به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، برخی از مهمترین گزارش ها و تحلیل های مطبوعات و رسانه های خبری کشور را در ادامه بخوانید.
آخرین اخبار از برنامه های سینمایی تلویزیون برای جشنواره فیلم فجر
دنیای تصویر آنلاین نوشت:
حدود ۲ هفته تا برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر باقی مانده است و این روزها هر از گاه خبرهای جدیدی از ویژهبرنامههای سینمایی شبکههای تلویزیون شنیده میشود که حکایت از اتفاقات جدیدی هم دارد.
بازگشت آقای منتقد به «هفت»؟
از جمله این اتفاقات میتوان به احتمال بازگشت مسعود فراستی منتقد سینما و تلویزیون به قاب برنامه تلویزیونی «هفت» اشاره کرد. منتقدی که پیش از این و در دورههای اول و سوم بهعنوان کارشناس ثابت این برنامه حضور داشت و با رفتن بهروز افخمی از این برنامه، تردیدهایی نسبت به حضور وی به وجود آمد و حالا برخی از حضور مجدد وی بهعنوان منتقد ثابت فصل چهارم «هفت» خبر میدهند.
شب گذشته ۲۳ دی ماه، محمدتقی فهیم منتقد سینما در حاشیه یک نشست سینمایی خبر قطعی شدن حضور مسعود فراستی بعنوان منتقد ثابت در برنامه «هفت» را مطرح کرد و این درحالیست که محمدحسین لطیفی مجری جدید برنامه «هفت» پیش از این در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره بهرهگیری از منتقد ثابت در «هفت» گفته بود: یکی از نقدهای من به این برنامه همین بود که نباید «هفت» منتقد ثابت داشته باشد وگرنه ما یک تریبون بزرگ را به یک نفر داده ایم. منتقد باید چرخشی باشد و مردم باید با انواع و اقسام نقدها مواجه شوند.
البته لطیفی در همین گفتگو به حضور و سواد فراستی نیز اشاره کرد و اظهار کرد: ممکن است فراستی هم در «هفت» حضور داشته باشد و ممکن است موضوعگیریهای تندی داشته باشد اما نمیتوانیم در سواد او شک کنیم.
حضور فراستی در هفت که گفته میشود به دلیل علاقه مجتبی امینی تهیهکننده برنامه است در حالی مطرح شده که وی برنامههای سینمایی و غیرسینمایی دیگری نیز در شبکههای سیما دارد. از جمله اینکه در شبکه چهار هر چهارشنبه در شب سینمایی برنامه «شبهای هنر» حضور دارد و در ایام جشنواره فجر نیز احتمالا این برنامه بهصورت شبانه روی آنتن برود. وی همچنین هر دوشنبه در برنامه «کتاب باز» در شبکه نسیم با سروش صحت درباره کتاب گپ میزند.
جیرانی و خانهتکانی در «سینمایک»
اما در کنار رایزنیها برای بازگشت فراستی به قاب «هفت» از شب گذشته خبری درباره بازگشت دوباره فریدون جیرانی به برنامههای سینمایی تلویزیون هم مطرح شد که با توجه به مشغله این روزهای جیرانی برای رساندن فیلم «آشفتگی» به جشنواره فجر و عرضه سریال «نهنگ آبی» به شبکه نمایش خانگی، در نوع خود قابل توجه بود.
رسانه ها نوشتند: «پیگیریهای خبرنگار مهر نشان میدهد این پیشنهاد خیلی مرتبط با ایام جشنواره فجر نیست و گروه تامین شبکه اول سیما، بیش از چند هفته است که پیشنهاد اجرای برنامه هفتگی «سینما یک» را به جیرانی داده است.
برنامه «سینما یک» پیش از این با تهیهکنندگی و اجرای غلامعباس فاضلی پخش میشد و مردادماه سال جاری آخرین برنامه آن روی آنتن رفت. این برنامه هر جمعه شب روی آنتن شبکه یک میرفت و با پخش یک فیلم سینمایی با حضور کارگردانان و منتقدان سینما به نقد فیلم سینمایی میپرداخت و با اتمام برنامه فقط فیلمهای سینمایی هر جمعه شب روی آنتن رفت.
