به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
«آذر» روایت زنی است که میخواهد در اجتماع رشد کند، حصارهای ذهنی را بشکند و تجربههای جدید داشته باشد. کارگردان برای این مفهوم یکی از افراطیترین مصادیق ممکن را به کار برده است: «موتورسواری زنان!» موتور مسابقه برای علاقه و پیک موتوری برای کار، مسئلهای که در فیلم چندین بار مورد اعجاب و اعتراض مردان مختلفی قرار میگیرد؛ نگاهی که ناشی از تفکر سنتی و جامعه است. این مدل فکری در شخصیت عمو متبلور شده است، فردی که توانسته کار کردن زنان را بپذیرد، همانطور که دختر خودش کار میکند، اما نتوانسته جایگاه جدیدی که آذر برای یک زن تعریف کرده را بپذیرد.
نیکی کریمی در فیلم آذر
سبک زندگی مطلوب شخصیتها، همان تعریف طبقه متوسط غربی است. «دین» در فیلم، در به کار بستن چند اصطلاح خلاصه شده است؛ اصطلاحاتی که برآمده از عادت هستند. در اکثر آثار دین به مثابه «آویز روی دیوارِ» فیلم است. نگاه فیلمساز عبور از سنتهاست و در فیلم دین معادل سنت قرار گرفته و برخورد با آن از همان جنس است. در سکانس جشن تکلیف، تکلف را در جای جای جشن میبینیم. نگاه سرد آذر و دخترش بعد از این که میدانیم مکلف شده و روسری بر سر ندارد، از جلوههای دهنکجی فیلم به دینی است که آن را معادل سنت انگاشته.
همسر آذر او را درک میکند. همراه و پشتیبان اوست و شخصیت اجتماعی منحصر بهفرد آذر مدیون اوست. اما او تا چه اندازه میتواند خلاف جریان شنا کند؟ میبینیم که او هم در بزنگاه سست شده و حتی برای نجات خود حاضر به تن دادن به بدنامی آذر میشود. در این منطق چهرههای تاریک بازیگران در اکثر نماها قابل درک است و پایانی جز تاریکی مطلق هم نمیتوان برای آن متصور شد.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]