به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران:
متری شش و نیم، احتمالا قیمت ملکی است که سعید روستایی فیلم دوم خود را درباره آن ساخته است. سعید روستایی که با «ابد و یکروز»ش ورودی طوفانی و چشمگیر به عرصه ساخت فیلم های سینمایی داشت، برای فیلم دوم خود، بهنظر میرسد که مرتکب ریسکهای زیادی شده است! خلاصه داستان فیلم متری شش و نیم، چیز زیادی درباره خط روایی فیلم به ما نمیگوید. درباره محتوای این فیلم، بیان شده است که روستایی دست روی معضل اعتیاد و اثرات آن بر خانواده و اجتماع گذاشته است. بر اساس رویکرد قبلی و رایج سینمای ایران و حتی فضاسازی فیلم قبلی خود روستایی درباره اعتیاد، فضایی غمبار و کند و مملو از فقر و خمودگی و حال و هوایی خاکستری در ذهن شکل میگیرد.
سعید روستایی در پشت صحنه متری شش و نیم
در حقیقت باید گفت که کمتر سوژهای در سینمای ایران، تا این حد تکراری و نخنما شده است. این اولین چالش پیش پای سعید روستایی است تا از دل چنین سوژه نخنمایی بتواند زاویهای بدیع و دیدنی برای فیلمش بیرون بکشد. عنوان فیلم، متری شش و نیم، خلاقانه است؛و بیدرنگ مخاطب را به محدوده امور مالی و خرید و فروش راهنمایی میکند. اگرچه بر اساس آمار، واقعاً بیشترین مشکلی که افراد معتاد برای خود و خانواده خود ایجاد میکنند، در همین راستاست. اما این هم شامل همان چالش کهنگی موضوع است. سعید روستایی در ساخته اول خود، «ابد و یکروز» هم به مسئله اعتیاد، ازدواج اجباری از سر فقر و موقعیت خانوادهای که از شدت فشار این مشکلات به استیصال افتاده است، پرداخت. داستان هم در حد کلیات، بسیار ساده بود و ساده نیز پیش رفت. آنچه کار سعید روستایی را متمایز کرد، دقتی فتورئالیسمگونه در جزییات و همچنین نحوه بیان احساس و مواجهه افراد درگیر در ماجرا نسبت به مشکلاتشان بود. خطابههای اخلاقی ساده یا احساسات پیشپا افتاده نیز، به شکلی پیچیده و غیرکلیشه توانستند حالتی نو و موثر به خود بگیرند. درباره فیلم دوم روستایی نیز، سید جمال ساداتیان طی گفتگویی اعلام کرد که دقت فضاپردازی در این بهقدری زیاد است که صحنهها شبیه فیلمهای مستند بهنظر میرسند. درحالیکه همهچیز ساختگی است.
همچنین تیم بازیگران بسیار قوی و موفق «ابد و یکروز» از جمله نقاط بسیار قوی آن فیلم بود. تیمی که افراد آن، تکتک و در ترکیب با یکدیگر، بسیار درخشان ظاهر شدند و بار سادگی داستان و مضمون را با بازیهای چندبعدی و دقیق خود بر دوش کشیدند. اما جالب اینجاست که چالش بعدی پیش پای سعید روستایی برای متری شش و نیم، دقیقاً از همین جا آب میخورد. پس از آنکه مدتها اخباری مبنی بر حضور شهاب حسینی در فیلم تازه روستایی منتشر شد، اغلب مخاطبان با تصورکردن ترکیب دوباره پیمان معادی و شهاب حسینی که تجربه درخشانی در «جدایی نادر از سیمین» از این دو نفر به خاطر داشتند، خبر انصراف شهاب حسینی از بازی در متری شش و نیم، ناگهان آب سردی بر آتش اشتیاق و انتظار خیل مخاطبان حرفهای فیلم ریخت. تکذیب شایعه حضور امیر جدیدی در فیلم هم مزید بر علت شد. بلافاصله پس از آن، فهرست نهایی بازیگران این فیلم اعلام شد. سعید روستایی در فیلم دومش هم دوباره نوید محمدزاده، پیمان معادی و پریناز ایزدیار را بهعنوان بازیگران اصلی به همکاری فراخوانده بود. آن هم دربستر داستانی که گویا بیشباهت با فیلم قبلی نیست. بلافاصله برای اغلب مخاطبان حرفهای سینما این پرسش پیش آمد که آیا روستایی خواهد توانست از این بازیگران، هرچقدر هم توانمند باشند، چهرهای تازه و متفاوت با فیلم قبلی خود بسازد؟ آیا متوجه این نکته بوده است که خطر تکرار و کلیشه در چنین ترکیبی چقدر زیاد است؟
پشت صحنه فیلم سینمایی متری شش و نیم
البته در کنار این دو موضوع چالشی، دو نکته دیگر را نیز باید در نظر داشت. سعید روستایی در کنار این ترکیب، فرهاد اصلانی را نیز در فیلم خود دارد. فرهاد اصلانی در سالهای اخیر بهخصوص درخشش خوبی در ایفای نقشهای مکمل داشته که سال گذشته، برایش سیمرغی از فجر هم به ارمغان آورد. که از قضا برای ایفای نقش مکمل در کنار نوید محمدزاده برای بازی در فیلم مغزهای کوچک زنگزده از هومن سیدی بود. این ترکیب موفق در متری شش و نیم هم دوباره رخ داده است. اما میزان موفقیتش تا زمان اکران فیلم، مشخص نخواهد شد.