بنابر همین پیشنهاد هم به تازگی قرار شده جیرانی در ایام جشنواره فیلم فجر اجرای «سینما یک» را بهصورت هر شبی برعهده داشته باشد و بعد از آن هم بهصورت هفتگی و به روال سابقِ این برنامه، اجرای آن را ادامه دهد؛ پیشنهادی که هنوز توافق نهایی بر سر آن حاصل نشده و باید دید آیا فریدون جیرانی با مسئولان شبکه اول برسر خانهتکانی در این برنامه سینمایی به توافق خواهد رسید؟»
پس از انتشار این خبر، فریدون جیرانی واکنش نشان داد:
فریدون جیرانی کارگردان سینما و تلویزیون نوشت: «دوستانی که میخواستند اسپانسر یک برنامه سینمایی با من باشند، تماس گرفتند و قراری گذاشتیم. در این قرار آنها هدفشان را از اجرای این برنامه گفتند که بیشتر جنبه فرهنگی برایشان مهم بود.
در این قرار صحبت اجرا در شبکه یک به میان آمد که آقای شکیبانیا سردبیر سابق «مجله ۲۴» که از تهیهکنندگان آن شبکه بود، پیشنهاد داده بود برنامه را در شبکه یک اجرا کنیم. من مدیر محترم شبکه یک را از شبکه سه و بعد پنج میشناختم برای ساخت سریال «پاییز تنهایی» با ایشان در شبکه پنج ملاقات داشتم و برای ایشان به خاطر سواد و شرافت کاری احترام زیادی قائل بودم و هستم.
با آقای شکیبانیا در شبکه یک برای ساخت این برنامه در دفترشان گفتگو کردم؛ گفتوگویی کوتاه دربارهی شیوهی تحلیلی برنامه؛ همین گفتوگو تنها صحبت ما درباره برنامه بود بدون رسیدن به نتیجهی مشخص که نتیجه منوط به مذاکرات بعدی ایشان شد؛ بنابراین نه تلویزیون به من پیشنهاد برنامه داده و نه برنامهای تصویب شده است. فقط حرف زدیم، همین.»
به تازگی اخباری غیررسمی از اجرای فریدون جیرانی در شبکه یک برای برنامهی سینمایی منتشر شده است.
رقیبان تازه از راه میرسند
غیر از پوستاندازی برنامههای سابق شبکههای یک و سه، شنیدهها حکایت از آن دارد که شبکه دو هم قصد دارد با همراهی مجدد حامد عنقا برنامه «سینما دو» را برای ایام جشنواره آماده پخش کند. برنامهای که در صورت توافق نهایی تیم تولید با مدیران شبکه، پس از پخش هرشبی در ایام جشنواره، در طول سال نیز به صورت هفتگی روی آنتن خواهد رفت.
عنقا در جشنواره سیوششم فیلم فجر هم برنامه «سینما دو» را روی آنتن داشت که اظهارات منتقد این برنامه درباره برخی فیلمهای جشنواره، حاشیههایی را به همراه داشت و استمرار پخش برنامه را با دستاندازهایی مواجه کرد.
از برنامههای سینمایی شبکه چهار هم دو برنامه «شبهای سینما» و «سینماگرام» جزو گزینههایی هستند که احتمالا همزمان با ایام جشنواره فجر، از قالب هفتگی خارج شده و بهصورت ویژه به این رویداد خواهند پرداخت. حضور مسعود فراستی در «شبهای سینما» و محوریت شاهرخ دولکو از منتقدان سینمایی و عضو هیأت انتخاب جشنواره سیوهفتم فیلم فجر در برنامه «سینماگرام» از جذابیتهای این برنامهها برای علاقمندان سینما میتواند محسوب شود.
