به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
ماجرای نیمروز فیلم مهمی است که باید آن را دید و دیدن آن را به دیگران توصیه کرد. یک برش از تاریخ پرالتهاب روزهای اول انقلاب، روزهایی که بعد از گذشت سالها هنوز هم شبهات و نقاط تاریک و روشن بسیاری درباره وقایع آن وجود دارد. اگر خودمان روایت صحیحی از تاریخمان نداشته باشیم باید منتظر روایتهای دیگران باشیم و ماجرای نیمروز بخشی از مهمترین وقایع انقلاب را روایتگری می کند. یک داکیودرام روان و خوش ساخت با فیلمنامه ای خوب و منسجم که در هیچ جا از ریتم نمی افتد و تصویربرداری و تدوینی قابل قبول؛
هادی حجازیفر در فیلم ماجرای نیمروز
علی رغم ورود به یک داستان تاریخی غم انگیز و حماسی دچار احساس زدگی و اغراق در روایت نمی شود ، انسجام داستان در سرتاسر فیلم حفظ میشود و همه پلانها و شخصیتها در حال پیشبردن داستان اصلی هستند، بطور معجزه آسایی از پلانهای زائد و اضافی خبری نیست و قاب بندیها و استفاده از دوربین رو دست کاملا متناسب با فضای مستندگونه فیلم است؛ داکیودرام ترکیبی از مستند و درام است و «مهدویان» در این دوگانه علاقه بیشتری به مستندنگاری دارد تا توجه به بار دراماتیک داستان. همین امر ما را با یک داستان خطی مواجه می کند، شخصیتها دراماتیزه نمی شوند و تعلیقی در داستان ایجاد نمی گردد، داستان ضدقهرمان دارد، اما از قهرمان خبری نیست، تیم اطلاعاتی ساده ای که از کوچکترین حربه های اطلااتی بهره ای نبرده است و بیشتر دست قضا و حوادث آنها را پیش می برد تا توانمندی ها، مخاطب قهرمانی در فیلم نمی بیند اما در عوض ضدقهرمان دارد، از کشتار مردم در یک ایست و بازرسی صوری تا کندن پوست پاسداران مجاهدین را یک ضدقهرمان تمام عیار می کند، ولی هیچ یک از چهره های مقابل تبدیل به قهرمان نمی شوند. حوادث ساده پیش می روند، خشونت هست اما از اکشن خبری نیست حتی در صحنه های درگیری هیچ اکشنی که مخاطب را به واکنش وادارد دیده نمی شود. این امر همانقدر که به باورپذیری روایت یک مستند کمک میکند، از جذابیت سینمایی اثر کم میکند، در هر صورت باید به این انتخاب «مهدویان» احترام گذاشت. «مهدویان» در دو اثر خود نشان داده که صاحب سبک است و باید منتظر کارهای بعدی این پدیده جوان سینما ماند.
جواد عزتی در فیلم ماجرای نیمروز
نکته دیگر شهامت تهیه کننده و سرمایه گذارها برای ورود به عرصه سخت و پرهزینه داکیو درام است، ژانری که در گیشه با چالش جدی مواجه است اما از حیث مضمونی و هنری جایگاه مهمی در سینما دارد، باید این شهامت مجموعه هایی نظیر اوج و تهیه کنندگانی مانند رضوی را ستود.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.