به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم کارگر ساده نیازمندیم در فضایی تلخ و جدی اتفاق میافتد.فیلم جدید منوچهر هادی را میتوان فیلمی خوش ساخت دانست که ترکیبی از کارگردانی حساب شده، بازی های قابل قبول و فیلمنامه منسجم است.این فیلم که از شخصیت ها و کاراکترهای متعددی تشکیل شده یکی از نقاط قوتش را در انسجام شخصیت های داستانی نشان می دهد که جدا از حضور فیزیکی در داستان، از کاراکتر جلوتر رفته و کنش ها و انگیزه هایشان به فیلم و پیرنگ هایش جهت می دهد.داستان هم زمان دو روایت را به طور موازی دنبال می کند. روایت نخست شرح زندگی خانوادهای جنوبی است که برای کار به تهران مهاجرت کردهاند.
سحر قریشی در فیلم سینمایی کارگر ساده نیازمندیم
همانطور که اشاره شد،فیلم در فضایی تلخ رخ میدهد.تلخی که در رفتار، گفتار و تصمیم های شخصیت های فیلم دیده می شود ناشی از فقر اجتماعی است که در طبقه فرو دست جامعه در لباس اقتصاد و معاش و در طبقه صاحب کار و متمول در جامه فرهنگ و ایمان بروز می یابد. شخصیت ها به دنبال حذف یکدیگر هستند و سازش آن ها نیز تنها از دریچه ریا، فریبکاری و دغل بازی است تا منفعتی را نصیبشان کند.
یکتا ناصر در فیلم سینمایی کارگر ساده نیازمندیم
در این بخش از نقد فیلم کارگرساده نیازمندیم ،به بررسی کیفیت فیلمنامه و داستان آن میپردازیم.داستان فیلم از دومسیر شروع میشود.مسیر اول شمال شرح زندگی خانوادهای جنوبی است که برای کار به تهران مهاجرت کردهاند. رحمت (مهران احمدی) که پدر خانواده است یک مغازه فلافل فروشی در جنوب شهر تهران دارد و بهسختی در تلاش است تا اقتصاد خانوادهاش را تأمین کند. او برای گسترش کسبوکار مقداری پول نزول کرده تا مغازهی کناری را بخرد اما با بالا کشیدن قیمت زمین صاحب مغازه زیر قول و قرارهای خود زده است.
مسیردیگر قصه از شخصیت جهان با بازی آتیلا پسیانی آغاز میشود که میفهمیم همان نزولخور درگیر در قصهی نخست یعنی رحمت است. گذشته از این دو نفر، سه جوان مهاجر که از کارگرهای جهان و رحمت هستند در جریان کشمکشهای این دو نفر وارد قصه میشوند و هرکدام گرههایی را در طول فیلم ایجاد میکنند که بر پیشروی داستان و ریتم هیجانی فیلم تأثیر میگذارند.
بهرام افشاری در فیلم سینمایی کارگر ساده نیازمندیم
در این قسمت از نقد فیلم کارگر ساده نیازمندیم به بررسی اجزای فیلمنامه میپردازیم.فیلمنامه کارگر ساده نیازمندیم را میتوان از جهات داستانی قابل دفاع و مقبول دانست. فیلم به مرور زمان خسنهکننده نمیشود و ریتم سرحال و پرجنبوجوشی دارد. داستانهایی که با ورود هر شخصیت جدید روایت میشود، هیجان و اشتیاق بیننده را برای دیدن اتنهای فیلم بیشتر میکند.
سبکی که در داستانگویی فیلم کارگر ساده نیازمندیم مشاهده میشود باعث شده با یک پیرنگ اصلی و محوری مشخص سروکار نداشته باشیم. فیلم ابتدا بر کشمکش رحمت و جهان تکیه میکند. پس از آن رابطهی عاشقانه قدم و دختر رحمت محوریت پیدا میکند. در انتها پسر عموی قدم که ارشد نام دارد هم وارد ماجرا میشود تا گره ای دیگر به فیلم اضافه کند. ریتم تند فیلم اگرچه باعث تعلیق و التهاب شخصیتها شده است،اما فرصت شخصیت پردازی و کاراکترسازی را محدود میکند. در این محدودیت است که فرق یک فیلمنامه ناب و کامل از یک فیلم معمولی تفکیک میشود.
آتیلا پسیانی در فیلم کارگر ساده نیازمندیم
خانوادهی رحمت غیراز چند سکانس اول که تقریباً قدرتمندانه و تأثیرگذار پرداخت میشوند، در طول فیلم کمرنگ شده و در ذهن مخاطب باقی نمیمانند. توجه به شخصیتهای دیگر و ماجراهای پیش آمده به واسطهی ورود آنها باعث میشود پیرنگ رابطه عاطفی بین قدم و دختر رحمت هم در حاشیه بماند و در انتها پیرنگ مرتبط با نورسته (سحر قریشی) و ارشد که میتوان آن را از میان برداشت بدون اینکه اتفاق جدیای رخ دهد.
مهران احمدی در فیلم سینمایی کارگر ساده نیازمندیم
در بخش آخر نقد فیلم کارگر ساده نیازمندیم به مرور کلیات نقد این فیلم میپردازیم. فیلم جدید منوچهر هادی را میتوان از لحاظ بازی یازیگران،کارگردانی و کیفیت فیلمنامه در سطح خوب و قابل قبولی دانست که میتوانست بسیار فراتر از آنچه که هست نیز پیش برود. اشکالاتی مثل کمبود شخصیتپردازی و گرههای تا حدی بیش از اندازه را میتوان از اشکالات فیلم کارگر ساده نیازمندیم دانست. با دایرهی کاری و تجربههای زیاد منچهرهادی، انتظار کارهایی خوب و عالی از او کاملاً درست و بجا به نظر میرسد.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.