اما کنجکاویبرانگیزترین حضور را احتمالا بهروز افخمی در شبکه پنج خواهد داشت. مجری و سردبیر برنامه «هفت» که بهرغم اعلام رسمی مدیر شبکه سه سیما برای حضور مجددش در قاب برنامه «هفت» ترجیح داد بخت خود را در شبکه پنج و در فضایی متفاوت از «هفت» بیازماید. «نقد سینما» عنوان برنامهای است که قرار است بهروز افخمی همراه با میلاد دخانچی و امید روحانی روی آنتن شبکه پنج ببرد تا امسال ترکیبی از برنامه های متنوع سینمایی را در شبکههای مختلف شاهد باشیم.
امسال شبکههای سیما منوی متنوعی را از برنامههای سینمایی پیش روی مخاطبان خود قرار میدهند که البته مشخص نیست چه کنداکتوری برای پخش این برنامهها در نظر گرفته خواهد شد تا بتوانند همه آنها به شکل مناسبی در معرض دید مخاطب قرار بگیرند.
این تعدد و تنوع به نفع دیده شدن بیشتر «سینما» در قاب «سیما» تمام میشود یا مصداق تراکم و کمیتی خواهد شد که خروجیاش قربانی شدن «کیفیت» است!؟ هنوز برای قضاوت زود است.
الهام غفوری: هنوز خبر جدی از تولید «پایتخت 6» نیست
تسنیم نوشت:
الهام غفوری با اشاره به اینکه اگر قرار باشد «پایتخت» جدیدی ساخته شود باید از همین الان برنامهریزی کنیم گفت: هنوز خبر جدی از تولید «پایتخت ۶» نیست.
الهام غفوری به این نکته اشاره کرد که هنوز خبر جدیدی از تولید سریال «پایتخت ۶» نیست. سوژه و داستان برای این سریال وجود دارد و اگر قرار بود عید نوروز پایتختی روی آنتن برود از همان روزی که فصل پنجم پایتخت تمام شد باید به این فکر میافتادند که ساخت پایتخت۶ کلید بخورد. ما مشکلی برای داستان و خلق موقعیت و سوژه ناب نداریم. فقط جدیشدن تولید منوط به بستهشدن قرارداد است تا ما بتوانیم بازیگران را گرد هم بیاوریم.
وی افزود: هر موقع قرارداد بسته شد آن موقع میتوانیم بگوییم «پایتخت ۶» آغاز شده و تا زمانیکه هیچ قراردادی نداشته باشیم و بازیگران گردهم نیایند، نویسنده هم نمیداند باید برای کدام بازیگر، بنویسد و موقعیت خلق کند. چون «پایتخت» سریالی مثل سریالهای دیگر نیست که کار نگارش داستان انجام شود و به دنبال بازیگر باشیم. یکسری بازیگرانی در «پایتخت» هستند که حذفشدنی نیستند. مثلاً ما ارسطو را نمیتوانیم حذف کنیم یا دوقلوها را! باید بازیگران را جمع کنیم و دوباره موقعیتها و سوژهها کنار هم قرار میگیرند.
غفوری درباره اینکه آیا «پایتخت» جدید دوباره در همان "علیآباد" و با همان شرایط ادامه پیدا میکند، گفت: نمیدانم قصه سرمنزل قطعیاش چه شکل و قوارهای خواهد داشت. چرا که ما در پایتخت بارها و بارها نیازمند جمع شدن همه تیم و شرایط جدی تولید بودهایم و بعد درباره موقعیتها به یک اجماعی رسیدهایم. مثلاً یادم میآید مهران احمدی نمیتوانست در فصل سوم پایتخت حضور پیدا کند و ما مجبور شدیم داستان را تغییر دهیم. یا احمد مهرانفر در سریال «شاهگوش» حضور پیدا کرد و ما قصه را بارها و بارها تغییر دادیم. حالا هم برای تثبیت طرح قصهمان باید منتظر باشیم قرارداد بسته شود و شرایط فصل جدید را به قطعیت برسانیم آنوقت بازیگران و سوژهها نهایی میشوند و میگوییم که فصل جدید «پایتخت» با چه شرایطی کار میشود. ما باید به این بازیگران پیشپرداخت و قراردادی بدهیم تا آنها در خدمت «پایتخت» باشند. الان بخواهیم «پایتخت ۶» را بسازیم بایستی از الان برنامهریزی کنیم. مثلاً میخواستیم برای عید امسال بسازیم بایستی بلافاصله بعد از پایتخت ۵ قرارداد بسته میشد. علت آن جمع شدن بچهها سر کار است. نویسنده هم درگیر همین شرایط است.
