به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
حمید نعمت اللهسینما را خوب می شناسد و میداند که باید چگونه با مخاطب ارتباط برقرار کند.او دراین فیلم با بهره گیری از عناصر مختلف و متنوع چون فیلمنامه قوی،بازیگران توانمند،فیلمبرداری و تدوین درخشان،چهره پردازی و گریم ارزشمند،صحنه پردازی خوب،استفاده از نمادها و در نهایت موسیقی خوب توانسته بود به یکی از موضوعات فعلی جامعه ایرانی بپردازد.
طلاق،بی پناهی،بیکاری،بی عشقی و پناه آوردن به دیگران و….شاید موضوع تازه ای نباشداما اینکه فیلمسازی بتواند از آن فیلمی تاثیر گذار بسازد حرف دیگری است.
شاید بتوان فیلم را به دو بخش تقسیم کرد.بخش اول آن از طلاق مینا و رها شدن او در جامعه شروع می شود.با یافتن شغلی کاذب به دامان مردی می افتد که ظاهری موجه دارد و خلاء های روحی و روانی او را پر می کند.ولی در نهایت مینا متوجه خیانت مرد می شود.
این بخش به یکی از سکانسهای بی نظیر فیلم ختم می شود.سکانسی با بازی خیره کننده لیلا حاتمی با نمادی از گربه ای که در آغوش دارد.موسیقی این سکانس با شعری از حسین منزوی با صدای فریاد گونه همایون شجریان پیوند می خورد و دردی بی پایان را فریاد میزند……یک نفر داره جار می زنه جار……آی غمی که مثل یک بختک شده ای آوار از گلوی من دستاتو بردار……..
این سکانس می توانست سکانس پایانی فیلم باشد.پایانی باز برای قصه ای که غصه اش پایانی ندارد.
تا اینجای کار هم، بازی خیره کننده لیلا حاتمی روند قصه و موسیقی و…می توانست تضمین کننده نگاه ویژه داوران و مردم و ضمانت چند جایزه باشد.
لیلا حاتمی در فیلم رگ خواب
اما فیلمساز به این بسنده نمی کند.در بخش دوم فیلم تلاش بر این دارد که سرنوشت زن را مشخص کند.پی در پی به تعریف نما دهای از قبل مشخص شده می پردازد.سپس شخصیت واقعی کامران(کورش تهامی)را افشا میکند.
زن حامله در خیابان رها می شود،سقط جنین میکند،به گرم خانه شهرداری برده می شود،پدری که او را طرد کرده مریض شده و می میرد و….
لیلا حاتمی (مینا) که از ابتدای فیلم از طریق تک گویی درونی(نریشن) قصه اش را با پدرش مطرح می کند در چهلمین روز فوت پدرش بر سر مزار او قول می دهد که شخصیتش عوض شده و روی پای خود خواهد ایستاد.این سکانس هم به صدای همایون شجریان با شعری از مولانا پیوند می خورد:
ماییم و موج سودا ‘شب تا به روز تنها
خواهی بیا ببخشا،خواهی برو جفا کن
بخش دوم فیلم اگر هم نمی بود و فیلمساز به مخاطبش اطمینان میکرد که پیام او را درک کرده ،شاید بهتر بود.
لیلا حاتمی در فیلم رگ خواب
به هر حال استفاده و بهره گیری فیلمساز از موسیقی در بسیاری از سکانسها خصوصا سکانسی که نمی توانست از تصویر و کلام بهره ببرد عالی و خیره کنند بود.(صحنه نواختن تنبک توسط کامران).
موسیقی نیمه اول با شعر حسن منزوی و پایان فیلم با شعر مولانا نیز تاثیر خود را بر مخاطب گذاشت.
بازی لیلا حاتمی در این فیلم در نقشی چند لایه بسیار درخشان بود که ضمن تثبیت او به عنوان یک بازیگر قدرتمند امید آن میرود که نوید سیمرغ به همراه داشته باشد.
توانمندیهای کورش تهامی به مدد تلاش شخصی و کارگردانی کار بلد، نمود بیشتری پیدا کرد.
گریم و چهره پردازی رگ خواب قابل توجه و تامل بود.
ریتم فیلم مناسب و تدوین و فیلمبرداری ارزشمند می نمود.
در یک کلام رگ خواب یکی از دیدنی های جشنواره امسال است و نوید نگاههای ویژه ای را به تک تک عواملش می دهد.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]