به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به خاطر آخرین ساخته «منوچهر هادی»، «من سالوادور نیستم» انتظار یک اثر به شدت سطحی و به درد نخور را داشتم، اما با رسیدن به نیمههای فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» با فضایی متفاوت و داستانی خوب و بازیهایی به شدت جذاب مواجه شدم. یکی از ویژگیهای مثبت فیلم عدم حضور شخصیت اضافی است، یعنی هرجا نیاز بوده ما کاراکتری مرتبط با خرده روایتها داریم و هرجا هم که نیاز بوده به قدر کفایت به شخصیتها نزدیک شدهایم.
مشکل اصلی فیلم اما نداشتن خط سیری ثابت است و محور اصلی داستان تا آخر کار مشخص نمیشود. برای همین در طول فیلم با یک سری خرده داستانهایی طرف هستیم که حول شخصیتهای متفاوتی که به فیلم اضافه میشوند شکل میگیرد. داستان اصلی ما نه «جهان» و خدمتکارش است، نه «رحمان» و خانواده و نزولی که گرفته، نه «قَدم» و دختر رحمان و نه «ارشد» و «نورسته»؛ بلکه اتصال و ارتباط این خرده اتفاقات است که شکل کاملی به فیلم میدهد.
آتیلا پسیانی در فیلم کارگر ساده نیازمندیم
از لحاظ مفهوم کلی اما میتوان دست روی نکتهای گذاشت که به خواستهی کارگردان - و یا شاید هم ناخواسته - اتفاقات در بستر آن شکل میگیرد و آن نزول گرفتن رحمان از جهان است وقتی که به سختی افتاده. مشکلات خانواده رحمان، وضعیت قدم و ارشد و... همه و همه بر اثر این واقعه اتفاق میافتد و در طول داستان هم محکوم اصلی از منظر مخاطب همان جهان است. جهان با ظاهری دلسوز، کسی است که هوای کارگرها را دارد ولی در عمل آدمی دو رو بد اخلاق و نزول بگیر است که در ازای کمک به خانوادهای فقیر، خواستهای غیرمنطقی دارد.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]