به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
جمله ای که رعنا رو به برادر آدینه می گوید، بهترین و تکان دهنده ترین بخش فیلم است. او برای رساندنِ فریاد آدینه ی بدبخت به گوش خانوده اش، برای اینکه بتواند حس آدینه را از اینکه قرار است با یک مرد ازدواج کند، منتقل نماید، جمله ی میخکوب کننده ای به برادر می گوید: (( اگه باباتون بخواد شما رو شوهر بده، چه کار می کنین؟ )) این جمله ی به ظاهر ساده، همه ی آن چیزی ست که فیلم قرار بوده به آن برسد. مطرح کردن چنین معضلی در جامعه ی ما، البته که کار دلپذیری ست و فیلم موفق شده تلنگری بزند و سئوالی برانگیزد اما افتادن به ورطه ی شعارگونگی، تحول های بی منطق، صحنه های گاه اضافه و بی کارکرد و شخصیت های بی تأثیر باعث می شود این تلنگر به یک مشتِ حسابی تبدیل نشود؛ نگاه کنید که چطور رعنا برای یادآوری خاطرات همسرش، عطرِ او را روی بالش می پاشد و بعد با لبخندی بر لب، بویش می کند و آنگاه دوربین می رود روی عکس عروسی این دو. نگاه کنید به صحنه ی تراشیدنِ ریش توسط آدینه که ناگهان در میانه ی تیغ زدن، دوستِ رعنا از راه می رسد و به خیالِ اینکه او مرد است، یقه اش را می چسبد.
غزل شاکری در فیلم آینههای روبه رو
نگاه کنید به دیالوگ های رعنای سنتی و نه چندان باسواد و عامی درباره ی عشق و بعد دیالوگ های آدینه درباره ی ممکن بودنِ عملِ تغییر جنسیت در ایران. نگاه کنید به صحنه ای که رعنا از روسری سر کردنِ پسرش بسیار عصبانی می شود و او را به باد کتک می گیرد که هر چند ایده ی فوق العاده ای ست برای تقویتِ تم داستان اما جایگاهِ قرارگیری صحنه و نوع پرداختش چندان مناسب نیست و به همین دلیل گل درشت به نظر می رسد. از همه مهمتر، نگاه کنید به تحول بی مقدمه و ناگهانی رعنا از زنی که در افتادن آدینه با جنسیتش را گناه قلمداد می کند تا زنی که رو به پدرِ آدینه کلی حرف های قلمبه سلمبه می زند و ترانس بودنِ آدینه را تقصیرِ او نمی داند و از پدر می خواهد که حرف های دخترش را درک کند. نگاه کنید به آدم های اضافه ی داستان، یعنی پدر و برادرِ آدینه. برادری که ناگهان متحول می شود ( با همان بهترین جمله ی فیلم که رعنا به او می گوید ) و پدر را زیرِ حرف های شعاری می گیرد و بعد هم با چشمانی پر اشک، آدینه را روز عروسی اش فراری می دهد و نگاه کنید به صحنه های پایانی فیلم که در آلمان می گذرند و بسیار هم اضافه و تحمیلی هستند چرا که فیلم باید در همان صحنه ی خوب فرارِ آدینه با لباس عروس و کلاه پشمی به سمتِ ماشین رعنا به اتمام می رسید.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]