به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فریب میخوریم، با این همه ادعا در تب و تاب گذر از خط قرمزها اسیر می شویم . به راحتی و آسان در اسارت یک موضوع ملتهب (انتقادی) خود را می بازیم . فیلمنامه نویس هم با برنامه ریزی مدون به خوبی میداند هر چه ضعف و چاله-چوله در فیلمنامه دیده می شود، به مشکلات ممیزی سنجاقش کند . وقتی ممیزی مانع شخصیت پردازی درست میشود، پس انگولک موضوع بکارت، نتیجه ای جز کاریکاتوریزه شدن آن سوژه مهم و ملتهب نخواهد شد.
حامد بهداد در فیلم خانه دختر
در این چند سال اخیر،التهاب و شکاندن قبح از مولفه های اصلی فیلمها به شمار می آید و عمدتا نقض غرض فیلمسازان را برملا میکنند . موضوع میتواند درباره هر چیزی باشد؛ میخواهد امام حسین باشد یامحموداحمدی نژاد - انتخابات باشد یا بکارت و خیانت -اصلا مهم نیست؛ آنچه اهمیت دارد گارد عوامل ساخت فیلم است . نقد فرمیک یا محتوایی به آثارشان، تنها یک جواب دارد، ممیزی (سانسور) اجازه نمیداد . خب نساز برادر من ... نساز...
پرت و پلا تحویل میدهندو، آنچنان چهره مظلوم و بیچاره به خود میگیرند، که مخاطب را مجبور به چشیدن اندک نیمه پر لیوان میکنند، نیمه پری که برای رفع تشنگی نیامده؛ آمده است تا تشنه تر و حریص تر به پدیده بنگریم .
تولید اینگونه آثار در این شرایط (ممیزی) و (سختگیری) خود یک نقض غرض آشکار و مبرهن است . ممیزی اجازه نمیدهد پس باید جلوی آن انگل روجی را پیش از پیش گرفت تا بیشتر از این با انگولک های سطحی به سوژه، گندش را در نیاورد و سوژه ملتهب رابه گند نگشد .
باران کوثری و پگاه آهنگرانی در فیلم خانه دختر
پرداخت بکارت و با همان "خانه دختر" بعد از پرداخت مقصران و موثران شکل گیری این پدیده، آسیب شناسی کند و گرنه حتی در یک روایت ژورنالیستی هم موفق نخواهد بود . این دو سره خوردن کثیف است . انتخاب موضوع ملتهب، با پرداخت کاریکاتوری یک جنایت فرهنگی است . وقتی نمی توان یا نمی گذارند که پرداختی متناسب با موضوع داشته باشید، چاره ای به تیپ سازی و روایت شعاری و مبتذل نمیماند (البته خانه دختر به لطف فیلمنامه نویسش از ابتذال دوری کرده است) .
رعنا آزادیور در فیلم خانه دختر
همین جند خط بالا برای متهم شدن به القابی چون کیهانیون و مجلسیون کافیست . بسیار هم عالیست،اما عصبانیت از این فیلم از سوی اینجانب؛ هیچگونه شباهتی به رادیکال ها و حق به جانب ها و زورگویان فارس و کیهان و مجلس ندارد .
در زندگی شخصی ام تا به حال با اثبات بکارت دختر به خانواده داماد برنخوردم، فکر مبکنم مرحله "بحران" فیلم بسیار قدیاست . ساختن ما به ازای بیرونی یکی از وطایف اصلی سینما است که فیلم با زیرکی و فاصله کم از کنارش میگذرد . در واقع سینما افکار و عقاید گوناگون را به تجربه شخصی بیننده تبدیل میکند.
پردیس احمدیه در فیلم خانه دختر
خانه دختر نه در خلق ما به ازای درونی و نه بیرونی هیچ تلاشی نکرده و کاملا سترون است . ابن خنثی منشی تنها در نام موضوع یعنی "بکارت" بسیاری را می فریبد .خانه دختر قرارش بر این بوده تا نقدی به رفتارهای سنتی و غلط جامعه معاصر باشد تا به مرور این رفتار اجتماعی را بخشکاند، اما باآدم هایی که برای مخاطب غریبه و پر از مجهولاتند . سینمای ایران در دهه اخیر تنها به طرح صفحات حوادث مطبوعاتی بسنده میکنند. در همین حد مبتدی و در همان حد ژورنالیستی - به طور مثال در صقحه حوادث روزنامه ای با تیتر درشت نوشته اند : "دختری در شب عقدکنان به طرز مرموزی جان باخت"، درادامه یه چگونگی این حادثه می پردازد اما فیلم "خانه دختر" به دلیل سر به هوایی و تم زدگی فیلمنامه نوس کاملا روی هوا میماند و کلیه شخصیت ها، برای مخاطب معرفی نمیشوند تا از طریق شناخت یکی از آن ها، پازل را کامل کند .
اساسا هنر از جمله سینما؛ ذاتاً با شعار و کلی گویی در تضاد است . خانه دختر با ندادن اطلاعات بیننده اش را نگه میدارد و این مخفی نگاه داشتن در نزد فیلمنامه نویس کاملا خودآگاهی صورت گرفته است .
پردیس احمدیه و رعنا آزادیور در فیلم خانه دختر
و اما تعلیق :
تعلیق یکی از تکنیک های برجسته پرویز شهبازی در تمامی آثار قبلی، در این فیلم معنای متفاوتی به خود گرفته است . تعلیق "چگونگی" به تعلیق "چه" تغییر یافته است و این دقیقا مشکلات عمده فیلم را به وجود آورده است .
پی نوشت : انتظار نقد، تحلیل، مطالب علمی، مصداق و نکته و ... برای این یادداشت کاملا بیجاست . نگارنده این یادداشت را بلاقاصله بعد از اولین مواجهه با فیلم در ایام جشنواره فیلم فجر نوشته است و قصد نقد و تحلیلی نداشته است .
در ایام حشنواره میتوان با عناوین : اعلام موضع، ضدیادداشت، دلنوشته، نظرات شخصی و ... تکلیف خود و نویسنده را روشن کنیم و همیشه با چوب این حرفها تخصصی نیست، علمی نیست، نقد نیست، تحلیل نیست و ... به جانش نیفتیم .
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.
شما وظیفتونه نکات مثبت و منفی رو بگید نه اینکه جای مخاطب تصمیم بگیرید که فیلم خوبه یا بد.
دوست عزیز، از توجه نکتهتون درباره مطالب بخش نقد تشکر میکنیم. همانطور که مطلع هستید، منظوم صرفا ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست. ضمن اینکه این مطلب نقد نیست، «یادداشت» هست.
بهرحال ما همیشه به دنبال محتوا بهتر برای انتشار هستیم، اما یکی از چالشهای اصلی حوزه نشر محتوا، عدم تولید محتوای غنی و باکیفیت هست. متاسفانه درباره فیلم خانه دختر نقدهای کمی نگارش شده و بعضا از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.
سپاس از همراهی شما