیگر است. فارغ از این فیلم عارفانه و شاعرانه تبریزی، کیانیان در سریالهای «معصومیت از دست رفته» و «مختار نامه» نیز گریم بسیار سنگینی را روی صورت و سر خود میبیند که شاهکارهای دیگری از عبدالله اسکندری هستند.
البته با کمی ارفاق می توان شهاب حسینی و حامد بهداد را هم به خاطر برخی گریم های متفاوتشان در این لیست جای داد.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
گریم های خسرو شکیبایی رو بیشتر از همه دوست داشتم ولی مال اکبر عبدی حرفه ای تر بود.محسن تابنده هم واقعا خوب بود.
محسن تنابنده هم خیلی خوبه مخصوصا تو فیلم شاهگوش که گریمشون شبیه ابی بودو توی ابله که گریم پیرزن داشت آدم واقعا شک میکرد که این تنابنده ست آیا..
بهترین اپلیکیشن سینمایی هست با اختلاف😘
اکبر عبدی و محسن تنابنده با اختلاف بهترین!
واقعا گریم های آقای عبدی همیشه مثال زدنی بودن !
بعد از اون آقای تنابنده به نظرم خیلی خوب گیریم میگیره ! تو سریال شاهگوش نشون داد این مسئله رو !
البته حمید فرخ نژاد و هادی حجازی فر هم اخیرا گیریم های خوبی میگیرن !
دمتون گرم