وی با اشاره به ساخت «خوابزده» در شبکه نمایش خانگی، خاطرنشان کرد: این را هم بدانید که هنوز خبری از ساخت فصل جدید این مجموعه نیست، چرا که سیروس مقدم درگیر ساخت سریال «خواب زده» هستند. این مجموعه «خوابزده» با داستانی در ژانر وحشت دنبال میشود. قصه آن را سعید نعمتالله به نگارش در آورده و بازیگرانی همچون علیرضا شجاع نوری، لادن مستوفی و ریحانه پارسا جلوی دوربین رفتهاند.
چرا با وجود افزایش بودجه صدا و سیما، اسپانسرها و تبلیغات دست از سر تلویزیون بر نمی دارد؟!
ایسنا نوشت:
به اعتقاد برخی از کارشناسان افزایش حجم تبلیغات و برنامههای اسپانسر محور در تلویزیون بر فرهنگ عمومی تاثیر داشته و میتواند اثر مخربی را در جامعه ایجاد کند؛ این در حالی است که برخی هم معتقدند تبلیغات باعث درآمدزایی میشود و کیفیت تولیدات تلویزیونی را افزایش میدهد. اما باتوجه به اینکه بودجه سازمان صداوسیما در سال ۹۸ افزایش یافته، از مسؤولان انتظار میرود که راه حلی برای کاهش تبلیغات و برنامههای اسپانسر محور پیدا کنند.
بودجه سازمان صداوسیما در سال ۹۸، حدود یک هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان اعلام شده که از افزایش حدود ۲۰۰ میلیارد تومانی نسبت به سال قبل حکایت دارد؛ بر این اساس شاید این انتظار که صداوسیما حجم آگهیهای بازرگانی و تعداد برنامههای اسپانسرمحور بخصوص برنامههای کنکور که صدای خیلیها را درآورده کاهش دهد، چندان هم بیجا نباشد.
در گفتوگو با تعدادی از منتقدان و برنامهسازان، وضعیت تبلیغات تلویزیونی و تاثیر آن بر مخاطب را جویا شدیم.
تبلیغات تلویزیون بر فرهنگ عمومی اثر میگذارد
رضا درستکار، منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه محتوای این پیامهای بازرگانی بر اساس حقیقت زندگی ما نیستند، میگوید: این آگهیها زندگی ما را فراتر از آن چیزی که هست نشان میدهند و قرابت با واقعیت جامعه متوسط یا متوسط به پایین ندارند و بیشتر نمایانگر طبقه مرفه جامعه هستند؛ البته باید گفت که ذات تبلیغات بزرگنمایی است و به هر حال تبلیغاتی موثر است که رگ خواب تماشاگر را پیدا کند که ممکن است در محتوای این آگهیها باشد. مجموعه این موارد باعث ذائقهسازی، فرهنگ سازی و انتظار آفرینی میشود. شاید تبلیغات بر روی تقاضا برای مصرف زیاد هم دامن میزند.
درستکار معتقد است که اگر تبلیغات تلویزیون درست مدیریت نشود ممکن است روی جریان فرهنگ عمومی کشور اثر بگذارد و میگوید باید صداوسیما به سمت چابکسازی برود؛ به دلیل اینکه برنامههای سازمان بهروز نیست و با وضعیت جامعه مطابقت ندارد .
حسین فردرو، برنامهساز قدیمی تلویزیون هم میگوید: برای هر ثانیه تبلیغ مبالغ گرانی در همه جای دنیا پرداخت میشود و وقتی زمان آگهی بالا باشد به حد رپورتاژ آگهی میرسیم؛ متاسفانه این اتفاق چند معنا دارد؛ ابتدا اینکه بیننده کم شده و قیمت آگهی کاهش یافته که برای آگهیدهنده صرف میکند. همچنین پخش آگهیها هدف و جهتی برای تماشاگر ندارد. برای صداوسیما نیز اهمیتی ندارد که مخاطبان خود را از دست بدهد و برنامهریزی برای کار خود ندارد.
