به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
سیانور بهروز شعیبی فیلم جاندار ، قصه گو و روانی است. شخصیت هایش را معرفی میکند ، وارد قصه می شود و با فلاش بک های به موقع ، راز و رمزهای داستان را برای بیننده حل می کند. طراحی صحنه بی نظیری دارد. نماهای درست و تدوین هماهنگی دارد. در مورد بازیگران معمولا دو نکته مطرح می شود اول انتخاب بازیگران برای داستانی که برهه ای از تاریخ معاصر را روایت میکند و دوم نتیجه تلاش بازیگران برای رسیدن به نتیجه نهایی که سیانور در مورد اول موفقتر عمل کرده است. اما چرا یک فیلم خوب اینچنینی نه در جشنواره ها و نه در اکران عمومی به موفقیت مورد نظر نمی رسد .
فیلم در روایت داستان و بازی بازیگران دارای شخصیت های ضد قهرمان بسیار خوب و قوی است . به جرات میتوان گفت این فیلم بهترین تصویر ممکن را از ساواک ارایه کرده است اما وقتی شما در فیلمتان جناح منفی را تا این حد قدرتمند نشان میدهید بهترین فرصت برای ایجاد یک قهرمان را دارید اما سیانور درست از این نقطه ضربه میخورد.
شاید توجیه این باشد که امیر فخرا قرار نیست قهرمان باشد اما همیشه لازم نیست شخصیت محوری داستان قهرمان باشد. گاهی شخصیتی در کنار شخصیت اصلی و یا در خط داستانی قرار میگیرد و قهرمان داستان می شود. ضمن اینکه شخصیت امیر فخرا نیز از میانه داستان به بعد نیز مسیر مشخصی را طی نمیکند و دچار یک سرگردانی خارج از فضای فیلم میشود به طوری که خودش هم نمیداند به خاطر بیزاری از ساواک میخواهد فرار کند یا به خاطر عشقش . دو موضوع که نمیتوانند با هم جمع شوند. شاید پرداخت بهتر نسبت به شخصیت شهید شریف واقفی میتوانست برای داستان یک قهرمان ایجاد کند.
شهید شریف واقفی شخصیتی بزرگتر از یک مبارز صرف مجاهدین که حاضر به همراهی با تغییرات این سازمان نشد را دارا بود. شخصیتی که میشد در داستان پرداخت بیشتری به او میشد. مرتضی نیز چون زیر سایه شریف واقفی قرار دارد تبدیل به یک قهرمان تمام عیار نمیشود و تنها نقطه مقابل افراخته تلقی می شود که به جای خودش بسیار درست است ، اما شریف واقفی حتی تبدیل به نقطه مقابل تقی شهرام با بازی بسیار درخشان فرزین صابونی نمیشود.
سیانور فیلمی شده که تصویر بسیار خوبی از ساواک و سازمان مجاهدین، دو گروه متضاد هم که برخلاف انقلاب در دهه پنجاه حرکت میکنند، ارایه میدهد اما جای یک قهرمان انقلابی برای ماندگاری و تاثیرگذاری بیشتر و موفقیت بیشتر در اکران و جشنواره ها ، در این فیلم بسیار خالی است.
تماشاچی گاهی فکر میکند امیر فخرا تغییر میکند و تبدیل به قهرمان میشود و گاهی منتظر است یک قهرمان در فیلم متولد شود اما هیچ خبری نمی شود تا بهمنش نه تنها در فیلم بلکه در بین مخاطبین نیز برنده شود.
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]