به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
خطر لو رفتن داستان
هفتههای اول اکران است؛ سانس خوبیست اما ۱۰-۱۲ نفری بیشتر در سینما نیستند. چندتایی اواسط فیلم حوصلهشان سرآمد و بیرون رفتند. چندتایی هم مدام به سبکوسیاق فیلم میخندیدند. شاید فقط ۳-۴ نفر باقی مانده بودیم که تعلیق ماجرا برایمان آنقدری بود که بتوانیم بازیِ تکرار موقعیتها را تا آخرش دستبهسینه تحمل کنیم. نه اینکه ماجرای تازهای باشد؛ اتفاقاً همان قصۀ قدیمی ازدواج دوبارۀ مادر جوان تنها (پونه) و غیرتیشدن فرزند نوجوان (سعید) و شاخبهشاخ شدنش با مرد غریبه (فرهاد) بود، که نزدیکترین نمونهاش را چندسال پیش در فیلمدیگریِ «مهدی رحمانی» با نقشآفرینی «مریلا زارعی» و «محمدرضا فروتن» دیدیم.
شهاب حسینی و لیلا زارع در فیلم امتحان نهایی
البته این مرد تازهوارد خیلی هم غریبه نیست؛ دبیر ریاضی خود سعید است در دبیرستان محل. اصلاً خانههایشان چنان به هم نزدیک است که آقای معلم (شهاب حسینی) میتواند از روی پشتبام، برای مادر شاگردش (لیلا زارع) -که چندیست پنهانی زن شرعیاش هم شده-، با انداختن نور لیزر به پنجرۀ آپارتمان عشقبازی کند. عشقی که اساساً در رفتوآمدهای او برای تدریسخصوصی به همان شاگرد تجدیدآوردهاش مجال ظهور و بروز یافته، و حالا انتظار فرصتی مناسب را میکشد تا با اعلام و آغاز علنیِ یک زندگی ۳نفره، جان تازهای بگیرد. اما این راز با شک و کنجکاویِ سعید، که متأثر از کُدهای دوستش غلام است، زودتر از موعد برملا میشود. حالا بهانۀ خوبی برای لجبازی این دو دوست وجود دارد؛ آنقدر که بخواهند قید امتحان نهاییای که آخرین فرصتشان برای گرفتن دیپلم است را هم بزنند.
شهاب حسینی در فیلم امتحان نهایی
غلام کارگرزادهای یتیم است که طعم فقر را چشیده و حالا انگار میخواهد حقش را از روزگار بگیرد؛ آن هم با گرفتنِ حالِ آقامعلمِ بهقولخودش «بچهژیگول»! مخصوصاً که به نظر میرسد در عشقِ آن بیوۀ زیبا، به معلمش حسودی هم میکند، و شاید از همین جهت است که دائماً دلباختگی پونه به فرهاد را به روی سعید میآورد و او را به تقلّای هرچه بیشتر برای برهمزدن نقشۀ وصالِ این دو دلداده تحریک مینماید. او با مرامِ لاتیاش حتی بارِ جبرانِ ریتم کُند و بیقهرمانی فیلم را هم بر دوش میکشد؛ از خونی که ناگهان به ماشین فرهاد میپاشد و فرار میکند تا مرغهایی که از پنجرۀ نورگیر به اتاقخواب فرهاد میاندازد، همگی پیشبینینشدهتر از حدسهای تماشاگرند و او -که احتمالات دیگری برای نحوۀ انتقام پسرها از معلمشان میداد- را غافلگیر میکنند.
شهاب حسینی و لیلا زارع در فیلم امتحان نهایی
اما به نظر میرسد اندک درخشش بازیگر نوجوانِ نقش غلام هم بیشتر به استعداد ذاتی و ظاهر متناسب خودش بازمیگردد و یراقی مهارت کیارستمی را در بازی گرفتن از نابازیگران ندارد. البته شهاب حسینی همچون همیشه کاربلدیاش را به رخمان میکشد؛ وجدان معلمانه و دلسوزی پدرانه و عشق مردانه را درکنار نگرانی و بیماری و تنهاییش به خوبی یککاسه کرده و تحویلمان میدهد. گرچه در طول فیلم دلت میخواهد دست در پردۀ سینما کنی و آن عینک لعنتی را که احساس فرهاد پشتش پنهان شده از صورتش برداری! درمقابل لیلا زارع به مجسمهای یخی میماند؛ نه نقش مادریاش از اداهای محتاطانه برای سعید فراتر میرود، و نه اگر نبود حداقل آن بغض آخرش هنگام بدرقۀ فرهاد، نقش معشوقیتاش درمیآمد.
شهاب حسینی در فیلم امتحان نهایی
شاید یراقی خواسته با این ترکیب بازیگران و نابازیگران، برخلاف کیارستمی، نه به مستند بلکه به درام نزدیکتر شود. اما به هرحال رنگوبوی سینمای «استاد» در جایجای فیلم او مشهود است؛ از قصۀ معمولیِ آدمهای معمولیِ یک محلۀ معمولی گرفته تا ملالِ سکانسهای طولانیِ بیاتفاق. تیتراژی که دیرزمانی بعد از شروع ماجرای فیلم بر پرده میآید ما را به یاد زندگی و دیگر هیچ میاندازد، دیالوگهای فراوان داخل ماشین فیلم ده را تداعی میکند و ردپای عصیان نوجوانی را هم میتوان در تجربه کیارستمی پیدا کرد.
پوستر فیلم سینمایی امتحان نهایی
علاوه بر این، بیمنطقی در زاویههای دوربین که لَختی از روبرو و لَختی از پشتسر شخصیتهای فیلم را دنبال میکند، بیننده را بلاتکلیف میگذارد که بالاخره چه نسبتی با آنها دارد؟ آیا میتواند خودش را جای نقشها بگذارد یا باید دانای کل بماند؟ گویی سیّالیتی عمدی دائماً ما را به آنها دور و نزدیک میکند. همچنین درست است که کارگردان میکوشد در پایانبندیِ باز و تلخِ برشی از یک زندگی روزمره، به نئورئالیسم استادش وفادار بماند؛ اما یکدست نبودن بازیهای امتحان نهایی چنان توی ذوق میزند که شاید بهتر باشد یراقی در چینش بازیگران-نابازیگرانِ فیلمِ بعدیاش، میان راه خود و راه کیارستمی یکی را انتخاب کند؛ یا رومی روم یا زنگی زنگ!
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.