از کاهش آگهیهای بازرگانی خوشحال نشوید!
شاهین امین، منتقد سینما و تلویزیون هم در این راستا بیان میکند که تبلیغات تلویزیون زیاد نیست و به دلیل وضعیت بد اقتصادی نسبت به قبل کمتر شده است. همچنین او معتقد است که در حال حاضر تبلیغاتی از تلویزیون پخش میشود که مناسب شبکههای ملی نیست. این تبلیغات نشان میدهد که تلویزیون به دلیل مشکلات مالی، تعرفههای خود را پایین آورده است.
این منتقد با بیان اینکه آگهی برای هر رسانهای لازم است و اگر نباشد چرخ آن رسانه نمیچرخد، تصریح میکند: ما نباید از کمبود آگهیها خوشحال شویم به دلیل اینکه شرایط اقتصادی بد است و باعث میشود رسانهای مانند صدا و سیما در امور تولیدات و هزینه گرفتاری پیدا کند چون سازمان سنگینی است، درآمد آن کاهش مییابد و تولیدات ضعیفتر از حال حاضر خواهد شد.
امین میگوید که هیچ شبکهای در دنیا به اندازه سازمان صداوسیما نیروی حقوق بگیر ندارند. همچنین بسیاری از نیروهای کارمند صداوسیما که حقوق بگیر هستند، نیروی اداریاند و نه نیروی تولیدی. این نسبت وحشتناک است و در رسانه یک آفت محسوب میشود. بودجههای صدا وسیما را بیشتر هزینههای جاری آن میبلعد تا تولیدی؛ البته در کنار این مسائل هزینه تولید هم در صداوسیما به نسبت خروجی آن بالاست که خود سازمان باید دلیل آن را پیدا کند.
هزینه صداوسیما صرف دستمزد نیروی انسانی اداری میشود
امیرحسین آذر، تهیه کننده تلویزیون هم معتقد است که این مساله که آگهی بازرگانی نباشد یا کمتر باشد در این بازه زمانی و وضعیت اقتصادی، خوب نیست.
او نیز تاکید میکند که بیشترین هزینه صداوسیما صرف حقوق و دستمزد نیروی انسانی اداری میشود؛ در حالی که صداوسیما سازمانی فرهنگی و هنری و هدف آن، تولید برنامه و محتوا برای مخاطبان است.
این برنامهساز میگوید که نیروی انسانی به خصوص در قسمت اداری صداوسیما را باید با آموزش کوتاه مدت تخصصیتر کنند.
اسپانسرها انگار کل برنامه را خریدهاند
محمود سلامیان، برنامهساز کودک و نوجوان معتقد است که بیشترین آسیب تبلیغات تلویزیون بر روی مخاطب کودک است و اثرات آن میتواند مخرب باشد. همچنین شبکهای که برای کودکان است یا باکس برنامه کودک دارد باید پخش پیامهای بازرگانی و اسپانسر گرفتن را به صفر برساند.
این تهیهکننده برنامههای کودک و نوجوان در ادامه با انتقاد از اسپانسر برنامههای تلویزیونی میگوید: اگر اسپانسر پول تبلیغ یک محصول را در یک برنامه تلویزیونی بدهد انگار کل برنامه را خریده و همه کار انجام میدهد. در واقع اسپانسر برای تبلیغات محصول خود از همه اجزای برنامه استفاده میکند و حتی به دلیل استفاده از کاراکتر عروسکی محبوب برنامه، از کودک سوء استفاده خواهد شد. زیرا به مخاطب خود میگوید که یک محصول خاص را بخرد و به شماره که در اختیار قرار میدهد، زنگ بزند.
سلامیان راه حل این مساله را دست ریاست سازمان صداوسیما میداند و معتقد است که صداوسیما باید برنامه مالی داشته باشد زیرا یکی از مهمترین سازمانهایی است که بودجه را میبلعد. او یکی از راههای کاهش تبلیغات را کوچک شدن سازمان و مدیریت مالی میداند.
