به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
« برف روی کاج ها» لحنی استوار و روایتی یکپارچه دارد که خوشبختانه تا حد زیادی در دام کلیشه نمی افتد. عادت کرده بودیم که آثار سینمای ایران را به همراه داستان سفارشی و یا موقعیت های سفارشی مشاهده کنیم، اما « برف روی کاج ها » یک اثر ارجینال محسوب می شود که بی اشکال نیست، اما تحسین برانگیز است.
فیلمبرداری سیاه و سفید، بارزترین مشخصه فیلم است که کمک زیادی به واقعی بودن فضای فیلم کرده است.
معادی با اولین ساخته سینمایی اش نشان داده که فرد بسیار باهوشی است چراکه پرداخت شخصیت ها را به خوبی انجام داده است. به جز شخصیت خانم صاحبخانه که تکلیفش با خودش مشخص نیست، دیگر شخیصت های داستان به خوبی معرفی می شوند و به خوبی وظیفه شان را در پیشبرد داستان انجام می دهند.
خوشبختانه معادی در ترسیم یک خانواده قشر متوسط جامعه ، بهترین تصویر ممکن را ایجاد کرده است که متاسفانه دیگر فیلمسازان به دلایلی، از انجام آن سرباز می زنند. اینکه خانواده ای متوسط را با دغدغه های خاص خودشان و رفتارها و موقعیت های طبیعی شان در یک فیلم ببینیم بدون آنکه آنها به نوعی نقش منفی فیلم باشند، یکی از اتفاقاتی است که کمتر در سینمای ایران رخ می دهد! بی میل بودن زن و شوهر به ازدواجشان و خستگی مفرط از زندگی یکنواخت، حال و روز امروز جامعه ماست که معادی به بهترین شکل ممکن آن را در « برف روی کاج ها » به تصویر کشیده است.
یکی از نکات امیدوار کننده ای که معادی در پرداخت شخصیت رویا از آن استفاده کرده ، پرهیز از مغلطه و شلوغ کاری پس از متوجه شدن خیانت همسرش به وی است. رویا شخصیت درونگرایی هست و تمام درد و رنج هایش را در خودش می ریزد و بسیار هم انسان آرامی است که این را حتی می توانیم با برخورد منطقی اش با قضیه خیانت همسرش متوجه شویم؛ او داد نمی زند، زمین و زمان را بهم نمی ریزید ، خیلی آرام پایش را از زندگی همسرش کنار میکشد و سرنوشت جدیدی را دنبال میکند.
نکته تحسین برانگیز دیگری که می توان آن را نشانه نبوغ کارگردانی معادی دانست، اهمیت دادن به شخصیت های فرعی فیلم است. امروزه در اکثر کشورهای صاحب صنعت سینما، کارگردانان از شخصیت های فرعی به عنوان موقعیت کلیدی داستان استفاده می کنند و کلیدی ترین اتفاقات فیلم را با حضور آنها رقم میزنند؛ اتفاقی که کمتر در سینمای داخل شاهدش بوده ایم. معادی در « برف روی کاج ها » به اندازه کافی به شخصیت های فرعی داستان توجه داشته و با اینکه این توجه هنوز جای کار بسیاری دارد، اما برای اولین کارگردانی ، کاملا قابل قبول است.
البته منطقی بودن رفتار شخصیت ها در لحظاتی رنگ می بازد. به عنوان مثال رابطه میان رویا و نریمان خیلی سریعتر از چیزی که انتظارش را داریم پیش می رود. شاید بتوان این موضوع را به دلیل شرایط بحرانی رویا و نیاز سریع به یک همدم برای تسکین غم هایش دانست، اما خیلی سخت هست که شما یک هنرمند با فرهنگ سطح بالا را در جامعه پیدا کنید که با این سرعت به زندگی اش خیانت کند و حواسش به هیچ چیز هم نباشد!
همچنین به نظر می رسد که روابط عاطفی بین شخصیت ها خیلی زودتر از زمانی که انتظار می رود ، آغاز می شود. به عنوان مثال رویا با توجه به اینکه هنوز در مورد رابطه مخفیانه علی مطمئن نیست، اما تن به رابطه با نریمان می دهد و نریمان هم با آگاهی از ازدواج رویا، با رضایت کامل این رابطه را به جلو هدایت میکند. می شد که در شکل گیری این رابطه کمی حوصله به خرج داده شود.
بازی مهناز افشار در نقش رویا، یکی از بهترین نقش آفرینی هایی است که وی در دوران بازیگری اش انجام داده. افشار در سالهای اخیر در مسیر درست بازیگری قرار گرفته و سعی در عدم تکرار خودش دارد که کمک زیادی به متمایز بودنش از اغلب بازیگران زن سینمای ایران کرده است. افشار حالا با بازی در نقش رویا ، یک نقش آفرینی متمایز و قابل اعتنا را تجربه کرده که به راحتی می شود لب به تحسین آن گشود.
صابر اَبر نیز همانند همیشه، بهترین بازی را از خود به نمایش گذاشته و در جلوی دوربین راحت است. شاید بدترین انتخاب بازیگران فیلم معطوف به حسین پاکدل باشد. هرطور که حساب می کنم می بینم که بازیگران بهتری می توانستند در نقش علی ظاهر شوند تا حسین پاکدل!
فیلمبرداری محمود کلاری عالی و یکدست انجام شده است. جایگیری دوربین و قاب بندی های خاص کلاری باعث شده تا « برف روی کاج ها » از لحاظ فیلمبرداری در سطح بسیار بالایی قرار داشته باشد.
موسیقی فوق العاده کارن همایونفر که تلفیقی است از قطعات کلاسیک و سنتی، بسیار شنیدنی و لذت بخش است.
در نهایت باید به پایان بندی فیلم اشاره کنم که قابل قبول است. البته شاید این پایان بندی که نقطه اوج فیلم هم هست، مخالفان و موافقان زیادی داشته باشد. به نظر من این پایان جسورانه تر و مناسب تر از هر پایان کلیشه ای دیگر است که در سالهای اخیر در موضوع " خیانت " در داخل ایران مشاهده شده است. اینبار دیگر قرار نیست به سنت دیرینه، همه روابط فراموش شوند و همه بر سر زندگی خودشان بازگردند! اینبار زن با قاطعیت در برابر همسرش ایستادگی میکند و از احساس علاقه جدیدی که به فرد دیگر در زندگی اش بوجود آمده سخن می گوید. شاید این پایان بندی مناسب افراد سنت گرا نباشد اما بهترین حُسن ختام برای این داستان درگیر کننده است.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]