نکته بعدی اینکه طبق عکسهای منتشر شده از فیلم، پیمان معادی نقشی کاملاً متفاوت با نقشش در «ابد و یکروز» بازی کرده است و ترکیب روابط بین کاراکترهایی که این هنرپیشگان در متری شش و نیم، بازیشان کردهاند، کاملاً متفاوت است. شاید همین نکته نوید این را بدهد که سعید روستایی در متری شش و نیم به وسوسه تکرار «ابد و یکروز» تن نداده است.
از جمله دیگر حواشی رخداده پیرامون این فیلم، حول تهیهکننده این فیلم رخ داد. ابتدا قرار بود پیمان معادی تهیهکننده فیلم جدید روستایی باشد، اما با عدم موافقت شورای صدور پروانه ساخت، مدتها صدور این پروانه معطل ماند تا بالاخره سید جمال ساداتیان عهدهدار تهیه این فیلم شد. این کش وقوس، اولین حاشیه پیرامون تهیهکنندگی این فیلم بود. مدتی پیش، فیلمی از پشت صحنه این فیلم بهعنوان فیلمی از اعتراضات مردمی از رسانههای بیگانه پخش شد که عوامل فیلم اعلام کردند این تنها یک صحنه ساختگی از پشت صحنه فیلم متری شش و نیم بوده است. سید جمال ساداتیان بهدنبال این جنجال خبری، اعلام کرد که برای هرچه طبیعیتر درآمدن فضای فیلم از کارتنخوابهای واقعی بهعنوان هنرور بهره برده است و در این فیلم، بیش از هفت هزار هنرور جلوی دوربین خواهند رفت...او همچین گفت که در نهایت ۱۲۰ هنرپیشه نیز جلوی دوربین خواهند رفت. این سخنان به مذاق دیگر عوامل فیلم از جمله خود سعید روستایی خوش نیامد و دست به انکار و تکذیب این ادعا زدند. فیلمبرداری این فیلم بهتازگی به پایان رسیده و معلوم نیست چند حاشیه جنجالی دیگر در پیش است تا بالاخره این فیلم بر پرده نقرهای فجر بالا رود و جنجالها به انتها برسند.
معرفی بازیگران فیلم متری شش و نیم را تا اینجا، تا حدی انجام دادیم. اما بد نیست، نگاهی دقیقتر به هرکدام از هنرپیشگان این فیلم بیندازیم.
پیمان معادی که این روزها پس از فیلم اولش «برف روی کاجها» در مقام فیلمساز و موفقیت نسبی آن، فیلم دومش «بمب، یک عاشقانه» را با کارگردانی و بازی خودش، بر پرده دارد، بیش از اینها موفق و معتبر و مشهور است که نیاز به معرفی داشته باشد. نکته مهم در کارنامه او این است که سلیقه او برای انتخاب همکاری در پروژهها بسیار بالاتر از حد متوسط سینمای ایران است و موفقیتهای پیدرپی و تقریباً بدون شکست او، راه او را برای حضور موفق و چشمگیر در آثار سینما وتلویزیون دنیا نیز گشوده است. او که حضور در سینما را با نگارش فیلمنامه آغاز کرده بود، بازی در سینما را با حضور در آثار فرهادی و مشخصاً «درباره الی» شروع کرد. حضوری موفق که اوج پختگی آن در «جدایی نادر از سیمین» رخ داد و نام او را بهعنوان بازیگری صاحب سبک، معتبر کرد. نکته چشمگیر دیگر، تفاوت بازیهای او در نقشهای مختلف است و دقتنظرش در اینکه بدل به کلیشه نشود. این دقتنظر و سطح سلیقه، به حضور او در هر اثری، اعتبار میبخشد.
