به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، برخی از مهمترین و خواندنی ترین گزارش ها و تحلیل های مطبوعات و رسانه های خبری کشور درباره سینما و تلویزیون را در ادامه بخوانید.
خراسان: سندروم عباس جدیدی!
روزهایی که عباس جدیدی برای عکس یادگاری با منصور پورحیدری در بیمارستان، سوژه فضای مجازی شده بود، زمان زیادی نگذشته است اما طبق معمول، همهچیز به چند شوخی تلگرامی و اینستاگرامی محدود شد و کسی درس عبرت نگرفت. همچنان باز هم وقتی یک پیش کسوت هنر یا ورزش در بستر بیماری است، چهرهها به عیادت او میروند و به بهانه همین عیادت، عکسهایشان را میاندازند و به ما میقبولانند که چه ارزشی برای بزرگان قائلاند.
تصویری که میبینید، (که ما بابت انتشارش از شما پوزش میخواهیم) مشتی نمونه خروار است. اگر به صفحات اجتماعی بازیگران سینما و تلویزیون سری بزنید، عکسهای مشابه دیگر چهرهها را نیز زیاد میبینید؛ همه در همین وضعیت استاد. سلبریتیها از همین احوال ناخوش ایشان هم نگذشتهاند و برای این که خودی نشان دهند و از موج عقب نیفتند، در عکس گرفتن با استاد بیمار، کم نگذاشتهاند.
هیچکس با عیادت از بیمار مخالفتی ندارد اما ساده بگوییم، این عکسانداختنها و شوآفها برای مردم جذابیتی ندارد. اگر مردم عادی بروند و با حال نزار استاد مشایخی عکس بگیرند، (که آن هم اشتباه است) میتوانیم اینطور خودمان را قانع کنیم که آنها شاید فقط یک بار در عمرشان بتوانند استاد جمشید مشایخی را از نزدیک ببینند اما بازیگران دیگر چرا؟ هرکدام از این چهرهها چند بار با استاد مشایخی همبازی بودهاند؟ چند بار ایشان را در پشتصحنه آثار یا جشنها و جشنوارههای سینمایی دیدهاند و احیاناً عکس هم انداختهاند؟
سخنی هم با سلبریتیهای حاضر در این عکس و عکسهای مشابه داشته باشیم. هنرمندان عزیز! سلبریتیهای گران مایه! قبل از این که ژست بگیرید و لبخند «من چقدر بزرگوارم» بزنید، حال نزار استاد
مشایخی را ندیدید؟! هیچ فکر نکردید که نباید با جسم ضعیف و ناتوان استاد مشایخی عکس بیندازید؟! قبل از این که عکس را در اینستاگرامتان بگذارید، حتی یک نگاه گذرا به عکس نکردید تا وخامت حال ایشان را بفهمید؟! حتی یک ذره هم شک نکردید که حداقل این عکس را منتشر نکنید و در آرشیو شخصیتان نگه دارید؟!
مگر همین شما نبودید که در زمان آتشسوزی ساختمان پلاسکو، اینستاگرام را به خاطر سلفیهای مردم با این ساختمان روی سرتان گذاشتید؟! مگر همین شما در آن روزها با ژست عاقلانه به ما نگاه نکردید و از فاجعه سلفی گرفتن با ساختمان نیمهسوخته پلاسکو نگفتید؟!
باشد، شما ثابت کردید که قدر بزرگان هنر را میدانید. شما قدرشناسید. شما راه تجلیل از پیش کسوتان عرصه هنر را میشناسید. اما دیگر این ماجرا را تمام کنید. شوآف با چهره بیمار استاد پیش کسوت را پایان دهید.
