به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
«گشت2» تکرار همان گشت ارشاد است. هرچند درابتدا به نظر میرسد با ادامه قصه سه شخصیت اصلی مواجه هستیم و قرار است اتفاقات تازهای را شاهد باشیم، اما دوباره با همان فرمول قبلی مواجه میشویم؛ جمع شدن آنها در یک ساختمان متروکه برای زندگی جدید و باز هم به طور اتفاقی چند دختر جوان خوش بر و رو و تنهای مظلوم رنجدیده در همسایگی آنها زندگی می کنند که نیاز به کمک دارند. باقی ماجرا هم که معلوم است. رابین هودهای قصه برای حل مشکل مالی آنها عزمشان را جزم میکنند.
پرسه زدن آنها در شهر پس از آزاد شدن از زندان زمان زیادی از فیلم را به خود اختصاص میدهد. تلاشهای آنها برای کسب درآمد بینتیجه میماند و بعد به خلافکاری روی میآورند. موقعیتهایی که پتانسیل خنداندن بالایی دارند اما یکی پس از دیگری به هدر میروند. از ایفای نقش سیاهی لشکر تا نیروی ویژه شدن آنها صرفا تغییر فضاهاست که بدون هیچ خلاقیتی طی میشوند. سه خلافکار که اهل هرکاری هستند غیر از نامردی. از راه خلاف پول در می آورند و رابین هود بازی هم چاشنی کارشان است.
حمید فرخنژاد در فیلم گشت ارشاد 2
بنابراین باید گفت سعید سهیلی در همان کمدیهای بفروش هم به تکرار افتاده و هنوز نتوانسته از گشت ارشاد یک عبور کند. نشانه آن هم نمایش دو قسمت از فیلم قبلی در نسخه جدید است. شوخی معروف پرچم دشمن شورت ماست که طبعا تکرار چندبارهش دیگر تازگی مرتبه اول را ندارد و نمیخنداند و آن سخنرانی در پارک جمشیدیه. اکثر شوخیها هم به غیر از چند تکهپرانی به روز شدهی سیاسی مثل شخصیت ب.ز و اختلاس و دزدی میلیاردی و آب دریاچه ارومیه عینا همان شوخیهای قبلی است. این یک شکست واقعی برای فیلمنامهنویس است که تنها عنصر پیش برنده ماجراهای فیلمش قدرت ذهنی غیرمنطقی یکی از شخصیتها برای فهمیدن اتفاقات گذشته و تا حدی هم آینده است که در اثر ضربه به سر او به وجود آمده! ایدهای سردستیتر از سریالهای تلویزیون. به این ترتیب پایان داستان در انتقام از آقازاده مفسد بزرگ هم که میتوانست نقطه اوج باشد به سادهترین شکل ممکن طی میشود.
هرچند چنین فیلمهایی با این ساختار میتواند در میان خیل آثار کند، افسرده و بیرمق سینما فضا را تغییر دهد و وجود آنها لازم است. اما واقعا زیر لب ادا کردن فحشهای خانوادگی خ دار دیگر برای خنداندن مخاطب بیش از حد دستمالی شده و کهنه است. کاش یک طنزپرداز واقعی در کنار سهیلی برای نوشتن فیلمنامه قرار می گرفت تا جلوی این حجم لودگی را بگیرد و شاهد یک فیلم قوام یافتهتر بودیم.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]