پیمان معادی در فیلم سینمایی متری شش و نیم
او روند پیشرفتش را بسیار آرامتر و تدریجیتر از پیمان معادی پیش برده است. بازی او از «زمانه» آغاز شد و با سریالهای تلویزیونی دیگر ادامه یافت. بهتدریج قوت و توان او برای بازی در نقشهای مختلف مورد توجه مخاطبان و فیلمسازان قرار گرفت. اوج درخشش او، بازی در آثاری همچون «ابد و یکروز»، سریال نمایش خانگی «شهرزاد» و «ویلاییها» بود. او امسال در چهار فیلم بازی کرده و سال شلوغی را گذرانده است.
پریناز ایزدیار در نمایی از فیلم ابد و یک روز
محمدزاده حضوری طوفانی و چشمگیر در عرصه بازیگری سینمای ایران داشته است. او که در عرصه تئاتر هم حضوری موفق و فعال دارد، با بازیاش در نقشهای به اصطلاح سخت و چالشی، مانند «ابد و یکروز»، «لانتوری»، «عصبانی نیستم» و «بدون تاریخ، بدون امضا» شهرت و تحسین و جوایز فراوانی کسب کرد. اما تازگی مخاطبان و منتقدان دچار این نگرانی شدهاند که نوید محمدزاده در آستانه تبدیلشدن به کلیشه کاراکترهای یاغی و شکستخورده و ضداجتماعی است. اتفاقی که اگر محمدزاده تغییراتی عمده و چشمگیر در پذیرش نقشهای متفاوت و قوتش در ارائه آنها ندهد، چندان دور از ذهن نیست.
نوید محمدزاده
فرهاد اصلانی در سینمای ایرانی حامل اعتباری حاوی سالها تجربه و موفقیت در انواع عرصههای سینمایی و تلویزیونی و تئاتر و مجموعههای نمایش خانگی است. همهگونه نقشی بازی کرده و در بسیاری از آنها موفق بوده و در تعدادی از آنها درخشیده و در بعضی کمتر از حد انتظار ظاهر شده و در معدود مواقعی نیز با حضور در برخی آثار نازلتر علاقمندان خود را اندکی دلسرد کرده است. اما در مجموع کارنامهاش از تحسین و جوایز فراوان برای بازی در آثاری همچون «سفر به چذابه» از مرحوم ملاقلیپور، «دوران عاشقی»، «عصر یخبندان»، «دختر»، «مغزهای کوچک زنگزده» و حتی مجموعه آثار تلویزیونیاش سرشار است. حضور او در متری شش و نیم علاوه بر آنکه مثلث تکراری نویدمحمدزاده، پیمان معادی و پریناز ایزدیار را شکسته، اعتباری حاکی از تجربه به فیلم جدید روستایی میبخشد.
فرهاد اصلانی در نمایی از متری شش و نیم
سعید روستایی سنوسال و تجربه بسیار کمی در مقایسه با دیگر فیلمسازان حال حاضر ایرانی دارد. با این حال، موج موفقیت و تحسینی که برای فیلم اولش به سوی او روان شد، انتظارات را از او بسیار بالا برده است. شاید همین انتظارات سبب شد که سال گذشته فیلمنامه «سد معبر» از او که توسط کارگردان دیگری ساخته شد، توقعات را برآورده نکند. اما همچنان از علل اشتیاق برای رسیدن به ایام جشنواره، تماشای اثر جدید اوست. حضور او که در کنار دیگر فیلمسازان جوان، بشارت دورانی جدید و قوی در سینمای ایران میدهد، از جمله عللی است که به جشنواره فجر امسال، هیجان میدهد.
در ساخت این فیلم سرمایهگذاران: سید جمال ساداتیان و محمدصادق رنجکشان، مدیر تولید: سید حسین هادیانفر، مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش، تدوین: بهرام دهقانی، برنامهریز: افشین رضایی، مدیر صدابرداری: ایرج شهزادی، طراح صحنه: محسن نصراللهی، صداگذار: امیرحسین قاسمی، گریم: ایمان امیدواری، طراح لباس: غزاله معتمد و جلوههای ویژه بصری: جواد مطوری با سعید روستایی همکاری کردهاند.
نویسنده: سمیه سادات حسینی
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
چون همیشه یک کارگردان نمیتونه از خودش پیشی بگیره!
ولی قطعا جزو فیلم های دغدغه مند و مهم امساله فیلم جدید سعید روستایی.