شهروند: دستفرمانی دلپذیر برای سیما
اتهام اصلی موسسه ثامنالحجج همزمان دیروز در دادگاه کیفری یک تهران حاضر شد؛ اما جریانی که موسسه تحت مدیریت او به راه انداخته، همچنان توقفناپذیر و ویرانگر ادامه دارد. ماههاست مردم درگیر دریافت سپردههایی هستند که در این موسسه سرمایهگذاری کرده بودند و البته پرداخت شد؛ اما چند روز هم هست که پای سلبریتیها به ماجرا کشیده شده و موج تازه شعلهورتر از قبل دامن همه را گرفته است. جریان از جایی شروع شد که اسامی «م. م.» و «ا. ع.» را نخستینبار روزنامه شرق به عنوان دریافتکنندگان میلیاردی وام و هدیه از موسسه ثامنالحجج رسانهای کرد. به فاصله چند دقیقه بعد اما از اسامی رمزگشایی شد. شنیدیم مهران مدیری از روزنامه شکایت کرده و دیدیم که احسان علیخانی جوابیه نوشته است. با این حال واکنشهای کاربران و مردم در شبکههای اجتماعی تندتر از قبل میشد. برای همین هم نوشتن پاسخ، آب سردی بر داغ دل علیخانی نبود و ناگزیر روز گذشته در تلویزیون حاضر شد؛ هر چند که مجری آرام «ماه عسل» دیگر آرام نبود. رشیدپور به شکلی خلاصه ماجرای ورود ثامنالحجج به مناسبات اقتصادی کشور را توضیح داد و از نام این موسسه به علت انتساب به امام هشتم شیعیان، امامرضا (ع)، انتقاد کرد و سپس میکروفن را به علیخانی سپرد. صحبتهای
احسان علیخانی اما فراتر از جوابیهاش نبود؛ تکرار کرد دادوستد مالی او با این موسسه به سالهایی برمیگردد که ثامنالحجج همچنان مجوز داشت و این معاملات صرفا برای برنامههای مختلفی انجام شده که او به عنوان تهیهکننده در آنها حاضر بوده است. همچنین از نبود بودجه در صدا و سیما گلایه کرد و برای چندمینبار گفت که اگر پول بود، پای چنین اتهاماتی دیگر در میان نبود. چراکه اسپانسر دخیل نمیشد، تهیهکننده مستقیما با امور مالی صدا و سیما طرف بود و جریان به این سمت و سو کشیده نمیشد.
رشیدپور همزمان توییتهایی از خبرنگاران و منتقدان را نیز میخواند که علیخانی البته نه چندان متمرکز و با حضور ذهن، پاسخ میداد. طبیعی هم هست؛ او از این نکته بشدت دلگیر بود که سالها به عنوان چهرهای برای درخواست مطالبات مردم مطرح شده و حالا ناگهان در کسری از ثانیه پخش شده که متهم به انواع القاب و صفات ریخته زیر کامنتها و کانالها و سایتها است. هر چند بارها تکرار کرد از کسی ناراحت نیست و البته سرخی چهره و خشم و اندوهش نشان میداد که هست. با این حال هر چه بود، توضیحات او شنیده شد، پرسشهای عدهای مطرح شد و درنهایت برخی احتمالات و حدس و گمانها برطرف شد. آنچه میماند، ادامه ماجرایی است که شاید زیر چهره سلبریتیها گم شود اما صدا و سیما باید آن را همچنان پی بگیرد؛ مفهومی به نام «شفافیت». اگر این شفافسازی ادامه داشته باشد و چهرههای مختلف بتوانند از طریق رسانه ملی از اتهامات احتمالی دفاع کنند، سوءاستفادهکنندگان هرگز نخواهند توانست زیر لوای چهرههای شهیر و معروف پیش بروند و قربانی بگیرند. کاش مهران مدیری هم ماجرا را شخصی نمیکرد و درک میکرد که جریان پیشآمده بالاتر از اتهام به یک یا چند سلبریتی است؛ ماجرا انحراف افکار عمومی است، یکبار مائده هژبری، یکبار فردوسیپور و حالا هم علیخانی و مهران و مدیری. هنوز وقت هست آقای
مدیری. جای شکایت، حرف بزن. پاسخ بده. این راه معقولتر است. امیدواریم سیما به شما و به همه تریبون بدهد.