تجارت در صداوسیما، فرهنگ و هنر را به دست فراموشی میسپارد
جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون درباره افزایش تبلیغات تلویزیونی و برنامههای اسپانسرمحور بر این باور است که با ورود پول و تجارت به صداوسیما، فرهنگ و هنر در این رسانه رو به فراموشی رفته است.
او با بیان اینکه «به دلیل ضعف مالی و نبود حرفهایها، اسپانسرها یکهتاز تلویزیون شدهاند»، ادامه میدهد: حضور اسپانسرها و نوع برنامهسازیها و سیاستگذاریهای کلی صداوسیما سبب شده که دیگر این رسانه برای ادامه حیات و تامین منابع مادی خود به تکیههای ملی و دولتی بسنده نکند. در واقع میتوان گفت که پول و تجارت جایگزین فرهنگ، باورها و ارزشها شده و به همین خاطر هم تلویزیون امروز ایران به تلویزیونی انحصاری و اسپانسری تبدیل شده است.
همچنین آذین معتقد است که افزایش تبلیغات تبعات زیادی در تلویزیون به دنبال داشته است که میتوان به کاهش سطح کیفی برنامهها و آثار نمایشی، افزایش چالشهای مدیران این سازمان و کاهش ارتباط سالم مخاطب با برنامههای تلویزیونی اشاره کرد.
آنتنفروشی زیبنده رسانه ملی نیست
در همین راستا، محمدرضا خوشرو ـ پژوهشگر و کارشناس رسانه ـ با تاکید بر اینکه رسانهها نباید از صاحبان سرمایه متاثر شوند، میگوید: آنتنفروشی اصلا زیبنده رسانه حاکمیتی جمهوری اسلامی نیست. به طور کلی تاثیرپذیری رسانهها از صاحبان سرمایه اتفاق بسیار ناگواری است که از قدیم در دنیا مطرح بوده و همچنان نیز ادامه دارد و امروز هم در رسانه حکومتی کشورمان شاهد آن هستیم.
این پژوهشگر رسانه ادامه میدهد: آنتن تلویزیون تنها منحصر به افراد متمول نیست و این برنامهها در سراسرکشور و در تمام روستاها قابل رویت است. در این شرایط برخی برنامههای تلویزیون مباحث آموزشی را ناقص مطرح میکنند و دانشآموزان را برای تکمیل اطلاعات بیشتر به کتابهای آموزشی حامی برنامه ارجاع میدهند و که برخی از اقشار جامعه امکان خرید آنها را ندارند.
خوشرو با بیان اینکه «این رویکرد رسانه ملی ترویج بیعدالتی است»، میگوید: بنابراین رقابت ناعادلانهای میان مخاطبان این برنامهها و دانشآموزانی که برای کنکور درس میخوانند، ایجاد میشود. هر چند که اخیرا برخی مراجع در این زمینه به سازمان صداوسیما تذکر دادهاند و معاون سیما نیز دستور داد که این جور تبلیغات باید به ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.
حذف فردوسی پور و نود، این بار با آمار و ارقام!!
دنیایاقتصاد نوشت :
مرکز افکارسنجی صداوسیما چندروز پیش یک نظرسنجی با نمونه آماری ۴۰۴ نفر از افراد ۱۵ سال و بالاتر ساکن شهر تهران به انجام رسانده که نتایج آن قابلتامل است.
در این نظرسنجی که البته جامعه آماری بزرگی ندارد، ۷۸ درصد از پاسخگویان، بیننده حداقل یکی از برنامههای شاخص شبکههای سیما بودهاند. براساس جنسیت، بانوان ۸۱ درصد و آقایان ۷۵ درصد، بیننده این برنامهها بودهاند. همچنین در میان گروههای سنی و تحصیلی، نوجوانان ۸۷درصد و افراد با تحصیلات راهنمایی و دبیرستان ۹۵ درصد بیشتر از سایر گروهها بیننده برنامههای سیما بودهاند.
