به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
کامبوزیا پرتوی تمام تلاشش را برای ساخت فیلمی متفاوت و آبرومند غیر شهری کرده و از این حیث کامیون نگاه مستقلی به ماجرای داعش و حضورشان در نزدیکی مرزهای غربی دارد اما برای رکورددار سیمرغ بلورین فیلمنامه جشنواره فجر و یکی از کارگردانانی که فیلمنامه را جدی، تخصصی و حرفهای دنبال میکند؛ خیلی عجیب است که قصه آخرین فیلمش؛ کامیون تا یک سوم زمان فیلم هنوز راه نیفتاده؛ (شما بخوانید شروع نشده).
طرح کلی فیلمنامه فیلم قدیمی و کهنه و ترکیبی از ایده سریال پایتخت (که طرح اولیهاش مربوط به تورج اصلانی بود) و سفری اودیسه وار از مرزهای غربی تا پایتخت و خیابانهای شلوغ و مشکلات و معضلاتش است؛ در این میان اما آنچه آزاردهنده و حوصله سر بر است؛ تکرار مکررات جستوجوی راننده و زن جوان کرد همراه نوزادش و برادر شوهر نوجوان برای یافتن شوهری بیخیال و بیتوجه است که حتی شماره موبایلش را از زنی که عاشقانه پیگیرش است؛ دریغ کرده و حتی پس از هجده ماه یک تماس هم با نوعروس جوان و زیبایش نگرفته؛ دراینبین اما آنچه این فیلم سخت و جادهای را از جذابیت و نفس میاندازد؛ حضور چندباره تیپها و آدمها و لوکیشنهای بیتاثیر مانند؛ شخصیت نیکی کریمی در نقش خودش (با آن لحن و دیالوگ عجیب در مورد داعشیها و ایزدیها)؛ تیپ جگرکی رقاص و پسر چاق و بیخاصیت و زن خشن و بیرحم که میخواهد کودک را به گروگان بگیرد با بازی شایسته ایرانی و میوهفروش و بقال و مصالحفروش و قسعلیهذاست...
فیلم سینمایی کامیون به کارگردانی کامبوزیا پرتوی
باوجود تجربه موفق پرتوی در فیلمهای پیشین و بازی گرفتن از بسیاری از کودکان و نا بازیگران در فیلمهای ماندگاری چون «بازی بزرگان» و «کافه ترانزیت»؛ در «کامیون»؛ انتخاب و حضور بازیگران نقشهای مکمل و فرعی (خصوصا زن جوان با بینی و صورتی امروزی نه بکر و طبیعی) سمپات و باورپذیر نیست (و با بستن روسری بر روی دهان و بینی هم نجات پیدا نمیکند) وبه زعم نگارنده؛ بازی سعید آقاخانی نیز با همه احترام و تفاوت و زحمتی که برای ادای لهجههای مختلف کشیده، متاسفانه به دلیل وجود نداشتن لحظههای دراماتیک و سکانسهای پرتنش و موفق در سطح و تحمل یک گریم سنگین (با اجرای خوب بابک اسکندری) باقی میماند و حیف میشود.
در مورد تصاویر و فضاسازی بصری فیلم نیز؛ با توجه به استفاده کامیون از فضای جادهای و جغرافیای مرزی و کوهستانی کردستان و برفی؛ در یکسوم شروع به نظر میرسد که انتظار بیشتری از فیلمبرداری چون تورج اصلانی که تجربههای گوناگونی ازایندست داشته و پیشازاین بهاندازه کافی جسارتش را ثایت کرده میتوان داشت که بهنوبه خود عقیم باقیمانده است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.