به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
نگار چهارمین ساختهی سینمایی «رامبد جوان» است که اولین کار غیر کمدی او در سینما نیز محسوب میشود. جوان برای کارگردانی نگار نامزد کسب سیمرغ بلورین سیوپنجمین جشنوارهی فیلم فجر شد. او پیش از این سابقه کسب جایزه بهترین کارگردانی بیستمین جشنوارهی بینالمللی فیلم کودک و نوجوان را برای اسپاگتی در هشت دقیقه در کارنامه داشت. با وجود کارگردانی نسبتا خوب در بعضی از سکانسهای فیلم، صحنههای اکشن اغلب ضعیف از آب در آمده و حتی گاهی موجب خندهی تماشاچیان نیز میشود. افکتهای صوتی و تصویری گاهی قوی و گاهی ضعیف به کار رفتهاند و در مجموع جا برای دقت بیشتر در آنها وجود داشت. کمتجربگی کارگردان در این ژانر از یک سو و بضاعت اندک و عقبهی ضعیف سینمای ایران در زمینهی اکشن، که به سبب تک ژانر بودن آن حاصل شده، از سوی دیگر باعث شده این اثر نتواند به خوبی شکل بگیرد.
نگار جواهریان در فیلم نگار
پدر ثروتمند کشته شده، پادوی عاشق، دختر تنها، ویلای لواسان متعلق به خالهی پولدار، شرکای مرموز و… عناصری کهنه در فیلمهای جنایی و سریالهای پلیسی بودهاند که در این فیلم نیز کنار هم گرد آمدهاند. استفاده از روایت غیرخطی و بازی با زمان تبدیل به یک ابزار برای به پیش راندن قصه و روایت متفاوت یک داستان نسبتا تکراری است. اما این روایت به ظاهر جدید، پلاستیکی است. درست مثل زمانی که در بازی اسم فامیل تنگنای کلمات باعث میشود، پسوند پلاستیکی به عنوان سادهترین راه حل عنوان شود.
نگار جواهریان و رامبد جوان در پشت صحنه فیلم نگار
همه شخصیتها شبیه هم هستند، همه از یک جنساند، همه یک جور صحبت میکنند. و این از ساختار «پست مدرن پلاستیکی» اثر ناشی شده است. این سرنوشت است که انسانها را در بند کشیده و اختیاری در این میان وجود ندارد. اگر قرار است اتفاقی بیفتد، حتما رخ میدهد. حتی اگر لازم باشد قهرمان توسط ضد قهرمان دیده نشود تا به هدفش برسد. یا فردی که هیچ آشنایی با اسلحه ندارد در دوئلی نابرابر با قدرت ظاهر شود. جایی از فیلم نقش مقابل نگار از او میپرسد: «از کجا فهمیدی؟» سوالی که برای مخاطب هم وجود دارد. تمام این حوادث توهمات نگار است یا الهامات روح پدر او یا توضیحات پلیس؟ فیلمساز میخواهد ما چنین سوالی داشته باشیم و به آن فکر کنیم. البته تفکری که به ذات خود عمقی ندارد و ضعفهای ساختاری فیلم هم مانع دیگری است که باعث میشود فیلم تنها تا پارکینگ سینما همراه ما باشد. نقطهی قوت نگار، جنبهی سرگرمکنندگی آن است. وجهی از فیلم که سابقهی کارگردان نشان داده در اجرای آن تواناست.
محمدرضا فروتن در فیلم نگار
روایت پست مدرن اثر سعی میکند ساختاری مارپیچ و تو در تو در قصه ایجاد کند تا بتواند نقاط گنگ آن را به مانند بنبستهای این مارپیچ توجیه میکند. اما در این راه ناموفق بوده زیرا خود این ابهام در فضای کلی فیلم باید معنادار باشد. نقاط گنگ قصهی نگار و ابهام علل حوادث نه با ذهن بیننده بازی میکند و نه کمک شایانی به تعلیق داستان میکند؛ بلکه تنها سیاه مشقی ساده و تجربهای تازه برای سازندگان است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.