نکته قابل تامل این نظرسنجی به جایگاه عادل فردوسیپور و برنامه «نود» برمیگردد که به نظر میرسد اختلافات اخیر این مجری با مدیر شبکه سه و خانهنشینی او در روزهایی که مسابقات جامملتهای آسیا برگزار میشود بیتاثیر نباشد. براساس این نظرسنجی، مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار با ۴۹ درصد بیننده و برنامههای «حالاخورشید» با اجرای رضا رشیدپور با ۳۹ درصد، «نود» با اجرای عادل فردوسیپور با ۳۸ درصد از شبکه سه و به «خانه برمیگردیم» با ۳۱ درصد در رتبههای بعدی این نظر سنجی قرار دارند و به این ترتیب، فردوسیپور که در بدترین شرایط در رده دوم قرار میگرفت، این بار در جایگاه سوم قرار گرفته است. هرچند همان گونه که در ردهبندی مشخص است، اختلاف اندکی میان رده دوم و سوم قرار دارد، در گذشته شرایط به گونه دیگری بود، به گونهای که برای دورهای طولانی نود با اختلاف چشمگیری در صدر پرمخاطبترین برنامههای تلویزیون قرار داشت. در همین رابطه سایت تابناک در گزارشی نوشته است مسابقه «برنده باش» یک «بازی پول» است و یک کپی از مدلی به حساب میآید که در دیگر کشورها اجرا شده است.
بر این اساس میتوان گفت فاصله «برنده باش» با ردههای دوم و سوم این نظرسنجی بیش از آنکه به جذابیت این برنامه بازگردد به افول دیگر برنامهها به ویژه «نود» بازمیگردد. اکنون این پرسش مطرح است که چه اتفاقی باعث شده شاهد این تغییر چشمگیر باشیم و محمدرضا گلزار جای عادل فردوسیپور را بگیرد؟ محمدحسین میثاقی با دعوت فردوسیپور به تلویزیون رفت و سالها با او همکار بود اما شرایط به گونهای پیش رفت که مسوولان شبکه سه تصمیم گرفتند به او برنامه مجزایی بدهند و این مجری «فوتبال برتر» را با محوریت لیگ برتر روی آنتن فرستاد. در گذشته برنامههای پخش زنده فوتبال روی بازی متمرکز بود اما میثاقی در این برنامه بخشهای مهمی از حواشی و سوژهها را مورد توجه قرار میدهد که دست برنامه «نود» را خالی میکند. به نظر میرسد مدیران تلویزیون در یک حرکت هماهنگ پروژه عبور از فردوسیپور را کلید زدهاند و این مساله همزمان با مسابقات جامملتهای آسیا به شکل جدیتری در حال اجرا است. البته اجرای گزارشگران تلویزیون در این روزها با انتقادهای فراوانی همراه بوده است و منتقدان بسیاری از جای خالی فردوسیپور در این روزها انتقاد و اعتراضشان را در شبکههای مجازی مطرح کردهاند. با این حال سرنوشت یکی از مهمترین و پولسازترین برنامههای تلویزیون مشخص نیست و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد و مدیران سیما به افکار عمومی چه پاسخی خواهند داد سوالی است نامشخص.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
از قدیم گفتن دوری و دوستی
قاعدتا هر برنامه ساز و مجری دوست دارد مدتی خودش را دور کند و سپس با طرح جدیدی وارد شود این به برنامه و مجری قدرت داده و باعث افزایش محبوبیتش خواهد شد. فردوسی پور به هیچ عنوان حذف نمی شود تحت هر شرایطی چرا که باعث افزایش محبوبیتش خواهد شد.
البته بنده بیشتر مشتاقم که ایشان برنامه جداگانه و مستقل خود ؛نظیر سال پیش در شبکه اجتماعی در دست بگیرند ...
بعید میدانم که آقای جیرانی گزینه مناسبی برای اجرای یک برنامه سینمایی ؛در حین حضور فیلمشان "آشفتگهگی" در جشنواره و توزیع سریالشان " نهنگ آبی" ، باشند