اعتماد: «همه میدانند» در ایران اکران میشود؟
فیلم «همه میدانند» به کارگردانی اصغر فرهادی «در صورت درخواست برای اکران در ایران به عنوان یک فیلم خارجی بررسی میشود». پس از رونمایی از آخرین ساخته اصغر فرهادی در جشنواره کن، برنامه اکران عمومی «همه میدانند» در چند کشور مختلف اعلام شد، اما خبری از اکران آن در ایران نیست در حالی که فرهادی پیشتر تاکید کرده بود که: «میل قلبیاش نمایش فیلم در ایران است.» او در جشنواره کن گفته بود: «اولویت من ساخت فیلم در ایران است و سعی میکنم فیلمهایم را نیز تا جایی که بشود در ایران نمایش دهم. درباره «همه میدانند» هم نمیدانم چه اتفاقی میافتد و فیلم دوباره تدوین میشود یا خیر؟ اما من کار خودم را میکنم و اگر امکان نمایش آن فراهم شود بسیار خوشحال میشوم.» با این حال پیگیری ایسنا از ابراهیم داروغهزاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی حاکی از این است که با وجود قطعی شدن تاریخ اکران فیلم «همه میدانند» در کشورهای آرژانتین، اسپانیا، آلمان و ایتالیا در ادامه اکران عمومیاش در کشورهای فرانسه، بلژیک و سوییس (بخش فرانسه زبان) هنوز درخواستی برای اکران آخرین ساخته فرهادی در ایران به سازمان سینمایی ارایه نشده است. داروغهزاده در توضیحات کوتاهی گفت: «از آنجا که «همه میدانند» طبق ضوابط موجود تهیهکننده ایرانی و پروانه ساخت از سازمان سینمایی ایران ندارد، فیلم خارجی محسوب میشود. درنتیجه در صورت درخواست نمایش و صدور مجوز توسط شورای بازبینی، این فیلم در گروه فیلمهای خارجی اکران خواهد شد.»
آرمان: بازگشت صدرعاملی به چرخه اکران
بعد از مشخصشدن اکثر آثار سینمایی اکران تابستان سال ۹۷، کارگردانان و دفاتر پخش سینمایی در صدد یافتن زمانی مناسبت برای اکران آثارشان در پاییز امسال هستند.به گزارش میزان، بر اساس اعلام سازندگان فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» این فیلم در حال حاضر آخرین مراحل از تدوین و صداگذاری را پشتسر گذاشته و برای اکران در نیمه دوم مهر ماه آماده میشود.صدرعاملی کارگردان مطرح سینمای ایران پس از هشت سال غیبت بار دیگر به عرصه فیلمسازی بازگشته و حالا با «سال دوم دانشکده من» به اکران موفق آخرین ساختهاش امیدوار است. وی آخرین بار در سال ۱۳۸۸ فیلم «آخرین معجزه» با بازی حمید فرخنژاد را ساخت که چندان موفقیتی بهدست نیاورد.علی مصفا بازیگر با سابقه سینما نقش اول فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» را ایفا کرده است. مصفا بدون شک بدشانسترین بازیگر سینمای ایران در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود.علی مصفا با چهار فیلم «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمانآرا، «درساژ» ساخته پویا بادکوبه، «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی و «واسطه» به کارگردانی آرش لاهوتی شانس حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را داشت، اما دو فیلم انصراف دادند و دو فیلم از سوی هیات انتخاب رد شدند تا مصفا بهطور کامل در این جشنواره غایب باشد.