به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
اولین چیزیکه در مواجهه با فیلم برایمان جالب مینماید موقعیت اگزوتیک آن است. همین قدم برداشتنهایش روی مرز بین رئالیسم و سوررئالیسم. اساس فیلم، آشناییزدایی و وارونهسازی از وضع موجود در جهان مدرن است. ساکنان ناکجاآباد داستان فیلم که به ظاهر مدرناند، موبایلشان آیفون است و اتومبیلشان هم شاسیبلند، نهتنها طبیعت را «مُسَخَّرِ خود» نکردهاند بلکه اسیر آن نیز شده، برف و باران زندگی آنان را فلج کرده و تاریکی را به آنها تحمیل کرده است.جهان فیلم، جهانی پر از نقیضهپردازیهای دیالکتیکی از این دست است. به یادآورید: کاراکتر قصه مکالمات خود را از طریق تلگرام انجام میدهد در حالیکه در تیمارستانی نشسته که انگار صد سال است متروکه مانده، از بس که دودزده و فرسوده است!
فیلم هرچه جلوتر رفته و کُدهای امروزیتری ارائه میدهد، مخاطب را به این نتیجهگیری سوق میدهد که این دنیای وهمآلود نهتنها خیلی هم غریب نیست بلکه حتی شباهتهایی به دنیای معاصر دارد! پوستهاش را که کنار بزنیم، همانقدر سرد، خشن و ترسناک است. اصلاً فیلم برای همین آمده تا از واقعیت شالودهشکنی کند، آن را بشکافد و به عمق برسد. زیر نقاب جهان ما با ریتم سریع و سرسامآورش، دنیایی پنهان شده که به شکل رقتباری کُند است. درست به کُندی میزانسنهای ایستای فیلم. در چنین دنیایی، آدمها فقط «فکر» میکنند که در مسیر رسیدن به اهدافشان رو به جلو حرکت میکنند. نه! آنها صرفاً درجا میزنند. به یاد بیاورید صحنه ابراز علاقه مسعود به صحرا مشرقی را که در وضعیت ابتدایی آن، چهره مسعود(نوید محمدزاده) در نقطه طلایی قاب قرار دارد ولی درست هنگامی که او میخواهد به صحرا(الناز شاکردوست) ابراز عشق کند، کمی در میزانسن به جلو حرکت کرده و توازن وی در محیط کادر خراب میشود. قاب تصویر، بنبست را تداعی میکند و مسعود، خود دارد به دست خود گرفتار میشود، مگر نه؟! فیلم پر است از قابهای خالی و مینیمال. انگار همهچیز منجمد و دچار «خفهگی» شده. فضای وهمآلود فیلم تعلیق ایجاد میکند. بازیهای بازیگران نیز. منتظریم ببینیم چه زمانی قرار است این چهرههای خشک و سرد، صورت واقعی خود را نشان دهند؟
نوید محمدزاده در فیلم خفهگی
فیلم بعد از بنا کردن جهان خود در پرده اول درام آن هم با طمأنینه، به گرهافکنیها و کشمکشهایش سرعت بخشیده و مخاطب را درگیر داستان کلاسیک، خطی و در عین حال پیچیدهاش میکند. در پایان نیز با یک غافلگیری تنش را به اوج رسانده گرهگشایی میکند. در ساختار تمثیلی و کنایی فیلم، انسان معاصر چیزی کمتر از صحرا و مسعود ندارد. همانقدر خودخواه و به همان میزان درگیر پیشداوریهای غلط. در چنین دنیایی اگر آدم سالمی هم پیدا شود، جایش در تیمارستان است، مانند همسر مسعود. در کل، «خفهگی» خوشفُرمترین فیلم جشنواره است که توانسته با استفاده درست از زبان سینما قصهاش را برای عامه مخاطبان تعریف کند و در عین حال جهانبینی خود را به رخ بکشد.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]