به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
«مادر قلب اتمی» علی احمدزاده به راستی که یک غافلگیری اساسی است. این فیلمی است که تمام قد پتانسیل به چالش کشیدن رویههای صلب فیلمسازی در جریان اصلی سینمای ایران را دارد. هم در محتوای بی معنا و البته هنجارشکناش و هم در فرم روایی جاه طلبش که مرزی است معلق مابین یک جهان رئال و سورئال.
ترانه علیدوستی و محمدرضا گلزار در فیلم مادر قلب اتمی
برخلاف پاره ای از انتقادات مطرح شده درباب آشفتگی ساختاری در فیلمنامهی فیلم به نظر می رسد که شیوهی روایی خاص فیلمساز این مشکل را تا حدودی حل کرده است. به واقع فیلم احمدزاده با انتخاب تکنیک نریشن و صدای راوی روی تصویر از همان ابتدا تکلیف ما را با جهانی که داستان فیلمش در آن روایت میشود، روشن میسازد. صدایی که سراسیمه نیمهی به ظاهر رئال فیلم را از همان آغاز به جهانی سورئال پرتاب میکند. راویای که با آغاز فیلم ادعا می کند کاراکترهای حاضر در فیلم فیگورهای متفاوتی از او در داخل شهر هستند. کسانی که هر شب در شهر پرسه میزنند و به طور اتفاقی با همدیگر برمیخورند. اتفاقا با همین تمهید تکنیکی هم هست که بحث حضور پررنگ عنصر تصادف در درون پیرنگ اصلی فیلم (البته اگر برای چنین فیلمی بتوان پیرنگی را تعریف کرد و تشخیص داد) توجیه و منطقی جلوه میکند. هر چند که بدیهی است منطق جایی در مناسبات حاکم بر فضای روایی فیلم احمدزاده ندارد.
پگاه آهنگرانی و مهرداد صدیقیان در فیلم مادر قلب اتمی
فیلم احمدزاده با بازگشت دو دختر مسیحی از یک میهمانی شبانه آغاز میشود. آنها به وضوح مست و عقل باخته به نظر میرسند و در طول مسیر بازگشت چرند و جفنگ میگویند. در ادامه آنها به طور اتفاقی به کامی(یکی از دوستان مشترکشان) برمیخورند که عادت به پیاده روی در شب دارد. کامی سوار ماشین آنها می شود و اینگونه جفنگیات ادامه پیدا می کند. بعد از مدتی ماشین آنها با ماشین یک مرد میانسال برخورد میکند و اینجاست که کاراکتر محمدرضا گلزار(که آشکارا راوی اصلی فیلم است) وارد داستان فیلم می شود. او (بدون آنکه ببینیم) خسارت ماشین مرد میانسال را تقبل می کند و برای اینکه بتواند پول خود را از دختران جوان پس بگیرد، با آنها همسفر میگردد ...
ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی در فیلم مادر قلب اتمی
«مادر قلب اتمی» آشکارا یکی سینمای پست مدرن است. فیلم البته سعی نمی کند که گریزی از این صورت وضعیت داشته باشد. همان طوری که اشاره شد موتور متحرک داستان فیلم عنصر تصادف است. فیلم همچنین هیچ منطق رواییای نیز ندارد. دیالوگهای فیلم نیز مشخصا برای چنین صورت وضعیت اگزوتیکی نگاشته شدهاند. آنها کاملاً بی معنا، اغراق شده، هنجارشکن، مضحک و بی ربط هستند. این به واقع وضعیتی هم هست که تا به انتهای فیلم ادامه پیدا میکند. و در نهایت به سکانس مهیج، پرتنش و پرتعلیق پایانی فیلم وصل میشود. اما مهمتر از این مشخصهها آنچه بیش از همه «مادر قلب اتمی» را بدل به یک تجربهی جسور و به یادماندنی در سینمای ایران میکند، اصرار فیلمساز به شکستن کثیری از هنجارهای تماتیک و فرمال است. فیلمی که به واقع به دلیل گسست از یک قسم از قالب عقلانی که بیشتر ماهیتی ژنریک دارد، مورد توجه است. فیلم به واقع با توجه به حال و هوای مالیخولیاییاش نمی تواند که در درون الگوهای تثبیتشدهی ژنریک جای بگیرد. یعنی ویژگی اصلی سینمایی که به پیروی بیمارگونه از چنین الگوهایی اصرار دارد. و این تعریف درستی است از سینمای محافظه کار ایران.
ترانه علیدوستی در فیلم مادر قلب اتمی
در هر صورت به نظر می رسد که با تولد سینمایی جدید در درون جریان اصلی سینمای ایران طرف هستیم. سینمایی که با توجه به پتانسیلهای بالقوهاش می تواند در قامت یک سینمای آلترناتیو بسیار موثر ظاهر شود. این به واقع تعریف حقیقی سینمای آلترناتیو نیز هست. سینمایی که لااقل می تواند بر روی پردهی سینماها اکران شود تا همگی شاهد رقابت فرهنگی آن با سینمای جریان اصلی شوند.
ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی در فیلم مادر قلب اتمی
«مادر قلب اتمی» بی شک بهترین حضور سینمایی محمدرضا گلزار است. او اوج دستنیافتنی فیلم علی احمدزاده است. مسلط، ترسناک، بامزه و مستعد. باعث خوشحالیست که فیلم پس از اکران اثر مبتذلی چون «سلام بمبئی» به روی پردهی سینماها آمده است!
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.
خودشونو در غالب یک بی عقل در آوردن که شبانه مست با دوست بی عقل تر از خودش شروع میکنن به مضخرف گویی
اما با توجه به داستانی که در نقد ها از فیلم میخونم میتونم بگم که داستان فیلم یه جورایی مثل ساخته قبلی علی احمدزاده، مهمونی کامی...
همونطور که گفتم این فیلم رو هنوز ندیدم اما درباره مهمونی کامی باید بگم مزخرف تر، پوچ تر و بی مایه تر از این فیلم هیچ جای کره زمین پیدا نمیکنید...
برای همینه که چند سالی توقیف بود و بعد از اونم نسخه بدون سانسورش با اقدام سازنده و به صورت غیرقانونی پخش شد...
ناراحتم که چرا وقتم رو صرف یه همچنین فیلمی کردم...
و تعجب میکنم که چرا باید چنین فیلم نامه هایی نوشته بشن و یا چنین بازیگرانی از جمله پگاه آهنگرانی و مینا ساداتی توش بازی کنن