در نقطه مقابل مصفا، بابک حمیدیان نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است. وی برعکس مصفا کارنامهای درخشان در جشنواره فیلم فجر و پس از آن اکران نوروزی سال ۹۷ داشت. وی چهار فیلم «به وقت شام»، «جشن دلتنگی»، «مصادره» و «سرو زیر آب» را در جشنواره سی و ششم داشت.بابک حمیدیان تاکنون پرکارترین بازیگر سال ۹۷ سینمای ایران محسوب میشود. وی این رتبه را با بازی در چهار فیلم به ثبت رسانده تا بالاتر از بازیگران دیگر بایستد. وی را میتوان موفقترین بازیگر سینمای ایران پس از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر دانست. دو فیلم «مصادره» و «به وقت شام» جزو پرفروشهای سینمای ایران نیز محسوب میشوند. علاوه بر حمیدیان و مصفا بازیگرانی همچون ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، پدرام شریفی، نیلوفر خوش خلق، شیوا خسرومهر، مریم بوبانی و علیرضا استادی در «سال دوم دانشکده من» به ایفای نقش پرداختهاند.در این فیلم در کنار بازیگران حرفهای ٢٢ نفر از چهرههای شناخته نشده نیز به ایفای نقش پرداختهاند که در این میان سه نفر جزو بازیگران اصلی و مابقی در نقشهای فرعی مقابل دوربین خواهند رفت.دیگر عوامل اصلی این پروژه عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش، طراح چهره پردازی: عبدا... اسکندری، موسیقی: کریستف رضاعی و ...
روزنامه جوان :انقلابی بودن برای مدیرشبکه شدن در سیما خوب است،اما تخصص و سواد و تدبیر هم می خواهد
آنگونه که مرتضی میرباقری، معاون سیما گفته اگر یک مدیر جوان انقلابی و باانگیزه پیدا شود که بتواند به خوبی از پس کارها برآید تغییر و تحول در شبکه۲ قطعی خواهد بود.
به گفته میرباقری، سیاست جدید سازمان صدا و سیما به تازگی بر این قاعده استوار شده که مدیران شبکه های تلویزیون زیر ۵۰ سال سن داشته باشند. و لابد بر مبنای همین سیاست جدید هم هست که از مدیران شبکه ها خواسته شده که اگر خودشان کسی را می شناسند که می پندارند شایستگی جانشینی شان را دارد، به شکل داوطلبانه معرفی کنند!!
رویکرد و سیاست تعویض مدیران قدیمی سیما با جوانترها فی نفسه هیچ ایرادی ندارد و اتفاقا اگر به شکل اصولی و کارشناسی شده اجرایی شود چه بسا به نتایج مبارکی هم منتج شود. گوشزد یک نکته اما ضروری به نظر می رسد؛ جوان بودن، انگیزه داشتن و برخورداری از روحیه انقلابی لزوما تمام فاکتورهای لازم برای در اختیار گرفتن پست مدیریت شبکه های تلویزیونی نیست. تخصص، سواد، خلاقیت، ایده پردازی، تدبیر و ... را فراموش نکنید.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
جالب تر اینجاست که نعیم نظام دوست به هر قیمتی داره بازیگر میشه !
تو برنامه تو شبکه 4 در مورد هزار پا بود ازش سوال کردن شماناراحت نمیشی اینقدر با فیزیکت شوخی میکنن ؟ گفت که نه من کاملا در اختیار فیلم هستم و اصلا ناراحت نمیشم !
الانم میبینیم که دستش رو دست آقای مشایخیه !
آره ! بلکه اینجوری دیده بشه و بازی بهش بدن !
وقتی رابطه جای ضابطه رو بگیره همین میشه ! بعد یونس میگه چرا امثال ابوالفضل پورعرب بهشون بازی نمیدن
کلی عکاس و خبرنگار وایسادن اون بالا هر کی میاد عیادت هزارتا عکس میگیرن نمیشه فهمید قصد کی شوآفه نیت کی خیر
صندروم گرفته